Titel
7
|
International Politik 1: En verden i brand
Forløbet skal give eleverne en grundlæggende introduktion og forståelse for international politik. Centralt i forløbet står opbruddet i den internationale verdensorden, hvor den liberale og regelbaseret verdensorden er under afvikling. Eleverne har lært om forskellige former for polariteter, magt, IP-teorierne realisme, liberalisme, den engelske skole, konstruktivisme, forskellige magtformer i IP (Hård, blød, smart), FN (som aktør og arena), NATO (som aktør og arena), Sikkerhedspolitik (det snævre og det brede sikkerhedsbegreb, forskellige former for trusler, forskellige måder at opnå sikkerhed på), samt Huntington(The Clash of civilizations) og Fukuyamas teorier (The end of History). Eleverne har desuden arbejdet med centrale krige og konfliktmønstre i Palæstina og Ukraine.
Materiale:
IP-bogen; s. 17-23, 25-28, 33-41, 41-45, 52-66, 114-120, 133-149, 156-159
International PolitikNU: s. 110-118
Global Politik, 4. udgave: s. 172-173(Pdf-fil om den engelske skole) + 212-217(Huntington og Fukuyama)
https://politiken.dk/internationalt/art9344447/Her-er-grafikkerne-der-viser-hvorfor-verdensordenen-er-ved-at-forrykke-sig
https://www.zetland.dk/historie/sOJAaGDW-a8aLlny6-08a7e
Deadline d. 12.4 2022. Interview med Ulrik Vestergaard Knudsen, vicegeneralsekretær i OECD og tidligere diplomat om verdensorden efter Ruslands invasion i Ukraine.
Deadline 22.02.24: Ukraine støtte uden udløb?
https://www.youtube.com/watch?v=4OFxZdfdjwQ
https://www.youtube.com/watch?v=kXvm8YYRcj4
https://www.dr.dk/stories/1288510966/hvad-er-hybridkrig
Der var et skift i 2014. Et endnu større skift i 2022. Og jeg tror, 2024 kan blive året, hvor vi ser et nyt skift Langt ude i fremtiden ender det med, at Rusland kommer tilbage til os og siger undskyld, Politiken 25 februar 2024
Debatten: Er Gaza blot begyndelsen, DR 2, 22.02.2024.
https://www.berlingske.dk/internationalt/efterretningstjenester-formoder-at-rusland-staar-bag-vaeggeluspanik
https://www.diis.dk/publikationer/vestens-budskab-tydeligt-regelbaserede-verdensorden-gaelder-kun-nogen
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-ulovligt-i-en-krig_418390
"Begår Israel folkedrab i Gaza", Du lytter til Politiken 11.01.2024
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrab-internationale-domstole
https://um.dk/udenrigspolitik/aktuelle-emner/udenrigs-og-sikkerhedspolitisk-strategi-2023
https://www.dr.dk/nyheder/udland/explainer-hvorfor-har-nato-brug-sverige-og-finland-0
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-har-nogle-lande-mere-magt-end-andre_421739
https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2022
Deadline "De troløse vælgere" 28.02.2024.(Aktuelt dansk politik)
Faglige mål fra læreplanen:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
-problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof i læreplanen:
-aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
-globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
-magt- og demokratiopfattelser
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|