Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Martin Christensen
|
Hold
|
2023 Ke/y (2y Ke, 3y Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer og det periodiske system
Basiskemi C side 7-25
Gennemgang/repetition af det teoretiske fundament fra grundskolen.
Grundstoffernes kemiske opbygning.
Kernepartikler
Isotoper
Det periodiske system
Øvelse: Molekylmodeller.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
Basiskemi C side 31-38 og 41-47
Iondannelse
Simple og sammensatte ioner
Navngivning
Opløselighed og fældningsreaktioner
Øvelser: Salt i vand og Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Molekyler og kovalente bindinger
Basiskemi C side 53-78
Kovalente bindinger
Oktetregel
Elektronegativitet
Polære og upolære bindinger og molekyler
Blandbarhed
Øvelse: "Polære og upolære stoffer"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Kemisk mængdeberegning
Basiskemi C side 79-107 og 109-116
Mængdeberegninger
Molbegrebet - stofmængde
molarmasse
Koncentrationsmål
Øvelser: "Opvarmning af natriumhydrogencarbonat" og "Molarmasse af lightegas"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Grøn dannelse - energi på lager
Forløbet er en del af projekt ’Grøn Dannelse’, som har til hensigt at skærpe fokus på bæredygtig udvikling i undervisningen. Et centralt formål i projektet er er at øge elevernes viden om samt handlekompetence ift. at implementere bæredygtig udvikling i praksis. Eleverne bliver i projektet bevidstgjort om de miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter i arbejdet med bæredygtige problemstillinger. Projektet afsluttes med en Klimadag, hvor eleverne arbejder konkret med bæredygtige problemstillinger, der udspringer af et behov i lokalmiljøet eller hos lokale virksomheder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Organisk kemi
Basiskemi C 117-133 og 139-140
Carbon som byggesten i organiske molekyler
Carbonhydrider - forgrenede og uforgrenede
Navngivning af simple organiske forbindelser
Reaktionstyper - addition, substitution elimination
Bindingstyper - enkelt, dobbelt, trippel
Øvelse: "Reaktioner med carbonhydrider"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Syrer og baser
Basiskemi C 153-172
Syrer, baser og amfolytter
Syre-base reaktioner og neutralisation
pH-begrebet og vands ionprodukt
Indikatorer
Titreringsanalyse
Øvelse: "Indikatorer" og "Ethansyreindholdet i husholdningseddike"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Redoxreaktioner
Basiskemi C 173-184
Reduktion og oxidation
Spændingsrækken
Oxidationstal
Afstemningsprocedure
Øvelse: "Mangans oxidationstal"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Redoxreaktioner
Redoxreaktioner (C 173-184)
Reduktion og oxidation
Spændingsrækken
Oxidationstal
Afstemningsprocedure
Øvelse: Jernindhold i ståluld
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reaktionshastighed
Kemisk reaktionshastighed (B 7-25)
Sammenhæng med koncentration, overflade, temperatur
Elementarreaktioner
Katalysatorer og inhibitorer
Øvelse: Syre og thiosulfat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ligevægte
Kemisk ligevægt (B 29-55)
Reversible reaktioner
Ligevægtsloven
Ligevægtskonstanten
Le Chateliers princip
Forskydning af ligevægt
STL-diagrammer
Øvelse: Forskydning af en ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Syrer og baser 2
Syrer og baser (B 73-113)
Styrkekonstanter
Korresponderende syre/base par
pH beregninger
Puffersystemer
Bjerrumdiagrammer
Titrering af svag og stærk syre
-kolorimetrisk vs. potentiometrisk
Øvelser:
1: pH i saltopløsninger
2: ethansyreindholdet i husholdningseddike og titreringskurver for stærke og svage syrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Organisk kemi
Organisk kemi (B 117-172 )
Organiske stofklasser og karakteristiske grupper.
Carbonhydrider
Alkoholer og ethere
carboxylsyrer og estere
aldehyder og ketoner
Alifatiske og aromatiske forbindelser og navngivning
Intermolekylære krafter og fysiske egenskaber (smelte/kogepunkt)
-London, dipol/dipol og hydrogenbindinger
Redoxreaktioner med organiske molekyler
Øvelser:
Alkoholer og oxoforbindelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Isomeri
Basiskemi B side 193-213
Strukturisomeri
Stereoisomeri
-cis/trans, Z/E og R/S
CIP prioritering og navngivning
Optisk aktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Farvekemi
Basiskemi B side 178-191
Konjugerede dobbeltbindinger
Chromofore og auxochrome grupper
Lys og farver
Spektrofotometri
-Absorbans og absorbtionsspektre
-Lambert-Beers lov
-Standardkurver og standardrækker
Øvelser:
-Bjerrumdiagram for BTB
-Cochenilleindholdet i en rød sodavand (Virtuelt forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130499140",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130499140",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130499140"
}