Holdet 2023 Ty/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Stine Lykke Hagerup
Hold 2023 Ty/g (1 Tyg/I, 2 Tyg/I)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ein neuer Anfang - EKSAMEN
Titel 2 Krimi
Titel 3 Beziehungen
Titel 4 Jugend und Soziale Medien
Titel 5 Familie - EKSAMEN
Titel 6 Rassismus - EKSAMEN
Titel 7 Das Leben in der DDR - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ein neuer Anfang - EKSAMEN

Forløbet fokuserer på "Neuanfänge" på flere forskellige måder.
Dels fokuseres der på elevernes egen start i gymnasiet og i en ny klasse - dels at de nu kan starte på en frisk med tysk.
Der læses tekster, hvor hovedpersonerne har oplevet en ny begyndelse i deres liv, og endelig arbejdes der med historiske "Neuanfänge" fra antologien "Ein neuer Anfang": die Bücherverbrennung, Stunde Null og der Mauerfall.

Der arbejdes meget med ordforråd og basisgrammatik.


Kernetekster:
1. Linda: "Neuanfang” (2021) (Lied) https://www.youtube.com/watch?v=tUhMMe2GHX0
2. Franck, Julia: "Streuselschnecke" (2000) in Ein neuer Anfang (2013)
3. Borchert, Wolfgang. "Nachts schlafen die Ratten doch“ (1947) in Gattungen (2017)
4. "Die Grenze ist offen" in Vorwärtsträumen (2000)


Supplerene stof:
1. "Geschichtliche Neuanfänge" in Ein neuer Anfang (2013)
2. "Die Gattung Kurzgeschichte" in Gattungen (2017)
3. Tagesschau vom 10. November 1989

Grammatiske emner:
1. Substantiver
2. Sætningsanalyse og kasus
3. Personlige pronominer
4. Verber (hjælpeverber, modalverber og regelmæssige verber)

Omfang:


Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Krimi

I dette forløb vil vi se nærmere på et udvalg af forbrydelser - herunder mord og personskade - i et udvalg af 3 litterære tekster. Desuden kommer eleverne til at arbejde med et afsnit af Tatort (det udvidede tekstbegreb). Eleverne får et indblik i tysk kultur og litteratur samt Tysklands samfundsforhold.

Kernetekster:
Moser, Milena. ”Letzte Pizza” (1991). Fra: Homann, Angela & Erik Wikkelsø Pedersen. Kurzum – Text und Sprache. Tyskforlaget, 2005.
Ukendt forfatter. ”Mord im Hotel” (1989). Fra: Anker-Møller, Karsten, Frederiksen, Leif og Jacobsen, Hans Henrik: Meiner Meinung nach 1. Gyldendal, 1989.
Noll, Ingrid. ”Nasentropfen” (2005). Fra: Aggedam, Heino og Henriksen, Kathrine: Geht's weiter. Tyskforlaget, 2012.
Film: Jauch, Thomas. Tatort: „Neugeboren“. ARD, 2021.

Supplerende tekster:
DW: Deutsche Leser lieben Krimis (2009)
https://www.dw.com/de/deutsche-leser-lieben-krimis/a-4646024  
Egedal, Helle. ”4. Krimi” (side 77-86). Fra: Egendal, Helle: Gattungen. Gyldendal, 2017.
Fletcher, Adam. „Wie man Deutscher wird: Tatort gucken“ (2013). Fra Kristensen, Anette. Lebenswege. Tyskforlaget, 2015.

Grammatik:
- Ordstilling
- Regelmæssige verber fortsat
- Repetition af artikler og brugen deraf

Omfang:  

Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Beziehungen

Gennem læsningen af og arbejdet med forskelligartede tysksprogede tekster (det brede tekstbegreb) skal eleverne få en forståelse af, hvor alsidigt temaet ”Beziehungen” kan være. Der fokuseres både på venskabsforhold, kærlighedsforhold, når forholdet går i stykker samt forhold, der påvirkes af samfundsmæssige problematikker (integration, krige og jødehad).

Kernetekster:
Ute Wieland: Tigermilch, 2017
Margret Steenfatt: ”Jonathan hat das Flugzeug verpasst“ (1977) (fra: Susanne F. Svendsen: Textmosaik, Kaleidoscope 1995)
Roger Cicero: ”Kompromisse” (2007) fra albummet Männersachen
Andreas Bourani: ”Auf anderen Wegen“ (2014) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
Julia Franck: „Streuselschnecke“ (2000) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018

Supplerende materiale:
Thomas Plaβmann: „Tschulligung…“ (Cartoon) (2015) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018

Grammatik:
- Det relative pronomen
- Personlige pronominer
- De regelmæssige verber

Omfang:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Jugend und Soziale Medien

Formål og fokus:
Forløbet skal ses som et forløb om unge i Tyskland og deres brug af sociale medier.
Der vil blive arbejdet med diverse undertemaer, som fx brug af sociale medier/konsekvenser af sociale medier og generelle ungdomsproblemer.
Der vil blive arbejdet med forskellige typer tekster og mediemateriale (herunder undersøgelser, interviews, statistik, en sang, en film).


Kernetekster:
-  Programmiert (2013) af Tim Bendzko i Auf uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
-  Gefällt mir: so geht Social Media (2014) af Kira Brück i Auf uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
-  Alle wollen Mainstream sein (2016) af Barbara Vorsamer i Genau af Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
-   Film: Lenalove (2016) af Florian Gaag
-   Statistik til tyske unge og brug af sociale medier https://izi.br.de/deutsch/Grundddaten_Jugend_Medien.pdf

Supplerende materiale:
- http://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/jugend-studie-so-denken-junge-menschen-in-deutschland-a-1089407.html
- https://de.statista.com/themen/163/jugendliche/#topicOverview

Grammatik:
- Repetition af artikler, ordstilling, modalverber

Ordbogen.com er anvendt og må derfor anvendes til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Familie - EKSAMEN

Formål og fokus:
Forløbet fokuserer på familie og familiestrukturer samt de dertilhørende problemstillinger. Eleverne arbejder med tekstforståelse, analyse og fortolkning, læsning, mundtlighed samt skriftlighed.


Kernetekster:
1. Die moderne Familie – ”Einführung”
(I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”,
Systime 2013)
https://dd.systime.dk/?id=120

2. Oliver Gehrs: ”So leben wir” (I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime 2013)
https://dd.systime.dk/?id=195

3. Henning Sussebach:”Ich will wissen, wer er ist”
(I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime 2013)
https://dd.systime.dk/?id=159

4. Kerstin Ott: "Regenbogenfarben" 2018, https://www.youtube.com/watch?v=jaeeiWuXUoo&ab_channel=ICHFINDSCHLAGERTOLL

Omfang: Ca. 25 sider

Grammatik:
- Genitiv
- Personlige og possessive pronominer

Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Rassismus - EKSAMEN

Formål & fokus:
Eleverne skal gennem arbejdet med forskellige tyske tekster og medier blive klogere på, hvad begrebet racisme dækker over. Vi vil undersøge begrebet i et historisk perspektiv (hovedsageligt ift. Nazitiden og jødeforfølgelse) og i et mere nutidigt perspektiv i både Tyskland og Østrig. Gennem arbejdet med artikler, tekster, en film, og en sang vil vi se på, hvordan nutidens tysksprogede samfund beskæftiger sig med racisme, og hvor stor en rolle racismen spiller.

Kernetekster:
- Christensen og Rasmussen: „Wie war’s? Ein Jahrhundert wird besichtigt“. Gads Forlag, 1997. Dokument 6, Judenverfolgung und Endlösung. 1,5 side
- Hiemer, Ernst: „Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe“, 1938. 3,5 side
- Yasmo und die Klangkantine – zwei, 2017.
- Film: Fatih, Akin: Aus dem Nicht’s, 2017.

Supplerende materiale:
- Tellesen, Peters og Nielsen: „Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute“, Systime 2016. Politik und Neonazismus heute. (Baggrundslæsning på dansk)
- EU-STUDIE: Rassismus in Österreich stark gestiegen. 25. oktober 2023. https://orf.at/stories/3337604/ (om racisme i Østrig sammenlignet med andre europæiske lande)

Omfang: ca. 25 sider

Grammatik: præpositioner


Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Das Leben in der DDR - EKSAMEN

Formål og fokus:
Eleverne skal få en forståelse for, hvordan det var at leve i DDR – på godt og ondt. Der vil være fokus på den historiske baggrund og leveforhold (at leve med en mur, STASI, flugt, men også hvordan DDR var en tryghed for nogle borgere). Vi slutter af med murens fald i 1989, og ser på, hvordan stemningen var den 9. november 1989.
Hermed er der fokus på kultur, historie og samfundsforhold i Tyskland efter 1945.
Vi har især fokus på tekst- og filmanalyse samt perspektivering.

Kernetekster:
- Film: Goodbye, Lenin (2003) af Wolfgang Becker
- Udo Lindenberg: ”Mädchen aus Ostberlin” (1973)
https://www.youtube.com/watch?v=XnOyDPdzJtU
- André Lorenz & Daniel Biskup: "In den Fängen der Stasi"
- Film: Ballon (2018) af Michael Herbig
- Die Grenze ist offen – 12-jähriges Mädchen aus Leipzig berichtet

Supplerende materiale:
- Udvalgt historiske fotos aus: Diekmann: Die Mauer – The Wall, Fotografien 1961-1992, Fackelträger Verlag, 2009
- Andersen & Husum: Es war einmal ein Land, Tyskforlaget 2015, s. 4 (forord)
- Deutsche Welle: Eingemauert – die innerdeutsche Grenze (2009): https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k&t=12s
- "Das Ministerium für Staatssicherheit (die Stasi)"
- Bespitzelungsmethoden der Stasi

Omfang: ca. 30 sider

Grammatik:
- Repetition af relative pronominer,  genitiv og modalverber


Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer