Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Holm, Bente Sørensen, Emil Bjerg Kobberup, Kasper Lundbo Sørensen
Hold 2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate og boldforståelse
Titel 2 Rytmisk opvarmning med teori om opvarmning
Titel 3 Badminton og idrætspsykologi
Titel 4 Hiphop
Titel 5 Flagfootball og spilplanlægning
Titel 6 Salsa og balance
Titel 7 Skumtennis og Newtons love
Titel 8 Fysisk træning
Titel 9 Stepaerobic
Titel 10 Floorball og træningsprojekt
Titel 11 Lancier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate og boldforståelse

BESKRIVELSE:
I dette forløb har vi arbejdet med boldbasis og ultimate. I den teoretiske del af forløbet har vi arbejdet med præstationsoptimering i kaosboldspil.

INDHOLD:
- Baghåndskast, forhåndskast samt hammerkast. Ligeledes har vi talt om, hvornår det er hensigtsmæssigt at anvende de forskellige kast.
- Gribeteknik (tommelfingerteknik og pandekageteknik)
- Taktik: Bredde i spillet, sidelinjeflow, samt cut i banen, stacking, overlap, udnyttelse af frie rum.
Afsluttet med en praktisk prøve i ultimate, hvor der bl.a. blev kigget på kaste- og gribeteknik, cut, fysisk kapacitet, taktik og spilforståelse

TEORI:
- Gennemgang af grundspil, gennembrudsspil, forsvarende forsvar og erobrende forsvar med fokus på: Relationer, rum, kommunikation og tid.
- Teambold

LITTERATUR:
"Præstationsoptimering i kaosboldspil", Kompendium, s. 5-15.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmisk opvarmning med teori om opvarmning

BESKRIVELSE:
I dette forløb arbejdes der med rytmisk opvarmning. Forløbet starter med et oplæg til opvarmning og selve opvarmningsprogrammet.
Blokkene er bygget op med en sjov opvarmningsdans i staten efterfulgt 1-2 elementer fra opvarmningsprogrammet som eleverne/grupperne skal gå i dybden med: Løb, hop, styrke, sving og stræk. Slutteligt munder dette ud i et opvarmningsprogram, som eleverne skal fremføre samt filme.

INDHOLD:
- Rytmiske danse
- Formål med opvarmning
- Hvilke elementer har opvarmningen effekt på: Muskler, nervesystem mv.
- Indhold i et opvarmningsprogram (hvad opvarmer de enkelte dele?)
- Taktslag og bevægelse i takt til musik
- Fremvisning af eget opvarmningsprogram

LITTERATUR:
'Hvorfor skal du varme op?' og 'God musik til opvarmningsprogrammer', Kompendium, s. 20-33.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Badminton og idrætspsykologi

BESKRIVELSE:
Dette forløb har været om badminton hvor vi har været omkring følgende tekniske og taktiske færdigheder. Desuden har den teoretiske del af undervisningen været idrætspsykologi.

INDHOLD

--> Teknik:
- Serv: Kort baghåndsserv og lang forhåndsserv
- Slagteknik fra forbanen: Netdrop og lob (både lige og kryds)
- Slagteknik fra bagbanen: Drop, clear og smash
- Benarbejde: Lavt tyngdepunkt, forspændingshop, stemskridt, tobensafsæt og saksbenarbejde. Bevægelse til banens fire hjørner.
- Vi har ligeledes fokuseret på at sætte disse elementer sammen i sekvenser: Fx. Clear-clear-drop-netdrop-lob samt serv-smash-kort opsamling-tap.

--> Taktik:
Vi har kort berørt taktiske elementer som: Udnyttelse af hele banen, brug af nettet, opstilling af den offensive og defensive situation i double.

TEORI:
Idrætspsykologiske teorier omkring motivation og arousal.

LITTERATUR:
"Idrætspsykologi", Kompendium, s. 102-112.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hiphop

Dette forløb har udelukkende været et praktisk forløb.

Vi har arbejdet med:
- Hiphoppens historie
- Forskellige basisbevægelser: Bounce, Bounce med børste, Gå frem og tilbage med bounce, Funky grapewine, Turn med klap, Slide, Slide med forflytninger, Funky salsa, Kick ball change, Running man, Toprock, Jump rope, Gum, Hit the Table, Side jump, Street boy.
- Freezes: Baby freeze og crow freeze.
- Forskellige lukkede koregrafier
- Eleverne skulle afslutningvis lave deres egen koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Flagfootball og spilplanlægning

Forløb: Flagfootball og spilplanlægning

Periode: 18.08.23 - 27.10.23

Lektioner:  8

Kernestof:

- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning


Forløbsbeskrivelse:

Forløbet har til formål at lære eleven spillet flagfootball og dets facetter samt grundlæggende planlægning af boldspil. Eleven forventes efter forløbet at kunne indgå i træningsøvelser og kampsituationer i relation til flagfootball.  

Eleven har i starten af forløbet arbejdet med grundlæggende kaste og gribeteknikker, hvor der primært har været arbejdet med overhåndskastet. Efterfølgende har eleverne arbejdet med små-spil, hvor der har været fokus på at kaste samt at løbe med bolden. Til sidst i forløbet har eleverne selv skulle designe spil og øvelser, som har øvet et selvvalgt element i flagfootball. Den teoretiske ramme til spildesign har været constraints, hvor kernebegreberne har været: Opgave- miljø- og deltager-ændringer.

NB. Der er i dette forløb spillet med følgende regel-afvigelser:

- Det har kun været muligt at score et ekstra point fra 5y linjen efter touchdowns.

- Man skulle kaste bolden og efterfølgende gribe bolden i endzone ved snap indenfor 5y linjen ift. normale regler om ‘no-run-zone’.

- Afstanden mellem angreb og forsvar har været 5 yards.


Der forventes at eleven efter forløbet , kan:


- Beherske overhånds- og underhåndskast på en mindre distance og rimelig præcision.    

- Beherske et ‘’hand-off”.

- Gribe i både træningsøvelser og i kampsituationer.  

- Lave et cut, hvor både retningsskiftet og temposkiftet er tydeligt.

- Udvise taktisk forståelse for flagfootball i relation til rumforståelse, spilbarhed, dybe og brede løb.

- Udvise forståelse for spillets faser; forsvar og angreb i relation til antallet af downs og placering på banen - altså hvornår skal man kaste kort og hvornår skal man kaste længere.   

- De basale regler i flagfootball, som eksempelvis line of scrimmage, downs, kontakt/ flags og afstande fra line of scrimmage til forsvarslinje.



Litteratur:

- https://drowningintheshallow.wordpress.com/2016/03/14/what-is-a-constraints-led-approach/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Salsa og balance


Forløb: Salsa og Balance

(Musik og bevægelse)

Periode: 03.11.23 - 15.12.23

Lektioner: 7

Kernestof:

- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner


Forløbsbeskrivelse:

Eleverne har i forløbet arbejdet med dansen Salsa. Forløbet har været bygget op af to lærerstyret undervisningslektioner med fokus på grundtrin og figurer. Herefter har eleverne arbejdet selvstændigt med at øve og lave egne trin. Labans bevægelseslære har været en gennemgående teoretisk ramme sammen med balanceteori. Eleverne har arbejdet med, hvorledes dans kan bruges som træningsmetode med henblik på at skabe bedre balance. Eleverne har i relation til balance-aspektet arbejdet med begreberne base of support, center of mass og line of gravity.


Der forventes at eleven efter forløbet , kan:

- Udvise begrænset beherskelse af fatning og kropsholdning.  
- Bevæge sig i takt til musikken
- Fører eller bliver ført af partner
- Fremvise grundtrin samt højre- og venstredrejning
- Fremvise kortere rutiner af egne koreografier med udgangspunkt i ovenstående trin samt egne designet trin.
- Forklar,  hvad salsa er og hvilke karakteristika salsa som dans med henhold til blandt andet æstetik og udtryk.
- Forklar, hvad Rudolf Labans bevægelseslære
- Forklar, hvad Beats Per Minut er og hvordan dette påvirker dansen.

Litteratur:

- Idrætsportalen, Bergholdt et al, 1. udgivelsesår 2018, Systime, ibog. Id c2082. Fra Kapitlet ”Dans og koreografi - Badjango”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Skumtennis og Newtons love



Forløb: Skumtennis og Newton

(Klassiske og nye idrætter)

Periode: 05.01.24 - 19.04.24

Lektioner: 9

Kernestof:

- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber



Forløbsbeskrivelse


Eleverne har i forløbet arbejdet med Skumtennis også kaldet mini-tennis/ softtennis, hvor der spilles tennis på badmintonbaner med skumbolde. Eleverne har primært spillet 2v2 på fuld bane samt 1v1 på halv bane grundet antallet af baner. Der er arbejdet med basale slag, samt basal spilforståelse i forhold til taktik.

Eleverne har arbejdet med Newtons tre love som teoretisk ramme med henhold til kraftpåvirkninger. Herunder har eleverne arbejdet med, hvorledes man kan bruge Newtons love til at analysere og forbedre sin serv samt returneringer.



Der forventes at eleven efter forløbet , kan:


- Udvise spilforståelse med henhold til spilcentrum og relevante positioner undervejs i spillet.
- Lave både enhånds- og tohånds-forhåndsslag med rimelig præcision.
- Have forståelse for topspin ved forhånd.
- Lave både enhånds- og tohånds-baghåndslag med rimelig præcision.
- Til en vis grad udføre en overhåndsserv.
- Flugte i forhånden og have forståelse for flugtningen i baghånden


Litteratur:

- Fysik ABbogen 1. (2014) Torben Benoni. Systime. S. 66-71.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fysisk træning

I forløbet arbejdes med forskellige træningsformer (aerob, anaerob og styrke) og relevant teori i tilknytning dertil. Teorien gennemgås og anvendes senere i forbindelse med træningsprojektet (i forløbet Floorbal og træningsprojekt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Stepaerobic

BESKRIVELSE
Forløbet har dels været lærerstyret og dels har eleverne i grupper arbejdet med at udarbejde og fremvise en selvlavet koreografi ud fra specifikke krav som beskrevet i dokumentet

PRAKSIS
Efter endt forløb forventes at eleverne kan:
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Forståelse af justering af impact (stepbænkens højde, øgning af BPM, løfte sig fra bænk i trin).
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- At fysisk og konditionsmæssigt at kunne følge med.
- Sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk med god teknik, rimeligt udtryk og få fejl.  

Steptrineleverne er blevet præsenteret for: Basis, hase-curl, pausestep, Jack-sprællemandshop, lunges, dip, singleknæ, repeater, rør steppen (knæ), mambo, flyv, pivot, kryds basis, kryds over enden, jorden rundt, chassé, chassé for enden, ski, ved siden af steppen, L-trin, spark-boks, A-trin, V-trin, sideløft,

Det forventes desuden at eleverne kan inddrage teori om aerob og anaerob træning gennemgået i forløbet "Fysisk træning"

TEORI
- Gennemgang af korrekt brug af steppen
- Varieret brug af steppen
- Kort repetition af musikforståelse (takttælling, sammenhæng mellem musikkens karakter og bevægelsen, tempo)
- Labans bevægelsesteori
- Inddragelse af teori om aerob og anaerob træning

LITTERATUR
- Labans bevægelsesteori, s. 5.-12 i kompendiet
- Kompendie med steptrin (Steptrin 2.pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Floorball og træningsprojekt


BESKRIVELSE
I forløbet arbejdes med floorball som et konditionsgivende spil og med spillets tekniske og taktiske elementer

PRAKSIS
Efter endt forløb forventes det at eleverne kan:

Floorball - teknik og taktik
- har rimelig boldkontrol i øvelser - individuelle, par og grupper
- med rimelig sikkerhed kan gennemføre en driblebane
- med rimelig sikkerhed kan gennemføre trækafleveringer og modtagninger med korrekt greb på staven - stillestående og i bevægelse
- med rimelig sikkerhed og kraft kan gennemføre et trækskud
- med sikkerhed kan indgå i diverse øvelser (kende løbebaner
- at eleverne kan overføre ovenstående til spilsituationer
- kender forskel på opstillinger (2-1-2 og 2-2-1) og kan reflektere over disse
- kan omsætte almen boldspilsteori til spillet (bredde, dybde, forsvar, angreb)

Træningsprojektets teori
- Gennemføre og reflektere over formål med samt fordele og ulemper ved den anvendte test - Andersen-testen
- Reflekterer og projektets sundhedseffekter
- Reflektere over det opnåede resultat i projektet

TEORI
- Gennemgang af teori om træningsprojektets formål
- Gennemgang af korrekt udførsel af testen
- Kort om sundhed. Eleverne skal i deres afsluttende rapport inddrage teori om sundhed og fysisk træning

LITTERATUR
- Ligger på blokken d. 7.1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Lancier

I lancierblokkene indlæres de 5 danse med fokus på
- parrenes placering og at holde kvadrillens form
- holde rækkerne (i tur 2 og 5)
- holdning (rank ryg)
- korrekt udførsel af chassétrin (frem, tilbage, til siderne, rundt)
- venstrehåndsfatning i drejninger
- at bruge musikken som støtte i bevægelserne

Efter endt forløb forventes, at eleverne med sikkerhed i bevægelserne kan gennemføre de 5 danse uden pause.

I de øvrige blokke arbejdes med repetition og udarbejdelse af drejebøger til brug til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer