Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/abz/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Anne Pagter, Louise Tyrrestrup Iversen, Luise Vorgod
Hold
2022 SP/abz/1 (
1abz SP/I
,
2abz SP/I
,
3abz SP/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kom godt i gang med spansk :-)
Titel 2
Begynderspansk
Titel 3
La vida española EKSAMEN
Titel 4
La vida latinoamericana EKSAMEN
Titel 5
Migración - EKSAMEN
Titel 6
Cuba y la vida cubana EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kom godt i gang med spansk :-)
Med udgangspunkt i de første fire tekststykker i begyndersystemet "Mundos" arbejdes der med følgende emner:
- at hilse
- at præsentere sig (navn, alder, bopæl)
- at tale om familien (søskende og forældre)
- at tale om arbejde og studier (fag i skolen og sprog, man taler)
Følgende grammatiske emner præsenteres:
- artikler og substantiver (køn og tal)
- regelmæssige verber i præsens
- fire uregelmæssige verber (ser, tener, ir, estar)
- adjektiver
- possessive pronominer (mi, tu, su, etc.)
- tal 1 - 100
- udtale
Indhold
Kernestof:
Øv dig på oplæsning af teksten fra mandag (= første halvdel af tekst 1 !Hola!)
Til onsdag skal du lave 2 små opgaver:
Læs og oversæt første halvdel af tekst 2 "Los hijos de Conchi", linje 1 - 15.
1. Øv dig på de spanske tal 1 - 20 (Nr. 7 i hæftet (el cuaderno)
Øv dig på bøjningen af TENER (= at have):
Øv dig på de spanske tal 1 - 59.
Se note. Repeter det, du har lært i spansk indtil nu :-)
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begynderspansk
Vi har læst følgende kapitler i Caminando i 1g:
-Unidad 1a, 1b, 1c
-Unidad 2a, 2b, 2c
-Unidad 3a, 3b
Vi er fortsat med begynderspansk.
Vi har arbejdet med tiderne: nutid og nærfremtid.
Vi har arbejdet med følgende områder: Vejret, klokken, tal, ejefald, forskellen på ser/estar/hay, muchos/pocos, gustar, måneder, ugedage, dato, mad/drikke, billedbeskrivelse, tøj, la familia, adjektiver bøjning + køn, muy/mucho.
I 2g har vi læst de tre kapitler om hr. Nielsen i Salamanca fra En Vivo og
- unidad 4a
Indhold
Kernestof:
I skal øve bøjningerne af hablar, tener og ser:
Øve verberne estar, llamarse & hacer:
I skal være færdig med arket om genitiv/ejefald.
Opgave 9 + 10 i kompendiet er lektier.
Opgave 1, 3, 5 og 6 er lektier.
Opgave B i arket om Nær fremtid er lektie til denne blok.
Billedbeskrivelsesgloser_1abz.docx
Billedbeskrivelse_shopping_1abz.docx
Quizlet - colores
Quizlet - ropa
Unidad 3b.
El horario.docx
s.51+52 i Caminando er lektie. I skal læse, oversætte og svare på spørgsmålene til teksten.
En vivo TEKSTBOG; sider: 36-39, 42-45
En Vivo ØVEBOG; sider: 42-44, 46-49
Lommetyren, Birgit Tengberg Tengberg Media 2012; sider: 45-46
Supplerende stof:
El sr. Nielsen en Salamanca Cap. 9 a 11.pdf
El sr. Nielsen en Salamanca Tareas.pdf
Klokken
El tiempo Vejret.pptx
Øvelser med regelmæssige ar-verber og ejefald og no.pdf
Øvelser med adjektiver.pdf
Lommetyren, Birgit Tengberg Tengberg Media 2012; sider: 15
Regelmæssige ARverber 2abz.docx
Regelmæssige ER og IRverber 2abz.docx
Quizlet: Måneder og årstider
Quizlet: Ugedage
El alfabeto español.docx
Deportes.pdf
Diftongeringer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La vida española EKSAMEN
I dette forløb af vi i 2g arbejdet med bogen Mi querida familia, hvor vi har lært om et almindeligt familieliv i Madrid - vi har arbejdet med hverdagen, familie og relationer.
I 3g arbejdede vi først med et portræt af den unge spanier - Alba, som elsker sprog og bla. har været i Grenå for at gå i gymnasiet. Dernæst arbejdede vi med den mere problematiske side af det spanske ungdoms- og familie liv ifbm la crisis económico. Vi læste om los mileuristas i Ole Loumans tekst af samme navn og om Raquel i kap. 7 Ocupar fra bogen "Protesta - buscando camino". Her havde vi fokus på, at selvom de unge har gjort det, de er blevet bedt om - få en god uddannelse - så er der ikke mange udsigter til at flytte hjemmefra og frigøre sig pga. dårligt lønnede jobs og ingen økonomi til at bo selv eller at stifte familie. Vi så også Horisontudsendelsen "Kampen for overlevelse", hvor vi så at "BZ-typerne" er helt alm. spaniere og ikke venstreorientrede unge med en politisk dagsorden.
Vi sluttede forløbet af med at se Pedro Almodovars film "Volver".
Indhold
Kernestof:
"Mi querida familia" af Eva Rosenkilde, Gyldendal 2013; sider: 6-9, 11-17, 19-23, 26-33, 36-37, 40-46, 48-51, 53
"España mañana" af Kloch mf., Forlaget Colombus 2022; sider: 10, 16-17
"Voces de protesta - buscando caminos" af Iglesias & Wilkens, Gyldendal 2013; sider: 7-10, 47-53
"La generación de mil euros" fra Nuevos retratos af Ole Loman, Gyldendal 2010, 1.opl., 2.udg.; sider: 16-22
Pedro Almodóvar-filmen "Volver".
Supplerende stof:
Quizlet: La familia
Quizlet: El aspecto y la personalidad
Lommetyren, Birgit Tengberg Tengberg Media 2012; sider: 38-39
Quizlet: El cuerpo
Quizlet: El cuerpo y la cabeza
Quizlet: Las habitaciones de la casa
Quizlet: Muebles
Mi querida familia Esquema de familias.docx
Mi querida familia - delprøve 1 lignende opgaver.docx
Quizlet: Mi querida familia cap. 1-4
Quizlet: En la mesa
At the restaurant in Spanish · Ir al restaurante en español.
Quizlet: Frugt og grønt / Frutas y verduras
Quizlet: Madvarer
Quizlet: colores y diseño
Quizlet: La ropa
Mi querida familia cap.8_Palabras claves y sinopsis.docx
Mi querida familia_Personlige pronominer.docx
España mañana Dansk intro.pdf
España mañana Cap.1 Alba.pdf
"España mañana" af Kloch mf., Forlaget Colombus 2022; sider: 5-6
ALBA
Voces de protesta.pdf
La generacion de mil euros af Ole Louman i Nuevos Retratos.pdf
Preuntas para cada párrafo del texto La Generación de los Mil Euros pp.18-21.docx
Esquema_Descripción de imagen.pdf
Frases para hablar Mileuristas.docx
Ocupar kap.7 fra Voces de protesta.pdf
Quizlet: la crisis mileuristas verbos solamente
mitcfu - Kampen for overlevelse
Una introduccción a Pedro Almodvar_actividad-ele-movida-madrilena-pedro-almodovar.pdf
Elever, som ikke var til prøve den 23.4 skal tage den i dag, så husk en blyant og Ayuub skal huske hørertelefoner.
Glosestafet til emnet La vida española 3abz.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La vida latinoamericana EKSAMEN
I dette tema startede vi med at læse om Aby fra México. Vi læste kort om México og at Abys liv er anerledes end de gængse normer i det mexicanske samfund - det sås bla. tydeligt i Abys venskab med veninden Andrea. Så hoppede vi til Argentina og læste om en anden ung, som lever lidt anerledes end flertallet, nemlig Mariángles. I forbindelse med læsning af teksten om Mariángles berørte vi kort 'machismo' i Argentina og LA generelt ved at se/læse/høre talekoret "Un violador en tu camino" og vi så en "Horisont" (fra DR) om vold mod kvinder i Argentina. Ligesom vi også kort berørte indvandring fra DK og resten af Europa i Argentina via TV-udsendelsen "Danskere i verden" fra DR1.
I 3g. læste vi om narkokultur - vi læste først om México generelt og om telenovelas for at se at landet ikke "bare" en vold og narko. Dernæst læste om udvalgte passager af drejebogen "María llena de gracia eres" og vi så hele filmen - som jo så foregår i Colombia/USA og ikke i México, men problematikken omkring narko og hvordan unge drives ind i at smugle narko belyses.
Dette tema deler nogle paralleller (sprogligt og indholdsmæssigt) til unge i Spanien også som vi kom ind på i temaet om La Vida Española.
Indhold
Kernestof:
"La identidad contrastada", Gyldendal, 1.udg. 2013; sider: 8-19
Un violador en tu camino_el himno global feminista que nació en Chile
"México - el país de Aby" Fra Identidad contrastada af Mikkelsen og Riismøller, Gyldendal 2013; sider: 52-53
"Aby de México - Contra las convenciones" Fra Identidad contrastada af Mikkelsen og Riismøller, Gyldendal 2013; sider: 56-60
"México en perspectiva", Lund, H. t. og Hilm, M., Systime 2024; sider: 1-4
"Narcocultura" por Laursen, B.L. og Knudsen, F.E., Gyldendal 1.udg.,1.opl. 2009.; sider: 6-8, 13-18
Supplerende stof:
Mariángeles de Argentina.pdf
El país de Mariángeles I 2g.docx
El país de Mariángeles II 2g.docx
Mariángeles I 2g.docx
Mariángeles II 2g.docx
Mariángeles III 2g.docx
Mariángeles IV 2g.docx
DR-Horisont "Det argentinske kvindeoprør" fra 2017
Preguntas para hablar de Argentina del texto de Mariángeles.docx
Introducción a la violencia machista en el continente LA.pdf
Mariángles V.docx
México el país de Aby.pdf
México - el país de Aby 1.docx
México - el país de Aby 2.docx
"México - el país de Aby" Fra Identidad contrastada af Mikkelsen og Riismøller, Gyldendal 2013; sider: 54-55
Quizlet: Aby - contra las convenciones
Aby Contra las convenciones .pdf
Aby - ejercicio 1 para la primera parte.docx
Aby - ejercicio II.docx
Aby - ejercicio III.docx
Quizlet: Preguntitas para hablar del texto de Aby
Aby - ejercicio IV.docx
Preguntitas para hablar_Aby.pdf
Kap 3 Mexico en perspectiva_La cultura mexicana.docx
Quizlet_La cultura mexicana
Quizlet_Telenovelas_La popularidad de las telenovelas
Narcocultura_Introducción.docx
Narcocultura_Introducción y María llena de gracia eres.pdf
Narcocultura_Repetir vocabulario.docx
Quizlet_La cultura mexicana_Telenovelas
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Migración - EKSAMEN
I dette tema forstås migración som latinamerikanere, der ønsker at komme til USA. Derfor blev temaet skudt i gang med begreberne push/pull-faktorer, og vi så på hvem latinoer i USA er - hvorfra kommer de og hvorfor. Vi arbejdede med Manu Chaos sang om Pobre Juan om et ikke så vellykket forsøg på at tage til USA.
Af længere tekster startede vi ud med Interviewet med Randy Jurado Ertll og hans liv i Californien, hvor han hjælpe migranter med livet som "indocumentado" i USA. Et andet eksempel på denne type liv læste vi om i den anden længere tekst om Sofia Campos, som først bliver opmærksom på konsekvenserne af at være "indocumentada" i USA, da hun bliver teenager.
Liiige omkring "El Día de los Muertos" så vi en kort Utube om dette kulturelle fænomen og vi læste en kort tekst herom.
Indhold
Kernestof:
"Retratos latinos en California" Ringgard & Kledal Gyldendal 2012; sider: 9-12, 90-96, 118-122
Día de los Muertos. Cortometraje Animado. También mira a Yuya
Maná Pobre Juan.pdf
Supplerende stof:
Interview med Sofía Campos Fra Retratos latinos en California.pdf
Interview med Sofía Campos I Tareas diferentes pp.90-92.docx
Entrevista con Sofía Campos _Vocabulario personal.doc
Interview med Sofía Campos II preguntas y tarea para pp.90-93.docx
The Dream Act: An Overview
Interview med Sofía Campos III El Dream Act, el miedo de los indocumentdos y el futuro.docx
Interview med Sofía Campos VI_Después de leer_Mindmap de Sofía Campos y del alumno mismo.docx
Interview med Sofía Campos VII_Datider.docx
Retratos latinos en California Udvalgte sider på dansk.pdf
Entrevista con Randy Jurado Ertll _Vocabulario personal.doc
Interview med Randy Jurado Ertll_Retratos latinos desde Cal.pdf
Entrevista con Randy Jurado Ertll pp.118-119.doc
Entrevista con Randy Jurado Ertll pp.118-119 RETTENØGLE.doc
Vocabulario para Migracion en general y factores push y pull.docx
Quizlet: Vocabulario de migración I
Interview med Randy Jurado Ertll_Las Maras Salvatruchas pp.120-121.docx
Interview med Randy Jurado Ertll - III_pp. 118-120.docx
Randy Jurado Ertll_IV_ pp. 121-122.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Cuba y la vida cubana EKSAMEN
Cuba y la vida cubana
Introduktion til temaet var via tekster fra Caminando.
Et lidt andet syn på livet i Cuba - især i og efter el periódo especial efter Murens fald og USSRs sammenbrud - læste vi om Patricia, og vi læste yderligere om andre personligheder, som opstod som følge af el periódo especial, så som macetas, mantenidas, extranjeros, jineteras.
Indhold
Kernestof:
"Patricia, la jinetera" fra Retratos Cubanos af Ole Loumann, Gyldendal; sider: 30-35
Caminando TEKSTbog, Gyldendal 2012 1. udgave, 3. oplag; sider: 104-108
Miguel el cubano Tekst A.pdf
"Una Noche" de Lucy Mulloy · Drama 2012
"Cuba en cambio" por Lopéz y Frederiksen, Gyldendal 2016; sider: 9-12
Supplerende stof:
Patricia la jinetera del libro Retratos Cubanos de O. Loumann.pdf
Patricia la jinetera Tarea pp30 y 31.doc
Quiz sobre Cuba 2025.docx
Introduccion a Cuba fra Caminando Tekstbog.pdf
Patricia la jinetera Tarea p 32.doc
Patricia - la jinetera Tarea para p.33.docx
Svarbazar - udleveres på papir.
Patricia la jinetera Tarea p 33-35.doc
La película Una noche_preguntas.docx
Macetas, jineteras y mantenidas.pdf
Cuba y la vida cubana _Vocabulario personal.doc
Patricia la jinetera_Preguntas para conversar_Todo el texto.doc
Macetas, jineteras, mantenidas_preguntas del texto.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567694675", "T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567694675", "H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567694675" }