Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Michael Brix Blensner
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Grundforløb
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter indenfor boldspil.
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er: -aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
I dette forløb har vi arbejdet med ultimate og inddraget spilhjulet og kaosspillets 3 faser. Følgende elementer har været fokus i undervisningen:
PRAKSIS:
Teknik:
- Baghåndskast, forhåndskast samt hammerkast inkl. pivotering udenom den direkte modstander.
- Gribeteknikker: Tommelfingerteknik og pandekageteknik.
- Cut: Tydelig retnings- og temposkift i løbet.
- Timing af kast og cut, således at modtageren griber discen i løb.
Taktik:
- Bredde i spillet
- Sidelinjebølge
- Cut i banen for at skabe og udnytte frie rum
- Stacking-strategi for at skabe plads på kanterne.
TEORI:
Teorien har været centreret omkring spilhjulet:
Betingelser, bane, mål, spillere, bold. Samt vigtige aspekter i forhold til teknik, taktik og fysik.
Litteratur: Sørensen og Pöckel. 4. udgave 2018, Systime. (E-bog) kapitel 10.2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Opvarmning
Forløb i opvarmning
Eleverne skal lære om effekterne ved grundig opvarmning, og hvordan opvarmning kan varieres i fht. idrætsgren, formål o.lign.
Derefter skal eleverne i grupper lave deres eget opvarmningsprogram til musik.
Eleverne er blevet testes før og efter gennemførelsen af et opvarmningsprogram. Vi har med afsæt i teori undersøgt effekterne af opvarmning, samt gennemgået musik og musiktælling, som grundlag for valg af musik til deres egne programmer.
Forløbet er blevet afsluttet med en teoriprøve i opvarmning.
Faglige mål i forløbet:
- - Eleverne får alsidige kropslige erfaringer indenfor musik og bevægelse.
- De laver fysiske lektier.
- Eleverne kan koble teori til den fysiske aktivitet.
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for, musik og bevægelse.
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
Kernestof i forløbet:
aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse.
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ grundlæggende principper for træning
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber ̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal læse s. 20-24 i jeres idrætskompendie, som ligger under dokumenter - jeres hold - tjek under dokumenter her i lectio. Dette svare til nedenstående.
-
Iversen, Larsen og Nielsen. 1. udgave 2019. GyldendalDin idræt C; sider: 47-51
-
Opvarmningsgrupper
-
Projektbeskrivelse for gruppernes opvarmningsprogrammer.docx
-
1d Grupper til opvarmning.docx
-
I skal i dag først besvare spørgeskema. Dernæst får I en teoretisk test i opvarmning. Til sidst skal i optage jeres program, som oploades på youtube og lægger et link i lectio under opgaver.
-
Test Quiz.docx. Besvarelsen oploades i lektio.
-
Jeg har nu trukket lod om de heldige, der skal fremvise deres opvarmningsprogram til de efterfølgende aktiviteter. De heldige er gruppen med Frida, Hjalte, Maja, Nadin og Pishewa.
-
I dag starter vi ud med det opvarmningsprogram Anton, Hani, Noah, Oliver og Reza har lavet. Dernæst står den på grundtræning. Grupperne kan imens få deres mundtlige evaluering.
-
Vi har kun en sal til rådighed. Vi mødes i salen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Futsal
Faglige Mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter indenfor futsal
- ̶ opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- ̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ grundlæggende principper for træning
Eleverne fået gennemgået reglerne i futsal.
Det særlige ved futsal i form af igangsætning med indspark, målmandens aktive rolle, hvor han indgår i opbygningsspillet som i ungdomsrækkerne.
Teknisk er der blevet undervist i skudformer og afleveringsformer, hvor det blandt andet er almindeligt at aflevere og skyde med tå, inderside, vrist, flugtninger mv., tæmninger, førstegangsafleveringer, førsteberøringer, fodsål,.
Taktisk er der blevet arbejdet med forsvarsspillet herunder zoneforsvar, og delvist personligt forsvar. Angrebsspillet med vægt på spilbarhed, bredde, dybde, pasningsspil. Taktisk er der blevet arbejdet med de 3 spilfaser i kaosspillet.
Der er teoretisk blevet arbejdet med aerob træning med fokus på kredsløbskondition. Taktisk er der blevet arbejdet med de 3 spilfaser i kaosspillet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bordtennis
Bordtennis
Undervisningsbeskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med de grundlæggende principper i bordtennis, herunder greb, benarbejde og kropsposition. I forløbet har der være fokus på følgende grundslag:
- Det forventes, at eleverne kan slå en forhåndskontra med korrekt benstilling og greb, samt styre slaget lige eller diagonalt
- Det forventes, at eleverne kan slå en baghåndskontra med korrekt benstilling og greb, samt styre slaget lige eller diagonalt
- Det forventes at eleverne kan udføre et prik i baghånden og i forhånden.
- Eleverne har fået kendskab til loop i forhånd, hvor der er blevet arbejdet med overskru med fokus på kontrol. Det forventes ikke eleverne kan udføre dette, men at de i mindre grad kan styre et Forhåndsloop.
- Det forventes at eleverne kan lave varierede server med forskellige former for skru.
- Det forventes, at eleverne har regelkendskab med hensyn til single
- Det forventes, at eleverne kan serve korrekt, og til en vis grad variere deres serv.
Til forløbet har været knyttet viden om danskernes idræts og motionsvaner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4. Softtennis
Softtennis
I forløbet er der blevet arbejde med regler, korrekt greb, fodstilling, samt relevante slag, den tekniske udførsel og taktik.
Eleverne har lært de basale tekniske aspekter i Skumtennis - Forhånd, baghånd, topspin i både forhånd og baghånd, flugtninger i både forhånd og baghånd samt serv
Der også arbejdet med spilforståelse - og herunder placering på banen i double og single.
Eleverne skal:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof i forløbet:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- de for undervisningen relevante digitale redskaber.
Det forventes, at eleverne kan:
- lave en forhånd med rimelig præcision og forståelse for, samt udførsel med topspin
- Lave et enhånds-baghåndsslag eller lave en tohånds-baghåndsslag med forståelse for, samt udførsel med topspin
- Kan flytte sig i relevant position
- Kan flugte i forhånden
- Kan flugte i baghånden
- Har forståelse for overhåndsserv, og til en vis grad udføre den.
- Har viden om spilcentrum og ketsjerbane
- Har basal viden om taktik i tennis.
Teoretisk har vi arbejdet idrættens organisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Step og bodystep
Undervisningsbeskrivelse Step og bodystep
Formål: At eleverne lærer forskellige grundtrin i stepaerobic og bodystep, samt kan koordinere arme- og ben bevægelser. At de har rytmeforståelser så det foregår i takt til musikken
Eleverne er blevet indført i forskellige grund- og basistrin incl. Arme. Herunder steptouch, flyv, V-trin og A-trin, knæ-, curl- og hælspark, chasse, L-trin, over steppen mv.
De har arbejdet med drejninger og retninger og udviklet egne sammensætninger ud fra Blok princippet i stepaerobic og track princippet i bodystep.
De skal kunne sammensætte trin til små koreografier, samt lave tracks der har en muskeludholdende effekt på de store muskelgrupper.
De skal kunne udføre det med den rigtige teknik; Herunder hele foden på steppen, rank holdning, stræk i benene.
Teoretisk: Kunne redegøre for centrale begreber; Aerob energiomsætning, det store og det lille kredsløb, kontinuerlig træning, arbejdsintensitet og puls.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volleyball
Volleyball
Eleverne har arbejdet med grundslag: Baggerslag, fingerslag, blokade og smash. Der har været fokus på kommunikation og placering på banen. Alle spil har taget udgangspunkt i "beton" med fremskudt 6'er. Den enkelte spillers rolle er blevet gennemgået, samt reglerne, så det forventes:
- At de kan spille det endelige spil og har forståelse for de enkelte positioners roller.
- Fingerslag med en rimelig højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en rimelig præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- At de til en vis grad kan udføre et smash, hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Forstå de forskellige positioners rolle
Teoretisk
Der er blevet arbejdet med spillets organisering og taktik både teoretisk og praktisk. Derudover har de læst om og afprøvet forskellige former for plyometrisk springtræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Badminton
Badminton:
Baghånds- og forhåndsserv, drop, netdrop og lob, clearslag. Netspil, tapslag, Round the head.
Vi har trænet benarbejde i form af forspænding, stemskridt, krydsløb koordinationsøvelser.
Der er blevet spillet single og double med fokus mod de taktiske elementer. Desuden regelgennemgang.
Der er teoretisk blevet arbejdet med aerob træning med fokus på kredsløbskondition og kondital for elitebadminton spillere, Intensitetszoner, maksimal iltoptagelse og forskellen mellem kvinder og mænds kondital.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fodbold
Mål med forløbet:
Der vil i dette forløb blive fokuseret på at indlære eller videreudvikle tekniske og taktiske færdigheder inden for fodbold.
De tekniske elementer falder i hovedområderne driblinger, tæmninger, afleveringer og afslutninger, og inden for hvert område vil du blive undervist i en række specifikke tekniske færdigheder.
Taktisk sigter forløbet mod at udvikle din offensive og defensive spilforståelse – både individuelt og holdtaktisk i form af forskellige spilsystemer 4-4-2 og 4-3-3.
Teoretisk har eleverne arbejdet med aerob træning og udviklet egne intervalspil til træning med forskellige intensiteter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pardans
Faglige mål Eleverne skal:
̶ kunne redegøre for centrale begreber indenfor pardans (færdighedsområdet ’Musik og bevægelse’)
̶ beherske centrale færdigheder i pardans
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i samarbejdsrelationerne i pardans
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Vi har i dette forløb arbejdet med vals og cha-cha-cha og Lancier. Eleverne har haft 3 blokke med hver dans, som begge er blevet afslutte med en lille forløbs prøve.
Færdigheder og kompetencer
Det overordnede formål er, at eleverne skal stifte bekendtskab med 2 forskellige ’klassiske" danse-genrer: Vals og Cha Cha Cha.
Der er arbejdet med de mest basale grundtrin i dansene og med dansefatninger og holdning. Eleverne bør være i stand til at bevæge sig i takt til musikken i forhold til den pågældende dans og udvælge musik der i tempo og kvalitet passer til dansenes karakteristika.
De forventes at kunne:
- Tekniske færdigheder mht. placering af fødder
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små koreografier inden for den valgte dans
- at danse i takt til musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Cha cha cha; grundtrin, NewYorker, Hand to Hand, venstre og højredrejning, damedrejning, triple lockstep, whisk og chasse, spindrejning, skulder ved skulder
Vals: Grundtrin, vals i firkant, højre og venstredrejning, spindrejning, whisk og chasse, oversway
Eleverne har teoretisk arbejdet med Labans bevægelses teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Træningsprojekt/Crossfit
Formålet med træningsprojekter er at dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et personligt træningsprogram. Eleverne skal desuden koble teoretisk viden og kundskaber til deres personlige træningsprogram og demonstrere korrekt brug af faglige begreber.
Mål: Der skal i forløbet gennemføres et træningsprojekt over ca. 8 uger, hvor I skal opnå en målbar forbedring i kondition og specifikt i crossfit, samt tilegne sig færdigheder inden for crossfit af både teknisk og fysisk karakter.
Eleverne skal desuden gennem forløbet opnå en målbar forbedring i udholdenhed, samt tilegne sig kendskab til og teknisk kunnen inden for øvelser i crossfit: (se links til Crossfit øvelser nedenfor)
- Sammensætte øvelser og reps i en hensigtsmæssig sammenhæng (i WOD).
- Gennemføre øvelser og programmer i et forholdsvist højt tempo
- Reflektere over egen praksis og koble teori og praksis sammen.
- Skalere op og ned i øvelser ud fra egne kompetencer og bliver udfordret der, hvor I er.
-Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et personligt træningsforløb.
Demonstrere korrekt bruge af faglige termer
For at vurdere deres træningsforløb har eleverne lavet en start- og en sluttest for at have noget at sammenligne med.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Floorball
BESKRIVELSE:
I dette floorballforløb har vi arbejdet med tekniske og taktiske overvejelser i spillet, samt motivation og team.
INDHOLD:
- Teknik: Boldbehandling (driblinger), pasninger (forhånd og baghånd), slagskud og trækskud.
- Taktisk: Zoneopdækning i forsvaret, placeringer på banen, 3-1 og 3-2 spil, 2-1-2.
Desuden har vi teoretisk arbejdet med indre og ydre motivation, målsætninger (resultat-, præstations- og procesmål, Eleverne har opstillet egne målsætninger, evalueret opnåelsen af disse, samt arbejdet med teamet og synergieffekt i forbindelse med kamp
Der er blevet aflagt en færdighedsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244859286",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244859286",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244859286"
}