Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Kresten Cæsar Torp
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1. Hvad kan kroppen?
Titel 2 F#2: Fermenteret mad og produktion
Titel 3 Forløb#3 Mere biodiversitet (+studietur)
Titel 4 Forløb#4. Hvor kommer vi fra?
Titel 5 Forløb#5. Kondition -træning, sundhed og doping
Titel 6 Forløb#6. Smerter og rusmidler
Titel 7 Forløb#7 Limfjorden
Titel 8 Forløb#8 Hvorfor har vi sex?
Titel 9 Forløb#9 Pest eller kolera?
Titel 10 Forløb#10. Muskelstyrke og sundhed
Titel 11 Forløb#11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1. Hvad kan kroppen?

Faglige mål:
Temaet fokuserer i særlig grad på:
-læse lærebogstekster og uddrage viden
-eksperimentelle metoder, fejlkilder og måleusikkerhed
-dataopsamling, behandling af data i regneark, udarbejdelse af diagrammer, diskussion af resultater.

Indhold:
I temaet arbejder vi med kroppens stofskifte og kondition. Følgende emner indgår:
-Lunger og åndedræt: Lungernes opbygning, iltoptagelse, diffusion, respiration, lungeventilation, kobling til blodkredsløb.
-Hjerte og blodkredsløb: Blodets bestanddele, ilttransport, blodkredsløbets opbygning, hjertes opbygning og funktion, puls og blodtryk, hjerte-karsygdomme.
-Kroppens stofskifte og energiforbrug: Hvilestofskifte, arbejdsstofskifte.
-Træning: Kondital, konditionstræningens effekter, muskeltræningens effekter, aerobt og anaerobt stofskifte, respiration og mælkesyregæring
-Kost: Protein, fedt, kulhydrater, energifordeling i kosten, BMI, vitaminer og mineraler, kostråd.
-Fordøjelsessystemet: Mekanisk, kemisk og enzymatisk nedbrydning, optagelse.

Læsestof:
Egebo m.fl. Biologi til tiden, Nucleus 2011, s. 16-31, 35-50
Bidstrup m.fl.: Fysiologibogen, Nucleus 2006, s. 50-51

Eksperimentelt arbejde:
-Mikroskopering af celler
-Måling af lungerumfang
-Måling af puls og blodtryk i hvile og efter arbejde
-Måling af hæmatokritværdi
-Dissektion af pattedyrshjerte
-Måling af EKG
-Åstrands steptest

Andet empiribaseret arbejde:
-Beregning af en dags energiforbrug
-Kostanalyse af McD-menu
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 Kondition 16-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 F#2: Fermenteret mad og produktion

Faglige mål:
Der er særligt fokus på:
-Eksperimentelle metoder og laboratoriefærdigheder
-Læse faglige tekster og formidle dem.
-Forstå og forklare figurer
-Anvende faglig viden til at behandle problemstillinger og udvikle produkter

Indhold:
Klassen arbejder med hvordan vi kan udnytte mikroorganismer til at fremstille fermenterede fødevarer. Målet er at lave en god surdejspizza med hjemmefremstillet mozzarella. Derefter arbjdede klassen med hvordan gensplejsede mikroorganismer kan anvendes til produktion af proteiner, fx enzymer og medicin.

Kernestof og supplerende stof:
-Hvad er mikroorganismer og hvor forekommer de: Mikrobiologiske dyrkningsmetoder, celletyper (pro- og eukaryoter), succession i en surdej.
-Celler: Cellernes opbygning, undersystemer, organeller og bestanddele, bakterieceller, svampe- plante- og dyreceller.
-Stofskifteprocesser: Respiration, gæring (alkoholgæring, mælkesyregæring), aerobe og anaerobe processer.
-Vækst i cellekulturer: Bakterievækstkurven, eksponentiel vækst, begrænsende faktor
-Vækstfaktorer, betydningen af: Temperatur, pH, vandkoncentration (osmose), næringsstoffer, giftstoffer, ilt.
-Styring af vækst: Fermentering, konservering (varme, kulde, pH, tørring, saltning, sukring, konserveringmidler, konkurrence
-Fermentering af bestemte fødevaregrupper: Mælk (yoghurt), korn (surdej).
-Molekyler, molekylstruktur, polaritet, opløselighed.
-Proteiners opbygning (primær-, sekundær-, tertiær-, kvarternær struktur), ligander (coenzymer og cofaktorer), stabilitet og denaturering (koagulering ved syrning (yoghurt), med osteløbe og syre (mozzarella) eller temperatur (ricotta). Strukturproteiner i dej (gluten).
-Proteiners funktioner i cellen og kroppen: Enzymer, receptorer, transkriptionsfaktorer, strukturproteiner, bevægelsesproteiner.
-Carbohydrater: Stivelse i mel
-Kromosomer og celledeling (mitose).
-DNA's opbygning: baseparringsprincippet, replikation.
-Gener og genregulering: promotor, ribosombindingssted, proteinkodende sekvens, terminator, trankriptionsfaktor.
-Proteinsyntese: Transkription, translation, den genetiske kode, RNA-polymerase, mRNA, ribosomer, tRNA.
-Gensplejsning: restriktionsenzymer, vektor, plasmider.
-Transformation: Markørgener, selektionsgen, resistens.

Læsestof:
Egebo m.fl.: Biologi til tiden, Nucleus 2011, s. 141-147
Torp: Biokemibogen, Nucleus, 2010, s. 11-17, 71-78

Eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde:
-Mikrobiologisk undersøgelse af omgivelserne (aftryk på PCA)
-Syrning af yoghurt
-Fremstilling af mozzarella og ricotta
-Opformering af surdej
-Glutenprøve
-Hævning og bagning af pizzaer
-Virtuel undersøgelse af 3D-model af Chymosin
-Transformation af bakterier (Biosensor 2 fra Bitech Academy).


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 Surdej mælk og proteiner 29-03-2023
Opgave 3 Gensplejsning og kødklister 08-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Mere biodiversitet (+studietur)

Hvordan får vi mere biodiversitet i Danmark?
Efter en introekskursion til Golfparken (før sommerferien), hvor vi målte på abiotiske faktorer i løvskov, nåleskov og på overdrev, arbejdede klassen i grupper med at undersøge en selvvalgt have og udarbejde en plan for hvordan man kan øge biodiversiteten i haven. Herefter var vi på ekskursion til et naturgenopretningsprojekt i Hammer bakker, og klassen var på studietur i Østrig, hvor de observerede zonering i bjerge. Gennem temaet arbejdede klassen med økosystemets opbygning, succession, planter, fotosyntese, jordbund og stofkredsløb.

Indhold:
Biodiversitet (arts-, genetisk og biotopdiversitet), naturtyper (eksempler fra Golfparken, Hammer bakker og Østrig: løvskov, nåleskov, overdrev, hede, ruderat, trægrænse, lav-, mellem og højalpint (kun på afstand)), eksempler på tiltag for at fremme biodiversitet. Rewilding og betydningen af store græssere i landskabet.
Fødekæder, græsnings- og nedbryderfødekæde, energiflow /energipyramide, fotosyntese, respiration, trofiske niveauer (primærproducenter, græssere, rovdyr, nedbrydere, 1.-4. trofiske niveau).   
Abiotiske og biotiske faktorer, begrænsende faktor. Betydning af lys, pH, næringsstoffer, græsning
Planters opbygning og eksempler på tilpasninger til kårfaktorer.
Succession og spredning af arter.
Organiske og uorganiske stoffer, næringssalte.
Jordbundstyper (morbund, muldbund).
C-kredsløb, P-kredsløb, N-kredsløb (ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation, optagelse, N-fixering).
Fotosyntese, lys- og mørkeprocesser
Undersøgelsesmetoder: Kvalitative (artslister), kvantitative (stikprøver), udbredelse (kvadratnet) og populationsstørrelse (stikprøver, fangst-genfangst).

Eksperimentelt arbejde:
-Bioblitz i Golfparken
-Udarbejdelse af forslag til mere biodiversitet i en have (undersøgelse af nuværende tilstand og plan for fremtiden).
-Undersøgelse af en plante (opbygning, funktion af rod, stængel, blade, blomst, eksempler på tilpasning)
-Vegetationsundersøgelse i Hammer bakker (Raunkjær-undersøgelse på gammel hede og ruderat)
-Faunaundersøgelse i Hammer bakker (fotoartsliste)
-Undersøgelse af to jordbundstyper (morbund og muldbund, jordprofiler, iltforbrug).
-Undersøgelse af plantepigmenter (oprensning, spektrofotometri, kromatografi).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
undersøgelse af en plante -poster 22-08-2023
Fotojournal fra studieturen 02-10-2023
Vegetationsanalyse i Hammer bakker 02-10-2023
Opgave 1 03-10-2023
Start på hjemmeopgave 2 31-10-2023
Opgave 2 21-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4. Hvor kommer vi fra?

Fagligt indhold:

Kromosomer, karyotype, ukønnet og kønnet formering, mitose, meiose, fænotype, genotype, ét-gens- og togensnedarvning, autosomal- eller kønsbunden nedarvning, dominant, recessiv, ufuldstændig dominand, codominans, krydsningsskemaer, stamtavler, eksempler på kvantitative egenskaber (polygen nedarvning), arv og miljø.
DNA, replikation, proteinsyntese, mutationstyper (punktmutationer, substitution, insertion, deletion, tavs, missense, nonsense, frameshift).
Gentests: PCR og gelelektroforese, DNA-sekventering, retsgenetiske tests, tests for genetiske varianter og sygdomme. SNP's og STR (small tandem repeats).
Virus, replikation af virus i cellen, det specifikke immunforsvar (tages op igen senere).
Evolutionsmekanismer (mutation, variation, selektion, migration, isolation), beregning af allel-, genotype- og fænotypefrekvenser. Hardy-Weinberg-ligevægt.
CRISPR/Cas9, bioetik.

Eksperimentelt arbejde:
Ka' du li' broccoli? PTC-smagertest.
Bestemmelse af blodtyper
Gentest: Forekost af mutationen CCR5d32 i klassen.

Litteratur og kilder:
Egebo: Genetikbogen A+B, Nucleus, s. 33-60, 71-78, 149-154.
Egebo m.fl: Biologi i udvikling, 1. udg., Nucleus s. 192-195.
Egebo. m.fl.: Biologi til tiden, Nucleus, s. 85, 89, 101-111, 149-153 (delvist repetition)
Film: The biology of skin colors
TV-udsendelse:
Artikel: CRISPR: Et genetisk værktøj mod sygdomme, Aktuel Naturvidenskab, nr. 5 2022.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3. Blodtyper thalassæmi CCR5 06-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Forløb#6. Smerter og rusmidler

Temaet blev afsluttet med SRO.

Fagligt indhold:
Eksempler på sansers virkemåde, nervesystemets inddeling (CNS, PNS, autonomt system, sympatisk, parasympatisk, sensorisk, motorisk) neuronets opbygning (dendriter, cellekrop, axon, endeknop, synapse, myelinskeder), aktionspotentialet, Na-K-pumpe, kanaler, hvilepotentiale, tærskelværdig, depolarisering, repolarisering, refraktærperiode, synapsen, transmitterstoffer, receptorer, overførsel af impulsen i synapsen, eksempler på transmitterstoffer og deres virkning, agonist, antagonist, tilvænning, afhængighed, fremmende og hæmmende synapser, bivirkninger og eksempler på langtidseffekter på kroppen.
Eksempler på rusmidlers virkninger på nervesystemet.
Smertestillende midler, lidokain, paracetamol /ibuprofen og morfin-præparaters virkning på nervesystemet
Metoder i udvikling af ny medicin, laboratorietests, kliniske tests, dobbelt blind, placebo.

Eksperimentelt arbejde:
-Hudens temperatursanser
-Farvelæsningstest
-Den blinde plet
-Synstest
-Lidokains påvirkning af hudsanserne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Limfjorden

Årstidsvariation i fjordens hydrografi, salinitet, temperatur, springlag, abiotiske faktorer, ilt, fødekæder i vandsøjlen og på bunden, bunddyrssamfund, biodiversitet.

Vandets kredsløb, stofkredsløb (C, P og N, N-fixering, ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation, udvaskning), iltsvind og processer i bunden (aerob respiration, anaerob respiration, gæring, sulfidoxidation).

Planters opbygning, fotosyntese, fotosyntesepigmenter.

Prøvetagningsmetoder: Kvalitative metoder (indsamling og artsbestemmelse, transekt ved mole), Kvantitative metoder (bestemmelse af populationsstørrelse ved stikprøver (bundprøver), fangst-genfangst.

Evolution, evolutionsmekanismer (mutation, variation, selektion, migration, isolation, genetisk drift, founder-effekt),
populationsgenetik, Hardy-Weinbergloven, binomialtest.
Bioinformatik, opstilling af stamtræer (på baggrund af morfologi og af DNA-alignment)


Litteratur:
WWF: Opdag havet, grundbog kapitel 1-8, miljøtema 4 (Eutrofiering).
Arvedlund m.fl.: Økologibogen, Nucleus, 2009, s. 13-19, 29-42, 49-57
Egebo: Genetikbogen A+B, Nucleus, 2014, s. 71-87, 161-177.

Eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde:
-Forsøg med springlag i laboratoriet
-Ekskursion til Hesteskoen: Undersøgelse af bundflora- og fauna på blød bund.
-Muslingers filtration af gærceller
-Dissektion af blåmuslinger
-Mikroskopiering af planktonalger
-Forsøg med iltsvind i laboratoriet
-Undersøgelse af en plante
-Undersøgelse af plantepigmenter ved spektrofotometri og tyndtlagskromatografi
-Konstruktion af fylogenetiske træer (Livets træ, Statens Naturhistoriske Museum).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Hvorfor har vi sex?

Fagligt indhold:
Menneskets forplantning, hormoner, danskernes sexliv (statistikker), prævention, graviditet, fosterudvikling.
Barnløshed, kunstig befrugtning.
Forsterdiagnostik, genetiske sygdomme, kromosommutationer. Stamceller, stamcelleterapi, bioetik.
Kønssygdomme, epidemiologi.   
Hormonforstyrrende stoffer, økotoxikologi, bioakkumulation, biomagnifikation, hormonforstyrrende stoffer, receptor, antagonist, agonist, LD50 /LC50, EC50, dosis-responskurve, undersøgelsesmetoder.

Litteratur:
Bidstrup m.fl.: Fysiologibogen, Nucleus 2009, side 125-147
Egebo m.fl.: Biologi til tiden, Nucleus, 2012, s. 93-99
Egebo: Genetikbogen A+B, Nucleus, 2014, s. 131-137
Torp og Vedel: Biologiske systemer, Nucleus 2023, s. 82-91
Bidstrup m.fl.: Økologibogen -danske naturtyper, Nucleus, 2023, s. 205-218


Eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde:
-Sundhedsstatistikker
-Mikroskopi af ovarier og testikler
-Mikroskopering af søpindsvinelarver
-Hvad er der i din kosmetik - undersøgelse af varedeklarationer for problematiske stoffer.
-Kobbers effekt på spiring af karsefrø og længdevækst hos karsefrø
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4 06-11-2024
Opgave 5 25-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Pest eller kolera?

Fagligt indhold:
Immunforsvaret (uspecifikke, specifikke), vaccination.
Bakterier og virus, smitteveje, epidemier, diagnose vha. antistoffer, ELISA, identifikation af bakterier, antibiotika.

Litteratur:
Bidstrup m.fl.: Fysiologibogen 2013, Nucleus, s. 105-121

Eksperimentelt arbejde:
-CRP-test
-Mikroskopering af hvide blodlegemer
-Test af antibiotikaresistens
-Rendyrkning af bakterier
-Evt. identifikation af bakterier ved DNA-sekventering.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10. Muskelstyrke og sundhed

Muskelfysiologi, muskelkontraktion, muskelaktivering, muskelstyrke, musklernes energiomsætning, forskellige dopingmidler, blodsukkerregulering, diabetes, sundhed.

Litteratur:
Bidstrup m.fl.: Fysiologibogen, Nucleus, 2013, s. 75-100
Torp: Biokemibogen, Nucleus, 2007, s.172-183, 179.

Eksperimentelt arbejde:
-Test af muskelstyrke i benmusklerne
-Muskelstyrke og spænding (muskler i armene)
-Måling af EMG
-Forsøg med blodsukkerregulering
-Forsøg med osmose i kartofler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3z BI skr. prøve 10-02-2025
Opgave 9. Calmodulin glycogenolyse mæslinger 19-03-2025
Opgave 10 Øvesæt 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer