Holdet 2023 Ke/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Martin Christensen
Hold 2023 Ke/y (2y Ke, 3y Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundstoffer og det periodiske system
Titel 2 Ioner og ionforbindelser
Titel 3 Molekyler og kovalente bindinger
Titel 4 Kemisk mængdeberegning
Titel 5 Grøn dannelse - energi på lager
Titel 6 Organisk kemi
Titel 7 Syrer og baser
Titel 8 Redoxreaktioner
Titel 9 Redoxreaktioner
Titel 10 Reaktionshastighed
Titel 11 Ligevægte
Titel 12 Syrer og baser 2
Titel 13 Organisk kemi
Titel 14 Isomeri
Titel 15 Farvekemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundstoffer og det periodiske system

Basiskemi C side 7-25

Gennemgang/repetition af det teoretiske fundament fra grundskolen.

Grundstoffernes kemiske opbygning.
Kernepartikler
Isotoper
Det periodiske system

Øvelse: Molekylmodeller.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Ioner og ionforbindelser

Basiskemi C side 31-38 og 41-47

Iondannelse
Simple og sammensatte ioner
Navngivning
Opløselighed og fældningsreaktioner

Øvelser: Salt i vand og  Fældningsreaktioner
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Molekyler og kovalente bindinger

Basiskemi C side 53-78

Kovalente bindinger
Oktetregel
Elektronegativitet
Polære og upolære bindinger og molekyler
Blandbarhed

Øvelse: "Polære og upolære stoffer"
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Kemisk mængdeberegning

Basiskemi C side 79-107 og 109-116

Mængdeberegninger
Molbegrebet - stofmængde
molarmasse
Koncentrationsmål

Øvelser: "Opvarmning af natriumhydrogencarbonat" og "Molarmasse af lightegas"
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Grøn dannelse - energi på lager

Forløbet er en del af projekt ’Grøn Dannelse’, som har til hensigt at skærpe fokus på bæredygtig udvikling i undervisningen. Et centralt formål i projektet er er at øge elevernes viden om samt handlekompetence ift. at implementere bæredygtig udvikling i praksis. Eleverne bliver i projektet bevidstgjort om de miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter i arbejdet med bæredygtige problemstillinger. Projektet afsluttes med en Klimadag, hvor eleverne arbejder konkret med bæredygtige problemstillinger, der udspringer af et behov i lokalmiljøet eller hos lokale virksomheder.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Organisk kemi

Basiskemi C 117-133 og 139-140

Carbon som byggesten i organiske molekyler
Carbonhydrider - forgrenede og uforgrenede
Navngivning af simple organiske forbindelser
Reaktionstyper - addition, substitution elimination
Bindingstyper - enkelt, dobbelt, trippel

Øvelse: "Reaktioner med carbonhydrider"
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Syrer og baser

Basiskemi C 153-172

Syrer, baser og amfolytter
Syre-base reaktioner og neutralisation
pH-begrebet og vands ionprodukt
Indikatorer
Titreringsanalyse

Øvelse: "Indikatorer" og "Ethansyreindholdet i husholdningseddike"
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Redoxreaktioner

Basiskemi C 173-184

Reduktion og oxidation
Spændingsrækken
Oxidationstal
Afstemningsprocedure

Øvelse: "Mangans oxidationstal"
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Redoxreaktioner

Redoxreaktioner (C 173-184)
Reduktion og oxidation
Spændingsrækken
Oxidationstal
Afstemningsprocedure

Øvelse: Jernindhold i ståluld
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Reaktionshastighed

Kemisk reaktionshastighed (B 7-25)
Sammenhæng med koncentration, overflade, temperatur
Elementarreaktioner
Katalysatorer og inhibitorer

Øvelse: Syre og thiosulfat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Ligevægte

Kemisk ligevægt (B 29-55)
Reversible reaktioner
Ligevægtsloven
Ligevægtskonstanten
Le Chateliers princip
Forskydning af ligevægt
STL-diagrammer

Øvelse: Forskydning af en ligevægt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Syrer og baser 2

Syrer og baser (B 73-113)
Styrkekonstanter
Korresponderende syre/base par
pH beregninger
Puffersystemer
Bjerrumdiagrammer
Titrering af svag og stærk syre
-kolorimetrisk vs. potentiometrisk

Øvelser:
1: pH i saltopløsninger
2: ethansyreindholdet i husholdningseddike og titreringskurver for stærke og svage syrer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Organisk kemi

Organisk kemi  (B 117-172 )

Organiske stofklasser og karakteristiske grupper.

Carbonhydrider
Alkoholer og ethere
carboxylsyrer og estere
aldehyder og ketoner

Alifatiske og aromatiske forbindelser og navngivning

Intermolekylære krafter og fysiske egenskaber (smelte/kogepunkt)
-London, dipol/dipol og hydrogenbindinger

Redoxreaktioner med organiske molekyler

Øvelser:

Alkoholer og oxoforbindelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Isomeri

Basiskemi B side 193-213

Strukturisomeri
Stereoisomeri
-cis/trans, Z/E og R/S
CIP prioritering og navngivning
Optisk aktivitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Farvekemi

Basiskemi B side 178-191

Konjugerede dobbeltbindinger
Chromofore og auxochrome grupper
Lys og farver
Spektrofotometri
-Absorbans og absorbtionsspektre
-Lambert-Beers lov
-Standardkurver og standardrækker

Øvelser:
-Bjerrumdiagram for BTB
-Cochenilleindholdet i en rød sodavand (Virtuelt forsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer