Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/wxy/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Helle Kloch
Hold
2022 SP/wxy/1 (
1wxy SP/I
,
2wxy SP/I
,
3wxy SP/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro og grundforløb
Titel 2
Tema 1: Este verano
Titel 3
Tema 2: La familia española (EKSAMEN)
Titel 4
Tema 3: México (EKSAMEN)
Titel 5
Tema 3: México (fortsat fra sidste år) (EKSAMEN)
Titel 6
Tema 4: La conquista
Titel 7
Tema 5: Migración a EE.UU. (EKSAMEN)
Titel 8
Tema 6: Fiestas de verano
Titel 9
Tema 7: Pandillas (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro og grundforløb
Med Caminando tekst- og øvebog arbejdes der med viden om Spanien og resten af den spansktalende verden. Begyndersystemet Caminando suppleres med smalltalklæring, Quizlet til ordlæring, tallotteri, verbelege m.m. Eleverne introduceres også til billedbeskrivelse i år.
Indhold
Kernestof:
Repeter: Jeg hedder, hvad hedder du og hilseformerne. Den PP (Power Point) vi arbejdede med ligger også på lektionen d. 7.11 (gå under Præsentation) OG under Dokumenter (og jeres klasse) her på Lectio. Repeter også gerne tallene 1-20. Udtalen fremgå
Øvebog - Caminando; sider: 5-10, 12, 14, 16, 19, 25
Se sidste side, kortet over Latinamerika i TB. Vi øvede almindelig udtale sidste gang og udtale af lande og hovedstæder i Sydamerika, så hvis du var fraværende sidste gang, så forbered venligst opgave 5 En una fiesta s. 6 i ØB, hvor I fra øvelse 3 og
Tekstbog - Caminando; sider: 13-14, 21, 33-35, 52
Ingen ny lektie, men vi arbejder med tallene 1-50, artikler, flertalsdannelse m.m. - se Præsentation, hvis du var fraværende sidste gang.
TEGN.docx
Por favor: Lyt til lydfil 18, 18 Unidad 2a.mp3 så arbejder vi videre med teksten på klassen. Teksten findes på side 28-29. I skal IKKE arbejde med tekstforståelsen, kun lytte :-).
Øv på ar, er og ir-verbernes endelser i nutid, så du kan dem udenad!
Øv på ar, er og ir-verbers bøjning i nutid, så du kan dem udenad.
Se d. 18.1 = samme lektie.
Lyt til lydfil 20 (En la cafetería) og øv på måneder, ugedage og årstider, og nye gloser for vejret.
Færdiggør opgave 8 Crucigrama s. 18 i ØB
Øv på verbernes bøjning i nutid (ser. estar, tener, ar-, er og ir-vb), så du kan dem udenad. Medbring dine bøger: TB og ØB
Øv igen på verberne ser, estar, ar, er og ir-vb. samt det nye verbum ir, så du kan dem udenad!
Ingen lektie - håber bare I alle er friske og 'listos' efter ferien :-)
Repeter bøjning af ser, estar og tener i præsens og også øvrige regelmæssige ar, er og ir-vb. medmindre I allerede kan dem udenad. HUSK at medbringe din test, hvis du fik den tilbage sidste gang.
VIGTIGT: Medbring jeres test og det ark med ar, er eller ir-vb. som I arbejdede med sidste gang. I skal bruge begge dele i timen i dag.
VIGTIGT: Medbring jeres test. Øv på bøjning af ar-, er, og ir-vb. (igen, igen ;-) i præsens. NU må de snart sidde der!
Lyt til lydfil 32 Aurora Aragón, de León, så arbejder vi med teksten på klassen.
Øvelse 3 s. 24 i ØB: Oversæt de 3 sætninger i opgaven, por favor, så arbejder vi videre med øvelsen på klassen.
Lyt til lydfil 32 igen til teksten s. 46-47 om Aurora Aragón og træn udtale/oplæsning.
Brug dit billedbeskrivelsesark og ark med tøjgloser (som du har fået udleveret og som ligger under dokumenter) og beskriv billedet af butiksvinduet s. 20.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tema 1: Este verano
(hvad har du lavet i ferien?)
Vi starter op efter ferien ved at tale om, hvad vi har lavet i ferien. Vi repeterer i dette tema: Bl.a. førnutid, nær fremtid, ejestedord, landenavne, ugedage, datoer, adj. B, familiegloser og sportsgloser og inddrager følgende materialer:
Vi taler om, hvad der er sket i vores liv og i Spanien og den spansktalende verden hen over sommeren.
Tapas: s. 52 Navarra (om San Fermin), ser videooptagelser fra tyreløbene i Pamplona
Kompendium:
Mucho gusto, Aschehoug 2000:
s. 56 ¿Qué día es hoy?
s. 57 De vacaciones
s. 58¿Qué fecha es? ¡Feliz cumpleaños!
s 59 ¿Qué has hecho durante las vacaciones? med øvelse med ubestemt pron.
Caminando, Gyldendal 2011 s. 81-86 Así vivo yo, Un "emilio" de Nueva York med tilhørende lydfiler
Oversigt over sportsudtryk
Indhold
Kernestof:
Por favor: Repeter B i perfektum (førnutid) så du kan bøjningen udenad! Det er den med haber hjælpevb. (HJV) og endelsen -ado eller -ido på regelmæssigt bøjet hovedvb. (HV) som vi også arbejdede med sidste gang.
Læs dialogen s. 59 i kompendiet mellem Nuria, Ana og Pilar om deres ferie. (kompendiet ligger under dokumenter og Præsentationen sidste gang). Jeg har printet kompendier, som I får i denne time :-).
Venligst læs: Pedro Sánchez i førersædet i Spanien - giver separatister tilbud de ikke kan sige nej til.pdf
Por favor: Oversæt s. 82 i kompendiet 'Un emilio de Nueva York' til dansk.
Mi querida famiia
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tema 2: La familia española (EKSAMEN)
På basis af bogen "Mi querida familia", Eva Rosenkilde, Gyldendal 2010 repeterer vi grundigt allerede kendt grammatik og taler kulturforskelle i spanske og danske familieforhold. I forbindelse med at vi ser filmen El Bola, 2001 kommer vi ind på alvorlige temaer som bl.a. død, sorg, vold i familien m.m.
Indhold
Kernestof:
Por favor: Læs og forstå teksten til kapitel 1 s. 7-8 i 'Mi querida familia' OG forbind de to søjler s. 7 øverst.
Arbejd med s. 11 i 'Mi querida familia', opgave 2 og 3, por favor.
Por favor: Lav opgave 3 Resumen s. 16-17 i 'Mi querida familia´.
Repeter ir + a + infinitiv = nærfremtid OG 'den spanske ing-form' om det der foregår lige nu: estar og HV (hovedvb.) med endelsen -ando (ar-vb) og iendo (er- og ir-vb).
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=225363
Por favor: Færdiggør øvelserne på Minlæring med artiklerne, som I arbejdede med d. 26. og 28.09.
Øv på bestemt og ubestemt artikel i singularis og pluralis, så du kan dem udenad (s. 9-11 i Lommetyren)
Por favor: Læs igen om artiklerne (kendeord) og substantiver (navneord) i Lommetyren s. 9-14.
Por favor: Læs s. 38-39 om refleksive pronominer i Lommetyren.
Repeter gustar-vb. - dativvb. §37, s. 29 i grammatikken.
Por favor: Repeter de refleksive vb. som man bruger om morgenen s. 27 i 'Mi querida familia' og hvordan man siger tiden på et bestemt klokkeslæt (a las....).
Øv på gloser s. 63, 8. Hvor/dónde og hvornår/cuándo, så du kan bruge dem i en lille øvelse på klassen i dag :-).
Der ligger en rettet skriftlig opgave til dig. Por favor: Tjek og ret dine fejl inden dagens time.
Por favor: Se det sidste af kapitel 6 og besvar spørgsmålene i opgave 4, s. 32
Kig igen på jeres sætninger (Elevopload fra sidste gang) og ret dem mht. køn, tal og brugen af ser/estar.
Samme lektie som til sidste gang.
Por favor: Lav opgave 1 og 2 s. 33 i 'Mi querida familia'
Lav øvelse 147 om regelmæssig præteritum (datid) som vi begyndte på sidste gang. Øvelsen ligger på torsdagslektionen. Husk at oversætte til dansk (sætningerne i både nutid og datid).
Por favor: Læs og forstå de grå felter øverst, s. 36 i 'Mi querida familia' om bombningerne af Atocha d. 11/3-2004 kaldet 11-M [once-eme].
¡Feliz año nuevo! (godt nytår)
Bøj 'volver' og 'seguir' i præsens (som aftalt sidste gang) og upload under Elevfeedback på lektionen d. 04.01.24, por favor.
Husk at medbringe Mi querida familia. Der er mulighed for karaktersamtaler i dag.
Færdiggør s. 42-43 i Mi querida familia, som du arbejdede med sidste gang, por favor.
Por favor: Besvar de sidste spørgsmål til kapitel 8 (s. 45) i Mi querida familia.
Gør øvelse 1 om stedord færdig på ark 14B, por favor. Arket ligger på torsdagslektionen.
Repeter reglerne for stedord på ark 14A (ligger på en tidligere lektion og under dokumenter) ELLER læs i grammatikken s. 25-28, por favor!
Program for d. 29.01.24.docx
Quizlet: La ropa
cliente 1 ropa - endelig.pdf
cliente 2 ropa - endelig.pdf
cliente 3 ropa - endelig.pdf
farver mm Sprogdag - endelig.pdf
Quizlet: colores y diseño
Øvelse 4: Oversæt sætning 1-3 på ark 14B med personlige stedord, por favor.
Færdiggør opgave 4, Gustar s. 48 i Mi querida familia indsæt gustar-vb. og oversæt til dansk, por favor!
Medbring de ark med artikler, som I fik og arbejdede med sidste gang, por favor! BEMÆRK: Ingen ny lektie!
Besvar de sidste spørgsmål på s. 52 om Mi querida familia, som du arbejdede med sidste gang og upload på lektionen d. 15.2., por favor.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tema 3: México (EKSAMEN)
Vi beskæftiger os med Mexico, kendt for sine narkobander, store forskelle mellem rig og fattig og som transitland til USA, men Mexico er meget mere end det, så vi skal arbejde med dette lands fantastiske historie, kultur og et par mexicanske kendisser. Gennem forløbet repeteres almene gloser til billedbeskrivelse og til at tale om sig selv og egne interesser (familiegloser og fritidsgloser). Temaet kan fortsættes til næste år i et migrations- og bandetema.
Becarra Bascuñán, Østergaard og Højgaard, Viva la vida, L&R, 2017 s. 180-185 om Mexico i dag.
Caminando for fortsættere, Gyldendal, 2018, s. 162 Un poco sobre México.
Læser om kulturer i Mexico: Mayerne og aztekerne i Caminando for fortsættere, Gyldendal, 2018, s. 180-181. Og lytter til nahuátl, aztekernes sprog, der stadig tales i Mexico i dag.
La Malinche: S. 192-194 (Hernán Cortés' tolk og partner, da spanierne koloniserede Mexico i 1521).
Frida Kahlo (1907-1954), mexicansk kunstner med ikonisk status i nutiden (Viva la vida: s. 199-203). Caminando for fortsættere, s. 163 om Frida Kahlo.
Indhold
Kernestof:
Brugen af de to datider på spansk (dronningen).pdf
Por favor: Læs s. 8-12 om mayaerne og aztekerne på dansk i Mexico-kompendiet.
Por favor: Læs teksten til den opgave 1 om Mexico, som I skal aflevere d. 15.4. så arbejder vi lidt med den på klassen i dag. Teksten ligger i opgaven under Opgaver. OG lav 2 sætninger om s. 9 i kompendiet om aztekerne.
Gå ind under opgaver, delprøve 2 og læs tekst B til i dag, så gennemgår vi opgaven, INDEN I går i gang med den. Vi skal videre med jeres gruppearbejde ud fra 'Los temas de tarjeta' som vi havde på tavlen sidste gang og som I arbejdede med.
Samme lektie som til onsdag i sidste uge
Husk aflevering af delprøve 2 i dag :-)
Sidste skoledag i spansk for i år! Øv på tallene, så spiller vi bingo.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
10. Opgave om filmen El Bola
21-03-2024
11. Delprøve 1 Mexico
15-04-2024
12. Delprøve 2 Mexico, forkortet udg.
02-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tema 3: México (fortsat fra sidste år) (EKSAMEN)
Vi fortsætter vores Mexico-tema fra sidste år og læser artikel om, at mexikanerne har valgt en ny og kvindelig præsident hen over sommeren. Hun tiltræder i november 2024. Vi arbejder også med nogle berømte kendisser:
Arrestation i USA af El Mayo en af grundlæggerne af Sinaloa-narkokarteller i artikel af Anne M. Sørensen, Politiken d. 04.08.25 'Mexicos Godfather blev lokket i en fælde'.
La Malinche: S. 192-194 (Hernán Cortés' tolk og partner, da spanierne koloniserede Mexico i 1521). Bernal Díaz del Castillo, der i sine krigsberetninger gav en øjenvidneberetning om erobringen af Mexico og derfor også skrev om Malinche i La Historia verdadera de la conquista de la Nueva España fra 1568.
Frida Kahlo (1907-1954), mexicansk kunstner med ikonisk status i nutiden (Viva la vida: s. 199-203). Caminando for fortsættere, s. 163 om Frida Kahlo og hendes mand Diego Rivera, der også var en berømt maler. Vi ser dokumentar om Frida Kahlo i biografen.
Vi arbejder med gloser til personbeskrivelser: Adivina una persona I og II s. 9-10 fra Nos hablamos en clase, ¿vale?, Desezar, AMateMedia
Vi ser og arbejder med filmen La zona, 2007 om livet i et velstillet og lukket boligområde bag mure og overvågning i Mexico City (Ciudad de México/México DF (Distrito Federal) og læser om modsætningen gadebørn (los niños de la calle) repræsenteret ved Rubi (Caminando).
Vi samler op på vores gloseforråd vha. skriftligt arbejde.
Vi ser og arbejder med filmen 'Sin nombre' (2009) som overgang til temaer om bander og migration til USA.
Vi repeterer løbende grammatik og bruger
ordbogen.com
, Minlæring, Lommetyren, Vild med tyren mm. i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Læs lidt mere af artiklen fra sidste gang om den nye 'presidenta' i Mexico OG lær udenad, hvordan du laver perfektum (se evt. hvordan på sidste lektion, hvis du var fraværende pga. tutorarbejde sidste gang), por favor!.
79 Unidad 8b 1.mp3 Lyt til filen inden timen i dag, por favor:
Brugen af de to datider = læs vedlagte 'Den om dronningen' inden timen i dag, por favor:
Lav opgave to på opgavearket om Milagros og de to datider, por favor. På klassen: fortsætter vi i kompendiet med Los niños de la calle, lydfil 80, vi læser artikel (ligger under dagens Præsentation) og arbejder med ark med spørgsmål, som I lavede sid
Por favor: Læs s. 19 i kompendiet om Frida (Kahlo), una artista mexicana
I får en lille test uden hjælpemidler, så lær udenad, hvordan du laver perfektum HJV: haber og HV: med endelsen -ado/ido. og lær de uregelmæssige tider hecho, dicho m.fl. Se Lommetyren. Se også hvordan du laver nærfremtid ir + a + infinitiv og lær og
Læs s. 20 i kompendiet om Frida Kahlo, por favor.
Husk I har fået ny sidemakker jf. vedlagte, som I skal arbejde sammen med over de næste gange, por favor:
Læs vedlagte tekst til i dag (samme som I fik på papir i sidste time), som er et eksempel på den tekst, I får ifm. den skriftlige delprøve 1 uden hjælpemidler, som I har 1 time til at løse til eksamen. I skal bruge de gloser der står under teksten (p
Tjek jeres besvarelser af spørgsmålene til La zona endnu engang, por favor!
Ingen ny lektie.
Gå ind d. 18/9 og se teksterne (det udvidede tekstbegreb) til delprøve 2. Find gloser til at lave en karakteristik af Malinche i teksten om hende s. 13-15 i kompendiet, så hvis du var fraværende sidste gang, så er teksten lektie til i dag.
Husk dit kompendium og læs op (hvis du mangler at læse noget i kompendiet). I får en lille prøve (rigt glosseret) men uden hjælpemidler i dag.
Torben, que habla español, nos visita hoy, dale las bienvenidas, ¡por favor!
Gør opgaven med diftongerende verber på Minlæring færdig, por favor!
Tag opgavebogen Vild med tyren med i dag, por favor!
Hvis du mangler at lave nogle af øvelserne på Minlæring og/eller oversættelsen om Sin Nombre med de tre verbetider eller de 4 spørgsmål inden du ser filmen (se sidste Præsentation d. 21.10.), så er det lektie til i dag, men det bliver gennemgået næst
Vi arbejder i grupper med filmen Sin nombre
Læs vedlagte artikel på dansk om toget Bæstet (La Bestia), por favor Hvis man vil til drømmenes land må man tage toget.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test med førnutid og nærfremtid
26-08-2024
Delprøve 1 (Música)
30-09-2024
K-opgave Mexico
02-10-2024
Delprøve 2 (Música)
07-10-2024
El cartel de Sinaloa - delprøve 1
31-10-2024
K- Opgave El día de los muertos
31-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tema 4: La conquista
Vi arbejder med en kort historisk og kulturel introduktion til Latinamerika, som baggrund for øvrige temaer om spansktalende lande.
Koloniseringen af Amerika s. 130-131, Caminando for fortsættere, Gyldendal 2018
Zambrano et Clausen, Tapas, La América Latina, La conquista s. 75, Gyldendal 2007.
Kristoffer Columbus og fejring af spaniernes ankomst til Latinamerika ’El día de la Hispanidad’ 12.10.1492: Bescuñan et al, Viva la vida, s. 39, Lindhardt og Ringhof, 2017.
Vi laver opgave om El día de los muertos (Minlæring) og taler om aztekernes og de spanske katolikkers indflydelse på fejringen. Vi kommer også ind på Halloween.
Vi ser filmen Diarios de motocicleta (Motorcykeldagbøgerne) om Che Guevara og vennen Alberto Granados rejse i Sydamerika i 1952, hvor de ser forskellen mellem, hvordan de oprindelige folk og efterkommerne af erobrerne lever. Vi taler om, hvorfor rejsen kan betegnes som en dannelsesrejse for de to venner, der fik så stor historisk betydning for Latinamerika.
Der bruges
ordbogen.com
, Minlæring, RAE-online ordbog samt Tengbergs Lommetyren og Tag Tyren ved Hornene i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Læs vedlagte artikel om La Bestia, por favor og på klassen i dag får I lidt mere tid til jeres gruppearbejde om Sin Nombre og El día de los muertos øvelserne.
Repeter, hvordan du laver genitiv i Lommetyren og tag Lommetyren, Vild med tyren (den grønne opgavebog) og kompendiet La conquista med i dag, por favor!
Læs side 1 og 2 i kompendiet La conquista på dansk, por favor
Repeter billedbeskrivelsesudtryk via dit billedbeskrivelsesark, så får I jeres billedbeskrivelse af forsiden til La conquista tilbage i dag. Ret de tre sætninger om erobringen af Latinamerika, som I lagde op på Elevfeedback. Som vi talte om sidste ga
Lav øvelsen med fritidsgloser, som du fik udleveret sidste gang, og som ligger vedlagt, hvis du var fraværende sidste gang. I skal arbejder med den med jeres makker i dag.
parøvelse med fritidsgloser.pdf
Jeg er på kursus, så I skal arbejde selv i dag med de øvelser med præpositioner, der ligger til jer på Minlæring. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=298290
Vi ser videre i filmen
Læs om sygdommen spedalskhed af relevans for filmen Diario de Motocicleta, som vi jo skal se sidste del af i denne time.
Jeg har rundstykker med til julehygge🎅🏼🤶🎄🎄
Se det sidste af Diario de motocicleta fra 1:26 på Filmstriben! Vi mangler KUN 1/2 time!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
El cartel de Sinaloa - delprøve 1
31-10-2024
K- Opgave El día de los muertos
31-10-2024
BB La conquista
11-11-2024
K-opgave test
27-11-2024
Mundtlig aflevering af opgave om Sin Nombre filmen
27-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tema 5: Migración a EE.UU. (EKSAMEN)
Vi arbejder med migration og de push og pull faktorer, der gør USA så attraktivt for latinamerikanere, bl.a. flugt fra fattigdom (La pobreza) og jagten på den amerikanske drøm (El sueño americano). Flugt fra bander arbejdes der med i et særskilt tema.
Vi har bl.a. arbejdet med filmen Sin Nombre (instruktør Cara Fukanaga, 2009) om illegale migranter på godstoget La Bestia (fra Mexico til USA) for at forstå Mexicos rolle som transitland og migranternes situation, og hvad de flygter fra. Vi læser om toget i en nyere artikel fra Politiken 13.10.24 af Bo Søndergaard: ’Hvis man vil til drømmenes land, må man tage toget, de kalder Bæstet’. Vi arbejder også med Pobre Juan, sang af Maná om en fattig mexicaner Juan, der søger lykken i USA. inkl. en innovativ/kreativ skriftlig opgave, Juan el Afortunado.
Sangen Migra af Santana, (1999), hvor vi bl.a. diskuterer migranters status i USA.
Vi læser om den i USA godt integrerede forfatter Francisco Jiménez (oprindelig fra Mexico) i Retratos latinos en California, Ulla Ringgaard og Aase Kledal, Gyldendal 2013, s.28-30, og tekstuddrag fra Jiménez' selvbiografiske roman Cajas de Cartón (2003).
Vi bruger
ordbogen.com
, grammatikbøger: Lommetyren og Tag Tyren ved Hornene samt Minlæring i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Læs/genlæs artiklen på dansk om la Bestia (ligger på mandagslektionen). Tjek også at du har uploadet hele den oversatte tekst om Sin nombre, som du arbejdede med sidste gang.
Por qué muda la familia de Francisco de México a California.docx
Læs s. 52-57 øverst i Lommetyren om de to datider, por favor.
Oversæt 5 sætninger i øvelse 2 om præteritum 13B s. 29. Dokumentet ligger under Dokumenter, her på Lectio.
Læs vedlagte om forløbet i den mundtlige eksamen i spansk.
Por favor: Søg for at du har læst (og forstået) side 26 og 27 til l. 27 i Cajas de cartón, for det er dér, vi nåede til sidste gang.
Gør din billedbeskrivelse 'en la cocina' færdig, så kommer jeg rundt og tjekker.
Vi arbejder med verber forud for terminsprøven :-)
Lav øvelse 2 på vedlagte ark, por favor!
Lav opgave B på genitiv-arket, Cajas de cartón (ligger på gd's lektion), por favor
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Tema 6: Fiestas de verano
Dette forløb 'Fiestas de verano' kan ses som en opfølgning og repetition af tidligere læste temaer: Este verano og la familia española (sidstnævnte er også eksamenstema), hvor vi arbejder med relevante gloser, øver billedbeskrivelser og repeterer eksamensformerne i Spansk A.
Vi har allerede kort stiftet bekendtskab med La Fería de Abril i Sevilla, karnevallet i Cádiz, la Tomatina, La Fiesta de la Hispanidad og San Fermín og går nu i dybden med nogle af disse ’fiestas de verano’ ved at eleverne arbejder innovativt med nogle af de mange ’fiestas’ (folkefester/ festivaler/byfester), som foregår i Spanien om sommeren udover ovennævnte, f.eks. også La Batalla del Vino og hver gruppe vælger en 'fiesta' og forbereder et lille 'turistfremstød' (Power point eller andet). Efter gruppernes præsentationer, laver vi afslutningsvis en rundspørge i klassen om, hvilken fiesta, vi helst ville besøge.
Vi læser tekst fra Tapas om San Fermin og om andre ’fiestas en España’ og går på det spanske turistbureaus hjemmeside og søger oplysninger for at få en god start.
Der bruges
ordbogen.com
, RAE-online ordbog, Minlæring onlinegrammatik, samt Tengbergs Lommetyren og Tag Tyren ved Hornene i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Gør øvelserne færdige på ser/estar arket, som vi har arbejdet med de sidste par gange, por favor. Lær ser, estar-bøjningerne udenad i præsens, hvis du ikke allerede kan dem.
Se kompendiets sidste side og lær gloserne under 'gruppearbejdet' udenad. Vi lavede fiesta-grupper sidste gang, men det er aftalt, at jer der fra fraværende sidste gang, kan nå at komme med i en gruppe, for I får timen i dag til at lave jeres præsent
HUSK: I skal være klar til at præsentere jeres fiesta på klassen i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tema 7: Pandillas (EKSAMEN)
Vi har stiftet lidt bekendtskab med bander og deres internationale forbindelser i filmen Sin Nombre. I dette tema arbejder vi med bandernes opståen i Los Angeles, USA og deres relation til Mellemamerika (América Central) i Retratos Latinos en California, Gyldendal 2012 og ser dokumentar: Bander ved magten fra DR1, 01.12.2014 om bander i Honduras, El Salvador og Guatemala.
Vi ser dokumentar om El Salvadors nye superfængsel.
Vi møder tidligere bandemedlemmer i Entras si quieres, sales si puedes
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
- interview med et tidligere bandemedlem, der er kommet ud af kriminalitet og rejser rundt og fortæller om sine oplevelser for at afholde andre unge fra at komme i samme situation.
Vi stifter bekendtskab med banden Mara Salvatrucha (Mara 13) og Calle 18 (gennem tekst og journalist Christián Povedas dokumentar La vida loca fra 2008 og arbejder med eksempel på en mundtlig eksamenstekst om Christián Poveda og en skriftlig delprøve 1 om bandemedlemmer.
Der bruges
ordbogen.com
, Minlæring, RAE-online ordbog samt Tengbergs Lommetyren og Tag Tyren ved Hornene i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Vi skal se præsentationer om en Feria de verano fra de sidste grupper, for vi manglede jo mange sidste gang!
Vi skulle gerne se de sidste præsentationer om las fiestas de verano på klassen i dag!
Mød op alle, por favor - så vi kan få set/hørt de sidste præsentationer om fiestas de verano. Emma, Bahjo, Josephine, Karoline og Sarah kan først vise deres i næste uge, så sig lige til hvis andre af jer, der mangler, også først kan vise i næste uge
Prøv om denne virker for jer, por favor :-)
Sidste delprøve 1 på klassen i dag inden eksamen!
De sidste præsentationer er flyttet til næste gang! Se lektie nedenfor!
Læs vedlagte por favor, hvis I ikke nåede det sidste gang.
Mundtlig prøve.docx OG jeres opdaterede billedbeskrivelsesark inden dagens time.
Hvis du var fraværende sidste gang, kan du med fordel læse om forberedelse til mundtlig eksamen inkl. eksempel på tekst og billede (se lektionen). Læs/genlæs også vedlagte om konjunktiv, por favor Forklaring af konjunktiv.docx
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567701219", "T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567701219", "H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52567701219" }