Holdet 2022 SP/abz/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anne Pagter, Louise Tyrrestrup Iversen, Luise Vorgod
Hold 2022 SP/abz/1 (1abz SP/I, 2abz SP/I, 3abz SP/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kom godt i gang med spansk :-)
Titel 2 Begynderspansk
Titel 3 La vida española EKSAMEN
Titel 4 La vida latinoamericana EKSAMEN
Titel 5 Migración - EKSAMEN
Titel 6 Cuba y la vida cubana EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kom godt i gang med spansk :-)

Med udgangspunkt i de første fire tekststykker i begyndersystemet "Mundos" arbejdes der med følgende emner:

- at hilse
- at præsentere sig (navn, alder, bopæl)
- at tale om familien (søskende og forældre)
- at tale om arbejde og studier (fag i skolen og sprog, man taler)

Følgende grammatiske emner præsenteres:

- artikler og substantiver (køn og tal)
- regelmæssige verber i præsens
- fire uregelmæssige verber (ser, tener, ir, estar)
- adjektiver
- possessive pronominer (mi, tu, su, etc.)
- tal 1 - 100
- udtale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Begynderspansk

Vi har læst følgende kapitler i Caminando i 1g:
-Unidad 1a, 1b, 1c
-Unidad 2a, 2b, 2c
-Unidad 3a, 3b

Vi er fortsat med begynderspansk.

Vi har arbejdet med tiderne: nutid og nærfremtid.

Vi har arbejdet med følgende områder: Vejret, klokken, tal, ejefald, forskellen på ser/estar/hay, muchos/pocos, gustar, måneder, ugedage, dato, mad/drikke, billedbeskrivelse, tøj, la familia, adjektiver bøjning + køn, muy/mucho.

I 2g har vi læst de tre kapitler om hr. Nielsen i Salamanca fra En Vivo og
- unidad 4a
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La vida española EKSAMEN

I dette forløb af vi i 2g arbejdet med bogen Mi querida familia, hvor vi har lært om et almindeligt familieliv i Madrid - vi har arbejdet med hverdagen, familie og relationer.

I 3g arbejdede vi først med et portræt af den unge spanier - Alba, som elsker sprog og bla. har været i Grenå for at gå i gymnasiet. Dernæst arbejdede vi med den mere problematiske side af det spanske ungdoms- og familie liv ifbm la crisis económico. Vi læste om los mileuristas i Ole Loumans tekst af samme navn og om Raquel i kap. 7 Ocupar fra bogen "Protesta - buscando camino". Her havde vi fokus på, at selvom de unge har gjort det, de er blevet bedt om - få en god uddannelse -  så er der ikke mange udsigter til at flytte hjemmefra og frigøre sig pga. dårligt lønnede jobs og ingen økonomi til at bo selv eller at stifte familie. Vi så også Horisontudsendelsen "Kampen for overlevelse", hvor vi så at "BZ-typerne" er helt alm. spaniere og ikke venstreorientrede unge med en politisk dagsorden.

Vi sluttede forløbet af med at se Pedro Almodovars film "Volver".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 La vida latinoamericana EKSAMEN

I dette tema startede vi med at læse om Aby fra México. Vi læste kort om México og at Abys liv er anerledes end de gængse normer i det mexicanske samfund - det sås bla. tydeligt i Abys venskab med veninden Andrea. Så hoppede vi til Argentina og læste om en anden ung, som lever lidt anerledes end flertallet, nemlig Mariángles. I forbindelse med læsning af teksten om Mariángles berørte vi kort 'machismo' i Argentina og LA generelt ved at se/læse/høre talekoret "Un violador en tu camino" og vi så en "Horisont" (fra DR) om vold mod kvinder i  Argentina. Ligesom vi også kort berørte indvandring fra DK og resten af Europa i Argentina via TV-udsendelsen "Danskere i verden" fra DR1.

I 3g. læste vi om narkokultur - vi læste først om México generelt og om telenovelas for at se at landet ikke "bare" en vold og narko. Dernæst læste om udvalgte passager af drejebogen "María llena de gracia eres" og vi så hele filmen - som jo så foregår i Colombia/USA og ikke i México, men problematikken omkring narko og hvordan unge drives ind i at smugle narko belyses.

Dette tema deler nogle paralleller (sprogligt og indholdsmæssigt) til unge i Spanien også som vi kom ind på i temaet om La Vida Española.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Migración - EKSAMEN

I dette tema forstås migración som latinamerikanere, der ønsker at komme til USA. Derfor blev temaet skudt i gang med begreberne push/pull-faktorer, og vi så på hvem latinoer i USA er - hvorfra kommer de og hvorfor. Vi arbejdede med Manu Chaos sang om Pobre Juan om et ikke så vellykket forsøg på at tage til USA.

Af længere tekster startede vi ud med Interviewet med Randy Jurado Ertll og hans liv i Californien, hvor han hjælpe migranter med livet som "indocumentado" i USA. Et andet eksempel på denne type liv læste vi om i den anden længere tekst om Sofia Campos, som først bliver opmærksom på konsekvenserne af at være "indocumentada" i USA, da hun bliver teenager.

Liiige omkring "El Día de los Muertos" så vi en kort Utube om dette kulturelle fænomen og vi læste en kort tekst herom.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer