Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Lasse Levin Busk Hansen
|
Hold
|
2023 Ty/j (1 Tyj/I, 2 Tyj/I)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ein Neuer Anfang
Forløbet fokuserer på nye begyndelser. Eleverne er nye i gymnasiet og nye på deres tyskhold, og nogle har måske brug for en ny begyndelse på flere planer.
Vi læser tekster om nye begyndelser og ser også på nye begyndelser i den tyske historie.
Fokus på tekstanalyse af lyrik og noveller.
Kernetekster:
1. Linda: Neuanfang (2021) (Tekst)
2. Julia Franck: "Streuselschnecke" in Ein neuer Anfang s. 16-17
3. "Geschichtliche Neuanfänge" in Ein neuer Anfang s. 36-37.
4. Borchert, Wolfgang. „Nachts schlafen die Ratten doch“ in Gattungen s. 17-19
5. "Die Grenze ist offen" in Vorwärtsträumen s. 22-24
Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimi/Verbrechen
Opgives til eksamen
Vi har arbejdet med krimiteoretiske begreber, som kan bruges til at analysere krimiteksternes kendetegn (både form og indhold)
Læste tekster:
- Mord im Hotel, Teil 1. Von einem unbekannten Autor, 1989
- Mord im Hotel, Teil 2. Von einem unbekannten Autor, 1989
- Mord im Hotel, Teil 3. Von einem unbekannten Autor, 1989
- Letzte Pizza. Von Milena Moser, 1990
- Nasentropfen. Von Ingrid Noll, 2005
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I får 30 minutter til at lave krimioplægget færdigt. Derefter skal I præsentere krimigenren mundtligt for mig på tysk. Imens grupperne kommer ind til mig på skift, sendes klassen ud for at lave opgaven under noter.
-
Anton, Andreas, Cecilie, Gustav, Ida Thomsen, Ida Asp, Sabina, Sebastian, Sofie Larsen, Sofie Nielsen, Therese, Karla mangler at præsentere oplæg om krimigenren for mig. Det klarer vi i dag.
-
Anton, Gustav, Ida Thomsen, Karla, Mia, Nanna, Sabina, Sofie Larsen, Sofie Nielsen, Therese mangler at præsentere oplæg for mig. Det klarer vi fra timens begyndelse.
-
Husk papirene til ordstilling og Nasentropfen
-
Deutsche Höflichkeit - Übungen
-
Flashcards
-
KauF Dich GLücklich Flashcards | Quizlet
-
Husk papirene til Nasentropfen og ordstilling
-
Læs op på alle teksterne fra krimiforløbet (Mord im Hotel 1,2,3, Letzte Pizza og Nasentropfen) og læs op på ordstilling (verbernes placering i især hovedsætninger og bisætninger). Tænk over finitte verber, infinitte verber, perfektum og zu-infinitive
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beziehungen
Gennem læsningen af og arbejdet med forskelligartede tysksprogede tekster (det brede tekstbegreb) skal eleverne få en forståelse af, hvor alsidigt temaet ”Beziehungen” kan være. Der fokuseres både på venskabsforhold, kærlighedsforhold, når forholdet går i stykker samt forhold, der påvirkes af samfundsmæssige problematikker (integration, krige og jødehad).
Tekster:
- Ute Wieland: Tigermilch, 2017
- Margret Steenfatt: ”Jonathan hat das Flugzeug verpasst“ (1977) (fra:
Susanne F. Svendsen: Textmosaik, Kaleidoscope 1995)
- Roger Cicero: ”Kompromisse” (2007) fra albummet Männersachen
- Andreas Bourani: ”Auf anderen Wegen“ (2014) fra Mette Hermann: Los Geht’s, 2018
- Julia Franck: "Streuselschnecke" (2000)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Soziale Brennpunkte in Deutschland
Dette forløb om "Soziale Brennpunkte in Deutschland" har fokus på problemområder i de tyske storbyer (primært Berlin). Her arbejder vi med udvalgte problemområder (især Neukölln i Berlin), hvor vi kigger på selve problemerne, og hvad årsagerne hertil kunne være.
Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=Qx6GxHC_Z6w (Reportage om Hamburg Hauptbahnhof)
https://www.youtube.com/watch?v=LqwuK_7Ghms (Reportage om Kottbusser Tor i Berlin)
Raptekst + musikvideo (Sido - Mein Block, 2004). Fokus på Märkisches Viertel i Berlin
Et uddrag fra romanen "Mein zweites Leben" af Christiane F (2013). Fokus på Kottbusser Tor i Berlin, Hermannplatz i Neukölln (Berlin) og Bahnhof Zoologischer Garten i Berlin
Stadtteilporträt Berlin Neukölln: https://www.youtube.com/watch?v=fk_UguvDF1o
"Neukölln - so fern, so nah" af Mario Kaiser og Johanna Romberg (2002)
Reportage om Ghettoskole i Neukölln, Berlin (https://www.youtube.com/watch?v=mPG1vw8QOgk)
https://www.youtube.com/watch?v=e-zivh8ijOw (Reportage om High-Deck-Siedlung i Neukölln, Berlin)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hjemmefra skal I terpe de to bøjningsskemaer, som jeg har taget screenshot af (spielen og laufen). I bliver hevet op til tavlen uden hjælpemidler, så få det øvet hjemmefra!
-
Kig bøjningsskemaerne fra i sidste uge, så I får genopfrisket, hvordan man bøjer verber i præsens på tysk. MEDBRING PAPIRENE FRA I TORDAGS.
-
Hjemmefra skal I terpe bøjningsskemaet til reden og sprechen.
-
Hjemmefra skal I se videoen på youtube om Kottbusser Tor i Berlin
-
Grupperne:
-
Hjemmefra skal I færdiggøre jeres forberedelser til samtalen med Lasse om problemerne i videoen om Kottbusser Tor samt jeres beskrivelser af ordene Soziale Brennpunkte, Obdachlosigkeit, Süchtigkeit, Verwahrlosung, Armut og Drogenszene. I skal være kl
-
Øv jeres samtale med Lasse hjemmefra, så I er klar fra timens start! Se videoen igen og læs op på ordene, I skal tale om.
-
Grupperne der have tysk samtale med Lasse i dag:
-
Læs op på følgende ting hjemmefra: Svage verbers bøjning i præsens, præteritum og perfektum, ordstilling i bisætninger, omvendt ordstilling, Soziale Brennpunkte, Armut, Verwahrlosung, Drogenszene, Obdachlosigkeit, Süchtigkeit. Der er afsat 3 elevtime
-
Adin og Amelie skal lave prøve i dag, så ØV jer hjemmefra. Kig blokken i tirsdags.
-
Amelie skal have prøve i dag. Tjek beskrivelsen i blokken 17/9
-
Lær bøjningsskemaet til det regelmæssige/svage verbum udenad. I timen bruger vi spin the wheel til at finde 2 elever, der skal op og skrive skemaet på tavlen uden hjælpemidler.
-
Brug 2 timer hjemmefra på at læse om ovenstående emner (lav de opgaver, som I ikke nåede i tirsdags). Læs min feedback til jeres sidste prøve, så I ikke laver de samme fejl igen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Geteiltes Deutschland - BRD und DDR
Opgives til eksamen
Dette forløb handler om det opdelte Tyskland i efterkrigstiden, men forløbet fokuserer primært på DDR. Den viden, som eleverne får om BRD, skal primært bruges til at kunne sammenligne med DDR.
Introduktion:
https://www.zdf.de/kinder/logo/das-geteilte-deutschland-100.html
Diverse kort over Tyskland i dag og Tyskland i efterkrigstiden for overblikkets skyld
BRD:
"Das Wirtschaftswunder", i Der Spiegel, 50 Jahre Bundesrepublik, Das deutsche Wunder
DDR:
Leben in der DDR https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/index.html
Alltag in der DDR https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiealltaginderddr100.html
Die Stasi https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiediestasi100.html#Schild- Schwert
Ein Leben für die Stasi: http://print.ik.fh-hannover.de/index.php/component/content/article/19-archiv-iuli- 10/95-ein-leben-fuer-die-stasi
Stasikinder. Ruth Hoffmann: Aufgewachsen im Überwachungsstaat. 2013.
Dessau Dancers, Jan Martin Scharf, 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Multikultur in Deutschland
Opgives til eksamen
Forløbet har forsøgt at give et autentisk syn på integration i de tyske storbyer med hovedvægt på Hamborg og Berlin. Hvordan ser multikulturen ud i Hamborg og Berlin, og hvad ligger bag? Vi har primært læst artikler, set film, set reportager, lyttet til podcasts og læst rapsange:
Bildzeitung, 2018, "Jeder dritte Berliner hat Migrationshintergrund" https://www.bz-berlin.de/archiv-artikel/jeder-dritte-berliner-hat-einen-migrationshintergrund
Nami Shams, 2024, "Der Hamburger Steindamm: Eine Reise durch die Zeit – Von den Anfängen bis zur Gegenwart" https://steindamm.com/der-hamburger-steindamm-eine-reise-durch-die-zeit-von-den-anfaengen-bis-zur-gegenwart/
NDR Doku, 2023, "Boulevard der Gegensätze - Hamburgs Steindamm | die nordstory | NDR Doku" https://www.youtube.com/watch?v=6BhywzzBaMs&t=1711s
Yasemin Şamdereli, 2011, "Almanya – Willkommen in Deutschland"
Annik Rubens, 2020, "Muslime in Deutschland" https://slowgerman.com/2020/11/16/muslime-in-deutschland-sg-219/
Miami Yacine, 2017, "Rotterdam"
Azet, 2017, "Im Milieu"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Märchen
Opgives til eksamen
I dette forløb har vi arbejdet med eventyrgenrens træk, og i den forbindelse har vi læst nedenstående:
-Rotkäppchen af Brüder Grimm, 1812
-Dornröschen af Brüder Grimm (den har de brugt til en mundtlig prøveeksamen), 1812
-Schneewittchen af Brüder Grimm, 1812
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Miniforløb - Østrig og Schweiz
-Gruppefremlæggelser (mundtlig powerpoint med lydfiler) om selvfundet almen viden om hhv. Schweiz og Østrig
-Læsning af nationalsangene fra Østrig, Schweiz og Tyskland
-Mundtlig aflevering om seværdigheder i Wien
https://www.wien.info/de
https://www.ch-info.swiss/de/edition-2021/die-schweiz/fakten
https://www.migration.gv.at/de/leben-und-arbeiten-in-oesterreich/oesterreich-stellt-sich-vor/geografie-und-bevoelkerung/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802247196",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802247196",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59802247196"
}