Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Louise Nielsen
|
Hold
|
2022 SA/w (1w SA, 2w SA, 3w SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Del 1: Politisk værksted
Forløbet har fungeret som et introduktionsforløb til hovedområdet; Politik med fokus på det afholdte Folketingsvalg i 2022.
Forløbet blev indledt med en undersøgelse af partiernes ideologiske grundlag - herunder med inddragelse af ideologiske forgreninger og partiernes placering hhv. værdi- og fordelingspolitisk.
Dernæst har eleverne undersøgt partiernes adfærd, og brugt hhv. Down, Strøm og Molins teorier til at forklare forskellige partiers adfærd. Derefter har fokus været på vælgeradfærd, og herunder en undersøgelse og karakteristik af partiernes kernevælgere med inddragelse af vælgeradfærdsteorier og Minervamodellen.
Endelig har eleverne arbejdet med Eastons model og forskellige demokratiopfattelser.
Forløbet blev afsluttet med et miniprojekt, hvor eleverne har lavet deres eget parti, hvor de har brugt ovenstående teoretiske grundlag til argumentere for deres partis ideologi/ideologiske forgrening, partiets placering på de politiske skillelinjer samt partiadfærd i fht. denne placering. TIl sidst blev der afholdt valgkamp, hvor eleverne har argumenteret for deres partis politik.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Del 1: Økonomi for begyndere
I dette forløb har eleverne arbejdet med de grundlæggende elementer i økonomisk teori med fokus på den aktuelle økonomiske situation i Danmark.
Forløbet startede induktivt, hvor eleverne har undersøgt den aktuelle situation i dansk økonomi ud fra forskellige aspekter.
Derefter har de forklaret det nuværende billede vha. det økonomiske kredsløb og konjunktursvingninger. Derefter har de undersøgt hvilke økonomiske mål man kan have, og hvordan de kan opnås vha. økonomisk politik.
I anden del af forløbet har eleverne arbejde med de forskellige velfærdsmodeller med fokus på den universelle velfærdsstat, og hvordan denne er påvirket af både interne og eksterne udfordringer.
Faglige mål i forløbet.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet:
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
̶ globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Kriminalitet i Danmark
I dette forløb har eleverne arbejdet med kriminalitet ud fra forskellige samfundsfaglige perspektiver.
I første del af forløbet har eleverne undersøgt, hvorfor man bliver kriminel - Først med udgangspunkt i sociologiske teorier(viden om socialisation, A. Giddens, T. Ziehe og P. Bourdieu), og derefter med afsæt i SNAP-modellen og relevante kriminalitetsteorier(Merton, Sutherland og Hirschi) De har også lavet en karakteristik af kriminelle med udgangspunkt i kvantitativt materiale og viden om mørketal.
I anden del har eleverne tilegnet sig viden om det danske retssystem med inddragelse af viden om retsfølelse og retssikkerhed - samt forskellige former for straf i Danmark med inddragelse af viden om skærpende og formildende omstændigheder i straffeloven.
Derefter har eleverne diskuteret brugen af straf. De har set på fordele of ulemper ved hhv. strenge og milde straffe med inddragelse af viden om recidiv. Derefter blev disse holdninger koblet til viden om ideologier/ideologiske skillelinjer og aktuelle politiske tiltag med henblik på at mindske kriminaliteten i Danmark.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og
komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 1 - Del 2: Har vi ytringsfrihed i Danmark?
Dette forløb har taget udgangspunkt i den aktuelle debat om koranafbrændinger.
Forløbet blev indledt med en undersøgelse af, hvad ytringsfrihed er, og hvilke undtagelser der findes i fht. ytringsfriheden i Danmark. I den forbindelse har eleverne arbejdet med rettigheder og pligter i det danske demokrati og forskellige demokratiopfattelser.
Derefter har eleverne diskuteret, hvorvidt koranafbrændinger er et udtryk for ytringsfrihed eller provokation. Samt hvilke holdninger der til koranafbrændinger med fokus på politiske partier og befolkningen. Eleverne lavede her konfidensintervalberegninger for at underbygge dette.
Forløbet blev afsluttet med en lektion med fokus på sociale medier - og om de kan anses som værende demokratiske og sikrer ytringsfriheden for deres brugere.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Skal Danmark være multikulturel?
Det overordnede spørgsmål, som forløbet kredser om er: Skal Danmark være multikulturelt? Forløbet har endvidere fungeret som en del af SRO, hvor vi i samarbejde med engelsk har undersøgt omfanget af og årsagerne til racisme i hhv. Danmark og USA:
Først har eleverne undersøgt, hvem det er, der kommer til Danmark, hvor de kommer fra, og hvorfor de kommer. Med afsæt i viden om dette, har eleverne fundet argumenter for/imod, om Danmark vil blive multikulturelt.
Næste del af forløbet havde et mere sociologisk fokus på selve integrationsprocessen, og hvorfor denne kan være vanskelig. Her har eleverne arbejde med socialisation (herunder Yvonne Mørks teori om jeg- og vi-kultur), Identitetsformer, integrationsformer og fællesskabssøgende strategier, som indvandrere kan vælge. Eleverne har også undersøgt anerkendelsens betydning for en vellykket integration, og hvilken betydning denne spiller i fht. udviklingen af modborgerskab. Denne del blev afsluttet med en undersøgelse af, hvorfor integration kan være svært med afsæt i Hofstedes løgmodel og kulturelle dimensioner.
Den næste del havde et mere politisk sigte. Her har eleverne arbejdet med danskernes syn på indvandrere - herunder diskursen omkring indvandrer - og hvornår man anses som værende dansk (nok). Her har eleverne lavet diskursanalyser, som de også har arbejdet med i dansk. Eleverne har også undersøgt politiske holdninger med fokus på statsborgerskabets betydning for integrationen. Denne del blev afsluttet med en undersøgelse af, hvad status er på integrationen i Danmark.
Forløbet blev afsluttet med forskellige diskussioner om, hvordan vi kan øge sammenhængskraften, solidariteten, og hvorvidt det er ønskværdigt, at Danmark overhovedet bliver multikulturelt, og endelig hvordan vi kan forbedre integrationen i Danmark.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof i forløbet:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
.
International politik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 2 - Del 2: Økonomi for øvede
Forløbet bygger ovenpå første del af forløbet fra 1.g.
Forløbet indledes med en repetition af det økonomiske kredsløb. Derefter har eleverne arbejdet med de økonomiske mål og målkonflikter, og hvordan opfyldelsen af disse vil påvirke den økonomiske aktivitet i det økonomiske kredsløb. I forlængelse af dette har eleverne undersøgt forskellige former for økonomisk politik, og hvordan disse former kan bruges i fht. at opnå de økonomiske mål (inkl. ulemper ved de enkelte tiltag). Eleverne har også undersøgt, hvilken betydning Danmarks medlemsskab af EU har for mulighederne for at føre økonomisk politik i Danmark. Dette blev koblet til synet på, hvordan økonomien skal styres med udgangspunkt i de økonomiske skoler(Adam Smith, J.M Keynes og monetarismen).
Forløbet blev afsluttet med et fokus på den danske velfærdsstat - herunder hvordan denne fremtidssikres med afsæt i politiske budskaber om blandt andet, at danskerne skal arbejde mere.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet:
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3: Økonomiske sammenhænge
|
03-12-2023
|
Prøve 1
|
11-12-2023
|
Aflevering 4: Dansk økonomi
|
01-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6 - Del 1: Introduktion til IP
Dette forløb har fungeret som en introduktion til International politik, der bygges videre på i 3.g.
Eleverne lært om grundlæggende teori i international politik. De har i den forbindelse undersøgt udviklingen i polaritet, magthierarkiet, IP-teorierne; realisme og idealisme, forskellige magtformer i IP (Hård, blød, smart), FN (som aktør og arena), NATO (som aktør og arena), Sikkerhedspolitik (det snævre og det brede sikkerhedsbegreb, forskellige former for trusler, forskellige måder at opnå sikkerhed på), samt Huntington(The Clash of civilizations) og Fukuyamas teorier (The end of History).
Eleverne har afslutningsvist undersøgt Danmarks udenrigspolitik med udgangspunkt i de udenrigspolitiske mål og muligheder.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
-problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet
Politik
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Global politik - 3. udgave; sider: 18-41, 80-97, 163, 170-180, 212-217, 230-245
-
DRTV - Deadline: Vil 2024 ændre verdensordenen?
-
Introduktion til international politik 1_Det internationale system anno 2024.docx
-
Opbruddet er i fuld gang: Her er grafikkerne, der viser, hvorfor verdensordenen er ved at forrykke sig
-
Introduktion til international politik 2_Magthierarkiet i det internationale system.docx
-
DRTV - Explainer: Derfor er Putin ligeglad med sanktioner
-
softpower30.com
-
Introduktion til international politik 3_Magt i det internationale system.docx
-
Introduktion til international politik 4_Realisme og idealisme.docx
-
Freedom house - Global Freedom Status
-
Introduktion til international politik 5_Huntington og Fukuyama.docx
-
Globaliseringens dimensioner og holdninger til globalisering
-
Introduktion til international politik 6_Globalisering.docx
-
DRTV - Explainer: Hvorfor har nogle lande mere magt end andre?
-
Introduktion til international politik 7_FN.docx
-
Schøt's NyUgesTale 427: NATO
-
Løkke efter Trumps Tyskland-kritik: Han har en pointe
-
Danmark indtager sidstepladsen på NATO-liste
-
Explainer: Hvorfor har Nato brug for Sverige og Finland?
-
Introduktion til international politik 8_NATO.docx
-
Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
-
Introduktion til international politik 9_Udenrigspolitiske mål og muligheder.docx
-
”Krigen i Afghanistan er endt som en tragedie, vi må lære af.” Inter- view med Mogens Lykketoft. Information. 16.8.2021. Uddrag.
-
”Jeg tror ikke, at vores nationale sikkerhed bliver bedre af, at man sidder og hygger sig omkring sin egen andedam.” Interview med Anders Fogh Rasmussen. Berlingske. 16.8.2021. Uddrag.
-
Introduktion til international politik 10_Danmarks udenrigspolitik.docx
-
Lars Løkke: Vi skal se på verden, som den er – ikke som vi ønsker, den skal være
-
Introduktion til international politik 11_Afslutning på forløbet.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7: (U)lykkelig ungdom
Dette forløb har omhandlet forskellige aspekter af at være ung i Danmark – med særligt fokus på unges stigende mistrivsel. Følgende er inddraget i forløbet, for at behandle forskellige aspekter af ungdomslivet i Danmark anno 2023.
Der har været fokus på teorier om det senmoderne samfund (Giddens, Ziehe, Rosa). Endvidere er elementer som forskellige former for socialisation, familietyper og social arv(Bourdieu), Adfærd på sociale medier og unges mistrivsel(Goffman, Meyrowitz, Honneth). Endelig har vi rundet racisme i Danmark, og forklaret hvordan sociologiske teorier kan forklare dette.
Forløbet blev afsluttet med metodisk arbejde, hvor eleverne blev introduceret til metoderne i samfundsfag. De har derefter selv indsamlet materiale i relation til deres SRO.
Faglige mål i forløbet
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag
- argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sociologiens kernestof; sider: 21-23, 38-45, 50-52, 56-61, 94-100, 104-106, 160-169
-
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
-
Debat: Unge elitesportsudøvere fravælger sociale fællesskaber
-
(U)lykkelig ungdom 1_Samfundsudvikling og senmodernitet.docx
-
Seks generationer og deres kendetegn
-
Her er Danmarks 37 forskellige familieformer
-
Fri eller fortabt_22-24.pdf
-
(U)lykkelig ungdom 2_Familien i det senmoderne samfund.docx
-
Usynlig tråd - Rockwoolfonden
-
Udvikling af færdigheder: Fri eller fastlagt? - Rockwoolfonden
-
(U)lykkelig ungdom 3_Social arv.docx
-
Danskernes sundhed - Danskernes stressniveau
-
Ungeanalyse 2023 endelig udgave 210823.pdf
-
(U)lykkelig ungdom 4_Accelerationssamfundet.docx
-
Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)
-
(U)lykkelig ungdom 5_Unge og sociale medier.docx
-
Forelæsning om "Unges mentale trivsel i præstationssamfundet", Aalborg Universitet, AAU Play
-
Cillemouse i Deadline (01.02.2024)
-
(U)lykkelig ungdom 6_Søgen efter anerkendelse.docx
-
Baggrundstabeller fra Medborgerskabsundersøgelsen 2020
-
Dukketesten - The Danish Doll Test
-
RacismeEksperimentet TV2 Echo 27.11.2023
-
Klip fra ’Tæt på sandheden’ 02.12.2023
-
(U)lykkelig ungdom 7_Unge indvandrere.docx
-
Sif er et normalt ungt menneske. Med én undtagelse: Hun er ... lykkelig
-
(U)lykkelig ungdom 8_De pressede unge 2.docx
-
MetodeNU; sider: 39-42, 44-46, 52-57, 59-64, 93-94
-
Metoder i samfundsfag 1_Kvantitativ metode.docx
-
Metoder i samfundsfag 2_Kvalitativ metode.docx
-
Metoder i samfundsfag 3_Komparativ metode.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8: EUropaparlamentsvalget 2024
Det overordnede fokus i dette forløb har været, hvordan EU er blevet til det, vi kender i dag, og hvorvidt EU vil udvikle sig i fremtiden med afsæt i det forestående Europaparlamentsvalg. Forløbet har endvidere fungeret som en del af SRO, hvor vi i samarbejde med matematik har anvendt konfidensintervalsberegninger til at forudsige valgresultatet af EU-parlamentsvalget.
Første del af forløbet var en introduktion til EU som politisk system. Her har eleverne undersøgt EU's institutioner og deres arbejdsopgaver og rolle i den fælles beslutningsprocedure.
Derefter arbejdede eleverne med forskellige former for integration og integrationsteorier i EU - samt formel og reel suverænitet. Denne viden blev derefter koblet til danske partiers + ideologiers holdning til EU – med særligt fokus på partiernes spidskandidaters udsagn og de forskellige politiske grupper i Europa-parlamentet.
Eleverne har ved hjælp af konfidensintervalsberegninger forsøgt at undersøge, hvordan valget vil ende, og hvilke partier der kan forventes at gå hhv. frem eller tilbage.
Derefter har eleverne undersøgt hvordan EU vil se ud i fremtiden med afsæt i en diskussion om, hvorvidt Ukraine skal være en del af EU – herunder hvilke fordele/ulemper der vil være ved det.
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof i forløbet
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 9: Lige mULIGHED for at nå i mål?
Forløbet er todelt med hvert sit fokus.
I første del af forløbet har eleverne undersøge social ulighed. De har arbejdet med forskellige lighedsbegreber (formel lighed, chancelighed og resultatlighed). I den forbindelse har eleverne undersøgt ideologiernes syn på ulighed, og koblet dette til hhv. Struktur- og aktørperspektivet. Efterfølgende har eleverne forklaret årsager til ulighed vha. Pierre Bourdieu og Basil Bernsteins teorier. Endelig har eleverne undersøgt, hvordan man kan måle uligheden, og diskuteret hvilke styrker og svagheder, der er ved gini-koefficienten som mål for ulighed, og hvordan uligheden i et samfund kan bekæmpes.
I anden del af forløbet har fokus været på ligestilling. Med udgangspunkt i de samme teorier har eleverne undersøgt status på ligestillingen i Danmark. Her er også inddraget viden om magt, vertikal- og horisontal arbejdsdeling, socialisation og kønsteorier. Også her har eleverne undersøgt ideologiernes holdning til ligestilling, og hvordan denne kan øges med afsæt i lighedsbegreberne fra første del af forløbet.
Forløbet blev afsluttet med udarbejdelse af en synopsis, hvor eleverne selv har valgt fokus på enten ulighed eller ligestilling.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ulighedens mange ansigter_16-18_OCR.pdf
-
Vi er på børnenes hold
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 1_Introduktion.docx
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 2_Ideologiernes syn på ulighed.docx
-
Partifilm om ulighed og fattigdom - Luk Samfundet Op
-
Luk samfundet op(4.udg.)_86-90_OCR.pdf
-
Instruktionsvideoer kapitel 4 - Luk Samfundet Op - Hvad siger Pierre Bourdieu
-
Social ulighed i adgangen til danske universitetsuddannelser - vive.dk
-
Professor: Skærpet adgangskrav til gymnasiet kan øge ulighed
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 3_Ulighedsteorier 1.docx
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 4_Ulighedsteorier 2.docx
-
En vej - to verdener 3:4 - DR, 2016
-
Opskrift_Sammenligning.pdf
-
Aflevering A_Forarbejde til Social arv og ulighed.docx
-
Debatfilm kapitel 4 - Luk Samfundet Op
-
Forældres socialklasses betydning for børns karakterer, Samfundsstatistik 2022, Columbus
-
Stærk sammenhæng mellem forældres og børns uddannelsesniveau, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 27. feb 2023
-
Fire forældretyper” i artiklen ”Ny forskning: Sådan er danske forældre typisk sammen med deres børn”, Politiken.dk. 20. apr. 2024
-
Vi skal ikke opgive idealet om større lighed i skolen”, Knud Holt Nielsen, Aarhus Universitet, marts 2022.
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 5_Social arv og mønsterbrydere.docx
-
DRTV - P3 Essensen: Her dør du 10 år tidligere
-
Ulighedens mange ansigter_67-69_72-74_OCR.pdf
-
Er der mange, der dør for tidligt i dit nabolag? Se de kæmpe lokale forskelle her
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 6_Ulighedsmål.docx
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 7_Hvordan bekæmper man ulighed_2.q.docx
-
Køn og ligestilling_62-70_72_OCR.pdf
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 8_Kønsteorier.docx
-
Always: Like a Girl -Super Bowl Commercial: #LikeAGirl
-
Klip fra 'Tæt på Sandheden' 18.05.24 (Mental Load)
-
Kvinder klarer sig bedre end mænd i 17 ud af 23 centrale livsbegivenheder: Der er også en kønskamp, hvor mændene taber terræn
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 9_Status på ligestillingen 1.docx
-
DRTV - Explainer: Hvad er ligeløn?
-
Køn og ligestilling_139_OCR.pdf
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 10_Status på ligestillingen 2.docx
-
Køn og ligestilling_85-91_OCR.pdf
-
Kvinder er fortsat en underskudsforretning for statskassen
-
DRTV - Fordi du er kvinde: Hvem gider lytte til en skrigeskinke?
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 11_Status på ligestillingen 3.docx
-
Derfor har den danske mand det ad h... til
-
DRTV - Mandefald: Hulemanden og stærke kvinder
-
DLM Handlingsplan for mænds og drenges ligestilling.pdf
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 12_Status på ligestillingen 4.docx
-
DRTV - Debatten: Langt fra ligestilling?
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 13_Ideologier og ligestilling.docx
-
DRTV - Et helt menneske: Nu er jeg en pige
-
Hvor mange køn er der?
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 14_Køn og senmodernitet.docx
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 15_Repetition.docx
-
Tabeller til repetitionslektion.xlsx
-
Lige mULIGHED for at nå i mål 16_Afslutning på forløb.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 10: Præsidentvalget i USA 2024
I dette forløb har eleverne arbejdet med det amerikanske præsidentvalg.
Forløbet blev indledt med en undersøgelse af USA som land og amerikansk kultur bla. Vha. Hofstedes Løgmodel.
Derudover har fokus været på at forklare valget af Donald Trump som den næste præsident. Dette har de undersøgt vha. viden om ideologier, de politiske partiers placering på den værdi- og fordelingspolitiske skala – herunder en undersøgelse af Harris og Trumps valgløfter, samt det politiske system (partisystemet, valgsystemet og de politiske institutioner), demokrati (herunder magtens tredeling)
Endelig har eleverne undersøgt baggrunden for vælgernes valg af Donald Trump med afsæt i vælgeradfærdsteorier.
I forløbet har eleverne endvidere deltaget i en fællestime om Præsidentvalget og skolens 'Election Night'
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet:
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 6 - Del 2: Udfordrere til USA's hegemoni?
Dette forløb bygger oven for første del af forløbet fra 2.g, hvor eleverne arbejdede med de grundlæggende teorier og begreber i International politik. Forløbet blev derfor indledt med en repetition af disse. Herunder med en undersøgelse af Danmarks udenrigspolitiske mål med ’Afrikas århundrede’.
I anden del har eleverne undersøgt udvalgte landes udenrigspolitik. Der har været fokus på USA og Kina. Her har eleverne undersøgt de to lande og deres forhistorie samt viden om den nyvalgte Præsident Donald Trump, som kan påvirke landenes syn på deres rolle i det internationale system. Eleverne har også undersøgt hvilke udenrigspolitiske mål og muligheder de enkelte lande har, og hvordan dette påvirker den internationale verdensorden. Denne er afsluttet med en undersøgelse af, hvordan forholdet mellem USA og Kina er, og diskuteret om dette kunne ende med 'Thukydids fælde'.
Eleverne har kort undersøgt Rusland og EU's udenrigspolitik og deres rolle i og påvirkning af det internationale system. Forløbet blev afsluttet af en diskussion af, hvordan den internationale verdensorden vil udvikle sig i fremtiden med fokus på USA's ønske om at overtage Grønland.
Faglige mål i forløbet:
- Eleverne skal kunne:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet
Politik
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DRTV - P3 Essensen: Hvorfor er vi ligeglade med Afrika?
-
Deadline: 26.08.2024 – Afrikas århundrede
-
Global politik - 3. udgave; sider: 25-29, 34-41, 132-135, 140-142, 163, 212-217, 239
-
Faktaark_Strategi for styrket dansk engagement med de afrikanske lande.pdf
-
Udfordrere til USAs hegemoni 1_Repetition af IP 1.docx
-
Udfordrere til USAs hegemoni 2_Repetition af IP 2.docx
-
USAs udfordringer_4.udgave_186-189_OCR.pdf
-
Udfordrere til USAs hegemoni 3_Hegemoniteorien.docx
-
USAs udfordringer_4.udgave_192-194_OCR.pdf
-
Udfordrere til USAs hegemoni 4_Udenrigspolitiske mål.docx
-
USAs udfordringer_4.udgave_203_OCR.pdf
-
USAs udfordringer_4.udgave_211-214_OCR.pdf
-
Udfordrere til USAs hegemoni 5_Udenrigspolitiske skoler i USA.docx
-
DRTV - Statsministerens nytårstale
-
Nytårslektion 3.w SA.docx
-
Kina - Globalis.dk
-
Kernen - Den store leder. TV2 05.03.23
-
Kinas befolkning er begyndt at skrumpe, og det giver dystre udsigter for økonomien
-
Kinas unge lægger sig fladt ned. Det er en torn i øjet på Xi Jinping
-
Kinas økonomi er på vej mod afgrunden, men en kursændring vil undergrave Xi Jinpings magt
-
Unge kinesere er arbejdsløse og får ikke børn. Nu spørger eksperter, om den kinesiske drøm er slut
-
Politiken mener: Kina er fanget i en giftig cocktail af nedtur. Nu vil de gøre krisen til Europas. Stop dem
-
Xi har den plan, som Vesten mangler. Sådan ser Kinas bud på en ny verdensorden ud
-
Xi Jinping udvalgte tre lande på sin Europa-tur - men hvorfor lige Ungarn og Serbien?
-
Udfordrere til USAs hegemoni 6_Kina som land.docx
-
Kina under forandring_186-200_OCR.pdf
-
Udfordrere til USAs hegemoni 7_Kina som stormagt 1.docx
-
DRTV - P3 Essensen: Derfor låner Kina penge til hele verden
-
DRTV - Explainer: Hvorfor er Taiwan så vigtig for Kina og USA?
-
Udfordrere til USAs hegemoni 8_Kina som stormagt 2.docx
-
Midt i en krisetid_148-160_OCR.pdf
-
Softpowerr_30
-
Udfordrere til USAs hegemoni 9_Thukydids fælde.docx
-
Udfyld Ruslands side i 'Venindebogen' inden lektionen
-
International politiks kernestof_79-85_Rusland_OCR.pdf
-
Globalis.dk - Rusland
-
DRTV - Explainer: Derfor er Ukraine vigtig for Rusland
-
DRTV - Explainer: Hvad laver Rusland i Afrika?
-
Udfordrere til USAs hegemoni 10_Rusland.docx
-
Klip fra Deadline 10.09.2024 - Kan EU hamle op med Kina og USA?
-
Fakta og nøgletal | Den Europæiske Union
-
Mål og værdier | Den Europæiske Union
-
Udfordrere til USAs hegemoni 11_EU.docx
-
International politiks kernestof_236-237_Arktis_OCR.pdf
-
DRTV - Tæt på sandheden: Make Denmark Safe Again
-
Mirco Reimer-Elster: ”En ny politisk spilleplade presser Danmark til at blive en storspiller i Arktis”.
-
Kristian Søby Kristensen og Lin Alexandra Mortensgaard: ”Stormagtskamp om Arktis udfordrer Danmark”.
-
Jens Worning: ”Hvad er vigtigst i Arktis - værdier eller interesser?”
-
Udfordrere til USAs hegemoni 12_Arktis og Grønland.docx
-
Udfordrere til USAs hegemoni 13_En ny verdensorden.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 2 - Del 3: Økonomi for eksperter
Dette forløb bygger ovenpå de første to dele fra hhv. 1. og 2.g.
Forløbet startede med en repetition af økonomiske mål, økonomisk politik og velfærdsmodeller. Eleverne undersøgte endvidere den aktuelle diskussion om den danske velfærdsstat, og hvordan denne skal finansieres i fremtiden. Herunder en undersøgelse af det danske arbejdsmarked inkl. viden om 'Den danske model', Flexicurity, Fagforeningers rolle og om EU-borgere fra kan være en del af løsningen qua 'Den frie bevægelighed'.
I den sidste del af forløbet har eleverne arbejdet med international økonomi. Eleverne har arbejdet med globalisering – og hvilken betydning denne har på lande på forskellige udviklingstrin – samt hvordan globaliseringen påvirker konkurrenceevnen. Herunder hvilke former for konkurrenceevne der er, hvordan disse kan sikres vha. økonomisk politik, og hvordan status er for Danmarks konkurrenceevne med afsæt i viden fra Porters diamant. Derefter har eleverne undersøgt hvorfor lande vælger at handle med hinanden vha. forskellige handelsteorier og kobling til viden om markedsmekanismen, globalisering og viden fra international politik. Derefter har eleverne undersøgt det modsatte - hvorfor lande vælger ikke at handle med hinanden med afsæt i viden om forskellige typer for handelshindringer med kobling til aktuelle eksempler fra EU, USA, Rusland og Kina. Dette er endvidere koblet til viden om international politik.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestoffet i forløbet:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247294654",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247294654",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247294654"
}