Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Helle Gottlieb
|
Hold
|
2023 Ty/h (1 Tyh/I, 2 Tyh/I)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Thema 1:Ein neuer Anfang
Forløbet fokuserer på "Neuanfänge" - nye begyndelser - på flere, forskellige måder.
Der fokuseres på elevernes egen start i gymnasiet. De er nye i gymnasiet og nye på deres tyskhold - og de kan nu starte på en frisk med sproget/faget.
Vi læser tekster om nye begyndelser, hvor hovedpersonerne har oplevet en ny begyndelse i deres liv, og og ser også på nye begyndelser i den tyske historie som Stunde Null og Der Mauerfall.
Fokus på tekstanalyse af lyrik og noveller.
Der arbejdes meget med ordforråd og basisgrammatik, såsom sætningsanalyse og den bestemte og ubestemte artikel, samt hjælpeverber og de regelmæssige verbers bøjning
Kernestof: (det er disse materialer, I skal inddrage i "Vergleich")
1. Linda: Neuanfang (2021): https://www.youtube.com/watch?v=tUhMMe2GHX0 (Tekst + Video)
2. Julia Franck: "Streuselschnecke" (2000) in Ein neuer Anfang s. 16-17
3. "Geschichtliche Neuanfänge" in Ein neuer Anfang s. 36-37.
4. Borchert, Wolfgang. „Nachts schlafen die Ratten doch“ (1947) in Gattungen s. 17-19
5. "Die Grenze ist offen" (1991) in Vorwärtsträumen s. 22-24
Supplerende stof:
Helle Egendal: "Die Gattung Kurzgeschichte", i "Gattungen", Gyldendal 2017.
Tagesschau fra 10. november 1989: https://www.youtube.com/watch?v=EQpeNuZK-Mc
„Terpeark“ med artikler og hjælpeverber(fil)
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- Gyldendals elektroniske ordbøger / www.ordbogen.com
- https://www.duden.de/
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Thema 2.Deutsche Krimis (EKSAMEN)
I dette forløb vil vi se nærmere på et udvalg af forbrydelser - herunder mord og personskade - i et udvalg af 3 litterære tekster. Desuden arbejder eleverne med et afsnit af Tatort (det udvidede tekstbegreb). Eleverne får et indblik i tysk kultur og litteratur samt Tysklands samfundsforhold.
Kernetekster: (det er disse materialer, I skal inddrage i "Vergleich")
1. Moser, Milena. ”Letzte Pizza” (1991). Aus: Homann, Angela & Erik Wikkelsø Pedersen. Kurzum – Text und Sprache. Tyskforlaget, 2005.
2. Unbekannter Verfasser: ”Mord im Hotel” (1989). Aus: Anker-Møller, Karsten, Frederiksen, Leif og Jacobsen, Hans Henrik: Meiner Meinung nach 1. Gyldendal, 1989.
3. Noll, Ingrid. ”Nasentropfen” (2005). Aus: Aggedam, Heino og Henriksen, Kathrine: Geht's weiter. Tyskforlaget, 2012.
4. Film: Jauch, Thomas. Tatort: „Neugeboren“. ARD, 2021.
Supplerende materialer:
• DW: Deutsche Leser lieben Krimis (2009) Aus:
www.dw.com/de/deutsche-leser-lieben-krimis/a-4646024
• Egedal, Helle. ”4. Krimi” (S. 77-86). Aus: Egendal, Helle: Gattungen. Gyldendal, 2017.
• Fletcher, Adam. „Wie man Deutscher wird: Tatort gucken“ (2013). Aus Kristensen, Anette. Lebenswege. Tyskforlaget, 2015.
• GRAMMATIK OVERSIGT
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- Gyldendals elektroniske ordbøger / www.ordbogen.com
- https://www.duden.de/
Cirka omfang: Ca. 40 sider
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Thema 3. Beziehungen (EKSAMEN)
Gennem læsningen af og arbejdet med forskelligartede tysksprogede tekster (det brede tekstbegreb) skal eleverne få en forståelse af, hvor alsidigt temaet ”Beziehungen” kan være. Der fokuseres både på familieforhold som forældre-barn, venskabsforhold, kærlighedsforhold, når forholdet går i stykker samt forhold, der påvirkes af samfundsmæssige problematikker (integration, 2. verdenskrig og jødehad).
Kernetekster: (det er disse materialer, I skal inddrage i "Vergleich")
1. Ute Wieland: Tigermilch, Film 2017
2. Margret Steenfatt: ”Jonathan hat das Flugzeug verpasst“ (1977) (fra: Susanne F. Svendsen: Textmosaik, Kaleidoscope 1995)
3. Roger Cicero: ”Kompromisse” (2007) fra albummet Männersachen
4. Andreas Bourani: ”Auf anderen Wegen“ (2014) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
5. Julia Franck: „Streuselschnecke“ (2000) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
Cirka omfang: Ca. 40 sider
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- https://www.duden.de/
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Thema 4: Urbanes Leben
Der er arbejdet med fænomenet Großstadtleben / Urbanes Leben og det er belyst fra flere vinkler med inddragelse af et udvalg af forskelligartet materiale i forskellige genrer.
Der indgår ældre såvel som nyere tekster, der belyser aktuelle, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Tyskland
Eleverne har lavet en mundtlig videopræsentation af en tekst i temaet.
(mundtlig eksamenstræningsopgave)
Kernetekster: (det er disse materialer, I skal inddrage i "Vergleich")
1. OK Kid: "Stadt ohne Meer"
2. Jens Eisel: Frei
3. Kurt Tucholsky: Augen in der Großstadt (19
4. Anja Tuckermann „Potsdamer Straße“
5. Babylon Berlin Folge 1,2
Supplerende materiale:
- Theodor Storms Gedicht "Die Stadt"
- Deutschland in den Goldenen Zwanzigern: "Terra X" 3: "Goodbye Kaiser – hello Party!" (2021) (Dokumentar ZDFmediathek 43 min.)
Omfang ca. 30 sider
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test: personlige og possessive pronominer på tysk
|
01-10-2024
|
Arbejd selv med mundtlig aflevering
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Thema 5: Multikulturelles Deutschland
Forløbet skal ses som et forløb om det multikulturelle tyskland med fokus på b.la. tyrkere i Tyskland.
Formålet er at give et nuanceret og opdateret billede af Tyskland som multikulturelt indvandringsland.
Temaet giver indblik i baggrunden for indvandringen til Tyskland. Endvidere arbejdes med oplevelsen af at være anderledes i en ny kultur, tilpasningsvanskeligheder samt integration. I emnet inddrages diskussioner om fordomme samt nedbrydning af fordomme.
Kerntexte: (det er disse materialer, I skal inddrage i "Vergleich")
1. Sezer, Erdal: "Es wird immer etwas fremdes bleiben"
2.Alanyali, Iris: »Mir ist heut so türkisch zumute«
beide aus: "Hier ist meine Heimat", Tyskforlaget 2011
3. Jana Frey: „Ich, die andere“ (2007) aus „wir sind wir“, Gyldendal 2010
4. Samdereli, Yasemin: "Almanya - Willkommen in Deutschland", Film 2011
5. Al-Gear – Integration. Text und Musikvideo ttps://youtu.be/kXfsIzTUa0M
suppelernede stof:
Gattungen, S. 167-174
Integrationstheorie: Dein Deutschland
Planet Wissen: Geschichte der Gastarbeiter
www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html
Cirka omfang: Ca. 35 sider
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Multikulti Deutschland skriftlig test
|
05-12-2024
|
Multikulti Deutschland Mundtlig præsentation
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Thema 6: Deutsche Feste und Traditionen
Landeskunde: Deutsche Sitten und Traditionen:
Vi arbejder med typiske tyske skikke og traditioner for at blive klogere på, hvad der optager tyskerne og hvordan de fejrer højtider, fester mm.
Advent
Weinachten
Neujahr(Silvester)
Oktoberfest
"3. Oktober – Tag der Deutschen Einheit"
Duzen oder Siezen?
Der arbejdes med følgende faglige mål :
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
Kernestof:
Theodor Storm: Knecht Ruprecht
Eugen Roth: Das Oktoberfest(1960)
Robert Gernhardt: "Die Falle" fra: Kirsten Arnvig, Niels Kyrsting: "Vorwärtsträumen" (Gyldendal Uddannelse 1999):
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Thema 7: Sport & Fußball in Deutschland (EKSAMEN)
Tyskland som sports- og fodboldnation.
Forløbet har fokus på de historiske, samfundsmæssige og kulturelle aspekter af sport og fodbold i Tyskland.
Gennem forskellige teksttyper (det udvidede tekstbegreb: film, litterære tekster, artikler, erindringer) behandles forskellige sider af temaet: Sport, Fankultur, klubkultur, landshold, fodboldoplevelser,
individuelle mundtlige fremlæggelser af novelle om fodbold
(mundtlig eksamenstræningsopgave)
Kernetekster: (det er disse materialer, I skal inddrage i "Vergleich")
1. Frank Goosen: Weil Samstag ist - Grundlagen. Wieso Fußball (Erinnerungen)
2. Das Wunder von Bern (Film)
Begeisterung rund um die deutschen Fußballstadien:
3. Stadion-Party. Nie war´s so geil, ein Fan zu sein (Zeitungsartikel)
4. Lea Flechtner: Frauen in der aktiven Fanszene (Auszug des Fan-Buchs"Wir sind Dortmund")
Supplerende materiale: (dette materiale er IKKE kernestof!)
Wiebke Petrowitz: Aus Aktuellem Anlass, Systime, 2018
- Sport:
Einstieg: Warum Sport? (indledende faktatekst)
Fußball in Deutschland:
Fußball in Deutschland (indledende faktatekst)
Sport und Integration welche Rolle Sport bedeutet für die Integration.
Die Doku: "Einigkeit und Recht und Vielfalt”, ARD, 2024, 45 Min. (CFU)
Unterschiedliche Fankulturen( Intro-Text)
Omfang: Ca. 40 sider
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sport und Fussball Mündliche Präsentation
|
01-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Thema 8: Deutsche Märchen (EKSAMEN)
Eleverne har arbejdet med udvalgte tyske eventyr med fokus på såvel folkeeventyr af brødrene Grimm, et schweizisk eventyr og på de typiske genretræk, samt aktant- og kontraktmodellen. Til sidst i forløbet har eleverne skrevet en opgave med forskellige elementer fra de læste eventyr: Resümee, Analyse, Märchenmerkmale, Vergleich)
Eleverne har lavet en mundtlig præsentation af en tekst i temaet.
(mundtlig eksamenstræningsopgave)
Kernetekster: (det er disse materialer, I skal inddrage i "Vergleich")
1. Grimm: Rotkäppchen. (aus Gattungen, Gyldendal 2017)
2. Grimm: Frau Holle (aus Vorvärtsträumen, Gyldendal 2000)
3. Grimm: Hans Dum
4. Ein Märchen aus der Schweiz: Die Stieftochter (Aus Aussenseiter, Gyldendal 2018)
Supplerende materiale:
5. Die Gattung „Märchen“ (aus Gattungen, Gyldendal 2017)
6. Analysemodellen: Aktantenmodell und Kontraktmodell
Omfang: Ca. 30 sider
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tilladte hjælpemidler (EKSAMEN)
Digitale hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også er tilladte at bruge til eksamen (OG KUN DISSE!!!):
- www.ordbogen.com
- www.abc.ordbogen.com
- www.duden.de
- https://dict.leo.org/englisch-deutsch LINKS TIL...
- https://www.dwds.de/
INGEN forbindelse til andre sider på nettet, INGEN AI, Chatbots, Google Translate
ALLE noter, dokumenter skal være downloadet på PC, så de kan tilgås OFF-LINE, eller printes ud og medbringes på papir. (dvs. ingen One-drive Googledrev, Dropbox og lignende eksterne lagringstjenester, som du skal bruge internetforbindelse til )
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802206878",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802206878",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802206878"
}