Holdet 2022 FR/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Anja Søndergaard
Hold 2022 FR/a (1a FR/I, 2a FR/I, 3a FR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning
Titel 2 Les Jeunes - EKSAMEN
Titel 3 L'école
Titel 4 Les contes de fées - EKSAMEN
Titel 5 L'immigration et la francophonie - EKSAMEN
Titel 6 l'Amitié - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning

Introduktion til fransk med udgangspunkt i https://www.franskportal.dk/ici-on-parle-francais/, kap.1-26
suppleret med Jutta Fitzner m.fl.: Carte Blanche. Kaleidoscope 2002, kap.2, 4 og 12
Omfang: 53 lektioner à 95 min = ca. 80 sider

Gennemgået grammatisk stof:
être, avoir, aller, faire, pouvoir, vouloir, devoir i præsens
regelmæssige verber i præsens
futur proche
refleksive verber i præsens
bestemt og ubestemt artikel, delingsartikel og reduceret delingsartikel
substantivers regelmæssige flertalsdannelse
adjektivernes bøjning og placering
nægtelserne ne-pas og ne-rien
talordene 0-100
Sproglige emner:
præsentere sig
klokken
årstider, månedsnavne, ugedage
vejrudtryk
fritidsinteresser
beskrivelse af personer - kroppen, tøj
måltider, fødevarer
billedbeskrivelse af huse, lejligheder, rum, møbler, almindelige genstande
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Les Jeunes - EKSAMEN

Les Jeunes

I dette forløb er der hovedfokus på unge i Frankrig. Vi skal arbejde med undertemaer som skole, fritidsinteresser, kærlighed og venskab.

Bering, Mette & Sørensen, Mimi, "Quatre Amis", Gyldendal 2010 (Scènes 1-10).

Lönnerblad, Véronique; Martin, Sylvie & Weibrecht, Jens Peder, "Quelle Histoire", Lilje-forlaget 1988.
- "Jalouise Pourquoi" (ss. 11-12).

Kerne-gloser "Quatre Amis"
1) être tombée amoureuse de qqn.
2) Dans le texte il s’agit d’un drame triangulaire.
3) avoir trompée qq.
4) ne savoir pas dire non à qqn. préfèrer éviter les conflits.
5) Les personnages principaux sont quatre lycéens.

Uddrag fra filmen "La Famille Belier"
delprøve 1-opgaver om filmen + mundtlig opgave.

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 L'école

L'école:

"Paroles francaises", antologi af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2013.
Dansk introduktion til det franske skolesystem (ss. 7-9)
"Le Cancre", digt af Jacques Prévert
"Chagrin d'école", uddrag fra roman af Danniel Pennac
"35 kilos d'espoir", uddrag fra roman af Anna Cavalda
"Un des meilleurs systèmes du monde", interview med to franske gymnasieelever, Alizée Duclau & Tom Arnaud, der fortæller om deres opfattelse af det franske skolesystem og det danske skolesystem.

"Une journée à Paris dans ma vie de prof de français & mon projet secret" (video om en fransklærer i Paris):
https://www.youtube.com/watch?v=ntdM4nMURIs
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Les contes de fées - EKSAMEN

Les Contes de Fées

I dette forløb er der hovedfokus på moderne eventyr. Men vi inddrager også vores forhåndsviden om gamle de eventyr og de klassiske eventyrtræk. VI skal analysere de moderne eventyr og sammenligne dem med de gamle eventyr.

Bering, Mette & Sørensen, Mimi (red.), "Entrées - Fransk Basisbog", Gyldendal 2009:
- Chapeau Rond Rouge, Geoffroy de Pennart (2004)

Gripari, Pierre (redigeret af Vibeke Bruun Dahl), "La Sorcière de la rue Mouffetard", Systime 1994.

https://www.youtube.com/watch?v=qgLVMCPESGc (La Sorcière de la rue Mouffetard som tegnefilm)

Materiale i alt: 35 sider

Fokus på tekstanalyse: vi arbejder med analyse modeller fra bogen "La Clé - Analyse og metode til fransk", skrevet af Camilla Østergaard Nielsen, Ronja Laswill-Andersen og Kirstine Hell Hansen, Systime 2022.

Grammatik: le passé simple, le passé composé, l'imparfait

Godkendte hjælpemidler anvendt i undervnisningen:
minlæring.dk
ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 L'immigration et la francophonie - EKSAMEN

L'immigration et la francophonie

Billedbeskrivelse med opgivne gloser: Les immigrés dans la Méditerrannée.

"Djadja", af Aya Nakamura, video + sangtekst (oversættelse + arbejde med spørgsmål til sangteksten)
https://www.youtube.com/watch?v=iPGgnzc34tY

Introduction à la francophonie:
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/la-langue-francaise-dans-le-monde
(lille film + opgaveark).

Le récit bouleversant d'un jeune immigré:
Kouamé, "Revenu des Ténèbres"
kapitel 3:  ss. 14-16.

Klip fra filmen "Moi Capitaine" (Io Capitaine) - arbejde med spørgsmål til filmen.

"Harragas", af den fransk-algeriske sanger Younès, video + sangtekst (oversættelse + arbejde med spørgsmål til sangteksten)
https://www.youtube.com/watch?v=ixVI_rtIyHg

Fed Fransk Fredag -  d. 29 november tog alle 3.g-franskelever afsted på tur til læreruddannelsen ved Via University College i Aarhus. Her deltog 100 elever fra Vejen Gymnasium, Silkeborg Gymnasium, Middelfart Gymnasium og Aalborghus Gymnasium i forskellige workshops om fransksproget kultur i Europa, Afrika og USA.
Sprogstuderende fra læreruddannelsen havde planlagt både oplæg om læreruddannelsen og en række kreative øvelser. Eleverne arbejdede bl.a. med specifikke franske gloser fra New Orleans, la Suisse og la Côte d'Ivoire, og lavede derefter deres egne raptekster med disse nye ord.

Antal sider i alt: 50 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 l'Amitié - EKSAMEN

l'Amitié

Førlæsningsopgave:
qu'est-ce qu'un bon amis?
- fokus på at anvende de samme sætningsstrukturer til at danne flere sætninger, og på at anvende nogle af de samme kernegloser (gloser, som vi også har arbejdet med i de andre forløb).

Filmklip fra: "Les Intouchables", instrueret af Olivier Nakache & Éric Toledano (2011).
Materiale fra Karen Østergaards Øvehæfte til filmen, udgivet af forlaget
Passion.

Filmanalyse: analyse af hovedpersonerne (personkarakteristikker), miljøbeskrivelse og temaer med særligt fokus på styrkelse af elevernes aktive ordforråd.

"Les Gars des Villiers", redigeret af Jens Peder Weibrecht (2013), Liljeforlaget:
"Introduction" (s. 3 +  s. 5)
"La Cité - Gamal - Une deuxième cour de recré" (ss. 10-12)
"Mossi et Yassine - Les codes d'honneur" (ss. 12-14)

Dokumentarfilm fra Ungdox 2025: "Casa93" - en dokumentarfilm om unge arbejdsløse, der går på designskole i en forstad til Paris.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer