Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Natasja Bøge Droob, Stine Lykke Hagerup
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historiefaget
Titel 2 Historisk tid - vikingetiden
Titel 3 Magtens udvikling og dansk national identitet
Titel 4 DHO: Danmark besat
Titel 5 Stat og religion i antikken
Titel 6 Stat og religion i middelalderen
Titel 7 Folkedrabet i Rwanda
Titel 8 Renæssancen
Titel 9 Den kolde krig
Titel 10 Dansk forsorgshistorie med fokus på de "åndssvage"
Titel 11 Revolutioner og moderne stater

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Historisk tid - vikingetiden

Eleverne bliver i dette forløb introduceret til historisk tid via vikingetiden samt hvordan Danmark blev samlet under en konge. Eleverne får et overblik over vikingetiden og begreber som kilder, historisk tid og ikke-historisk tid, det funktionelle kildebegreb og periodisering i podcasten "Vores danmarkshistorie - vikingetiden". Derefter dykker vi ned i forskellige kilder til vikingetiden, så eleverne bliver trænet i arbejdet med kilder og at anvende historiefaglige begreber fra starten af deres gymnasietid, som vi bygger videre på.

Materiale:
- Podcast: vores danmarkshistorie af Asgar Wille, 2022.
- Reklamefilm: Hjelm har alle dage været en god idé - YouTube
- Kauffeldt, Søren m.fl.: "Klar til KS" (2020), side 56
- Hvervemærkat fra 1930'erne
Fra: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden
- Valgplakat Dansk Folkeparti fra 2005
Fra: Det Kongelige Bibliotek
- Plakat fra DNSAP’s landsstævne 1938
Fra: Nationalmuseet  
- Varemærke for GØL, 1961
Fra: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden
- Varemærke for Stryhn's, ca. 1960
Fra: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden
- Dansk pas
Fra: https://www.berlingske.dk/samfund/stor-opbakning-til-kors-i-dansk-pas
- ”Gammel vikingekonges gigantiske byggeprojekter var vildt PR-stunt”, artikel i Jyllandsposten, 15.01.2019.
- Uddrag af Nils Hybels bog: Danmark i verden 750-1300, Museum Tusculanums Forlag 2003. Side 80-82.


Kernestof:
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Historiebrug
Historie faglige teorier og metoder
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie (vikingetogter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Magtens udvikling og dansk national identitet

Overbliksforløb i historie med fokus på Magtens udvikling og dansk national identitet.
Temaet har historiefagligt især været magtens udvikling, mens national identitet har fyldt mere i forløbets sidste del.
Forløbet har haft til formål at skabe et overblik, men samtidig også at give fornemmelse af sammenhængen mellem magtfordelingen og samfundets øvrige udvikling.
Det overordnede fokus har derfor været en undersøgelse af, hvor magten ligger i de forskellige perioder og hvorfor, og hvilke faktorer der har haft indflydelse på forskydninger/ændringer i placeringen af magten.

Nedslag:

Vikingetid: Magten – var DK et samlet rige? Hvor lå magten?
Slægtens som tilhørsforhold
Måske en magtfuld høvding, men landet splittet mellem mange høvdinger. Diskussion af samlet rige/ej

Middelalder, feudalsamfundet
Kirken og kristendommen som magtfaktor indtræder
Håndfæstning og jyske lov
Kirken magtfuld
Stormændene begrænsede også kongens magt

Renæssancens og reformationens betydning for  konge, adel og individ
Kirken svækkes
Ca. 1536- 1660: Magten ligger hos adel og konge  - adelsvælde, kaldes det af nogle

Fra adelsvælde til enevælde

Oplysningstid – demokratiet spirer, oplyst enevælde, magt hos konge og borgerskab

Det nationale projekt, 1800-tallets nationalisme og begyndende demokrati

Forfatningskampen og Systemskiftet 1901, kvinders stemmeret

Læste kilder:
Jellingestenen, tekst, her fra Schou og Ørnstrøm: "Dansk og historie i samspil", Columbus 2012, s.11
Foto af Åby-krucifikset, ca. 1100, her fra Schou og Ørnstrøm: "Dansk og historie i samspil", Columbus 2012, s. 27
Fortalen til Jyske lov, 1241, her fra Schou og Ørnstrøm: "Dansk og historie i samspil", Columbus 2012, s. 32
Estlandstogtet i nationalromantisk lys, uddrag af Ingemanns Valdemar Sejr, 1826, her fra Schou og Ørnstrøm: "Dansk og historie i samspil", Columbus 2012, s. 60-61

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien

Kernestof (i dette forløb fokus på overblik - der er derfor ikke tale om fordybelse i de nævnte punkter):
– Danmarks tilblivelse
– renæssancen
– europæisk middelalder
– reformationen
– oplysningstiden
– dansk demokrati
– national identitet
– industrialisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO: Danmark besat

Forløbet ledte frem mod dansk-historieopgaven og havde fokus på besættelsestiden og modstandsbevægelsen. Vi havde fra starten arbejdet med begreber såsom erindringsfælleskab, erindringspolitik og erindringshistorie, da vores sigte var at undersøge, hvordan danske spillefilm portrætterer besættelsestiden og modstandsbevægelsen. Vi arbejdede først med at få et overblik over besættelsestiden. Her kiggede vi nærmere på samarbejdspolitikken, den begyndende modstand, augustoprøret og befrielsen. Det ledte videre til en historiografisk gennemgang af forskningen i besættelsestiden – her talte vi om konsensusfortællingen, konfliktsynspunktet og tredjegenerationsforskerne. Efter at have fået et overblik over tiden og historieskrivningen om emnet så vi filmen Drengene fra Sankt Petri af Søren Kragh-Jakobsen. Vi analyserede filmen mhp. at afdække filmens tendens – og nærmere bestemme, hvor filmen placerer sig i historieskrivningen. Undervejs trænedes eleverne evner i at skrive en dokumenteret redegørelse.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks historie (besættelsestiden)
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:
Fremstillingsmateriale:
- Iversen, Kristian og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarks historie – mellem erindring og glemsel, Columbus, 2020:
- Falbe-Hansen, Rasmus: Historie i levende billeder, Columbus, 2013
side 34-36 + side 39-40

Kilder:
- Hansen, Niels Erik: Ro og orden – Danmark i 1940’erne, Columbus, 2004
Tekst I, side 155-156: Ander Fogh Rasmussens, tale, 29. august 2003
Tekst 2, side 64: Henvendelse fra Kongen og Regeringen, 1940
Tekst 5, side 67-68: Erik Scavenius: Danmarks stilling, 1940
Tekst 34, side 102-103: Buhls radiotale, 1942
Tekst 35, side 104-105: Christmas Møllers radiotale, 1942
Foto af efterlysning, side 89, 1943
Tekst 44, side 116: Storstrejken, 1943
Film:
- Kragh-Jacobsen, Søren: Drengene fra Sankt Petri, Metronome Productions og Norsk Film, 1991

Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Stat og religion i antikken

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, regionale og europæiske udvikling
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne (Hvorfor opstår forskellige statsformer som demokratier og republikkert? Da Romerriget bryder sammen: Fra central til decentral statsdannelse)
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer (aktørfunderende årsagsforklaringer/idealistisk historiesyn og strukturfunderende årsagsforklaringer/materialistiske historiesyn)
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Demonstrere viden om fagets identiteter og metoder

Kernestof:

- Hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag (fokus på antikken)
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer (Demokrati, republik, oligarki, kejserdømme, o.a.)
- Nationale og regionale konflikter og samarbejdsrelationer
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder


Materiale:
Fremstillinger:
- Bekker-Nielsen, Tønnes m.fl.: Verdens historie 1, fra oldtid til 1750, Gad, 1996:
Side 37-43 (Det græske fællesskab, Tyranni og demokrati, Folk og borgere og Sparta)
Side 50-51+61-64 (Landenes kreds, Borgere og krigere, den romerske magtbalance, Klienter og patroner og Republikkens krise)
Side 64-68 + 72-75(Fra Sulla til Cæsar, Augustus, De første kejsere og Pax Romana)
Side 75-78+80-81, linje 5 (De gamle guder, De nye guder, Kristendommens sejr)
Side 78-80 (krise og reorganisering – slutter ved Konstantin den Store)
- Danielsen, Kim Beck: Fokus – Fra antikken til reformationen, Gyldendal 2007:
Side 43-46 (Fra Oikos til bystat og kejserdømme)
- Grubb, Ulrik m.fl.: Overblik, verdenshistorie i korte træk, Gyldendal, 2008:
Side 38-39 (Senkejsertiden)
Side 41-43 (Romerrigets fald, - og i Danmark og Romersk jernalder)
- Falbe-Hansen, Rasmus: Historie i levende billeder, Columbus, 2013, side 42+44-45
- Dokumentar: ”The Ascent of Civilisation – how the Romans changed the world” – sæson 1, afsnit 2 sendt på DRK d. 22. februar 2016. Findes CFU (50 minutter)
- Dokumentar: “Marian Reforms and their Military Effects”, fundet på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UIRS_PMeVVY


Kilder:
- Thiedecke, Johnny: Ansigt til ansigt med grækerne, samfund, kultur og privatliv i det antikke Hellas:
Side 52-53 ”Sofisten om retfærdighed og demokrati” uddrag af Platons ”Protagoras – en dialog” og ”’Den gamle oligarks’ demokratifremstilling” uddrag af Xenofons ”Athenæernes Statsforvaltning”.
- Tacitus, Vurdering af Augustus’ styre
- Fotografier fra nettet:
To fotografier af Det hvide hus og Capitol Hill
- Gladiator af Ridley Scott, Universal Studios, 2004
- The 300 Spartans af Rudolph Maté, 1962 – klip fra filmens start og slutning
- 300 af Zack Snyder, Warner Bros, 2006

TIL UVB:
Hvordan er konturerne af det Europa, vi kender i dag, blevet til? Og hvilken betydning har antikken haft for USA?
I antikken etableres forskellige statsformer som kendes den dag i dag, fx monarkier og demokratier. Forløbet giver et indblik i antikkens forskellige styreformer, herunder monarkiet, demokratiet og aristokrati/oligarkiet. Der gives desuden indblik i statsformen under den romerske republik og senere statsformen under den romerske kejsertid. Ifm. arbejdet med den romerske republik fandt klassen frem til, at republikken kunne ses som en forening af demokratiet, aristokrati og monarkiet. I arbejdet med antikken Rom arbejdes der også kort med kristendommens opståen og udbredelse. Vi har desuden undersøgt Romerrigets sammenbrud (mange og mangeartede forklaringer) og konkluderet, at to væsentlige bærende faktorer stod tilbage efter antikkens afslutning, nemlig feudalstruktur og kristendom (som behandles i forløbet om den efterfølgende periode, middelalderen). Afslutningsvist har klassen arbejdet med Romerrigets store symbolske betydning bl.a. for den moderne amerikanske republik. I den forbindelse har klassen arbejdet med filmen Gladiator og undersøgt historiebrugen og -formidlingen i filmen. Vi så desuden nogle kortere klip fra filmene The 300 Spartans fra 1962 og 300 fra 2006 og diskuterede fjendebilleder og historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Stat og religion i middelalderen

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale og europæiske udvikling
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag (fokus på middelalder)
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion (i middelalderen)
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer (det feudale system)
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie (kristendom og Islam samt korstogene)
- Nationale og regionale konflikter og samarbejdsrelationer (korstogene)
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:
Fremstillinger:
- Bekker-Nielsen, Tønnes m.fl.: Verdens historie 1, fra oldtid til 1750, Gad, 1996:
Side 90-91 + 95-101(Middelalder som myte og realitet, Feudalismen i Europas tidlige middelalder, Frankrig, Tyskland, England, Sydeuropa)
Side 101-106 (Landbruget under feudalismen, Hoveri, afgifter og ydelser, Ny teknologi, nyopdyrkning og driftsforbedringer)
Side 115-117 (Korstog, fjernhandel og kulturkontakt, baggrund)
Side 124-128 (korstogenes virkninger)
- Danielsen, Kim Beck: Fokus – Fra antikken til reformationen, Gyldendal 2007:
Side 125-128 (Kristendom og islam – middelalderens kulturmøde, èn sand gud? Islams ekspansion, Jøder og kristne under muslimsk styre)
Side 59-62 1. spalte øv. (Middelalderkirken, Kampen mellem den gejstlige og verdslige magt, Korstog)
- McGuire, Brian: ”Ti myter om den mørke middelalder”, Information d. 30.11.1999, 1. sektion, side 11
- Pihl, Michael og Jesper Rosenløv: Korstogene – islams ekspansion og kristen modoffensiv, Frydenlund, side 213-215
- Steffensen, Jes: Islam, fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2001, s.22-23

Kilder:
- Danielsen, Kim Beck: Fokus – Fra antikken til reformationen, Gyldendal 2007:
Side 115 Grundplan for kloster, 820
Side 153 Kim Esmark og Brian Patrick McGuire: ”Islams afgørende betydning for Europa”
- Billeder fra nettet:
”Les tres riches heures” (marts)
”De der arb., de der beder og de der slås”
- Hansen, Lars Peter Visti: Korstog, Idé og virkeligehed, Systime, 2004:
Pave Urban IIs tale i Clermont fra Fulcher af Chartres


Hvordan er konturerne af det Europa, vi kender i dag, blevet til?
Romerrigets politiske, sociale og økonomiske system brød gradvist sammen (mange og mangeartede forklaringer), og i stedet fremstod feudalstruktur og kristendom som bærende faktorer i middelaldersamfundet. Det er disse to aspekter ved middelalderen, der fokuseres på i forløbet. Klassen startede med at undersøge de mange myter, der eksisterer om middelalderen – bl.a. at det var en mørk og stillestående periode markant anderledes fra antikken og den efterfølgende renæssance. Middelalderen var mangt og meget, men den var ikke en begivenhedsfattig periode præget af ensformighed og stilstand, den var mangefacetteret. På tværs af middelalderens brogede mangfoldighed kan man med rimelighed tale om etableringen af en kristen enhedskultur i Europa. I middelalderen var der dog andre kulturer end blot den kristne. Kristendommen blev i særlig grad udfordret af Islam og den muslimske verden. Sidst i forløbet har klassen arbejdet med korstogene og kulturudvekslingen eller -sammenstødet mellem Europa og den muslimske verden, og vi har set på forskellige historiesyn og forklaringer på korstogene i hhv. Pihl og Rosenløvs ”Korstogene – islams ekspansion og kristen modoffensiv” og Jes Steffensens ”Islam, fra beduinkult til verdensreligion”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Folkedrabet i Rwanda

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie (lidt om europæiske kolonisering, fokus på Rwanda)
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling (Der trækkes linjer mellem folkedrabet i Rwanda og det internationale samfund, herunder FN)
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag (europæisk kolonisering, Rwanda op til 1994 og Rwanda i dag)
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
(Der inddrages desuden engelsksproget materiale i forløbet)

Materiale:
Fremstillingsmateriale:
- Podcast: Bakspejls ”Rwandas folkemord” – red. Martin Grønne
- Folkedrabet i Rwanda af Martin Severin, Frydenlund, 2021
- Kapitel 4 og 5
- Kapitel 6 side 65-66 + 1. spalte side 68 + side 69, 2. spalte (fra afsnittet ”Hvem var den typiske gerningsmand…” – side 70, første spalte, linje 25 + side 71 (minus tekstboksen) + side 72, anden spalte (fra afsnittet ”Tutsi-ofrene”) – side 74, 1. spalte, linje 10 fra bunden + side 75, 2. spalte (afsnittet ”Forgæves tilflugt i kirker…”) – side 76
- Kapitel 12 side 124-125
- Artikel: Folkedrab.dk ”I dag er vi alle Rwandere” Projekt ny nation: ”I dag er vi alle Rwandere” | Folkedrab.dk
- Dokumentar: Rwanda bortførte min far. DR1, 2022.

Kilder:
- Foto af ID-kort side 41 i Folkedrabet i Rwanda af Martin Severin
- Foto af måling af næse side 46 i Folkedrabet i Rwanda af Martin Severin
- Hutuernes 10 bud (engelsk kilde på hjemmesiden: https://www.rwanda-nogreaterlove.com/hutu-10-commandments)
- Kilde side 32 (En gerningsmands beretning) i Folkedrabet i Rwanda af Martin Severin
- Foto side 75 (kranier i kirke) i Folkedrabet i Rwanda af Martin Severin
- Fax fra Dallaire til FN Un Warning - Outgoing Code Cable | The Triumph Of Evil | FRONTLINE | PBS
- FNs svar Un Warning - The Un's Response | The Triumph Of Evil | FRONTLINE | PBS
- Film: Hotel Rwanda af Terry George, United Artists, Lions Gate Films, 2004
- Video med Anne-Marie (3 minutter): Link

Supplerende stof:
- Interview: https://cineuropa.org/en/interview/50937/
- Artikel: "https://folkedrab.dk/artikler/fn-og-hybridstyrken__
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Renæssancen

Forløbet fokuserer som det fremgår af titlen på renæssancen.
Forløbet har fokuseret på:
- at indkredse renæssancens rødder, definer hvad renæssancen var (begreb) samt at indkredse begrebet humanisme
- de sociale udviklinger (herunder, hvordan overvægten af datidens mennesker er dårligt repræsenteret i kildematerialet fra perioden)
- politiske udviklinger i renæssancen (handelsborgerskabets fremvækst og deres "alliance" med kongen)
- kulturelle udviklinger under renæssancen (arkitektur og malerkunst)
- naturvidenskabelige udviklinger under renæssancen
- hvordan renæssancens udviklinger og tanker påvirker mennesket(s forestillingsverden) - mennesket kom i centrum
- periodiseringsprincippet (her diskuterede vi, hvorvidt renæssancen var et afbræk fra middelalderens samfund og forestillingsverden, eller om der blot var tale om en fortsættelse af tendenser synlige i senmiddelalderen)

Materiale:
Fremstillinger:
- Danielsen, Kim Beck m.fl.: Renæssancen – da mennesket kom i centrum, Systime, 2005
Side 9-21 (”Renæssancen, hvad er det?” ÷ ”Historiebevidsthed og republikanisme”)
Side 73-80 (Sociale forhold)
169+173-176+178181+183-187 (÷ afsnittene: ”Leonardo da Pisa – Fibonacci” + ”Gerolamo Cardano – chancespilleren” + ”Giordano Bruno – den modige munk”)
Side 195-196 (”Synspunkter på renæssancen)
- Clausen, Flemming m.fl.: Skabt til at skabe, Aschenhoug, 1995
Side 13-17, kapitel IV
Side 87-88 (Centralperspektivet – den grundlæggende regel)
side 99-100 + 105-107 (Renæssancens arkitektur, Den gotiske stil og Renæssancepaladser)
- Film:
Da Europa begyndte at tænke fra serien ”Europas historie” sendt på DRKultur i 2011
https://www.youtube.com/watch?v=Vufba_ZcoR0 Crash Course World History– The Renaissance

Kilder:
- Danielsen, Kim Beck m.fl.: Renæssancen – da mennesket kom i centrum, Systime, 2005:
Mirandola, Om menneskets værdighed, ca. 1486
Paolo da Certaldo: ”Forskelle i opdragelsen af drenge og piger”
Brev fra Alessandra Strozzi til sønnen Filippo
Michael Nordberg: ”Renæssancens virkelighed. 1400-tallets Italien – myter og realitet”
- Clausen, Flemming m.fl.: Skabt til at skabe, Aschenhoug, 1995
Tekst af Galilei + Tekst fra Inkvisitionens dom over Galilei – side 35-37
- Billeder og fotografier:
Jan Van Eyck: ”Arnolfinis trolovelse”, 1434 (maleri) (fra Renæssancen – da mennesket kom i centrum side 77)
Piero della Francesca: Dobbeltportrættet af ægtepar, Frederico da Monrefeltro, Hertug af Urbino, og hans kone Battista Sforza, ca. 1465 (malerier) – se blok 3
Billede af Versailles (set fra oven)
Tegning af Rucellais palads (fra Renæssancen – da mennesket kom i centrum side 103)
Titelbladet til Leviathan
Fotografi af katedralen i Ulm
Fotografi af katedralen i Chartres
Fotografi af Santa Maria Novella, Firenze
Den vitruvianske mand
Ukendt kunstner, maleri af Jomfru Maria og Jesusbarnet, ca. 1340
Filippo Lippi, Madonna med barnet og to engle, ca. 1465

Omfang: ca. 65 side
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den kolde krig

Formål
Vi startede med at ridse 2. verdenskrigs afslutning op for at få et overblik over verden på dette tidspunkt. Vi dykkede ned i de ideologiske forskelle på USA og Sovjetunionen.
Vi havde fokus på især Cubakrisen og Berlin som brændpunkt.
Vi besøgte Regan vest og spillede det kontrafaktiske dilemmaspil om Warswazapagtens invasion af Danmark i 1982.
Til slut arbejdede vi med nogle bud på årsagerne til den kolde krig set fra to historikers synspunkt (Hobsbawn og Gaddis) og diskuterede til sidst, om vi står i en kold krig i dag.

Kernestof
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Historiefaglige teorier og metoder

Materiale
Materiale fra Regan vest: kapitel 4, 5 og 6
Nikolajsen, Karsten og Ohnesorge, Thomas: Den kolde krigs verden. Systime, 2022.
Side 8-13, 14-17, 19-23, 46-52 + 54-58, 62-73+78, 137-149 (både kilder og fremstillinger)
Film: Thirteen days af Roger Donaldson.
Falbe-Hansen, Rasmus: Historie i levende billeder. Columbus 2013. Opgaver til filmen Thirteen days side 107-114
Overblik over den kolde krig: The Cold War: Crash Course US History #37 (youtube.com)
Set inden Regan vest: Alt forladt: Sæson 1 – Civilbunkeren Regan Vest | DRTV
Tale: Ich bin ein Berliner: John F. Kennedy's Speech at the Berlin Wall (youtube.com)
Tale Tear down this wall: President Ronald Reagan "Tear Down This Wall" Speech at Berlin Wall (youtube.com)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dansk forsorgshistorie med fokus på de "åndssvage"

Formål

Tematisk udforsker forløbet en af de skyggesider, der fulgte udbygningen af den danske velfærdsstat i 1930’erne, nemlig (tvangs)sterilisationen af de såkaldte ’åndssvage’. I denne periode var videnskaben både i Danmark og den øvrige vestlige verden meget optaget af arvelighedslære og eugenik. Det blev almindeligt at koble sociale forhold som
fattigdom med arvelighed, og man forsøgte at reducere sociale problemer på videnskabelig vis. Denne sociale ingeniørkunst var helt central i Stauningregeringens socialreformer. Disse lovkomplekser blev formuleret som en større befolkningspolitisk investering i folkesundhed (i form af sanering af boliger, opførelse af biblioteker, folkeskoler, svømmehaller og idrætsanlæg). Samtidig havde dele af lovkomplekset til formål at begrænse antallet af ’usunde elementer’ i befolkningen. Befolkningspolitik hang således på dette tidspunkt tæt sammen med befolkningshygiejne. Bekymringen for arvelighedslærens forudsigelser af ’undermålernes formering’ fik den daværende socialminister K.K. Steincke til at initiere udformningen af en række sterilisationslove, der fra 1934 også gav adgang til tvangssterilisation af bl.a. ’åndssvage’.  
Vi har især haft fokus på kvinderne, der kom under åndssvageforsorgen, derfor har vi arbejdet med klientmapper (Johanne og Adele) og set filmen "ustyrlig".  
Vi har som en del af forløbet besøgt museet i Hammer Bakker, hvor eleverne har lavet en museumsanalyse.

Kernestof

- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Historiebrug og - formidling
- Historiefaglige teorier og metoder


Materiale

- Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog. Systime, 2018. s. 36 (historisk empati).
- Podcast om Karoline: URL: https://politiken.dk/podcast/karoline_journal_5305/art6472856/Staten-kaldte Karoline-for-åndssvag-og-tvangssteriliserede-hende. Hør de første 16 min. og 40. sek.
- Danmarks Radio: “De åndssvages historie”. Del 1 (2015). (Streames via CFU.)
- Dansk velfærdsstatshistorie - bd. II, 2011. s. 87-89 (4 forsørgelsesmodeller)
- Lene Koch: Racehygiejne i Danmark 1920-56. Informations Forlag, 2010. s. 31-34.
- Lars Andersen m.fl.: Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd. Gyldendal, 2010. s. 48-53.
- Skoletjenesten: ”Kanslergadeforliget” i Tendenser i Mellemkrigstiden. Skoletjenesten og Golden Days, 2008. s. 10-12.
- Skoletjenesten: ”Sund, slum og sanering” i Tendenser i Mellemkrigstiden. Skoletjenesten og Golden Days, 2008. s. 30-35.
- Niels Finn Christiansen: “Danskernes Akademi - velfærdsstatens historie i Danmark”. URL: https://www.youtube.com/watch?v=s32s0n1ybX0 (del 1), https://www.youtube.com/watch?v=fg17COhHNX0 (del 2) og https://www.youtube.com/watch?v=Mgox1ux31hM&t=2s (del 3).
(streames via CFU)
- Kragh, Jesper Vaczy m.fl.: På kanten af velfærdsstaten. Anbragte og indlagte i dansk socialforsorg 1933-1980. Syddansk Universitetsforlag, 2001. s. 33-40.
- Kristian Iversen m.fl.: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel. Columbus, 2014. “Museers funktion”, “Tre forskellige formidlingsstrategier”, ”Analysestrategi” og ”Erindringsfeltmodellen”.
-  Johannes klientmappe: https://kilderne.dk/wp-content/uploads/2020/02/De_uoenskede-Transskription_Johanne_Kellerske_-Rigsarkivet.pdf
- Adeles klientmappe: https://kilderne.dk/wp-content/uploads/2020/02/De_uoenskede-Transskription_Adele_Kellerske_-Rigsarkivet.pdf
- Film: ustyrlig (2022) af Malou Reymann




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Revolutioner og moderne stater

Formål:
Forløbet var skruet sammen således, at vi startede med at arbejde os bagud i tid, idet vi ønskede at finde den moderne stats rødder. Dernæst kiggede vi på, hvilke konsekvenser tilblivelsen af den moderne stat har haft for eftertiden.
Vi startede med at læse den amerikanske og den franske nationalsang. Heri fandt vi frem til en række fællestræk. Disse fællestræk - der alle sagde noget om de to nationers værdier - sporede vi tilbage til landenes forfatninger; den amerikanske uafhængighedserklæring samt den franske forfatning fra 1791 og menneskerettighedserklæringen fra 1789. Hernæst sporede vi forfatningernes opståen tilbage til de to revolutioner i USA og Frankrig (uafhængighedskrigen i USA fra 1776-1783 og den franske revolution i 1789). Og endelig blev baggrundene for revolutionerne sporet tilbage til op-lysningsfilosoffernes tanker om mennesket og samfundet. I denne forbindelse søgte vi også at definere begrebet "den moderne stat". Herefter gik vi så i gang med at se på, hvilke konsekvenser den moderne nation har haft for eftertiden. Her fokuserede vi på: Den amerikanske borgerkrig (begreberne frihed og lighed samt ejendomsret blev brugt i tiden op til borgerkrigens udbrud), revolutionsbølgerne i Europa i 1830 og 1848 (Danmark får indført demokrati med grundloven i 1849). Af andre konsekvenser har vi arbejdet med FN’s verdenserklæring om menneskerettigheder fra 1948, samt natio-nal identitet - både i USA og Frankrig dengang og nu.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag (fra 1700-i dag)
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder demokratiet
̶ historiefaglige teorier og metoder.


Fremstillinger:
- Fokus (2) Fra oplysningstid til imperialisme af Inge Adriansen m.fl., Gyldendal, 2007
Side 59-67 + 34-38 (”Oplysningstiden”, ”Menneske og samfund”) + side 88+92-93 (”Nationale identiteter”)
- Europa i revolution 1789-1871 af Ulla Bondebjerg, Gyldendal, 1988
Side 49-50 (minus oprørsbølgen) +59-61
- Verdens Historie 2 – Fra 1750-1945 af Thorsten Borring Olesen m.fl., Gad, 1989
Side 31-39
Ahle, Allan: Den amerikanske borgerkrig, forudsætningerne, krigen og genopbygningen, Systime, 2002:
Side 8 + 14-16 + 25-27 + 46, første spalte
- Ret og vrang – om menneskerettighederne af Jeppe Villadsen, Frydenlund, 2007
Side 10-20

Kilder:
- Marseillaisen, 1792 (se første blok)
- Star Spangled Banner, 1814 (se første blok)
- Uafhængighedserklæringen (se anden blok)
- Menneskerettighedserklæringen fra 1789 (se anden blok)
- 1791-forfatningen (se anden blok)
- Uddrag af Rousseaus ”Samfundspagten”, 1762 (Fokus 2 side 50-52) (se femte blok)
- FN’s menneskerettigheder fra 1948 (side 79-82 i ”Ret og vrang…”)
- Uddrag fra Den danske grundlov fra 1849 (se syvende blok)
- Boldhuseden af Jacques Louis David, 1791 (maleri – se niende blok)
- Signing the Declaration of Independence af John Trumbull, 1817-18 (maleri – se niende blok)
- American Progress af John Gast, 1872 (maleri – se niende blok)
Ahle, Allan: Den amerikanske borgerkrig, forudsætningerne, krigen og genopbygningen, Systime, 2002:
- Debat mellem Abraham Lincoln og Stephen A. Douglas, 1858, side 51-53
- South Carolina om årsager til løsrivelsen, 1860, side 60-61


Omfang: ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer