Holdet 2022 SP/bcdu/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jon Rasmussen
Hold 2022 SP/bcdu/1 (1bcdu SP/I, 2bcdu SP/I, 3bcdu SP/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Begynderundervisning Caminando
Titel 2 Forløb#2 Repetition
Titel 3 Forløb#3 Los deportes
Titel 4 Forløb#4 La familia, vida española
Titel 5 Forløb#5 Pandillas - El Salvador
Titel 6 Forløb#6 Chile, Machuca
Titel 7 Forløb#7 Vida Española, La familia

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Begynderundervisning Caminando

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Forløb#3 Los deportes

El futbol
Cesta Punta
Tauromáquia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 La familia, vida española

Forløb 1 La vida - Vida española

La vida en las familias españolas, mujeres en las películas de Almodóvar
Fokus til eksamen er hvordan den spanske familie er. Vi har set to film af Almodovar - fokus er her hvordan kvinder beskrives i filmene.
- Hvad karakteriserer familien i ”Mi querida familia”
- Er der ligheder med danske familier?
- Problemer i familien.
- Hvordan er kvinderne i familien?
- Kvinder i Almodovars film. Karakteristika.

Materiale:
“Mi querida familia” Kap 1- 4 + tilhørende videoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Pandillas - El Salvador

Forløb 2 Pandillas

La vida de las pandillas - juventud, crimen, condiciones sociales, Centro América, drogas, inmigración, emigración
Vi har arbejdet med fænomenet pandillas med udgangs i tekster og dokumentaren La vida loca og filmen Sin Nombre som eleverne har set derhjemme.
Fokus til eksamen er den betydning pandillas har for individet og samfundet. Hvad karakteriserer en bande?
Hvilke negative konsekvenser har det at være i en bande og hvordan påvirker de det omkringliggende samfund. Vi har også forsøgt at forstå mentaliteten ved bandemedlemmer. Noget som særligt kommer frem i dokumentaren La vida loca. Derudover har vi arbejdet med Bukeles tiltag mod banderne og den positive udvikling det har haft for landet El Salvador.
Menneskerettigheder og demokrati og mano dura.
Materiale:

  push_pull3.JPG
  Que vayas con Dios BIG BOY.docx
  Pandilleros billeder.docx
  Preguntas a La vida loca.docx
  PandillasTekst (2).pdf
  Pandillas Preguntas (1) (2) (1).docx
  Gloseliste Pandillas.docx
DISSE TEKSTER OG FILER ER UPLOADET I ZIP-FIL I LEKTIEN DEN 14.08


Dokumentar: La vida loca, Christian Poveda
Film: Sin Nombre
Tekst:
Retratos Latinos en California. Side: 76-81

Indslag fra DR:
‎Latinamerika i dag: El Salvador åbner fængsel til 40.000 fanger

Sang: Que vayas con Dios - Big Boy

Delprøve 1 fra minlæring:
El Cartel de Sinaloa

Elementer:
Billedbeskrivelse
CL dobbeltcirkler
Gloseliste
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Chile, Machuca

Forløb 3 Machuca - Chile

La situación de Chile durante el golpe de estado, niños y jóvenes en Chile. Diferencias sociales. La situación política en Chile en los años 70. Socialismo y liberalismo.
Fokus til eksamen er på klasseforskellene som fremstilles i filmen Machuca, samt på relationen mellem børnene i filmen og hvad det viser om det chilenske samfund.
Saint Patrick skolens blanding af elever fra forskellige klasser
Demokrati
Diktatur /Gobierno militar, neoliberalisme, socialisme
Pinochet og Allende
Betydning af den triste slutning af filmen

Materiale:
Intro Chile pdf
Nicolas de Chile
Machuca - análisis_efter_filmgennemsyn (1).docx
DISSE TEKSTER OG FILER mm. ER UPLOADET I ZIP-FIL I LEKTIEN DEN 30.10



Film: Machuca
Delprøve 1 fra minlæring:
Jóvenes españoles emigran al extranjero

Elementer:
Billedbeskrivelse
CL dobbeltcirkler
Sange:
Victor Jara, Manifiesto
Violeta Parra, Gracias a la vida
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Vida Española, La familia

Forløb 1 Vida española - España (til eksamen medtages det fra forløbet af samme emne i 2g i dette forløb)

En kort intro om La guerra civil
Frida Kahlo intro ligger under dette modul i og med vi var på Biografbesøg i denne periode.
La vida en las familias españolas, mujeres en las películas de Almodóvar
Fokus til eksamen er hvordan den spanske familie er. Vi har set to film af Almodovar - fokus er her hvordan kvinder beskrives i filmene.
- Hvad karakteriserer familien i ”Mi querida familia”
- Er der ligheder med danske familier?
- Problemer i familien.
- Hvordan er kvinderne i familien?
- Kvinder i Almodovars film. Karakteristika.

Materiale:
“Mi querida familia” Kap 1- 4 + tilhørende videoer (eleverne har den som bog)
DISSE TEKSTER OG FILER ER UPLOADET I ZIP-FIL I LEKTIEN DEN 12.03

Film: Madres Paralelas, Volver
Delprøve 1 fra minlæring:
Jóvenes españoles emigran al extranjero

Elementer:
Billedbeskrivelse
CL dobbeltcirkler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer