Holdet 2022 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Randrup
Hold 2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler og argumentation
Titel 2 Dokumentar
Titel 3 Romantikken og romantisme
Titel 4 Filmanalyse
Titel 5 Kampagnefilm
Titel 6 Optakt til DHO
Titel 7 Lyrikanalyse
Titel 8 Kommunikationsanalyse
Titel 9 Nyheder
Titel 10 Bavian
Titel 11 Stilistik og diskursanalyse
Titel 12 Værklæsning - Det forsømte forår
Titel 13 Analyse af sociale medier
Titel 14 Et dukkehjem, Det moderne gennembrud og #metoo
Titel 15 Senmodernisme og autofiktion
Titel 16 Litteraturhistoriske nedslag, kanon og metoder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Dokumentar

Dokumentaren En fremmed flytter ind (2017) (værk 1)

Vi har arbejdet med
- Stilart /undergenre (forklarende, observerende, deltagende, performative, refleksive, poetiske)
- Komposition: bølgemodellen, cirkulære model og lineære model.
- Filmiske virkemidler (kameravinkler og perspektiv, lyd, lys, klipning)
- Virkelighed vs. fiktionstræk / iscenesættelse
- Dokumentarfilmens virkeligheder (rum, inventar, tid – oplysende eller afdækkende)
- Dokumentaren otte parametre:
Rum ↔ Tid
Kunst ↔ Journalistik
Oplevelse ↔ Oplysning
Iscenesættelse ↔ Autenticitet
Subjektivitet ↔ Objektivitet
Fakta ↔ Fiktion
Makrosyn ↔ Mikrosyn
Det almene ↔ Det unikke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Romantikken og romantisme

Vi har arbejdet med universal- og nationalromantik - herunder begreber som nyplatonisme, dualisme, biedermeier og organismetanken. Vi har arbejdet med romantismen, og gennem forløbet har vi arbejdet med centrale forfattere i perioden.
Det er koblet til verdenslitteratur og Freuds personlighedsmodel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Filmanalyse

Flyvere i natten (2014) af Tobias Gundorff Boesen (værk 2). Fiktionsfilm.

Vi har arbejdet med
- Berettermodellen
- Fortæller: Den alvidende fortæller, personale fortæller eller subjektive fortæller.
- Personkarakteristik og aktantmodellen.
- Tid, rum, miljø
- Filmiske virkemidler (billedbeskæring, klipning, perspektiv, kamerabevægelser, lyd, lys)
- Symboler og tema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kampagnefilm

Formålet med forløbet er at lære at analyse og fortolke forskellige typer kampagnefilm og afdække deres budskab med anvendelse af begreber knyttet til kampagnefilm, deres virkning og mål.
Vi har arbejdet med nedenstående indenfor emnet samt udarbejdet egen kampagnefilm
1. Former for kampagnefilm
2. Genrer
3. Kommunikation
4. Komposition
5. Miljø og personer
6. Filmiske virkemidler
7. Sproglige og retoriske virkemidler
8. Symbolik
9. Appelformer
10. Fortolkning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kampagnefilmanalyse 17-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Optakt til DHO

Vi har taget en tour de force gennem centrale perioder og udviklingslinjer i dansk litteraturs historie, så eleverne skal kunne "demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund".

Emnet, vi fordyber os i i DHO'en efterfølgende, er besættelsestiden, hvor vi i arbejder med følgende film:
Flammen og Citronen (2008), Ole Christian Madsen
Hvidsten Gruppen (2012), Anne-Grethe Bjarup Riis
Fuglene over sundet (2016), Nicolo Donato
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Lyrikanalyse

Digtsamling - lyrik (værk 3): I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd

Vi har bl.a. arbejdet med rim og rytme, indre og ydre komposition, indre komposition i lyrik, metaforer, sammenligninger, symboler, metonymier, ordsprog, gentagelsesfigurer samt genrer ift. klassisk lyriske digte vs. mere episke digte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kommunikationsanalyse

Kanylemodellen (Lasswell) og tovejskommunikation (Osgood og Schramm).
Samarbejdsprincipper (H.P. Grice), høflighedsprincipper (Goffmann), Facework og ansigttruende handlinger (Goffmann), sproghandlinger, undertekst, gambitter.
Remediering i at skrive en samtale om.
Forløbet har været indenfor både sprog og medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Nyheder

Fokus på nyheder og analyse af nyheder, journalistikkens idé og metode, pressens rolle, forskellige journalistiske genrer, globale og lokale nyhedskriterier, vinkling af historien, anvendelse af kilder samt de mere objektive overfor de mere subjektive undergenrer indenfor jounalistikken.

Eleverne har arbejdet med mediebilledet i dag og at producere og analyse nyheder for og fra forskellige medier med det mål at kunne
navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Bavian

Novelleanalyse - værk nr. 4

Vi har sammen arbejdet med novellerne Bulbjerg, Slik, Torben & Maria, En tur i bil, Afbrydelse, Konference, Myggestik, Søndag, Stjernehimmel.
Vi har bl.a. arbejdet med fortæller og fortælleformer og novellen som genre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Stilistik og diskursanalyse

Stilistik: Vi har indenfor stilistikken arbejdet på at beherske dens grundlæggende terminologi, fx kunne skelne mellem det neutrale udtryk, den sproglige norm og den personlige stil, høj stil over for lav stil, brugen af de centrale troper (f.eks. metafor, sammenligning), figurer (fx gentagelser, modsætninger, dramatiske effekter) og den stilistiske udnyttelse af ordklasser og syntaks i en tekst samt foregrounding. Vi har desuden arbejdet komparativt og sammenlignet stilniveau i også ikke fiktive tekster.

Diskurs:
Vi arbejder i forløbet med begreber som nodalpunkt, konnotationer, ækvivalenskæde, flydende betegnere, antagonistiske diskurser, hegemonisk diskurs, tekstens egen dimension, antagonismepar: oppe – nede, før – efter, ude – inde, venstre – højre.
Faircloughs model om diskursiv og social praksis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Værklæsning - Det forsømte forår

Hans Scherfig: Det forsømte forår (1940) (værklæsning 5, roman).

Vi har arbejdet med karakterudvikling, medsyn og bagudsyn, miljøbeskrivelser og generel litteraturanalyse og -fortolkning.
Vi har arbejdet med remedieringen og dermed også set filmatiseringen af romanen og i den forbindelse arbejdet med indre og ydre konflikt og fremstillingsformer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Analyse af sociale medier

Nutidens mediebillede

Tekster i forløbet: Kompendium om Analyse af sociale medier

Centrale begreber: Identitet, branding, fremstilling og selvfremstilling, selviscenesættelse, selvfortælling, , selfien som selvportræt, konstruktion af social identitet, kærlighedsdiskurs, facework og ansigtstruende handlinger.
Vi har også arbejdet med det retoriske pentagram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Et dukkehjem, Det moderne gennembrud og #metoo

Vi har i forløbet læst værk 6, Et Dukkehjem af Henrik Ibsen (1879) og arbejdet med det moderne gennembrud, naturalisme, sædelighedsfejden og de tre K’er (kirke, køn og klasse).
Vi har talt om værket gennemslagskraft via artiklerne
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/nora-smaekkede-med-doeren-og-forlod-mand-og-boern-140-aar-siden-i-dag-fortaelles
og
https://agenda.studentersamfundet.aau.dk/2019/05/%EF%BB%BFklassikeren-et-dukkehjem-er-historien-stadig-relevant-den-dag-i-dag-%EF%BB%BF/ + anmeldelser af Et dukkehjem.
Og vi har arbejdet med det i dag ift. debatten om #metoo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Senmodernisme og autofiktion

Vi har arbejdet med senmodernistiske litteratur og med tendensen, autofiktion.
Vi har også arbejdet med fortælleren, fremstillingsformer, komposition og minimalisme, realplan og billedplan.
Vi har arbejdet med genren som hybridgenre og fiktionaliseringer og autencitetsmarkører og dermed, hvornår tekster er fakta, og hvornår de er fiktion og gråzonen mellem fiktion og non-fiktion.

Vi har desuden arbejdet med den biografiske metode og kort koblet det til andre litterære metoder, nemlig nykritikken og den læserorienterede metode / receptionsæstetikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Litteraturhistoriske nedslag, kanon og metoder

Vi har arbejdet med nedslag i litteraturen fra det moderne gennembrud og frem til tiden i dag.
Vi har arbejdet med sammenhæng mellem tekst, kultur og samfund samt elevernes kritisk-analytiske sans.
Vi har arbejdet videre med litterære metoder og læst de sidste kanonforfattere og snakket mundtlig eksamen i dansk.
Vi har arbejdet med de fire bølger af modernisme, impressionisme, ekspressionisme, eksistentialisme.
Vi har brugt https://ordnet.dk/ og Systimes online litteraturportal i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer