Holdet 2022 SP/wxy/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Helle Kloch
Hold 2022 SP/wxy/1 (1wxy SP/I, 2wxy SP/I, 3wxy SP/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og grundforløb
Titel 2 Tema 1: Este verano
Titel 3 Tema 2: La familia española (EKSAMEN)
Titel 4 Tema 3: México (EKSAMEN)
Titel 5 Tema 3: México (fortsat fra sidste år) (EKSAMEN)
Titel 6 Tema 4: La conquista
Titel 7 Tema 5: Migración a EE.UU. (EKSAMEN)
Titel 8 Tema 6: Fiestas de verano
Titel 9 Tema 7: Pandillas (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og grundforløb

Med Caminando tekst- og øvebog arbejdes der med viden om Spanien og resten af den spansktalende verden. Begyndersystemet Caminando suppleres med smalltalklæring, Quizlet til ordlæring, tallotteri, verbelege m.m. Eleverne introduceres også til billedbeskrivelse i år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 1: Este verano

(hvad har du lavet i ferien?)
Vi starter op efter ferien ved at tale om, hvad vi har lavet i ferien. Vi  repeterer i dette tema: Bl.a. førnutid, nær fremtid, ejestedord, landenavne, ugedage, datoer, adj. B, familiegloser og sportsgloser og inddrager følgende materialer:
Vi taler om, hvad der er sket i vores liv og i Spanien og den spansktalende verden hen over sommeren.

Tapas: s. 52 Navarra (om San Fermin), ser videooptagelser fra tyreløbene i Pamplona

Kompendium:
Mucho gusto, Aschehoug 2000:
s. 56 ¿Qué día es hoy?
s. 57 De vacaciones
s. 58¿Qué fecha es? ¡Feliz cumpleaños!
s 59 ¿Qué has hecho durante las vacaciones? med øvelse med ubestemt pron.
Caminando, Gyldendal 2011 s. 81-86 Así vivo yo, Un "emilio" de Nueva York med tilhørende lydfiler

Oversigt over sportsudtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 2: La familia española (EKSAMEN)

På basis af bogen "Mi querida familia", Eva Rosenkilde, Gyldendal 2010 repeterer vi grundigt allerede kendt grammatik og taler kulturforskelle i spanske og danske familieforhold. I forbindelse med at vi ser filmen El Bola, 2001 kommer vi ind på alvorlige temaer som bl.a. død, sorg, vold i familien m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 3: México (EKSAMEN)

Vi beskæftiger os med Mexico, kendt for sine narkobander, store forskelle mellem rig og fattig og som transitland til USA, men Mexico er meget mere end det, så vi skal arbejde med dette lands fantastiske historie, kultur og et par mexicanske kendisser. Gennem forløbet repeteres almene gloser til billedbeskrivelse og til at tale om sig selv og egne interesser (familiegloser og fritidsgloser). Temaet kan fortsættes til næste år i et migrations- og bandetema.

Becarra Bascuñán, Østergaard og Højgaard, Viva la vida, L&R, 2017 s. 180-185 om Mexico i dag.

Caminando for fortsættere, Gyldendal, 2018, s. 162 Un poco sobre México.

Læser om kulturer i Mexico: Mayerne og aztekerne i Caminando for fortsættere, Gyldendal, 2018, s. 180-181. Og lytter til nahuátl, aztekernes sprog, der stadig tales i Mexico i dag.

La Malinche: S. 192-194 (Hernán Cortés' tolk og partner, da spanierne koloniserede Mexico i 1521).

Frida Kahlo (1907-1954), mexicansk kunstner med ikonisk status i nutiden (Viva la vida: s. 199-203). Caminando for fortsættere, s. 163 om Frida Kahlo.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
10. Opgave om filmen El Bola 21-03-2024
11. Delprøve 1 Mexico 15-04-2024
12. Delprøve 2 Mexico, forkortet udg. 02-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema 3: México (fortsat fra sidste år) (EKSAMEN)

Vi fortsætter vores Mexico-tema fra sidste år og læser artikel om, at mexikanerne har valgt en ny og kvindelig præsident hen over sommeren. Hun tiltræder i november 2024. Vi arbejder også med nogle berømte kendisser:

Arrestation i USA af El Mayo en af grundlæggerne af Sinaloa-narkokarteller i artikel af Anne M. Sørensen, Politiken d. 04.08.25 'Mexicos Godfather blev lokket i en fælde'.

La Malinche: S. 192-194 (Hernán Cortés' tolk og partner, da spanierne koloniserede Mexico i 1521). Bernal Díaz del Castillo, der i sine krigsberetninger gav en øjenvidneberetning om erobringen af Mexico og derfor også skrev om Malinche i La Historia verdadera de la conquista de la Nueva España fra 1568.

Frida Kahlo (1907-1954), mexicansk kunstner med ikonisk status i nutiden (Viva la vida: s. 199-203). Caminando for fortsættere, s. 163 om Frida Kahlo og hendes mand Diego Rivera, der også var en berømt maler. Vi ser dokumentar om Frida Kahlo i biografen.
Vi arbejder med gloser til personbeskrivelser: Adivina una persona I og II s. 9-10 fra Nos hablamos en clase, ¿vale?, Desezar, AMateMedia

Vi ser og arbejder med filmen La zona, 2007 om livet i et velstillet og lukket boligområde bag mure og overvågning i Mexico City (Ciudad de México/México DF (Distrito Federal) og læser om modsætningen gadebørn (los niños de la calle) repræsenteret ved Rubi (Caminando).

Vi samler op på vores gloseforråd vha. skriftligt arbejde.

Vi ser og arbejder med filmen 'Sin nombre' (2009) som overgang til temaer om bander og migration til USA.

Vi repeterer løbende grammatik og bruger ordbogen.com, Minlæring, Lommetyren, Vild med tyren mm. i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test med førnutid og nærfremtid 26-08-2024
Delprøve 1 (Música) 30-09-2024
K-opgave Mexico 02-10-2024
Delprøve 2 (Música) 07-10-2024
El cartel de Sinaloa - delprøve 1 31-10-2024
K- Opgave El día de los muertos 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 4: La conquista

Vi arbejder med en kort historisk og kulturel introduktion til Latinamerika, som baggrund for øvrige temaer om spansktalende lande.

Koloniseringen af Amerika s. 130-131, Caminando for fortsættere, Gyldendal 2018
Zambrano et Clausen, Tapas, La América Latina, La conquista s. 75, Gyldendal 2007.
Kristoffer Columbus og fejring af spaniernes ankomst til Latinamerika ’El día de la Hispanidad’ 12.10.1492: Bescuñan et al, Viva la vida, s. 39, Lindhardt og Ringhof, 2017.
Vi laver opgave om El día de los muertos (Minlæring) og taler om aztekernes og de spanske katolikkers indflydelse på fejringen. Vi kommer også ind på Halloween.

Vi ser filmen Diarios de motocicleta (Motorcykeldagbøgerne) om Che Guevara og vennen Alberto Granados rejse i Sydamerika i 1952, hvor de ser forskellen mellem, hvordan de oprindelige folk og efterkommerne af erobrerne lever. Vi taler om, hvorfor rejsen kan betegnes som en dannelsesrejse for de to venner, der fik så stor historisk betydning for Latinamerika.


Der bruges ordbogen.com, Minlæring, RAE-online ordbog samt Tengbergs Lommetyren og Tag Tyren ved Hornene i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
El cartel de Sinaloa - delprøve 1 31-10-2024
K- Opgave El día de los muertos 31-10-2024
BB La conquista 11-11-2024
K-opgave test 27-11-2024
Mundtlig aflevering af opgave om Sin Nombre filmen 27-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tema 5: Migración a EE.UU. (EKSAMEN)

Vi arbejder med migration og de push og pull faktorer, der gør USA så attraktivt for latinamerikanere, bl.a. flugt fra fattigdom (La pobreza) og jagten på den amerikanske drøm (El sueño americano). Flugt fra bander arbejdes der med i et særskilt tema.

Vi har bl.a. arbejdet med filmen Sin Nombre (instruktør Cara Fukanaga, 2009) om illegale migranter på godstoget La Bestia (fra Mexico til USA) for at forstå Mexicos rolle som transitland og migranternes situation, og hvad de flygter fra. Vi læser om toget i en nyere artikel fra Politiken 13.10.24 af Bo Søndergaard: ’Hvis man vil til drømmenes land, må man tage toget, de kalder Bæstet’. Vi arbejder også med Pobre Juan, sang af Maná om en fattig mexicaner Juan, der søger lykken i USA. inkl. en innovativ/kreativ skriftlig opgave, Juan el Afortunado.

Sangen Migra af Santana, (1999), hvor vi bl.a. diskuterer migranters status i USA.
Vi læser om den i USA godt integrerede forfatter Francisco Jiménez (oprindelig fra Mexico) i Retratos latinos en California, Ulla Ringgaard og Aase Kledal, Gyldendal 2013, s.28-30, og tekstuddrag fra Jiménez' selvbiografiske roman Cajas de Cartón (2003).

Vi bruger ordbogen.com, grammatikbøger: Lommetyren og Tag Tyren ved Hornene samt Minlæring i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tema 6: Fiestas de verano

Dette forløb 'Fiestas de verano' kan ses som en opfølgning og repetition af tidligere læste temaer: Este verano og la familia española (sidstnævnte er også eksamenstema), hvor vi arbejder med relevante gloser, øver billedbeskrivelser og repeterer eksamensformerne i Spansk A.

Vi har allerede kort stiftet bekendtskab med La Fería de Abril i Sevilla, karnevallet i Cádiz, la Tomatina, La Fiesta de la Hispanidad og San Fermín og går nu i dybden med nogle af disse ’fiestas de verano’ ved at eleverne arbejder innovativt med nogle af de mange ’fiestas’ (folkefester/ festivaler/byfester), som foregår i Spanien om sommeren udover ovennævnte, f.eks. også La Batalla del Vino og hver gruppe vælger en 'fiesta' og forbereder et lille 'turistfremstød' (Power point eller andet). Efter gruppernes præsentationer, laver vi afslutningsvis en rundspørge i klassen om, hvilken fiesta, vi helst ville besøge.

Vi læser tekst fra Tapas om San Fermin og om andre ’fiestas en España’ og går på det spanske turistbureaus hjemmeside og søger oplysninger for at få en god start.

Der bruges ordbogen.com, RAE-online ordbog, Minlæring onlinegrammatik, samt Tengbergs Lommetyren og Tag Tyren ved Hornene i det daglige arbejde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tema 7: Pandillas (EKSAMEN)

Vi har stiftet lidt bekendtskab med bander og deres internationale forbindelser i filmen Sin Nombre. I dette tema arbejder vi med bandernes opståen i Los Angeles, USA og deres relation til Mellemamerika (América Central) i Retratos Latinos en California, Gyldendal 2012 og ser dokumentar: Bander ved magten fra DR1, 01.12.2014 om bander i Honduras, El Salvador og Guatemala.

Vi ser dokumentar om El Salvadors nye superfængsel.
Vi møder tidligere bandemedlemmer i Entras si quieres, sales si puedes https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs - interview med et tidligere bandemedlem, der er kommet ud af kriminalitet og rejser rundt og fortæller om sine oplevelser for at afholde andre unge fra at komme i samme situation.

Vi stifter bekendtskab med banden Mara Salvatrucha (Mara 13) og Calle 18 (gennem tekst og journalist Christián Povedas dokumentar La vida loca fra 2008 og arbejder med eksempel på en mundtlig eksamenstekst om Christián Poveda og en skriftlig delprøve 1 om bandemedlemmer.

Der bruges ordbogen.com, Minlæring, RAE-online ordbog samt Tengbergs Lommetyren og Tag Tyren ved Hornene i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer