Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Almedina Bajramovic Boskailo
|
Hold
|
2023 Ty/i (1 Tyi/I, 2 Tyi/I)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ein Neuer Anfang
Forløbet fokuserer på nye begyndelser. Eleverne er nye i gymnasiet og nye på deres tyskhold, og nogle har måske brug for en ny begyndelse på flere planer.
Vi læser tekster om nye begyndelser og ser også på nye begyndelser i den tyske historie.
Fokus på tekstanalyse af lyrik og noveller.
Kernetekster:
1. Linda: Neuanfang (2021): https://www.youtube.com/watch?v=tUhMMe2GHX0 (Tekst + Video)
2. Julia Franck: "Streuselschnecke" in Ein neuer Anfang s. 16-17
3. "Geschichtliche Neuanfänge" in Ein neuer Anfang s. 36-37.
4. Borchert, Wolfgang. „Nachts schlafen die Ratten doch“ in Gattungen s. 17-19
5. "Die Grenze ist offen" in Vorwärtsträumen s. 22-24
Supplerende stof:
Helle Egendal: "Die Gattung Kurzgeschichte", i "Gattungen", Gyldendal 2017.
Omfang: Ca. 40 sider
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimi
I dette forløb vil vi se nærmere på et udvalg af forbrydelser - herunder mord - i et udvalg af 3 litterære tekster. Desuden kommer eleverne til at arbejde med et afsnit af Tatort (det udvidede tekstbegreb). Eleverne får et indblik i tysk kultur og litteratur samt Tysklands samfundsforhold.
Kernestof:
- Tysksprogede litterære tekster
- Tysksprogede tekster fra de sidste 10 år (Tatort)
- Tysklands kultur og samfundsforhold
Materiale
Kernetekster:
Ukendt forfatter. ”Mord im Hotel” (1989). Fra: Anker-Møller, Karsten, Frederiksen, Leif og Jacobsen, Hans Henrik: Meiner Meinung nach 1. Gyldendal, 1989.
Moser, Milena. ”Letzte Pizza” (1999). Fra: Homann, Angela & Erik Wikkelsø Pedersen. „Kurzum – Text und Sprache“. Tyskforlaget, 2005.
Noll, Ingrid. “Nasentropfen” (2005). Fra: Aggedam et al..: “Geht's Weiter”. Tyskforlaget, 2012
Film: Jauch, Thomas: Tatort: "Neugeboren" (2021). ARD, Tatort
Supplerende tekster:
DW: “Deutsche Leser lieben Krimis” (2009) https://www.dw.com/de/deutsche-leser-lieben-krimis/a-4646024
Egedal, Helle. "4. Krimi" (side 77-86). Fra: Egendal, Helle: „Gattungen“. Gyldendal, 2017.
Fletcher, Adam. “Wie man Deutscher wird”: “Tatort gucken”. Fra Kristensen, Anette. “Lebenswege”. Tyskforlaget, 2015.
Cirka omfang: Ca. 40 sider
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beziehungen
Gennem læsningen af og arbejdet med forskelligartede tysksprogede tekster (det brede tekstbegreb) skal eleverne få en forståelse af, hvor alsidigt temaet ”Beziehungen” kan være. Der fokuseres både på venskabsforhold, kærlighedsforhold, når forholdet går i stykker samt forhold, der påvirkes af samfundsmæssige problematikker (integration, 2. verdenskrig og jødehad).
Kernetekster:
Ute Wieland: Tigermilch, 2017
Margret Steenfatt: ”Jonathan hat das Flugzeug verpasst“ (1977) (fra: Susanne F. Svendsen: Textmosaik, Kaleidoscope 1995)
Roger Cicero: ”Kompromisse” (2007) fra albummet Männersachen
Andreas Bourani: ”Auf anderen Wegen“ (2014) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
Julia Franck: „Streuselschnecke“ (2000) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
Supplerende materiale:
Thomas Plaβmann: „Tschulligung…“ (Cartoon) (2015) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
Cirka omfang: Ca. 40 sider
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Relative pronominer
-
I dag skal vi bruge tid på at rette jeres tests samt påbegynde jeres kommende mundtlige aflevering
-
Deutsche Höflichkeit - Übungen
-
Flashcards
-
KauF Dich GLücklich Flashcards | Quizlet
-
Relative pronominer sammensæt.docx
-
Øv jer på gloser til Tigermilch I Quizlet
-
Husk, at få øvet på de relative pronominers bøjning
-
Vi starter med at samle op på spørgsmålene fra inden påske og begynder på filmen i dag.
-
Øv jer på quizlet I Tigermilch
-
Vi ser resten af filmen og arbejder med film-spørgsmål.
-
Øv på de relative pronominer
-
LEKTIE: Læs "Jonathan hat das Flugzeug verpasst" til i dag. s. 11-13
-
Andreas Bourani - Auf anderen Wegen (Official Video)
-
Kompromisse
-
Øv på de relative pronominers bøjning, hvis ikke du allerede kan dem eller reglerne.
-
Personlige pronominer
-
Socrative test - øv jer på de relative pronominer, bestemte og ubestemte artikler, verbernes bøjning + sætningsanalyse
-
Personlige pronominer oversæt.doc
-
Husk, I skal have en papirseddel med navn med i dag, hvori I skriver, hvad I forventer i karakter mundtligt og skriftligt i tysk + en forklaring på hvorfor.
-
I skal få læst op på teksterne + film, som vi har haft i emnet "Beziehungen" samt have styr på sætningsanalyse, verbernes bøjning + relative pronominer. I får 3 elevtimer til at forberede jer til testen, så tag det seriøst og få læst op.
-
Ha' jeres noter og kompendier med til alle tre emner: Ein neuer Anfang, Krimi og Beziehungen.
-
Eksamenshandout.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jugend und Soziale Medien
Formål og fokus:
Forløbet skal ses som et forløb om unge i Tyskland og deres brug af sociale medier.
Der vil blive arbejdet med diverse undertemaer, som fx brug af sociale medier/konsekvenser af sociale medier og generelle ungdomsproblemer.
Der vil blive arbejdet med forskellige typer tekster og mediemateriale (herunder undersøgelser, interviews, statistik, en sang + en film).
Kernetekster:
- Programmiert (2013) af Tim Bendzko i Auf uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Gefällt mir: so geht Social Media (2014) af Kira Brück i Auf uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
- Alle wollen Mainstream sein (2016) af Barbara Vorsamer i Genau af Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
- Film: Lenalove (2016) af Florian Gaag
- Statistik til tyske unge og brug af sociale medier https://izi.br.de/deutsch/Grundddaten_Jugend_Medien.pdf
Supplerende materiale:
- http://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/jugend-studie-so-denken-junge-menschen-in-deutschland-a-1089407.html
- https://de.statista.com/themen/163/jugendliche/#topicOverview
Grammatik:
- Repetition af artikler, ordstilling, modalverber
Ordbogen.com er anvendt og må derfor anvendes til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jugend-Studie: So denken junge Menschen in Deutschland
-
Arbeitsblatt intro_jugendkultur.docx
-
Tim Bendzko - Programmiert (Offizielles Video)
-
Programmiert flashcards
-
Programmiert Flashcards
-
Husk grammatikbogen
-
Flashcards Gefällt mir: so geht Social Media | Quizlet
-
Husk at få øvet på sætningsled, da vi tager nogle flere sætninger i dag.
-
Jugend-kompendie: Genlæs teksten "Gefällt mir" s. 4-5
-
Gefällt mir quizlet
-
Øv på den bestemte og ubestemte artikel i grammatikbogen s. 18-19
-
Jugendkompendie: Læs og forstå s. 9-10 indtil overskrift: die meisten schätzen.
-
Alle wollen mainstream sein I Quizlet
-
Alles in allem s. 27-28
-
Alles in allem s. 39-41
-
Alle wollen Mainstream sein I Quizlet
-
Opgaverne 1.1, 2.1 + 2.2, 3.1, 5, 8.1 og 9.1 og 9.3 efter teksten i kompendiet laves i timen i dag og uploades under elevfeedback inden timen slutter. Derefter gives fravær.
-
LENA LOVE (2016) - Trailer **HD**
-
Alles in allem s. 32-34
-
Alles in allem s. 59
-
I skal få læst op på teksterne herunder sang og film, som vi har haft i emnet "Jugend und Soziale Medien" samt have styr på sætningsanalyse, artiklerne, regelmæssige verber og modalverber. Det er alle grammatiske emner, som vi havde i 1.g, men som vi
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Familie
Formål og fokus:
Forløbet fokuserer på familie og familiestrukturer samt de dertilhørende problemstillinger. Eleverne arbejder med tekstforståelse, analyse og fortolkning, læsning, mundtlighed samt skriftlighed. Til slut arbejder med den typiske tyske familie 2024, hvor de skal holde forskellige oplæg.
Kernetekster:
1. Die moderne Familie – ”Einführung”
(I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”,
Systime 2013)
https://dd.systime.dk/?id=120
2. Oliver Gehrs: ”So leben wir” (I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime 2013)
https://dd.systime.dk/?id=195
3. Henning Sussebach:”Ich will wissen, wer er ist”
(I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime 2013)
https://dd.systime.dk/?id=159
4. Kerstin Ott: "Regenbogenfarben" 2018, https://www.youtube.com/watch?v=jaeeiWuXUoo&ab_channel=ICHFINDSCHLAGERTOLL
Omfang: Ca. 25 sider
Grammatik:
- Modalverber
- Pronomener
- Genitiv
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig aflevering 1: Familie
|
07-11-2024
|
Test 2: Familie
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rassismus
Formål og fokus:
Eleverne skal gennem arbejdet med forskellige tyske tekster og medier blive klogere på, hvad begrebet racisme dækker over. Vi vil undersøge begrebet i et historisk perspektiv (hovedsageligt ift. Nazitiden og jødeforfølgelse) og i et mere nutidigt perspektiv i både Tyskland og Østrig. Gennem arbejdet med artikler, tekster, en film, og en sang vil vi se på, hvordan nutidens tysksprogede samfund beskæftiger sig med racisme, og hvor stor en rolle racismen spiller.
Kernetekster:
- Christensen og Rasmussen: „Wie war’s? Ein Jahrhundert wird besichtigt“. Gads Forlag, 1997. Dokument 6, Judenverfolgung und Endlösung. 1,5 side
- Hiemer, Ernst: „Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe“, 1938. 3,5 side
- Yasmo und die Klangkantine – zwei, 2017.
- Film: Fatih, Akin: Aus dem Nicht’s, 2017.
Supplerende materiale:
- Tellesen, Peters og Nielsen: „Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute“, Systime 2016. Politik und Neonazismus heute. (Baggrundslæsning på dansk)
- EU-STUDIE: Rassismus in Österreich stark gestiegen. 25. oktober 2023. https://orf.at/stories/3337604/ (om racisme i Østrig sammenlignet med andre europæiske lande)
Omfang: ca. 25 sider
Grammatik: præpositioner
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Das Leben in der DDR
Formål og fokus:
Eleverne skal få en forståelse for, hvordan det var at leve i DDR – på godt og ondt. Der vil være fokus på den historiske baggrund og leveforhold (at leve med en mur, STASI, flugt, men også hvordan DDR var en tryghed for nogle borgere). Vi slutter af med murens fald i 1989, og ser på, hvordan stemningen var den 9. november 1989.
Hermed er der fokus på kultur, historie og samfundsforhold i Tyskland efter 1945.
Vi har især fokus på tekst- og filmanalyse samt perspektivering.
Kernetekster:
- Film: Goodbye, Lenin (2003) af Wolfgang Becker
- Udo Lindenberg: ”Mädchen aus Ostberlin” (1973)
https://www.youtube.com/watch?v=XnOyDPdzJtU
- André Lorenz & Daniel Biskup: "In den Fängen der Stasi"
- Film: Ballon (2018) af Michael Herbig
- Die Grenze ist offen – 12-jähriges Mädchen aus Leipzig berichtet
Supplerende materiale:
- Udvalgt historiske fotos aus: Diekmann: Die Mauer – The Wall, Fotografien 1961-1992, Fackelträger Verlag, 2009
- Andersen & Husum: Es war einmal ein Land, Tyskforlaget 2015, s. 4 (forord)
- Deutsche Welle: Eingemauert – die innerdeutsche Grenze (2009): https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k&t=12s
- "Das Ministerium für Staatssicherheit (die Stasi)"
- Bespitzelungsmethoden der Stasi
Omfang: ca. 30 sider
Grammatik:
- Repetition af relative pronominer, genitiv og modalverber
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802212676",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802212676",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802212676"
}