Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Stine Lykke Hagerup
|
Hold
|
2023 Ty/g (1 Tyg/I, 2 Tyg/I)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ein neuer Anfang - EKSAMEN
Forløbet fokuserer på "Neuanfänge" på flere forskellige måder.
Dels fokuseres der på elevernes egen start i gymnasiet og i en ny klasse - dels at de nu kan starte på en frisk med tysk.
Der læses tekster, hvor hovedpersonerne har oplevet en ny begyndelse i deres liv, og endelig arbejdes der med historiske "Neuanfänge" fra antologien "Ein neuer Anfang": die Bücherverbrennung, Stunde Null og der Mauerfall.
Der arbejdes meget med ordforråd og basisgrammatik.
Kernetekster:
1. Linda: "Neuanfang” (2021) (Lied) https://www.youtube.com/watch?v=tUhMMe2GHX0
2. Franck, Julia: "Streuselschnecke" (2000) in Ein neuer Anfang (2013)
3. Borchert, Wolfgang. "Nachts schlafen die Ratten doch“ (1947) in Gattungen (2017)
4. "Die Grenze ist offen" in Vorwärtsträumen (2000)
Supplerene stof:
1. "Geschichtliche Neuanfänge" in Ein neuer Anfang (2013)
2. "Die Gattung Kurzgeschichte" in Gattungen (2017)
3. Tagesschau vom 10. November 1989
Grammatiske emner:
1. Substantiver
2. Sætningsanalyse og kasus
3. Personlige pronominer
4. Verber (hjælpeverber, modalverber og regelmæssige verber)
Omfang:
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Udfyld følgende dokument til i dag, da vi skal bruge det til at lære hinanden at kende :-)
-
Husk at medbringe jeres Steckbriefe udskrevet (alle fra t, som ikke var der i mandags).
-
Øv Quizlet til temaet Vokabeln zu dem Thema "Ein neuer Anfang" Flashcards | Quizlet
-
Pladser.xlsx
-
Hej med jer. Jeres nye pladser er vedhæftet her på blokken. I må meget gerne sætte jer i dem fra timens start :-)
-
Øv Quizlet "Streuselschnecke" (Julia Franck, 2000) Flashcards | Quizlet
-
Hvis I har svært ved sætningsanalyse, så få øvet det. Det er mega vigtigt, at I kan det :-)
-
Hvis I ikke blev færdige med spørgsmålene 4.1, 4.2 og 4.3 side 11, så skal I lave dem til i dag.
-
Øv de personlige pronominer til I kan dem udenad - I kan se dem på side 44 i kompendiet.
-
Husk nu jeres kompendier :-)
-
Øv jer på Quizletten: Nachts schlafen die Ratten doch Flashcards | Quizlet
-
Dagens program:
-
Sørg for at have kompendiet med!
-
Hvis man ikke blev helt færdig med opgaverne til verberne side 31, så laves de til i dag.
-
Pladser 2.0.xlsx
-
Få lige læst op på, hvordan tyske verber bøjes både regelmæssige og uregelmæssige. I kan se bøjningerne over de regelmæssige bagerst i jeres kompendium. Ved de uregelmæssige kan i slå schlafen op i ordbogen, som vi havde på klassen, for at se bøjning
-
Få lige læst op på sætningsanalyse, hvis I skulle have svedt det ud :-)
-
Hav jeres interview om murens fald klar :-)
-
I skal øve jer på sætningsanalyse, den bestemte og ubestemte artikel og verbernes bøjning (i har bøjninger sidst i jeres kompendium). I skal også have styr på teksterne til emnet (Sangen: Neuanfang, Streuselschnecke, Nachts schlafen die Ratten doch o
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimi
I dette forløb vil vi se nærmere på et udvalg af forbrydelser - herunder mord og personskade - i et udvalg af 3 litterære tekster. Desuden kommer eleverne til at arbejde med et afsnit af Tatort (det udvidede tekstbegreb). Eleverne får et indblik i tysk kultur og litteratur samt Tysklands samfundsforhold.
Kernetekster:
Moser, Milena. ”Letzte Pizza” (1991). Fra: Homann, Angela & Erik Wikkelsø Pedersen. Kurzum – Text und Sprache. Tyskforlaget, 2005.
Ukendt forfatter. ”Mord im Hotel” (1989). Fra: Anker-Møller, Karsten, Frederiksen, Leif og Jacobsen, Hans Henrik: Meiner Meinung nach 1. Gyldendal, 1989.
Noll, Ingrid. ”Nasentropfen” (2005). Fra: Aggedam, Heino og Henriksen, Kathrine: Geht's weiter. Tyskforlaget, 2012.
Film: Jauch, Thomas. Tatort: „Neugeboren“. ARD, 2021.
Supplerende tekster:
DW: Deutsche Leser lieben Krimis (2009)
https://www.dw.com/de/deutsche-leser-lieben-krimis/a-4646024
Egedal, Helle. ”4. Krimi” (side 77-86). Fra: Egendal, Helle: Gattungen. Gyldendal, 2017.
Fletcher, Adam. „Wie man Deutscher wird: Tatort gucken“ (2013). Fra Kristensen, Anette. Lebenswege. Tyskforlaget, 2015.
Grammatik:
- Ordstilling
- Regelmæssige verber fortsat
- Repetition af artikler og brugen deraf
Omfang:
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beziehungen
Gennem læsningen af og arbejdet med forskelligartede tysksprogede tekster (det brede tekstbegreb) skal eleverne få en forståelse af, hvor alsidigt temaet ”Beziehungen” kan være. Der fokuseres både på venskabsforhold, kærlighedsforhold, når forholdet går i stykker samt forhold, der påvirkes af samfundsmæssige problematikker (integration, krige og jødehad).
Kernetekster:
Ute Wieland: Tigermilch, 2017
Margret Steenfatt: ”Jonathan hat das Flugzeug verpasst“ (1977) (fra: Susanne F. Svendsen: Textmosaik, Kaleidoscope 1995)
Roger Cicero: ”Kompromisse” (2007) fra albummet Männersachen
Andreas Bourani: ”Auf anderen Wegen“ (2014) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
Julia Franck: „Streuselschnecke“ (2000) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
Supplerende materiale:
Thomas Plaβmann: „Tschulligung…“ (Cartoon) (2015) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
Grammatik:
- Det relative pronomen
- Personlige pronominer
- De regelmæssige verber
Omfang:
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øv jer på det relative pronomens (henførende stedord) bøjning, indtil I kan den udenad :-) I skal bruge den i dag.
-
Lav opgave 4 side 3 i kompendiet :-)
-
Deutsche Höflichkeit - Übungen
-
Flashcards
-
KauF Dich GLücklich Flashcards | Quizlet
-
Læs lige om relative pronominer i jeres kompendium, så I er helt med på, hvad det går ud på :-)
-
Medbring kompendium, da I skal skrive noter til filmen undervejs.
-
Øv https://quizlet.com/891255825/tigermilch-flash-cards/?i=3b0v6&x=1qqt
-
Øv jer ekstra godt på sætningsanalyse, hjælpeverber i præsens, verballed, relative pronominer til socrative.
-
Medbring ein neuer Anfang kompendium og selvfølgelig stadig Beziehung kompendium.
-
I læser op på teksterne til emnet: Tigermilch, Jonathan hat das Flugzeug verpasst, Kompromisse, Auf anderen Wegen og Streuselschnecke. De grammatiske fokus, som I skal have styr på, er: relative pronominer, bøjning af regelmæssige verber. I skal selv
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jugend und Soziale Medien
Formål og fokus:
Forløbet skal ses som et forløb om unge i Tyskland og deres brug af sociale medier.
Der vil blive arbejdet med diverse undertemaer, som fx brug af sociale medier/konsekvenser af sociale medier og generelle ungdomsproblemer.
Der vil blive arbejdet med forskellige typer tekster og mediemateriale (herunder undersøgelser, interviews, statistik, en sang, en film).
Kernetekster:
- Programmiert (2013) af Tim Bendzko i Auf uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Gefällt mir: so geht Social Media (2014) af Kira Brück i Auf uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Alle wollen Mainstream sein (2016) af Barbara Vorsamer i Genau af Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
- Film: Lenalove (2016) af Florian Gaag
- Statistik til tyske unge og brug af sociale medier https://izi.br.de/deutsch/Grundddaten_Jugend_Medien.pdf
Supplerende materiale:
- http://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/jugend-studie-so-denken-junge-menschen-in-deutschland-a-1089407.html
- https://de.statista.com/themen/163/jugendliche/#topicOverview
Grammatik:
- Repetition af artikler, ordstilling, modalverber
Ordbogen.com er anvendt og må derfor anvendes til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Familie - EKSAMEN
Formål og fokus:
Forløbet fokuserer på familie og familiestrukturer samt de dertilhørende problemstillinger. Eleverne arbejder med tekstforståelse, analyse og fortolkning, læsning, mundtlighed samt skriftlighed.
Kernetekster:
1. Die moderne Familie – ”Einführung”
(I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”,
Systime 2013)
https://dd.systime.dk/?id=120
2. Oliver Gehrs: ”So leben wir” (I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime 2013)
https://dd.systime.dk/?id=195
3. Henning Sussebach:”Ich will wissen, wer er ist”
(I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime 2013)
https://dd.systime.dk/?id=159
4. Kerstin Ott: "Regenbogenfarben" 2018, https://www.youtube.com/watch?v=jaeeiWuXUoo&ab_channel=ICHFINDSCHLAGERTOLL
Omfang: Ca. 25 sider
Grammatik:
- Genitiv
- Personlige og possessive pronominer
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rassismus - EKSAMEN
Formål & fokus:
Eleverne skal gennem arbejdet med forskellige tyske tekster og medier blive klogere på, hvad begrebet racisme dækker over. Vi vil undersøge begrebet i et historisk perspektiv (hovedsageligt ift. Nazitiden og jødeforfølgelse) og i et mere nutidigt perspektiv i både Tyskland og Østrig. Gennem arbejdet med artikler, tekster, en film, og en sang vil vi se på, hvordan nutidens tysksprogede samfund beskæftiger sig med racisme, og hvor stor en rolle racismen spiller.
Kernetekster:
- Christensen og Rasmussen: „Wie war’s? Ein Jahrhundert wird besichtigt“. Gads Forlag, 1997. Dokument 6, Judenverfolgung und Endlösung. 1,5 side
- Hiemer, Ernst: „Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe“, 1938. 3,5 side
- Yasmo und die Klangkantine – zwei, 2017.
- Film: Fatih, Akin: Aus dem Nicht’s, 2017.
Supplerende materiale:
- Tellesen, Peters og Nielsen: „Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute“, Systime 2016. Politik und Neonazismus heute. (Baggrundslæsning på dansk)
- EU-STUDIE: Rassismus in Österreich stark gestiegen. 25. oktober 2023. https://orf.at/stories/3337604/ (om racisme i Østrig sammenlignet med andre europæiske lande)
Omfang: ca. 25 sider
Grammatik: præpositioner
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Das Leben in der DDR - EKSAMEN
Formål og fokus:
Eleverne skal få en forståelse for, hvordan det var at leve i DDR – på godt og ondt. Der vil være fokus på den historiske baggrund og leveforhold (at leve med en mur, STASI, flugt, men også hvordan DDR var en tryghed for nogle borgere). Vi slutter af med murens fald i 1989, og ser på, hvordan stemningen var den 9. november 1989.
Hermed er der fokus på kultur, historie og samfundsforhold i Tyskland efter 1945.
Vi har især fokus på tekst- og filmanalyse samt perspektivering.
Kernetekster:
- Film: Goodbye, Lenin (2003) af Wolfgang Becker
- Udo Lindenberg: ”Mädchen aus Ostberlin” (1973)
https://www.youtube.com/watch?v=XnOyDPdzJtU
- André Lorenz & Daniel Biskup: "In den Fängen der Stasi"
- Film: Ballon (2018) af Michael Herbig
- Die Grenze ist offen – 12-jähriges Mädchen aus Leipzig berichtet
Supplerende materiale:
- Udvalgt historiske fotos aus: Diekmann: Die Mauer – The Wall, Fotografien 1961-1992, Fackelträger Verlag, 2009
- Andersen & Husum: Es war einmal ein Land, Tyskforlaget 2015, s. 4 (forord)
- Deutsche Welle: Eingemauert – die innerdeutsche Grenze (2009): https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k&t=12s
- "Das Ministerium für Staatssicherheit (die Stasi)"
- Bespitzelungsmethoden der Stasi
Omfang: ca. 30 sider
Grammatik:
- Repetition af relative pronominer, genitiv og modalverber
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 79-81 i alles in allem om relative pronominer
-
Lav følgende og upload ved timens afslutning:
-
Øv Goodbye Lenin Flashcards | Quizlet
-
I skal snakke i 10-15 minutter med Al om DDR på Gliglish · Learn languages by speaking with AITænk også over, hvad man kan få ud af at bruge AI på denne måde?
-
Husk alles in allem
-
Læs om modalverber i alles in allem
-
In den Fängen der Stasi Text.pdf
-
Fragen zum Text In den Fängen der Stasi.docx
-
Læse om genitiv i alles in allem side 22-23
-
Ballon - Flugten fra Østtyskland Flashcards | Quizlet
-
Øv Ballon - Flugten fra Østtyskland Flashcards | Quizlet
-
Se de første 49 minutter af filmen Ballon, hvis I ikke var der i tirsdags. Den er lånt til jer på CFU.
-
Tænk over, hvilke emner I gerne vil have til eksamen (ein neuer, Anfang, Krimi, Beziehungen, Jugend und Soziale Medien og Familie) :-)
-
Øv jer godt på modalverberne, relative pronominer og genitiv. Emnerne kommer i socrative i dag.
-
KARRIERE MIT DEUTSCH Aufgaben vers 2025.pdf
-
Eine Bewerbung schreiben + Lebenslauf - Aufgaben.docx
-
Læs op på teksterne (Mädchen aus Ostberlin, Goodbye, Lenin, Ballon, in den Fängen der Stasi og die Grenze ist offen) og grammatikken (modalverber - I skal kende deres betydninger, relative pronominer - I skal kunne bøjningen og brug og genitiv - selv
-
Beskrivelse og tidsplan - fremlæggelser.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802183009",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802183009",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802183009"
}