Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/bcdu/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Jon Rasmussen
Hold
2022 SP/bcdu/1 (
1bcdu SP/I
,
2bcdu SP/I
,
3bcdu SP/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Begynderundervisning Caminando
Titel 2
Forløb#2 Repetition
Titel 3
Forløb#3 Los deportes
Titel 4
Forløb#4 La familia, vida española
Titel 5
Forløb#5 Pandillas - El Salvador
Titel 6
Forløb#6 Chile, Machuca
Titel 7
Forløb#7 Vida Española, La familia
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Begynderundervisning Caminando
Indhold
Kernestof:
Lav nedenstående øvelse som svarer til tekten fra sidste time.
Medbring de øvelsesark med regelmæssige bøjninger I lavede i timen. I skal bruge dem til at lave sætninger.
Læs om artikler side §1 side 167
Læs boksene på side 22 og 23 i grundbogen. Der er rigtig mange ting der, så det er ikke noget man lige lærer udenad, men læs det alligevel.
Øv tallene i nedenstående quizlet. Se om du kan finde systemet. Los numeros
Besavr disse spørgsmål til teksten side 28-29
sætninger30.11.2022.pdf
Øv tallene:
Øv nedenstående quizlet der svarer til den tekst vi skal læse i caminando.
Lyt (http://kholm.dk/caminando/20%20Unidad%202b.mp3) og læs det som står i kasserne side 35
Færdiggør øvelsen fra sidst hvor du skulle beskrive vejret på spansk Øvebog3.docx Øvebog3.docx
Lav tre spørgsmål om vejret ud fra de sedler i fik i timen.
EL tiempo øvelser.docx
image.png
Lav denne øvelse: (Find spørgeordene side 37)
Afsnit
Lyt til lydfilen, læs og oversæt derhjemme side 37-38
Færdiggør spørgsmålene til timen: (se lectio computer, ikke telefon)
Gå ind på din computer og lav quizletten:
Lav denne 10 minutters øvelse på minlæring
Gå ind på min læring og lav øvelsen vida dette link:
Lille prøve i spansk 1g.docx
Færdiggør det ark i arbejdede på i timen.
Vi tager en kahoot med tallene. Så øv dem. Fra 1-100. Og vi varmer op med at I mundtligt præsenterer jeres tekst fra sidst overfor en partner.
Øv udtale ved at læse teksten "En la calle" página 51 og færdiggør den mundtlige oversættelse du var igang med i timen.
Øv disse bøjninger så du kan dem udenad:
Færdigør øvelse 3 i det papir i skrev på i sidste time. Se fil:
Færdiggør øvelsen på min læring om perfektum
Vi laver en prøve på klassen. Denne gang er det en elektronisk screening.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Repetition
Indhold
Kernestof:
Lyt til side 65 unidad 4a i bogen:Index of /caminando
Læs gloserne i denne sang:corrido Nayib.pdf
Færdiggør øvelserne på det udleverede ark:Øvebog11 Unidad 4a (1).docx
Øv nutidsbøjningen af verberne ser, hacer og salir så du kan dem udenad.
Færdiggør papirerne fra timen. Lyt til lydfil og øv højtlæsning af unidad 4b side 68 ned til "...y el punk."
Øv gloserne til Unidad 4b Titel
Læs unidad 4b ned til ....pero no he ganado mucho. Øv højtlæsning af stykket.
Øvebog13 unidad 4b.docx
Oversæt denne teks( página 68 Caminando):
Åben word dokumentet og svar på spørgmålene til Eloy teksten:Eloy 4b.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Los deportes
El futbol
Cesta Punta
Tauromáquia
Indhold
Kernestof:
Skriv tre sætninger med verberne gustar, interesar, aburrir som vi arbejdede med sidste time.
Bøj verbet hablar i 3. person i de fire tider: nutid, fremtid, før nutid, gerundium.
Bøj verbet "volver" (at tage tilbage, at gentage en handling) i de fire tider i 1. person pluralis
Bøj verbet "vender (at sælge)" i 2. person ental i de fire tider.
Lav denne lille lektie om direkte objektspronomener på minlæring: Minlæring
Færdiggør jeres tekst om den baskiske sport. Cesta Punta.
Læs side 73 og oversæt derhjemme.
Bøj verbet pensar (tænke, synes) i 1. person i de fire tider
Bøj verbet hacer i de fire tider i 1 pers flertal
Bøj verbet creer i 3. pers ental i de fire tider og læs side 27-29 i Lommetyren
Argentina's new president be like
læs side 27-29 i Lommetyren
Bøj verber caminar i førnutid
Færdigør så mange svar som muligt i:
Lav øvelsen om refleksive verber på min læring
Færdiggør jeres hitverber brikker så de er klar til at blive lamineret
Lær bøjningen af ser (at være) i nutid uden ad
image.png
Læs om refleksive verber side 38-39 i Lommetyren.
Færdiggør øvelsen fra sidste time på minlæring. Vi gennemgår i øvrigt lektien fra sidst:
Medbring caminando, Øv nedenstående gloser og dette hitverbum:
Øv bøjningen af dejar (at forlade, holde op med, efterlade)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 La familia, vida española
Forløb 1 La vida - Vida española
La vida en las familias españolas, mujeres en las películas de Almodóvar
Fokus til eksamen er hvordan den spanske familie er. Vi har set to film af Almodovar - fokus er her hvordan kvinder beskrives i filmene.
- Hvad karakteriserer familien i ”Mi querida familia”
- Er der ligheder med danske familier?
- Problemer i familien.
- Hvordan er kvinderne i familien?
- Kvinder i Almodovars film. Karakteristika.
Materiale:
“Mi querida familia” Kap 1- 4 + tilhørende videoer
Indhold
Kernestof:
Bøj verbet og lav et spørgsmål i en af de fire tider:
Øv disse bøjninger af hjælpeverber:
Lær bøjningen udenad:
Øv alle bøjningerne i nutid af hitverberne fra det du laminerede i timen for noget tid siden. Medbring også det laminerede til timen.
Lektie: åben filen med fejl fra afleveringer og tænk over hvad der skal ændres
Færdiggør øvelse 4,5 página 19 en Mi querida familia. Derudover skal du øve verbet:
Practica el verbo :
Sidste time lavede spørgsmål med hacer: Qué has hecho? Lektien er at lave tre spørgsmål hvor der ikke spørges med que, men med, cuando, donde, como, a qué hora i forbindelse med hacer. eks: Dónde vas a hacer la tarea? (Where are you going to do the e
Lektien er at gennemlæse kapitel 4 side 21-23 og se filmen der hører til film mi querida Lav 6 og 7 side 23, 24 (Dette var det vi lavede i timen tirsdag og det er så lektien at gøre det færdig eller at lave det hvis ikke man var der)
Bøj verbet i nutid, før nutid, fremtid
Læs side 52-55 i Lommetyren
Bøj de to verber i præsens, fremtid og før nutid:
Bøj hitverbet llevar
Gå ind på minlæring og læs om datid:
Læs side 149-154 om Præteritum
Bøj dette verbum i imperfektum (endelse er noget med -aba) og præteritum (bøjes på samme måde som hablar, se eksempel nedenfor)
Vi ser filmen El Bola. Lektien er at gå ind på næste aflevering og gennemgå de gloser der er knyttet til filmen.
image.png
I denne time skal I arbejde med en individuel prøve på min læring i forbindelse med karaktergivning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Pandillas - El Salvador
Forløb 2 Pandillas
La vida de las pandillas - juventud, crimen, condiciones sociales, Centro América, drogas, inmigración, emigración
Vi har arbejdet med fænomenet pandillas med udgangs i tekster og dokumentaren La vida loca og filmen Sin Nombre som eleverne har set derhjemme.
Fokus til eksamen er den betydning pandillas har for individet og samfundet. Hvad karakteriserer en bande?
Hvilke negative konsekvenser har det at være i en bande og hvordan påvirker de det omkringliggende samfund. Vi har også forsøgt at forstå mentaliteten ved bandemedlemmer. Noget som særligt kommer frem i dokumentaren La vida loca. Derudover har vi arbejdet med Bukeles tiltag mod banderne og den positive udvikling det har haft for landet El Salvador.
Menneskerettigheder og demokrati og mano dura.
Materiale:
push_pull3.JPG
Que vayas con Dios BIG BOY.docx
Pandilleros billeder.docx
Preguntas a La vida loca.docx
PandillasTekst (2).pdf
Pandillas Preguntas (1) (2) (1).docx
Gloseliste Pandillas.docx
DISSE TEKSTER OG FILER ER UPLOADET I ZIP-FIL I LEKTIEN DEN 14.08
Dokumentar: La vida loca, Christian Poveda
Film: Sin Nombre
Tekst:
Retratos Latinos en California. Side: 76-81
Indslag fra DR:
Latinamerika i dag: El Salvador åbner fængsel til 40.000 fanger
Sang: Que vayas con Dios - Big Boy
Delprøve 1 fra minlæring:
El Cartel de Sinaloa
Elementer:
Billedbeskrivelse
CL dobbeltcirkler
Gloseliste
Indhold
Kernestof:
u PandillasTekster mm.zip
Læs side 149-154 i Tag tyren ved hornene (om Præteritum - afsluttet datid)
I denne time varmer vi op med de sætninger i havde til billederne. Derudover skal I læse og oversætte det markerede område i teksten (øv højtlæsning):
I skal øve højtlæsning af det I havde for til onsdag
øv højtlæsning og oversæt:
Læs side 24-25 i Titel
Læs højt og oversæt: (det er det vi arbejdede med i sidste time, altså den tekst fra næste aflevering)
Link til quizlet
Øv jer i at sige disse to linjer
Læs dette højt (vi arbejder med det i timen)
Øv dig i at svare på de to nederste spørgsmål i de to blå talebobler(vælg selv forskellige ugedage og datoer):
Lektien er at færdiggøre de spørgsmål i arbejdede med i timen samt øve dem mundtligt:
Repeter dette:
Tarea La vida loca.docx
Gennemgå dette på minlæring Minlæring
Minlæring Verbalperifraser 2
Verbalperifraser med infinitiv lektie mandag 30.09.2024
Plan
image.png
Betragt denne liste som indgår i aflevering 3
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Chile, Machuca
Forløb 3 Machuca - Chile
La situación de Chile durante el golpe de estado, niños y jóvenes en Chile. Diferencias sociales. La situación política en Chile en los años 70. Socialismo y liberalismo.
Fokus til eksamen er på klasseforskellene som fremstilles i filmen Machuca, samt på relationen mellem børnene i filmen og hvad det viser om det chilenske samfund.
Saint Patrick skolens blanding af elever fra forskellige klasser
Demokrati
Diktatur /Gobierno militar, neoliberalisme, socialisme
Pinochet og Allende
Betydning af den triste slutning af filmen
Materiale:
Intro Chile pdf
Nicolas de Chile
Machuca - análisis_efter_filmgennemsyn (1).docx
DISSE TEKSTER OG FILER mm. ER UPLOADET I ZIP-FIL I LEKTIEN DEN 30.10
Film: Machuca
Delprøve 1 fra minlæring:
Jóvenes españoles emigran al extranjero
Elementer:
Billedbeskrivelse
CL dobbeltcirkler
Sange:
Victor Jara, Manifiesto
Violeta Parra, Gracias a la vida
Indhold
Kernestof:
Filer og tekster til forløbet Machuca - Chile u MachucaTekster mm.zip
la Noria.docx
Skriv tre sætninger ud fra billedet hvori du anvender tener que + inf, comenzar a + inf og empezar a + inf:
A Cuba.docx
Øv spørgsmålene fra forrige time så du kan svare spontant mundtligt.
Læs og oversæt dette stykke fra teksten om Nicolas
Læs højt og oversæt. (Mange af jer har fået bedre udtale af ordene så arbejd nu med at læse i et jævnt tempo)
Afsnit
Vi arbejder videre med plancher om Chile
Øv højtlæsning af den næste bid af teksten om Nicolas:
Læs højt derhjemme og oversæt mundtligt: (dette er det sidste med Nicolás)
Læs så meget af denne tekst inden filmen:
Lav denne øvelse færdig:
Machuca - análisis_efter_filmgennemsyn.docx
Færdiggør øvelsen i konjunktiv på minlæring:Minlæring
Lektien er til dem som ikke var der i sidste time. Gå ind på Filmcentralen, log ind med unilogin, søg på Machuca og se det sidste kvarter af filmen.
El plan
Plan
Lav denne øvelse:
image.png
Lektien er at betragte denne gloseliste (til en sang) og forstå/genkende bøjningen af verberne:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Vida Española, La familia
Forløb 1 Vida española - España (til eksamen medtages det fra forløbet af samme emne i 2g i dette forløb)
En kort intro om La guerra civil
Frida Kahlo intro ligger under dette modul i og med vi var på Biografbesøg i denne periode.
La vida en las familias españolas, mujeres en las películas de Almodóvar
Fokus til eksamen er hvordan den spanske familie er. Vi har set to film af Almodovar - fokus er her hvordan kvinder beskrives i filmene.
- Hvad karakteriserer familien i ”Mi querida familia”
- Er der ligheder med danske familier?
- Problemer i familien.
- Hvordan er kvinderne i familien?
- Kvinder i Almodovars film. Karakteristika.
Materiale:
“Mi querida familia” Kap 1- 4 + tilhørende videoer (eleverne har den som bog)
DISSE TEKSTER OG FILER ER UPLOADET I ZIP-FIL I LEKTIEN DEN 12.03
Film: Madres Paralelas, Volver
Delprøve 1 fra minlæring:
Jóvenes españoles emigran al extranjero
Elementer:
Billedbeskrivelse
CL dobbeltcirkler
Indhold
Kernestof:
u LaFamila Tekster mm.zip
Afsnit
Lav tre sætninger hvor du bruger demonstrative pronomener
Arbejd selv Minlæring
Minlæring
Vi ser filmen "Madres paralelas"
De af jer som ikke var til forrige time bør gå ind på Filmstriben og se den første time af "Madres paralelas"
Øv højtlæsning af side 1 af denne tekst:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567699215", "T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567699215", "H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567699215" }