Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Anja Søndergaard, Louise Nørgaard Nielsen
|
Hold
|
2022 FR/g (1g FR/I, 2g FR/I, 3g FR/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderundervisning
Begynderundervisningen i 1g har fokus på udtale, grammatiske emner og ordforrådsopbygning
Franskportal.dk begyndersystem: Ici on parle français anvendes sammen med følgende tekst-stykker:
Fra Franskbogen: stk 1,
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Les Jeunes - EKSAMEN
Les Jeunes
I dette forløb er der hovedfokus på unge i Frankrig. Vi skal arbejde med undertemaer som skole, fritidsinteresser, kærlighed og venskab.
Bering, Mette & Sørensen, Mimi, "Quatre Amis", Gyldendal 2010 (Scènes 1-10).
Lönnerblad, Véronique; Martin, Sylvie & Weibrecht, Jens Peder, "Quelle Histoire", Lilje-forlaget 1988.
- "Jalouise Pourquoi" (ss. 11-12).
Kerne-gloser "Quatre Amis"
1) être tombée amoureuse de qqn.
2) Dans le texte il s’agit d’un drame triangulaire.
3) avoir trompée qq.
4) ne savoir pas dire non à qqn. préfèrer éviter les conflits.
5) Les personnages principaux sont quatre lycéens.
Uddrag fra filmen "La Famille Bélier"
delprøve-1 opgaver + mundtlig opgave om filmens problematikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
L'école
L'école:
"Paroles francaises", antologi af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2013.
Dansk introduktion til det franske skolesystem (ss. 7-9)
"Le Cancre", digt af Jacques Prévert
"Chagrin d'école", uddrag fra roman af Danniel Pennac
"35 kilos d'espoir", uddrag fra roman af Anna Cavalda
"Un des meilleurs systèmes du monde", interview med to franske gymnasieelever, Alizée Duclau & Tom Arnaud, der fortæller om deres opfattelse af det franske skolesystem og det danske skolesystem.
"Une journée à Paris dans ma vie de prof de français & mon projet secret" (video om en fransklærer i Paris):
https://www.youtube.com/watch?v=ntdM4nMURIs
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les contes de fées - EKSAMEN
Les Contes de Fées
I dette forløb er der hovedfokus på moderne eventyr. Men vi inddrager også vores forhåndsviden om gamle de eventyr og de klassiske eventyrtræk. VI skal analysere de moderne eventyr og sammenligne dem med de gamle eventyr.
Bering, Mette & Sørensen, Mimi (red.), "Entrées - Fransk Basisbog", Gyldendal 2009:
- Chapeau Rond Rouge, Geoffroy de Pennart (2004)
Gripari, Pierre (redigeret af Vibeke Bruun Dahl), "La Sorcière de la rue Mouffetard", Systime 1994.
https://www.youtube.com/watch?v=qgLVMCPESGc (La Sorcière de la rue Mouffetard som tegnefilm)
Materiale i alt: 35 sider
Grammatik: le passé simple, le passé composé, l'imparfait
Fokus på tekstanalyse: vi arbejder med analyse modeller fra bogen "La Clé - Analyse og metode til fransk", skrevet af Camilla Østergaard Nielsen, Ronja Laswill-Andersen og Kirstine Hell Hansen, Systime 2022.
Godkendte hjælpemidler anvendt i undervnisningen:
minlæring.dk
ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
L'immigration et la francophonie - EKSAMEN
L'immigration et la francophonie
Billedbeskrivelse med opgivne gloser: Les immigrés dans la Méditerrannée
"Djadja", af Aya Nakamura, video + sangtekst (oversættelse + spørgsmål)
https://www.youtube.com/watch?v=iPGgnzc34tY
Introduction à la francophonie:
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/la-langue-francaise-dans-le-monde
(lille film + opgaveark).
Le récit bouleversant d'un jeune immigré:
Kouamé, "Revenu des Ténèbres"
kapitel 3: ss. 14-16.
"Revenu des ténèbres", le témoignage poignant d’un jeune migrant (francetvinfo.fr), uddrag fra en artikel om Kouamés bog "Revenu des Ténèbres".
Filmklip fra filmen "Moi Capitaine" ("Io Capitaine", Instrueret af Matteo Garone, 2023).
"Harragas", af den fransk-algeriske sanger Younès, video + sangtekst (oversættelse + spørgsmål)
https://www.youtube.com/watch?v=ixVI_rtIyHg
Fed fransk Fredag - d. 29 november tog alle 3.g-franskelever afsted på tur til læreruddannelsen ved Via University College i Aarhus. Her deltog 100 elever fra Vejen Gymnasium, Silkeborg Gymnasium, Middelfart Gymnasium og Aalborghus Gymnasium i forskellige workshops om fransksproget kultur i Europa, Afrika og USA.
Sprogstuderende fra læreruddannelsen havde planlagt både oplæg om læreruddannelsen og en række kreative øvelser. Eleverne arbejdede bl.a. med specifikke franske gloser fra New Orleans, la Suisse og la Côte d'Ivoire, og lavede derefter deres egne raptekster med disse nye ord.
Antal sider i alt: 50 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
l'Amitié - EKSAMEN
l'Amitié
Førlæsningsopgave:
qu'est-ce qu'un bon amis?
- fokus på at anvende de samme sætningsstrukturer til at danne flere sætninger, og på at anvende nogle af de samme kernegloser (gloser, som vi også har arbejdet med i de andre forløb).
Filmklip fra: "Les Intouchables", instrueret af Olivier Nakache & Éric Toledano (2011).
Materiale fra Karen Østergaards Øvehæfte til filmen, udgivet af forlaget
Passion.
Filmanalyse: analyse af hovedpersonerne (personkarakteristikker), miljøbeskrivelse og temaer med særligt fokus på styrkelse af elevernes aktive ordforråd.
"Les Gars des Villiers", redigeret af Jens Peder Weibrecht (2013), Liljeforlaget:
"Introduction" (s. 3 + s. 5)
"La Cité - Gamal - Une deuxième cour de recré" (ss. 10-12)
"Mossi et Yassine - Les codes d'honneur" (ss. 12-14)
"Samba - Le chef du ballon" (ss. 14-15)
Dokumentarfilm fra Ungdox 2025: "Casa93" - en dokumentarfilm om unge arbejdsløse, der går på designskole i en forstad til Paris.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567688781",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567688781",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567688781"
}