Holdet 2023 Ty/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lasse Levin Busk Hansen
Hold 2023 Ty/j (1 Tyj/I, 2 Tyj/I)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ein Neuer Anfang
Titel 2 Krimi/Verbrechen
Titel 3 Beziehungen
Titel 4 Soziale Brennpunkte in Deutschland
Titel 5 Geteiltes Deutschland - BRD und DDR
Titel 6 Multikultur in Deutschland
Titel 7 Märchen
Titel 8 Miniforløb - Østrig og Schweiz

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ein Neuer Anfang

Forløbet fokuserer på nye begyndelser. Eleverne er nye i gymnasiet og nye på deres tyskhold, og nogle har måske brug for en ny begyndelse på flere planer.
Vi læser tekster om nye begyndelser og ser også på nye begyndelser i den tyske historie.
Fokus på tekstanalyse af lyrik og noveller.

Kernetekster:
1. Linda: Neuanfang (2021) (Tekst)
2. Julia Franck: "Streuselschnecke" in Ein neuer Anfang s. 16-17
3. "Geschichtliche Neuanfänge" in Ein neuer Anfang s. 36-37.
4. Borchert, Wolfgang. „Nachts schlafen die Ratten doch“ in Gattungen s. 17-19
5. "Die Grenze ist offen" in Vorwärtsträumen s. 22-24

Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Krimi/Verbrechen

Opgives til eksamen

Vi har arbejdet med krimiteoretiske begreber, som kan bruges til at analysere krimiteksternes kendetegn (både form og indhold)

Læste tekster:

- Mord im Hotel, Teil 1. Von einem unbekannten Autor, 1989

- Mord im Hotel, Teil 2. Von einem unbekannten Autor, 1989

- Mord im Hotel, Teil 3. Von einem unbekannten Autor, 1989

- Letzte Pizza. Von Milena Moser, 1990

- Nasentropfen. Von Ingrid Noll, 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Beziehungen

Gennem læsningen af og arbejdet med forskelligartede tysksprogede tekster (det brede tekstbegreb) skal eleverne få en forståelse af, hvor alsidigt temaet ”Beziehungen” kan være. Der fokuseres både på venskabsforhold, kærlighedsforhold, når forholdet går i stykker samt forhold, der påvirkes af samfundsmæssige problematikker (integration, krige og jødehad).

Tekster:

- Ute Wieland: Tigermilch, 2017

- Margret Steenfatt: ”Jonathan hat das Flugzeug verpasst“ (1977) (fra:
Susanne F. Svendsen: Textmosaik, Kaleidoscope 1995)

- Roger Cicero: ”Kompromisse” (2007) fra albummet Männersachen

- Andreas Bourani: ”Auf anderen Wegen“ (2014) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018

- Julia Franck: "Streuselschnecke" (2000)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Soziale Brennpunkte in Deutschland

Dette forløb om "Soziale Brennpunkte in Deutschland" har fokus på problemområder i de tyske storbyer (primært Berlin). Her arbejder vi med udvalgte problemområder (især Neukölln i Berlin), hvor vi kigger på selve problemerne, og hvad årsagerne hertil kunne være.

Materiale:

https://www.youtube.com/watch?v=Qx6GxHC_Z6w (Reportage om Hamburg Hauptbahnhof)

https://www.youtube.com/watch?v=LqwuK_7Ghms (Reportage om Kottbusser Tor i Berlin)

Raptekst + musikvideo (Sido - Mein Block, 2004). Fokus på Märkisches Viertel i Berlin

Et uddrag fra romanen "Mein zweites Leben" af Christiane F (2013). Fokus på Kottbusser Tor i Berlin, Hermannplatz i Neukölln (Berlin) og Bahnhof Zoologischer Garten i Berlin

Stadtteilporträt Berlin Neukölln: https://www.youtube.com/watch?v=fk_UguvDF1o

"Neukölln - so fern, so nah" af Mario Kaiser og Johanna Romberg (2002)

Reportage om Ghettoskole i Neukölln, Berlin (https://www.youtube.com/watch?v=mPG1vw8QOgk)

https://www.youtube.com/watch?v=e-zivh8ijOw (Reportage om High-Deck-Siedlung i Neukölln, Berlin)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Geteiltes Deutschland - BRD und DDR

Opgives til eksamen

Dette forløb handler om det opdelte Tyskland i efterkrigstiden, men forløbet fokuserer primært på DDR. Den viden, som eleverne får om BRD, skal primært bruges til at kunne sammenligne med DDR.

Introduktion:

https://www.zdf.de/kinder/logo/das-geteilte-deutschland-100.html

Diverse kort over Tyskland i dag og Tyskland i efterkrigstiden for overblikkets skyld

BRD:

"Das Wirtschaftswunder", i Der Spiegel, 50 Jahre Bundesrepublik, Das deutsche Wunder

DDR:

Leben in der DDR https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/index.html

Alltag in der DDR https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiealltaginderddr100.html

Die Stasi https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiediestasi100.html#Schild- Schwert

Ein Leben für die Stasi: http://print.ik.fh-hannover.de/index.php/component/content/article/19-archiv-iuli- 10/95-ein-leben-fuer-die-stasi

Stasikinder. Ruth Hoffmann: Aufgewachsen im Überwachungsstaat. 2013.

Dessau Dancers, Jan Martin Scharf, 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Multikultur in Deutschland

Opgives til eksamen

Forløbet har forsøgt at give et autentisk syn på integration i de tyske storbyer med hovedvægt på Hamborg og Berlin. Hvordan ser multikulturen ud i Hamborg og Berlin, og hvad ligger bag? Vi har primært læst artikler, set film, set reportager, lyttet til podcasts og læst rapsange:

Bildzeitung, 2018, "Jeder dritte Berliner hat Migrationshintergrund" https://www.bz-berlin.de/archiv-artikel/jeder-dritte-berliner-hat-einen-migrationshintergrund

Nami Shams, 2024, "Der Hamburger Steindamm: Eine Reise durch die Zeit – Von den Anfängen bis zur Gegenwart" https://steindamm.com/der-hamburger-steindamm-eine-reise-durch-die-zeit-von-den-anfaengen-bis-zur-gegenwart/

NDR Doku, 2023, "Boulevard der Gegensätze - Hamburgs Steindamm | die nordstory | NDR Doku" https://www.youtube.com/watch?v=6BhywzzBaMs&t=1711s

Yasemin Şamdereli, 2011, "Almanya – Willkommen in Deutschland"

Annik Rubens, 2020, "Muslime in Deutschland" https://slowgerman.com/2020/11/16/muslime-in-deutschland-sg-219/

Miami Yacine, 2017, "Rotterdam"

Azet, 2017, "Im Milieu"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Märchen

Opgives til eksamen

I dette forløb har vi arbejdet med eventyrgenrens træk, og i den forbindelse har vi læst nedenstående:

-Rotkäppchen af Brüder Grimm, 1812
-Dornröschen af Brüder Grimm (den har de brugt til en mundtlig prøveeksamen), 1812
-Schneewittchen af Brüder Grimm, 1812
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Miniforløb - Østrig og Schweiz


-Gruppefremlæggelser (mundtlig powerpoint med lydfiler) om selvfundet almen viden om hhv. Schweiz og Østrig

-Læsning af nationalsangene fra Østrig, Schweiz og Tyskland

-Mundtlig aflevering om seværdigheder i Wien

https://www.wien.info/de

https://www.ch-info.swiss/de/edition-2021/die-schweiz/fakten

https://www.migration.gv.at/de/leben-und-arbeiten-in-oesterreich/oesterreich-stellt-sich-vor/geografie-und-bevoelkerung/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer