Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Maja Korsgaard Mulbjerg, Michael Brix Blensner
|
Hold
|
2022 SA/c (1c SA, 2c SA, 3c SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Køn og ligestilling
Spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene er en evig aktuel tematik og konflikt, som strækker sig langt tilbage i historien. Ligestillingsspørgsmålet medfører ofte mange emotionelle reaktioner i forhold til de forskelle, som vi kan identificere mellem mænd og kvinder, herunder spørgsmål om retfærdighed i forhold til de forskelle eller direkte uligheder, som vi fortsat kan konstatere og opleve, når vi kigger på
relationerne mellem kønnene med sociologiske, økonomiske og politologiske briller. Og det er lige, hvad vi vil gøre i dette grundforløb til samfundsfag C-niveau. Med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt
der er ligestilling mellem kønnene i Danmark, introduceres eleverne til de tre centrale fagområder inden for samfundsfaget. Herunder skal de arbejde med aktuel empiri og forsøge at anvende deres viden om
samfundsfaglige begreber til at forklare de forhold, som viser sig i arbejdet med dette tema.
Faglige mål der berøres i grundforløbet ”Ligestilling mellem kønnene i
Danmark?"
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof der berøres i grundforløbet ” Ligestilling mellem kønnene i
Danmark?””
Politik
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Sociologi
Socialisering, formelle og uformelle normer, sociale roller, identitetsdannelse
Økonomi
Det økonomiske kredsløb og økonomiske sammenhænge, økonomisk ulighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk politik
I dette forløb har eleverne arbejdet med dansk politik.
Eleverne har arbejdet med politiske ideologier og forgreninger. Herunder blandt andet populisme. Dernæst arbejdede vi med værdi- og fordelingspolitik. Derefter gik eleverne videre til at arbejde med partiadfærd og vælgeradfærd (blandt andet Molin, Downs, kerne- og marginalvælgere, issue-voting/ownership). Eleverne har også arbejdet med politiske styreformer (demokrati, autokrati og teokrati). Herefter arbejdede eleverne med det politiske system (Easton, parlamentarisme/præsidentielt politisk system) og magt (direkte, indirekte, magtens tredeling). Herunder arbejdede eleverne også med den parlamentariske styringskæde. I forlængelse af dette undersøgte eleverne udlandets indflydelse på politiske beslutningsprocesser i Danmark med fokus på EU. Eleverne så herefter på politisk deltagelse og medborgerskab (blandt andet civile, politiske og sociale rettigheder samt pligter og statsborger, medborger samt modborger). Som afslutning på forløbet har eleverne set på medier (medierne som den fjerde statsmagt, medieret kommunikation og de fem nyhedskriterier), og på hvordan man bruger medierne i kampen om den politiske dagsorden (blandt andet Peter Bros fire roller for medier, politisk spin, priming og framing).
Eleverne har løbende arbejdet med at opdatere egen begrebsliste: https://docs.google.com/document/d/1ZZAmA9wdo5pDha4wTDS-ymLPLJ_3jRI1L1qqAI8zMyE/edit?usp=sharing
Det faglige stof dækker over ca. 60 sider.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1: hypoteseopgave
|
22-01-2023
|
Meningsmåling og konfidens intervaller
|
01-09-2023
|
Synopsis Dansk politik
|
25-09-2023
|
Synopsis
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi
I dette forløb er eleverne blevet introduceret for det økonomiske kredsløb. De har endvidere arbejdet med økonomisk politik og økonomiske mål. De har desuden arbejdet med velfærdsmodeller. Forløbet blev afsluttet med, at eleverne blev introduceret for lineær regression i forbindelse med en aflevering.
Eleverne har løbende arbejdet med at opdatere egen begrebsliste: https://docs.google.com/document/d/1ZZAmA9wdo5pDha4wTDS-ymLPLJ_3jRI1L1qqAI8zMyE/edit?usp=sharing
Det faglige stof dækker over cirka 30 sider.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Økonomi:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Politik:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Metode:
- statistiske mål, herunder lineær regression og mål for signifikant forskel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2
|
30-03-2023
|
Undersøgelse økonomi
|
19-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unge, identitet og sociale medier
I dette forløb er eleverne blevet introduceret for identitetsdannelse og sociale medier.
Eleverne har 1 1g. arbejdet med socialisering (primær, sekundær, dobbelt og tertiær) som afsæt for forløbet. I forlængelse heraf er eleverne blevet introduceret til begreber som identitet, familietyper, normer, roller og social kontrol. I den forbindelse har eleverne analyseret den norske serie ”Skam” med fokus på Sana. Dette ledte til en undersøgelse af kulturelle forskelle og identitetsdannelse i forbindelse hermed. Herunder blev eleverne introduceret til teoretikere som Hofstede, Thomas Hylland Eriksen og Axel Honneth. Dernæst arbejdede eleverne med samfundstyper og identitet (traditionelle, moderne og senmoderne samfund). I den forbindelse beskæftigede eleverne sig med Anthony Giddens (aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ansigtsløse relationer, refleksivitet). De er yderligere gjort bekendte med Thomas Ziehes samtidsdiagnose med fokus på begreberne kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering og potensering. Herefter arbejdede eleverne med identitetsdannelse på sociale medier med afsæt i Erving Goffman (face, setting, frontstage, backstage). Som afslutning på forløbet har eleverne arbejdet med social ulighed med teoretikere som Henrik Dahl (minervamodellen), Pierre Bourdieu (habitus, kapital, felt) og Basil Bernstein. I forløbet har eleverne analyseret både statistisk materiale, serier og artikler.
Eleverne har løbende arbejdet med at opdatere egen begrebsliste: https://docs.google.com/document/d/1ZZAmA9wdo5pDha4wTDS-ymLPLJ_3jRI1L1qqAI8zMyE/edit?usp=sharing
I 2g. Har vi dels repeteret det enkelte individs identitetsdannelse. Omdrejningspunktet har været unges identitetsdannelse, hvor vi har haft fokus mod årsagerne til unges mistrivsel og stress.
I den sammenhæng har vi arbejdet med Gidddens, Ziehe, Honneth, Rosa's. Undersøgt overvågningssamfundets, konkurrencestatens, de sociale mediers betydning.
Slutteligt har vi haft focus på skillelinjer og kulturelle mønstre med afsæt i integration og kønsroller og ligestilling.
Metodemæssigt har vi anvendt kvantitativ metode i form af statisk analyse eleverne har lavet egne kvalitative undersøgelse af livstile i Italien, samt sociale mediers betydning for stress og trivsel.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
- adfærds på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet med aktør og struktur.
- ligestilling mellem kønnene
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser og systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2.1: Hvad er socialisering?
-
Daginstitutioners rolle
-
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
-
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
-
2.5: Kulturelle forskelle og identitet
-
Medborgerskab video
-
3.1: Det traditionelle samfund
-
3.2: Det moderne samfund
-
Det senmoderne samfund.docx
-
Kapitel 3: Samfund og individ
-
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet!
-
Bourdieu.pptx
-
Pierre Bourdieu
-
4.6: Social mobilitet
-
4.5: Levevilkår
-
Social stratifikation og sociale klasser
-
Social arv
-
Partifilm om ulighed og fattigdom - Luk Samfundet Op
-
Indkomstudvikling
-
Mønsterbrydere
-
Kap.7_Mediernes rolle og den demokratiske samtale.docx
-
PowerPoint.pptx
-
Velkommen tilbage fra ferien:-). I skal i dag have 4 nye bøger, så husk at have plads i tasken eller medbring en ekstra pose.
-
I skal til i dag repetere sociologi fra 1g. Gennemlæs jeres noter om samfundstyper Som lektie skal I anvende den nye sociologibog.
-
Hansen, Morten Thorndal. Sociologiens kernestof. Columbus 1. udgave 2021.; sider: 10-14
-
Arbejdsopgaver til timen
-
I skal læse følgende som lektie.
-
Hansen, Morten Thorndal. Sociologiens kernestof 1. udgave 2021.; sider: 28-33, 48-61, 64-74, 90-100, 162-170, 197-205
-
Følgende artikler arbejder I med i timen og skal ikke læses på forhånd.
-
Vi skal i dag se udsendelsen "Den pressede ungdom". Repeter Giddens, Honneth, Ziehe, Bourdieu.
-
Lektie:
-
Arbejdsopgaver til timen.
-
Læsefokus: Hvad er frontstage og backstage, samt middle region i Meyrowitz teori.
-
Vi fortsætter med opgaverne vi ikke blev færdige med sidste gang.
-
I dag har I en "tematime" i anledning af FN's internationale kampdag. I skal som forberedelse til timen læse 3 små artikler, som jeg har vedlagt nedenfor.
-
I skal til i dag have færdiggjort jeres powerpoint - således I er klar til præsentere disse. Alle i gruppen skal således have den udarbejdede powerpoint på computeren. Dernæst arbejder vi videre med den de sidste par opgaver vi ikke kom igennem.
-
Time 6 Konkurrencesamfundet og stress.docx
-
Læsefokus: Hvad er Habitus og kapitaler
-
Fokus: Hvordan anvender man kvalitativ metode.
-
Langkjær Jens m.fl. MetodeNU. Systime 2015. 1. udgave, 1. oplag.; sider: 55-58
-
Interviewguide MetodeNU 55-57.pdf
-
I skal i dag forberede og fremlægge jeres metode opgave
-
Arbejdsopgaver
-
Læs følgende:
-
Studstrup, Tine m.fl. Køn og ligestilling. Columbus 1. udgave 2017.; sider: 62-65, 113-124
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
En verden i flammer
Del 1: 2.g.
Forløbet er startet i 2 g og har taget afsæt i Krigen mellem Hamas og Israel. Med afsæt i denne har de lært om magt, de forskellige magtformer i international politik, polariteten i det internationale system, IP teorierne realisme, neorealisme, liberalisme og konstruktivisme, hvordan stater fører udenrigs- og sikkerhedspolitik (det snævre og brede sikkerhedsbegreb, sikkerhedskomplekser, FN og NATO som aktør og arena.
Eleverne har i 2g med afsæt i udenrigs og sikkerhedspolitik undersøgt konflikten om Arktis, og analyseret forsvarsaftalen mellem Danmark og USA.
Eleverne har med udgangspunkt i teorierne diskuteret, hvordan konflikterne påvirker polariteten i det internationale system.
Eleverne har udarbejdet en synopsis om årsagerne til Krigen i Ukraine og analyseret denne med udgangspunkt i teorierne i international politik, samt lavet i sammenligninsopgave om konflikten i Arktis
Del 2. 3g.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
-problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Komparativ og kvantitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal i dag medbringe Sociologiens kernestof, da den skal bruges af andre.
-
Lektie: IP bogen, som vi skal anvende i dette forløb og som medtages hver gang.
-
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk m.fl. IP bogen. 2. udgave 2022.; sider: 18-24, 26-31, 52-68, 72-82, 92-94, 96-99, 101-104, 113-123, 144-150, 201-207
-
Arbejdsopgaver til timen
-
Jeg glemte sidste gang, at indsamle jeres sociologibog - I skal derfor medbringe den i dag og returnere den til mig.
-
Israel-Palæstina
-
Vi samler op på opgaven fra sidste gang. Dernæst skal I arbejde med ovenstående lektie.
-
Ip-bogen s. 35-41
-
Ip bogen s. 42-49
-
I skal i dag finde jeres gruppearbejde fra time 2. En gruppe skal fremlægge. Gruppen findes ved lodtrækning.
-
I skal ikke læse det, der står i de går kasser.
-
Arbejdsopgaver til timen.
-
Vi fortsætter med arbejdsopgaverne fra sidste gang.
-
Time 5. Liberalisme.docx
-
Afsnit
-
Time 7 Konstruktivismen.docx
-
Vi arbejder videre med konstruktivisme fra sidste gang
-
I dag er der ingen lektier. I kan repeterer begreber fra teorierne. Arbejdsopgaver til timen.
-
Arbejdsopgaver
-
Vi fortsætter med opgaverne fra i tirsdags
-
Time 10 Hvilke trusler står staten overfor.docx
-
Vi laver som afslutning på året en repetition af forløbet i international politik. Vi laver i denne sammenhæng 3 øvelser, hvor den sidste er et Jeopardy - spil.
-
Time 13 Hvordan fører stater udenrigspolitik.docx
-
Vi gennemgår spørgsmålene fra i går og ser tv udsendelsen. Jeg vil imens fortsætte karaktersamtaler.
-
Time 13. Danmarks forsvarsaftale med USA.docx
-
I skal læse s. 201-207, om konflikten i Arktis.
-
Læs opgaveformuleringen til den næste skriftlige opgave, som står under opgaver. Vi gennemgår i timen videoguide og vejledning, som ligger under dokumenter.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hypotese
|
01-11-2023
|
Sammenligning
|
26-01-2024
|
2c SA skr. prøve
|
03-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Klima og grøn dannelse
Forløbet er en del af projekt ’Grøn Dannelse’, som har til hensigt at skærpe fokus på bæredygtig udvikling i undervisningen. Et centralt formål i projektet er er at øge elevernes viden om samt handlekompetence ift. at implementere bæredygtig udvikling i praksis. Eleverne bliver i projektet bevidstgjort om de miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter i arbejdet med bæredygtige problemstillinger. Projektet afsluttes med en Klimadag, hvor eleverne arbejder konkret med bæredygtige problemstillinger, der udspringer af et behov i lokalmiljøet eller hos lokale virksomheder.
Forløbet har taget sit afsæt i Paris-aftalen fra 2015.
Dels hvad aftalen går ud på, hvad aftalen er blevet kritiseret for, samt fordele og ulemper ved aftalen, samt hvilke aktører der har det primære ansvar for at løse klimaproblemerne.
Dernæst har vi undersøgt den seneste klimarapport med fokus på årsager, konsekvenser og handleuligheder.
Eleverne har undersøgt regeringens klimalov, samt de danske partiers holdninger, hvor de i analysen har anvendt Molins model
De har undersøgt hvilke økonomiske redskaber der kan anvendes i klimapolitikken, hvordan eksternaliteter kan inddrages i prisen på produkterne.
Slutteligt har vi undersøgt sammenhængen mellem forbrug, klima og livsstil. Vi har undersøgt vores livsstils betydning for vores forbrug med afsæt i minervakortet. De har undersøgt sociale baggrundes betydning for holdningen til klima. Slutteligt har du undersøgt modernitetens betydning for vores forbrug, hvor vi har anvendt Baumans teori om den lette og tunge modernitet.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere
Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Den økonomiske udvikling
Forløbet startede med en repetition af det økonomiske kredsløb.
Dernæst arbejdede vi med en gennemgang af de økonomiske konjunkturer med særligt fokus på udviklingen fra 2007 og til i dag.
Med afsæt i de økonomiske mål havde vi fokus mod de forskellige målkonflikter for dernæst at diskutere forskellige bud på økonomiske politikker til at dæmpe udsvingene.
Med afsæt i såvel de makro- og strukturpolitiske politikker har vi diskuteres hvordan Danmarks økonomiske udfordringer bedst kan løses. Dette er blevet sat ind i en teoretisk forståelsesramme med særlig fokus på Keynesianisme og Monetarisme.
Afslutningsvis har vi undersøgt Danmarks økonomiske handlefrihed og konkurrenceevne.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestoffet i forløbet:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU og Danmark
Det overordnede fokus i dette forløb har været, hvordan EU er blevet til det, vi kender i dag, og hvorvidt EU vil udvikle sig i fremtiden med afsæt i det forestående Europaparlamentsvalg.
Første del af forløbet var en introduktion til EU som politisk system. Her har eleverne undersøgt EU's institutioner og deres arbejdsopgaver og rolle i den fælles beslutningsprocedure.
Derefter arbejdede eleverne med forskellige former for integration og integrationsteorier i EU - samt formel og reel suverænitet. Derefter har vi arbejdet med forsvarsforbeholdet, EU's asyl- og indvandringspolitik, EU's demokrati samt den nye Migrationspagt og undersøgt EU’s forsvars- og sikkerhedspolitik i lyset af krigene i Ukraine og Israel.
Eleverne har op til valget i grupper undersøgt de politiske partiers holdninger til det forestående Parlamentsvalg.
So afslutning på forløbet har vi undersøgt valget resultat og EU's nye magtbalance.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Magt- og demokratiopfattelser
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal til dagens blok læse følgende:
-
Rasmussen, Jesper Hjarsbak. Politikkens kernestof. Columbus 1. udgave, 1. oplag 2021; sider: 190-193
-
Arbejdsopgaver til timen.
-
Time 1 Politikkens kernestof 190-193.docx
-
Læs følgende artikel
-
Folketingets EU oplysning. EU på kryds og tværs. 2. udgave 2024.; sider: 40-43, 47-53, 56-57, 60-63, 84-88, 90-93, 140-147, 153-163
-
Ny måling: Klimaet er igen det vigtigste emne for danskerne til næste sommers Europa-Parlamentsvalg
-
Læs følgende lektier:
-
Nedergaard, Peter. EU - politik og økonomi. Columbus; sider: 44-51
-
Arbejdsopgaver til timen:
-
EU pol og økn Peter nedergaard Integrationsteorier.pdf
-
Integrationsteorier.pptx
-
eu-p-kryds-og-tvrs.pdf
-
Vi starter i dag med jeres quiz, som I arbejdede med sidste gang. I skal medbringe en quiz, som i sin form kan laves på klassen. Dernæst arbejder vi videre med opgave B fra Sidste gang. Slutteligt begynder vi med ovenstående lektie.
-
Time 5 EU's asyl og indvandringspolitik.docx
-
Vi arbejder videre med EU's flygtningepolitik fra sidst.
-
Hvis vi har tid arbejder vi efterfølgende med EU's migrationspagt.
-
Arbejdsopgaver
-
I skal i dag fremlægger jeres besvarelser fra sidste gang.
-
Time 8 Det splittede Europa - debatten.docx
-
lektie:
-
eu p kryds og tvrs.pdf
-
I skal i dag fremlægger der oplæg om de danske spidskandidater
-
Vi arbejder i dag med grundmateriale til SRO.
-
Key findings about U.S. immigrants
-
Brøndum, Peter. USA's udfordringer. Columbus 3. udgave 2020; sider: 20-27
-
Arbejdsopgaver og nøgleområder til materialet
-
20-34 USA udfordringer.pdf
-
Vi starter i dag med en lille nyhedsquiz. Herefter om årets gang og vi tager fat på den første skriftlige opgave. Vi har 50 timers skriftligt arbejde - så vi skal hurtigt i gang:-) Som forberedelse skal I under dokumenter læse om undersøgelsesopgaver
-
Titel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
SRO. Det splittede USA
Undervisningsbeskrivelse
Formål
• Eleverne skal gennem forløbet opnå en grundlæggende forståelse for centrale strukturer, aktører og processer i amerikansk politik.
• Eleverne vil igennem varierende arbejdsformer styrke kendskabet til samt forbedre deres evne til at anvende centrale fagbegreber og teorier til at forstå og forklare centrale kendetegn ved det amerikanske politiske system, styreform, vælgeradfærd osv.
• Eleverne vil igennem forløbet træne deres evne til at lave opgavetyperne hypotese, sammenligning.
• Eleverne vil igennem forløbet styrke deres evne til at anvende parti- og vælgeradfærdsteori
• Eleverne skal gennem forløbet opnå en forståelse polariseringen og splittelsen i amerikansk politik Hvad handler polariseringen om i amerikansk politik
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde i valgkampen
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre i USA
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof.
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i USA
- Social differentiering og kulturelle mønstre i USA
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kulturmøder, integration og ligestilling.
Undervisningsbeskrivelse
Først har eleverne undersøgt, hvem det er, der kommer til Danmark, hvor de kommer fra, og hvorfor de kommer.
Næste del af forløbet havde et mere sociologisk fokus på selve integrationsprocessen, og hvorfor denne kan være vanskelig. Her har eleverne arbejde med socialisation (herunder Yvonne Mørks teori om jeg- og vi-kultur), Identitetsformer, integrationsformer og fællesskabssøgende strategier, som indvandrere kan vælge. Eleverne har også undersøgt anerkendelsens betydning for en vellykket integration, og hvilken betydning denne spiller i forhold til udviklingen af modborgerskab. Denne del blev afsluttet med en undersøgelse af, hvorfor integration kan være svært med afsæt i Hofstedes løgmodel og kulturelle dimensioner.
Den næste del havde et mere politisk sigte. Her har eleverne arbejdet med danskernes syn på indvandrere. Eleverne har også undersøgt befolkningens og de politiske partiers holdninger til integrationen. Denne del blev afsluttet med en undersøgelse af, hvad status er på integrationen i Danmark.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Til sidst i forløbet har eleverne arbejdet med kvalitativ og kvantitativ metode og gennemført egne og analyseret andres undersøgelser om synet på integrationen.
Kernestof i forløbet:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi arbejder i dag med de højre-nationale partier i Europa.
-
Vi starter i dag et nyt forløb om kulturer. I skal som forberedelse læse i nedenstående dokument.
-
Lindequist, Maria m.fl. Danskhed. Columbus 1. udgave 2020; sider: 122-129
-
Danskhed_122-129.pdf
-
I skal repetere push and pull faktorer fra sidste. Nedenstående lektie arbejder I med i timen
-
Rothstein, Klaus. Flugten til Europa. Systime 2022; sider: 54-68
-
Arbejdsopgaver til timen
-
Brøndum, Peter m.fl. Luk samfundet op. Columbus 4 udgave.2023; sider: 43-52, 140-151
-
Professor Morten Sodemann: Indvandreres kultur er ikke skyld i ny smitte. Det er ulighed i adgangen til sundhed til gengæld
-
Luk samfundet op 4 udgave 140-151.pdf
-
Samme lektie som i fredags
-
Studstrup, Tina m.fl. Køn og ligestilling 2. udgave 2022. Columbus.; sider: 39-46
-
Køn og ligestilling 38-47.pdf
-
Arbejdsopgave til timen
-
Matthiessen, Tobias m.fl. Fri eller fortabt. Columbus 1. udgave 2019.; sider: 136-140, 146-147
-
Afsnit
-
Fri eller fortabt 136-147.pdf
-
Arbejdsopgaver til timen.
-
I skal læse vedlagte artikel.
-
Vi starter med at samle op på spørgsmål 3 fra sidste gang.
-
Lektie til næste gang.
-
Brøndum, Peter. Politikbogen. Columbus.1. udgave, 1. oplag 2017; sider: 80-81, 88-92
-
Vi skal i dag og de kommende gange arbejde med metoder. I skal som forberedelse læse nedenstående.
-
Hansen, Morten Thorndal. Sociologiens kernestof. Columbus 1. udgave 2021.; sider: 28-33
-
Langkjær Jens m.fl. MetodeNU. Systime 2015. 1. udgave, 1. oplag.; sider: 53-58
-
MetodeNu 39-59 kvantitattiv og kvalitattiv metode.pdf
-
Arbejdsopgave
-
Sociologiens kernestof 28-33.pdf
-
Time 1 Oplæg i metoder.pptx
-
I arbejder videre med jeres metode opgave, som skal præsenteres.
-
Time 2 Kvalitativ metode Arbejdsopgave.docx
-
Time 3 Arbejdsopgave i kvantitativ.docx
-
Vi arbejder med relevante regneopgaver til samfundsfag. Repeter hvordan man laver indekstal, procentvis vækst, procenttal, konfidensinterval. Se forklaringer under dokumenter.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Præsidentvalget 2024
Undervisningsbeskrivelse
Formål
• Eleverne skal gennem forløbet opnå en grundlæggende forståelse for centrale strukturer, aktører og processer i amerikansk politik.
• Eleverne vil igennem varierende arbejdsformer styrke kendskabet til samt forbedre deres evne til at anvende centrale fagbegreber og teorier til at forstå og forklare centrale kendetegn ved det amerikanske politiske system, styreform, vælgeradfærd osv.
• Eleverne vil igennem forløbet træne deres evne til at lave opgavetyperne hypotese, sammenligning.
• Eleverne vil igennem forløbet styrke deres evne til at anvende parti- og vælgeradfærdsteori
• Eleverne skal gennem forløbet opnå en forståelse polariseringen og splittelsen i amerikansk politik Hvad handler polariseringen om i amerikansk politik
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde i valgkampen
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre i USA
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof.
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i USA
- Social differentiering og kulturelle mønstre i USA
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Arbejdsmarkeds og globalisering
Arbejdsmarked og globalisering
Forløbet dækker følgende kernestof:
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold, den danske model, flexicurity, handel og handelsteori.
Faglige mål:
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• Makroøkonomiske sammenhænge.
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminolog
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Formål:
At give eleverne en dybdegående forståelse af de centrale socioøkonomiske forhold og politiske mekanismer, der påvirker arbejdsmarkedet, handel, ligestilling og EU's indre marked. Eleverne skal opnå evnen til at analysere og diskutere komplekse emner ved hjælp af samfundsfaglige teorier og metoder.
Læringsmål:
• Eleverne skal kunne forklare og analysere arbejdsløshedens årsager og konsekvenser (mål: Arbejdsløshed).
• Eleverne skal forstå og anvende centrale begreber og teorier inden for arbejdsmarkedspolitik (mål: Arbejdsmarkedspolitik).
• Eleverne skal kunne beskrive og evaluere processen og udfaldet af overenskomstforhandlinger (mål: Overenskomstforhandlinger).
• Eleverne skal kunne diskutere ligestillings- og ligelønsspørgsmål med fokus på arbejdsmarkedet (mål: Ligestilling og Ligeløn).
• Eleverne skal have viden om EU's og det indre markeds betydning for medlemslandene
• Eleverne skal kunne forklare og anvende handelsteorier og analysere globaliseringens påvirkning på økonomi og samfund (mål: Handelsteori og Globalisering).
Undervisningsmetoder:
• Forelæsninger og oplæg: Introduktion til de teoretiske begreber og relevante politiske mekanismer.
• Gruppearbejde: Samarbejde om case-studier og aktuelle eksempler på arbejdsmarkedspolitik, overenskomstforhandlinger og globalisering.
• Diskussioner: Klassebaserede debatter om ligestilling, arbejdsløshed og EU's indre marked.
• Projektarbejde: Udarbejdelse af større projektopgaver, hvor eleverne anvender de lærte teorier og metoder til at analysere og diskutere et af emnerne.
Evaluering:
• Mundtlige præsentationer: Præsentation af projektopgaver for klassen.
• Skriftlige opgaver: Individuelle opgaver, der analyserer de behandlede emner ved hjælp af samfundsfaglige teorier og metoder.
• Deltagelse i diskussioner: Elevernes aktive deltagelse i klassebaserede debatter og diskussioner vurderes.
Kernestof:
- ligestilling mellem kønnene.
- Arbejdsmarkedsforhold omfatter den danske model og flexicurity
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold, handelsteorier.
-
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter med at samle op på torsdagens blok og laver en lineær regression. Dernæst undersøger vi baggrunden for at afskaffelsen af store bededag
-
Opgave i lineær regression
-
Afskaffelsen af store bededag
-
Trier, Peter. Økonomi - marked, regulering og økonomisk politik. 1. udgave. Gyldendal; sider: 104-114
-
Økonomi af Peter Trier. s. 104-124 Arbejdsmarkedet.pdf
-
Tabeller:
-
I fremlægger jeres besvarelser fra sidste gang. Derudover skal i læse 108- 114 i vedlagte.
-
Andersen, Lene Nibuhr m.fl. Økonomibogen. Columbus 2. udgave. 1. oplag 2018.; sider: 166-168
-
Arbejdsopgaver til timen
-
Lektien i dag er, at I skal læse om notat og se dertilhørende video om notat under dokumenter.
-
Time 5 Notatopgave.docx
-
Når arbejdsmarkedet forhandler løn.
-
Henriksen, Per m.fl. Økonomi. Principper, praksis og perspektiver. Columbus 2008; sider: 233-238
-
Vi afslutter opgaverne fra sidste gang
-
Læs nedenstående artikler
-
Arbejdsopgaver
-
Lektier
-
Vi skal i dag lave en Excel Julekalender. Udvælge 5 forskellige opgaver du vil lave beregninger på.
-
Glædelig Jul og Godt nytår.
-
Arbejdsopgave
-
Quiz om året der gik 2024.docx
-
Studstrup, Tina m.fl. Køn og ligestilling. 2. udgave Columbus 2022; sider: 74-92
-
Køn og ligestilling 2 udgave side 74-93.pdf
-
Time 9 kønsopdelte arbejdsmarked.docx
-
Vi fortsætter karakter samtaler. Vi undersøger hvordan det går med de aktuelle overenskomstforhandlinger
-
Arbejdsopgaver:
-
Henriksen, Per. Arbejde og arbejdsmarked. Columbus 1. udgave 2024; sider: 144-152
-
Ingen lektier til i dag. Vi arbejder videre med arbejdskraftens fire bevægelighed og "social dumping"
-
Vi fortsætter med jeres opgaver/besvarelser fra sidste blok.
-
Dernæst fortsætter vi med den globaliserede økonomi.
-
Arbejdsopgave Globalisering
-
Sørensen, Jacob Graves. Økonomiens kernestof. Columbus 1. udgave 2021; sider: 208-222, 225-228
-
Økonomiens kernestof Globalisering 208-227.pdf
-
Vi arbejder videre med opgaverne fra i går. Dernæst går vi videre med handelsteorierne.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
En verden i flammer 2 - USA som Hegemon?
Dette forløb bygger oven for første del af forløbet fra 2.g, hvor eleverne arbejdede med de grundlæggende teorier og begreber i International politik. Forløbet blev derfor indledt med en repetition af disse.
I anden del har eleverne undersøgt udvalgte landes udenrigspolitik. Der har været fokus på USA og Kina. Her har eleverne undersøgt de to lande og deres forhistorie samt viden om den nyvalgte Præsident Donald Trump, som kan påvirke landenes syn på deres rolle i det internationale system. Eleverne har også undersøgt hvilke udenrigspolitiske mål og muligheder de enkelte lande har, og hvordan dette påvirker den internationale verdensorden.
Eleverne har kort undersøgt Rusland og Danmarks udenrigspolitik . Forløbet blev afsluttet af en diskussion af, hvordan Danmark skal forholde sig til den internationale verdensorden
Faglige mål i forløbet:
- Eleverne skal kunne:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet
Politik
- magt- og demokratiopfattelser
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247266910",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247266910",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247266910"
}