Holdet 2022 id/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Holm, Emil Bjerg Kobberup, Kirstin Godsk, Lars Gundersborg Lauridsen
Hold 2022 id/u (1u id, 2u id, 3u id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Generel og specefik opvarmning
Titel 2 Forløb 2: Badminton
Titel 3 Forløb 3
Titel 4 Flagfootball og spilplanlægning
Titel 5 Salsa og balance
Titel 6 Skumtennis og Newtons love
Titel 7 Forløb_8 Crossfit og træningsprogram
Titel 8 Forløb 9_Volley + boldspil
Titel 9 Forløb 10: Step + sundhed
Titel 10 Forløb 11_Lanciers
Titel 11 Forløb#6
Titel 12 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Generel og specefik opvarmning

Generel og specifik opvarmning
Undervisningen (UV) fokuserer på generel og specifik opvarmning i idræt/sport med inddragelse af arbejdsfysiologi som energiprocesser, lunger, hjerte og kredsløb og blod. UV strækker sig over 8 moduler.

Faglige mål
o at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
o at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere idrætsspecifikke øvelser
o at opnå kendskab til energiprocesser, lunger, hjerte og kredsløb og blod  
o at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
o at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
o at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse.

Kernestof
Wolf, Hammer, Hammer (2005). C - det er idræt. Gyldendal, 1. udgave, 8. oplag. S11-29.

Opgave
I grupper af 4-5 udarbejdes et generelt opvarmningsprogram på 15 minutter baseret på kap. 1 i bogen C - det er idræt. Skabelonen nedenfor ”Plan for generel opvarmning” bruges under udarbejdelsen af opvarmningen, som øves igennem igen og igen i gruppen. Sørg for at I har jeres musik på én playliste. ”Plan for generel opvarmning” afleveres i et printet eksemplar den dag, I skal gennemføre opvarmningen i klassen. Alle i gruppen skal undervise på skift, mens resten af gruppen og klassen er med til øvelserne.

Krav
Teknik
o Ex. strakte fodled i hop, strakte albueled i sving eller en korrekt udført planke

Musikforståelse
o Musikvalg - passer tempoet til valgte øvelser?
o Følges musikken?
o Startes der på taktslag ét?

Teori og opbygning af program
o Er der forståelse af arbejdsfysiologien?
o Er der en progression i opbygningen af planen/programmet?
o Bruges ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og vrid)?
o Er programmet motiverende?

Gennemførelse af opvarmningen
o Opvarmningen/øvelserne formidles klart og tydeligt? Både i forhold til øvelser og tale. Fx. ved høj tale eller ved tegn med kroppen, når der skiftes øvelse. Ligeledes vises musikforståelse, når én fra gruppen skiftes til at igangsætte og tælle for.


Oversigt
Modul 1
1. Idræt C introduceres
2. Aerobe og anaerobe energiprocesser gennemgås
3. ”Plan for generel opvarmning” gennemgås
4. Gruppevis læses om musik, takt og taktslag
5. Gruppevis planlægges opvarmningen.

Modul 2
1. Lungerne gennemgås
2. Gruppevis planlægges opvarmningen.

Modul 3
1. Hjerte og kredsløb gennemgås
2. Gruppevis planlægges opvarmningen.

Modul 4
1. Blod gennemgås
2. Gruppevis planlægges opvarmningen.

Modul 5
1. Arbejdskravsanalyse og idrætsspecifik opvarmning gennemgås
2. Gruppevis færdiggøres opvarmningen.

Modul 6
1. To grupper gennemfører deres opvarmningsprogram
2. Grupperne udvælger en idræt/sport, estimerer arbejdskravet og planlægger/indskriver/tegner 5-6 øvelser (ingen musik), som kan indgå i en specifik opvarmning af idrætten/sporten. Brug skabelonen ”Plan for specifik opvarmning”.  

Modul 7
1. To grupper gennemfører deres opvarmningsprogram.
2. Grupperne arbejder videre med den specifikke opvarmning.

Modul 8
1. En-to grupper gennemfører deres opvarmningsprogram.
2. Grupperne færdiggør og afleverer deres ”plan for specifik opvarmning” i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Badminton

Forløbsbeskrivelse for badminton (c)
Undervisningen fokuserer på teknikken bag slag, taktik, arbejdsfysiologi og enkle regler. Forhånds- og baghåndsgreb gennemgås ligesom slagene kort og lang serv, netdrop, lob, clear og drop. Alle slag øves på skift i små øvelser og i kamp, hvor bevægelseslære, video og taktik inddrages. Derudover arbejdes der med aerobe og anaerobe energiprocesser og deres energibidrag i badminton. Undervisninger forløber sig over 6-7 moduler.

Elevmål
- At kunne gennemføre slagene
- At have kendskab til energiprocesserne i badminton
- At have kendskab til, hvordan slag øves, læres og gennemføres
- At kunne gøre rede for enkle taktiske dispositioner i kamp
- At have kendskab til spilregler.

Undervisningens indhold og formål ses under det enkelte moduls plan og indhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3

Beskrivelse og formål
Vi gennemgår aerob træning og derunder kredsløbskondition, træning og testning af kredsløbskondition, stofskiftekondition (udholdenhed), træning og testning af stofskiftekondition, overlap mellem de to former, arbejdsintensitet og træning for utrænede og trænede. Undervejs indlægges små øvelser/opgaver (50-60min).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Flagfootball og spilplanlægning

Forløb: Flagfootball og spilplanlægning

Periode: 17.08.23 - 12.10.23

Lektioner:  8

Kernestof:

- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning


Forløbsbeskrivelse:

Forløbet har til formål at lære eleven spillet flagfootball og dets facetter samt grundlæggende planlægning af boldspil. Eleven forventes efter forløbet at kunne indgå i træningsøvelser og kampsituationer i relation til flagfootball.  

Eleven har i starten af forløbet arbejdet med grundlæggende kaste og gribeteknikker, hvor der primært har været arbejdet med overhåndskastet. Efterfølgende har eleverne arbejdet med små-spil, hvor der har været fokus på at kaste samt at løbe med bolden. Til sidst i forløbet har eleverne selv skulle designe spil og øvelser, som har øvet et selvvalgt element i flagfootball. Den teoretiske ramme til spildesign har været constraints, hvor kernebegreberne har været: Opgave- miljø- og deltager-ændringer.

NB. Der er i dette forløb spillet med følgende regel-afvigelser:

- Det har kun været muligt at score et ekstra point fra 5y linjen efter touchdowns.

- Man skulle kaste bolden og efterfølgende gribe bolden i endzone ved snap indenfor 5y linjen ift. normale regler om ‘no-run-zone’.

- Afstanden mellem angreb og forsvar har været 5 yards.


Der forventes at eleven efter forløbet , kan:


- Beherske overhånds- og underhåndskast på en mindre distance og rimelig præcision.    

- Beherske et ‘’hand-off”.

- Gribe i både træningsøvelser og i kampsituationer.  

- Lave et cut, hvor både retningsskiftet og temposkiftet er tydeligt.

- Udvise taktisk forståelse for flagfootball i relation til rumforståelse, spilbarhed, dybe og brede løb.

- Udvise forståelse for spillets faser; forsvar og angreb i relation til antallet af downs og placering på banen - altså hvornår skal man kaste kort og hvornår skal man kaste længere.   

- De basale regler i flagfootball, som eksempelvis line of scrimmage, downs, kontakt/ flags og afstande fra line of scrimmage til forsvarslinje.



Litteratur:

- https://drowningintheshallow.wordpress.com/2016/03/14/what-is-a-constraints-led-approach/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Salsa og balance

Forløb: Salsa og Balance

(Musik og bevægelse)

Periode: 09.11.23 - 31.01.24

Lektioner: 10

Kernestof:

- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner


Forløbsbeskrivelse:

Eleverne har i forløbet arbejdet med dansen Salsa. Forløbet har været bygget op af to lærerstyret undervisningslektioner med fokus på grundtrin og figurer. Herefter har eleverne arbejdet selvstændigt med at øve og lave egne trin. Labans bevægelseslære har været en gennemgående teoretisk ramme sammen med balanceteori. Eleverne har arbejdet med, hvorledes dans kan bruges som træningsmetode med henblik på at skabe bedre balance. Eleverne har i relation til balance-aspektet arbejdet med begreberne base of support, center of mass og line of gravity.

Forløbet blev afsluttet med at eleverne i mindre grupper lavede deres egen koreografi, som de skulle lære borgere fra gruppen "Aktiv med demens" med balance-begreberne i mente.

Der forventes at eleven efter forløbet , kan:

- Udvise begrænset beherskelse af fatning og kropsholdning.  
- Bevæge sig i takt til musikken
- Fører eller bliver ført af partner
- Fremvise grundtrin samt højre- og venstredrejning
- Fremvise kortere rutiner af egne koreografier med udgangspunkt i ovenstående trin samt egne designet trin.
- Forklar,  hvad salsa er og hvilke karakteristika salsa som dans med henhold til blandt andet æstetik og udtryk.
- Forklar, hvad Rudolf Labans bevægelseslære
- Forklar, hvad Beats Per Minut er og hvordan dette påvirker dansen.

Litteratur:

- Idrætsportalen, Bergholdt et al, 1. udgivelsesår 2018, Systime, ibog. Id c2082. Fra Kapitlet ”Dans og koreografi - Badjango”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skumtennis og Newtons love


Forløb: Skumtennis og Newton

(Klassiske og nye idrætter)

Periode: 11.01.24 - 25.04.24

Lektioner: 10

Kernestof:

- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber



Forløbsbeskrivelse


Eleverne har i forløbet arbejdet med Skumtennis også kaldet mini-tennis/ softtennis, hvor der spilles tennis på badmintonbaner med skumbolde. Eleverne har primært spillet 2v2 på fuld bane samt 1v1 på halv bane grundet antallet af baner. Der er arbejdet med basale slag, samt basal spilforståelse i forhold til taktik.

Eleverne har arbejdet med Newtons tre love som teoretisk ramme med henhold til kraftpåvirkninger. Herunder har eleverne arbejdet med, hvorledes man kan bruge Newtons love til at analysere og forbedre sin serv samt returneringer.



Der forventes at eleven efter forløbet , kan:


- Udvise spilforståelse med henhold til spilcentrum og relevante positioner undervejs i spillet.
- Lave både enhånds- og tohånds-forhåndsslag med rimelig præcision.
- Have forståelse for topspin ved forhånd.
- Lave både enhånds- og tohånds-baghåndslag med rimelig præcision.
- Til en vis grad udføre en overhåndsserv.
- Flugte i forhånden og have forståelse for flugtningen i baghånden


Litteratur:

- Fysik ABbogen 1. (2014) Torben Benoni. Systime. S. 66-71.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb_8 Crossfit og træningsprogram

Fokus på grundlæggende WOD: YGIG, AMRAP, EMOM, Fight gone bad samt fysisk udholdenhed. Eleverne skal tilegne sig kendskab til teknik samt korrekt udførelse af udvalgte crossfit øvelser. De lavede sideløbende individuel træningsprojekt med en før og efter styrke test.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt 15-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 9_Volley + boldspil

Fokus på grundslag baggerslag og fingerslag, blokade smash og underhåndsserv og til dem der ville overhåndsserv. De havde fokus på kommunikation og placering på banen- en fremskudt 6ér. Samt samspil og team forståelse. Reglerne blev gennemgået og de forventes at kunne spille efter dem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 10: Step + sundhed


Forløbet har været med fokus på stepaerobic
Eleverne er blevet introduceret til forskellige serier i stepaerobic og har arbejdet med udarbejdelse af egen serie. Det forventes at eleverne kan:
Udføre forskellige trin i stepaerobic
Koordination med både arme og ben i takt i til musikken
Korrekt teknik og udtryk (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
Fysisk og konditionsmæssigt at kunne følge med
Sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af bænk/rum. De har arbejdet med begrebet sundhed herunder KRAM faktorer og BMI samt forskellige sundhedsdefinitioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer