Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Martin Randrup
|
Hold
|
2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Taler og argumentation
Fokuspunkter:
Mundtlighed i forbindelse med taler, appelformer, ciceros retoriske pentagram, talens stilistiske virkemidler, billedsprog.
Norsk (Stoltenbergs tale), remediering - omskrive taler.
Argumentation: Toulmins argumentationsmodel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør, argumenttyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriv en tale
|
09-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentar
Dokumentaren En fremmed flytter ind (2017) (værk 1)
Vi har arbejdet med
- Stilart /undergenre (forklarende, observerende, deltagende, performative, refleksive, poetiske)
- Komposition: bølgemodellen, cirkulære model og lineære model.
- Filmiske virkemidler (kameravinkler og perspektiv, lyd, lys, klipning)
- Virkelighed vs. fiktionstræk / iscenesættelse
- Dokumentarfilmens virkeligheder (rum, inventar, tid – oplysende eller afdækkende)
- Dokumentaren otte parametre:
Rum ↔ Tid
Kunst ↔ Journalistik
Oplevelse ↔ Oplysning
Iscenesættelse ↔ Autenticitet
Subjektivitet ↔ Objektivitet
Fakta ↔ Fiktion
Makrosyn ↔ Mikrosyn
Det almene ↔ Det unikke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Romantikken og romantisme
Vi har arbejdet med universal- og nationalromantik - herunder begreber som nyplatonisme, dualisme, biedermeier og organismetanken. Vi har arbejdet med romantismen, og gennem forløbet har vi arbejdet med centrale forfattere i perioden.
Det er koblet til verdenslitteratur og Freuds personlighedsmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filmanalyse
Flyvere i natten (2014) af Tobias Gundorff Boesen (værk 2). Fiktionsfilm.
Vi har arbejdet med
- Berettermodellen
- Fortæller: Den alvidende fortæller, personale fortæller eller subjektive fortæller.
- Personkarakteristik og aktantmodellen.
- Tid, rum, miljø
- Filmiske virkemidler (billedbeskæring, klipning, perspektiv, kamerabevægelser, lyd, lys)
- Symboler og tema
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kampagnefilm
Formålet med forløbet er at lære at analyse og fortolke forskellige typer kampagnefilm og afdække deres budskab med anvendelse af begreber knyttet til kampagnefilm, deres virkning og mål.
Vi har arbejdet med nedenstående indenfor emnet samt udarbejdet egen kampagnefilm
1. Former for kampagnefilm
2. Genrer
3. Kommunikation
4. Komposition
5. Miljø og personer
6. Filmiske virkemidler
7. Sproglige og retoriske virkemidler
8. Symbolik
9. Appelformer
10. Fortolkning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kampagnefilmanalyse
|
17-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Optakt til DHO
Vi har taget en tour de force gennem centrale perioder og udviklingslinjer i dansk litteraturs historie, så eleverne skal kunne "demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund".
Emnet, vi fordyber os i i DHO'en efterfølgende, er besættelsestiden, hvor vi i arbejder med følgende film:
Flammen og Citronen (2008), Ole Christian Madsen
Hvidsten Gruppen (2012), Anne-Grethe Bjarup Riis
Fuglene over sundet (2016), Nicolo Donato
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lyrikanalyse
Digtsamling - lyrik (værk 3): I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd
Vi har bl.a. arbejdet med rim og rytme, indre og ydre komposition, indre komposition i lyrik, metaforer, sammenligninger, symboler, metonymier, ordsprog, gentagelsesfigurer samt genrer ift. klassisk lyriske digte vs. mere episke digte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kommunikationsanalyse
Kanylemodellen (Lasswell) og tovejskommunikation (Osgood og Schramm).
Samarbejdsprincipper (H.P. Grice), høflighedsprincipper (Goffmann), Facework og ansigttruende handlinger (Goffmann), sproghandlinger, undertekst, gambitter.
Remediering i at skrive en samtale om.
Forløbet har været indenfor både sprog og medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyheder
Fokus på nyheder og analyse af nyheder, journalistikkens idé og metode, pressens rolle, forskellige journalistiske genrer, globale og lokale nyhedskriterier, vinkling af historien, anvendelse af kilder samt de mere objektive overfor de mere subjektive undergenrer indenfor jounalistikken.
Eleverne har arbejdet med mediebilledet i dag og at producere og analyse nyheder for og fra forskellige medier med det mål at kunne
navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Bavian
Novelleanalyse - værk nr. 4
Vi har sammen arbejdet med novellerne Bulbjerg, Slik, Torben & Maria, En tur i bil, Afbrydelse, Konference, Myggestik, Søndag, Stjernehimmel.
Vi har bl.a. arbejdet med fortæller og fortælleformer og novellen som genre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Stilistik og diskursanalyse
Stilistik: Vi har indenfor stilistikken arbejdet på at beherske dens grundlæggende terminologi, fx kunne skelne mellem det neutrale udtryk, den sproglige norm og den personlige stil, høj stil over for lav stil, brugen af de centrale troper (f.eks. metafor, sammenligning), figurer (fx gentagelser, modsætninger, dramatiske effekter) og den stilistiske udnyttelse af ordklasser og syntaks i en tekst samt foregrounding. Vi har desuden arbejdet komparativt og sammenlignet stilniveau i også ikke fiktive tekster.
Diskurs:
Vi arbejder i forløbet med begreber som nodalpunkt, konnotationer, ækvivalenskæde, flydende betegnere, antagonistiske diskurser, hegemonisk diskurs, tekstens egen dimension, antagonismepar: oppe – nede, før – efter, ude – inde, venstre – højre.
Faircloughs model om diskursiv og social praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Værklæsning - Det forsømte forår
Hans Scherfig: Det forsømte forår (1940) (værklæsning 5, roman).
Vi har arbejdet med karakterudvikling, medsyn og bagudsyn, miljøbeskrivelser og generel litteraturanalyse og -fortolkning.
Vi har arbejdet med remedieringen og dermed også set filmatiseringen af romanen og i den forbindelse arbejdet med indre og ydre konflikt og fremstillingsformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Analyse af sociale medier
Nutidens mediebillede
Tekster i forløbet: Kompendium om Analyse af sociale medier
Centrale begreber: Identitet, branding, fremstilling og selvfremstilling, selviscenesættelse, selvfortælling, , selfien som selvportræt, konstruktion af social identitet, kærlighedsdiskurs, facework og ansigtstruende handlinger.
Vi har også arbejdet med det retoriske pentagram
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Senmodernisme og autofiktion
Vi har arbejdet med senmodernistiske litteratur og med tendensen, autofiktion.
Vi har også arbejdet med fortælleren, fremstillingsformer, komposition og minimalisme, realplan og billedplan.
Vi har arbejdet med genren som hybridgenre og fiktionaliseringer og autencitetsmarkører og dermed, hvornår tekster er fakta, og hvornår de er fiktion og gråzonen mellem fiktion og non-fiktion.
Vi har desuden arbejdet med den biografiske metode og kort koblet det til andre litterære metoder, nemlig nykritikken og den læserorienterede metode / receptionsæstetikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Litteraturhistoriske nedslag, kanon og metoder
Vi har arbejdet med nedslag i litteraturen fra det moderne gennembrud og frem til tiden i dag.
Vi har arbejdet med sammenhæng mellem tekst, kultur og samfund samt elevernes kritisk-analytiske sans.
Vi har arbejdet videre med litterære metoder og læst de sidste kanonforfattere og snakket mundtlig eksamen i dansk.
Vi har arbejdet med de fire bølger af modernisme, impressionisme, ekspressionisme, eksistentialisme.
Vi har brugt https://ordnet.dk/ og Systimes online litteraturportal i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52547985158",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52547985158",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52547985158"
}