Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Ole Elstrøm
Hold 2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Aerobic step
Titel 2 Bordtennis
Titel 3 Flag football
Titel 4 Opvarmning til musik og Hiphop
Titel 5 Grundtræning
Titel 6 Skumtennis
Titel 7 Volleyball og træningsprojekt
Titel 8 Pardans
Titel 9 Parkour

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Aerobic step

Forløbet har været med fokus på step aerobic, hvor der er lavet kobling til opvarmning og de dertilhørende principper for dette.
Eleverne er blevet introduceret til forskellige serier i stepaerobic og har har arbejdet med udarbejdelse af egen serie. Det forventes at eleverne kan:
Følge musikkens tempo (120-140BPM)
Finde 1 slaget
Udføre forskellige trin i stepaerobic
Koordination med både arme og ben i takt i til musikken
Korrekt teknik og udtryk (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
Fysisk og konditionsmæssigt at kunne følge med
Sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af bænk/rum. Dette er der i mindre grad fokuseret på

Stepserierne de har arbejde med er bygget op efter blokmetoden med 32 taktslag i hver, og hvor hhv. højre og venstre ben bruges lige meget under stepserien. Der er arbejdet med progression i stepserierne – således at de første blokke er nemmere end de sidste.
Derudover er der arbejdet med variationsmuligheder som parstep med krav om synkron udførelse, forskellige måder at stille stepbænkene på og hvordan man kan skifte plads/ bevæge sig væk fra bænkene med koreograferede trin mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bordtennis

Eleverne har i dette forløb primært arbejdet med de tekniske aspekter i bordtennis. I den praktisk undervisning har der været fokus på følgende:

- Greb (at kunne holde rigtigt på battet)
- Benarbejde og benstilling
- Kropsposition
- Slagteknik i forhold til grundslagene: Kontra, prik (underskru) og loop (overskru) i både baghånd og forhånd.
- Øget kontrol over boldens bane, så det er tydeligt om der spilles lige eller diagonalt.
- Serv: Flade serve (både lige- og krydsserv) med og uden skru (underskru og side-underskru).
- Regler er blevet gennemgået og der er spillet med officielle regler for single og double.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Flag football

Teknisk har der været fokus på kast over forskellige afstande og forskellige gribemetoder (butterfly, craddle og over skulderen).
Det forventes at eleverne kan kaste en bold over kortere afstand med tæt på korrekt rotation med en rimelig præcision.
Det forventes at eleverne kan gribe høje som lave bolde både stående og under løb.
Eleverne har arbejdet ud fra en playbook for at forstå løbemønstre og cuts. Her forventes det, at eleverne kan udføre forskellige typer af cuts med tydeligt tempo- og retningsskift.
Eleverne bør have en vis forståelse for forskellige simple "spil" enten fra deres playbook eller deres egne udviklede "spil".
Ydermere er der arbejdet med, hvordan man tacklinger og de basale defence-principper.
Der er blevet arbejdet med både småspil og det færdige spil på stor bane.
Det forventes at eleverne har et rimeligt kendskab til reglerne og kan følge spillet.
Eleverne bør også have en basal viden om aerob træning og intensitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Opvarmning til musik og Hiphop

Forløbet er startet med opvarmningsprogrammer til musik, hvor vi har arbejdet på, hvordan man sammensætter et relevant opvarmningsprogram til musik. Det forventes at eleverne kan forevise en sving-, løbe/hoppe- og styrke sekvens i takt til musik til eksamen, hvor de har fokus på bevægelseskvalitet, kreativitet og musikforståelse. Fokus har været på at opnå øget kropsbevidsthed, samt rytmisk forståelse. Forløbet er blevet kørt sammen med hiphop, hvor eleverne har fået undervisning i forskellige hiphoprelevante trin, samt følg-mig koreografier og koreografier sammensat af eleverne selv. Ydermere har der været fokus på freezes og forskellige typer af poses. Der har været fokus på musikforståelse, æstetisk udtryk og evne til at lære bevægelserne.
Det forventes at eleverne kan nedenstående:
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre eller delvis udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier.
- Udtryk - ofte med bounce.
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte
vil være fx 1-og-2) og holde et flow.
Til eksamen forventes der, at de udover udvalgte elementer fra opvarmningsprogrammerne også viser en kortere hiphopserie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Grundtræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skumtennis

I forløbet er der blevet arbejde med regler, korrekt greb, fodstilling, samt relevante slag, den tekniske udførsel og taktik.

Det forventes, at eleverne kan:
- lave en forhånd med rimelig præcision og forståelse for, samt udførsel med topspin
- Lave et enhånds-baghåndsslag eller lave en tohånds-baghåndsslag med forståelse for, samt udførsel med topspin
- Kan flytte sig i relevant position
- Kan flugte i forhånden
- Kan flugte i baghånden
- Har forståelse for overhåndsserv, og til en vis grad udføre den.
- Har viden om spilcentrum og ketsjerbane
- Har forståelse for, hvordan slice og stopbolde i forhånden udføres
- Har basal viden om taktik i tennis.
Sideløbende har eleverne fået kendskab til forskellige typer af muskeltræning: Maksimal muskelstyrke, muskeludholdenhed, eksplosiv styrke og spændstighed. Disse er afprøvet i træningssammenhæng.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Volleyball og træningsprojekt

Eleverne har arbejdet med grundslag: Frontalt baggerslag, fingerslag, blokade og smash. Der har været fokus på kommunikation og placering på banen. Alle spil har taget udgangspunkt i "beton" med fremskudt 6'er. Den enkelte spillers rolle er blevet gennemgået, samt reglerne, så det forventes:
- At de kan spille det endelige spil og har forståelse for de enkelte positioners roller.
- Fingerslag med en rimelig højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en rimelig præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash enten stående, eller hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Basal forståelse for blokade
- Forstå de forskellige positioners rolle
- Have kendskab til to-hæversystem og fremskudt 6’er.

Teorien koblet til forløbet har været: Teampsykologi.
Hvordan defineres et team, teamets udvikling (de 5 faser), forståelse for kohæsion koblet til præstation, analyse af forskellige typer af idrætshold og teams.
Sideløbende har eleverne arbejdet med træningsprojekt gennem 10 uger med før- og efter-test, både anaerobe og biptest (aerob).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Pardans

Praktisk undervisning
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Det overordnede formål er, at eleverne skal stifte bekendtskab med forskellige ’klassiske danse-genrer’; Vals og Cha Cha Cha.
De skal lære de mest basale grundtrin i dansene, og være i stand til at bevæge sig i takt til musikken i forhold til den pågældende dans.
Det forventes, at eleverne har kendskab til den korrekte musik og kan bevæge sig i takt til musikken
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering af fødder
- Begrænsede tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en kortere rutine indenfor flere dansestile
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Forløbet er afsluttet med et afdansningsbal
Ydermere har eleverne arbejdet med de fem lanciers danse frem mod galla, men dette opgives ikke til eksamen.
Vals og chachacha er blevet analyseret efter BESS-konceptet (Laban) - Body, Effort, Shape og Space. Dette forventes også at kunne benyttes i forbindelse med andre rytmiske forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Parkour

I dette forløb skal eleverne arbejde med følgende faglige mål: Kropsbeherskelse, kropsbevidsthed, fysisk kapacitet, innovation, relevante digitale redskaber.
Færdigheder
Følgende elementer er blevet gennemgået i undervisningen:

Indledningsvist fik eleverne en kort introduktion til Parkour og dens historie. Forløbet blev herefter startet op indenfor, hvor eleverne havde mulighed for at lære de enkelte øvelser. I forløbet er der blevet arbejdet med følgende individuelle øvelser: precision jump, cat leap, cat balance, alm. balance, roll, underbar, wall spin, palm spin, Tic-Tac samt vaults (lazy, speed, dash, monkey, reverse vault, turn vault og gate vault).

Herefter har eleverne forholdsvis selvstændigt skulle arbejde med at se mulighederne for at sammensætte øvelserne med fokus på f.eks. flow. .
Mere generelt vil eleverne, jf. de faglige mål, blive bedømt på:
   
Kropsbeherskelse og -bevidsthed: Elevernes evne til at udføre de enkelte parkour-færdigheder, finde på nye færdigheder og sammensætte disse i sekvenser.
Innovation: Elevernes evne til at udforske kroppens mulige bevægelsesmønstre og dermed komme med forslag til, hvordan forskellige forhindringer kan passeres ved nye og selvopfundne parkourfærdigheder samt hvordan færdighederne kan sammensættes i serier for at få flow i udførelsen.
Forløbet har været koblet til de 6 forskellige idrætstyper:
- Fitness/motion
- Foreningsidræt
- Ekstremidræt
- Friluftsliv
- Idræt som subkultur
- Eliteidræt/sport
Der er arbejdet med drejebøger og repetition frem mod eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer