Holdet 2023 En/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lars Riber Kristensen, Trine Brohus
Hold 2023 En/w (1w En, 2w En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The American Dream
Titel 2 Growing up
Titel 3 Crime fiction - EXAM
Titel 4 Young Aboriginals - EXAM
Titel 5 And Then There Were None - EXAM
Titel 6 Sports and Culture - EXAM

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The American Dream

The American Dream

I dette forløb opnår eleverne et grundigere kendskab til hvordan USA blev til det land, som vi kender i dag. Derfor har forløbet taget udgangspunkt i historiske nedslag, som har være relevante for at få en bredere forståelse for USA. Eleverne er først blevet præsenteret for Frontier heriatage og American values, der senere skaber grundlaget for ”The American Dream.”

Eleverne arbejder med historiske tekster og kerneværdierne for USA: life, liberty and the persuite of happiness. Efterfølgende arbejder de med Jakob A. Riis’ billeder fra the Second wave of immigration. Eleverne bliver stillet til opgave, at skrive en historie ud fra et selv vagt billede taget af Jacob A. Riis. I denne proces introduceres eleverne for creative writing og figurative language.
Eleverne har gennem dette forløb arbejdet med talen ”I have a Dream”, hvor de er blevet introduceret for appelformerne og Rhetorical figures. Eleverne er yderligere blevet gjort bekendt med forskellen på fiction og nonfiction.

Eleverne har arbejdet med teksterne ”Let America be America again” og ”The Hate U give” i forbindelse med the civil rights movement og BLM. I forbindelse med analysen af digtet ” Let America be America again” har eleverne igen arbejdet med figurative language.


Materiale:

The frontier heritage.docx
"Call me Arnold"
Excerpt from The Declaration of Independence (1776)
Jacob A Riis - the second wave of immigration to the US.
"I Have a Dream"
Joe Biden Gettysburg Campaign Speech Transcript October 6 | Rev Blog
"The Hate U Give" chapter 1-3
"Let America Be America Again" Danez Smith.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Growing up

I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet Growing up gennem forskellige genrer. De fleste af teksterne er fra antologien ”Context”, og eleverne er blevet introduceret til analyseredskaber til fiction og non-fiction.

I begyndelsen af forløbet blev eleverne præsentereret for Hemingways værk ”Indian Camp” og ”Bjerge som Hvide Elefanter” (Den danske oversættelse), hvor eleverne arbejdede med den minimalistiske skrivestil. Efterfølgende læste de The Shining Mountain, som er udformet som et moderne eventyr. Eleverne arbejdede med eventyrgenren (folktales / fairytales) for at opnå en større forståelse af konstruktionen og tematikkerne i de klassiske eventyr, og hvorfor disse er interessante for ”growing up”. Yderligere arbejdede eleverne med intertekstualitet i ”Shrek”.

Som en del af forløbet arbejdede eleverne med teksten ”Just like that”, som bl.a. beskæftiger sig med man vs. boy og toxic masculinity. I forlængelse af dette indrog vi Emma Watsons UN tale “Gender equality is your issue too”. Eleverne arbejdede her med den retoriske analyse.

Afslutningsvist læste eleverne teksterne "PM's Wife crusades against bullies" og "Together, we can beat bullies” for at kunne arbejde videre med de retoriske virkemidler, der bliver anvendt til at analysere non-fiction. Eleverne så efterfølgende kortfilmen ”One Small Step” for at afslutte forløbet ”growing up”. Her blev de introduceret til Cinematic techniques.

Materiale:
"Indian camp" Contexts
"Hills Like White Elephants"
“The Shining Mountain” p. 18-22.
"Just like that" page. 24-29 in Contexts
Boys Don't Cry | White Ribbon PSA (youtube.com)
Emma Watsons's UN Speech emma watson's un speech - Google Search
"PM's Wife crusades against bullies" p. 39.41 Context
"Together, we can beat bullies" p.42-44 Context
"One Small Step" https://mitcfu.dk/Login/?path=L2luZm8uYXNweA==

Grammar:
Ordklasser Fejlstøvsugeren page 11-12 + 115-117
Verbs: Fejlstøvsugeren p. 22-24
Genitiv (ejefald) Min læring.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary of the short story "Delaney" by Hannah Wes 01-02-2024
Analytical essay Delaney 28-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crime fiction - EXAM

Dette forløb har taget udgangspunkt i tekst- og medieanalyse. Eleverne har gennem serier, tekster og podcast skulle komme frem til hvorfor netop crime genren er så enormt populær. For at kunne genrebestemme de forskellige former for crime fiction, blev eleverne introduceret for ”Subgenres in Crime fiction”. Eleverne har fokuseret på Nordic Noir, Nordisk Crime Fiction, True Crime, american crime og british crime.

Materiale:

“A study In Scarlet” Chapter one, Sir Arthur Conan Doyle
BBC Sherlock

"Mr. Preble Gets Rid of His Wife | The New Yorker

"A Guy Walks into a bar" Case reopened

"Darkly Dreaming Dexter" Case reopened

"Forbrydelsen": Sæson 1 – 1. episode | Se online her | DRTV

Case 20: Phoebe Veitch (WHANGANUI CHRONICLES – PART I) | True
Crime New Zealand (NZ) (truecrimenz.com)

Scandi Realism and Nordic Noir - Glimpse from the Globe
Why Are We So Obsessed With True Crime? (lawyer-monthly.com)


Grammar:
Verbets tider (nutid, datid, førnutid, førdatid samt fremtid)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral presentation 20-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Young Aboriginals - EXAM


Fokus på unge aboriginals levevilkår i Australien. Især de fordomme og udfordringer de møder, samt deres historie i landet. Forløbet har også haft fokus på artikellæsning og analyse.




Young Aboriginals Pensum

Australia’s Aboriginals by Michael Finkel (2013) http://ngm.nationalgeographic.com/2013/06/aboriginal-australians/finkel-text

Aboriginal teens open up about life in Alice Springs (2013) by Lin Taylor
https://www.sbs.com.au/news/aboriginal-teens-open-up-about-life-in-alice-springs


The Stolen Generations (2017) documentary produced by the National Museum of Australia.
https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY

Australia's Aboriginal youth: Young life in our oldest civilisation (2017) by Abigail Payet
https://www.bbc.co.uk/bbcthree/article/1e98f892-d352-4aef-9c4e-3b024579d867


omfang ca. 50 sider


Følgende digitale ordbøger og hjælpemidler er brugt i undervisningen og må bruges til eksamen:

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.ordbogen.com/
https://www.abc.ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.urbandictionary.com/
https://ordnet.dk/
https://www.thesaurus.com/
https://englishclass.dk/index.html
https://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Main_Page
https://www.oed.com/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 And Then There Were None - EXAM

We have read and worked with the crime novel "And Then There Were None" as well as the recent BBC (2015) version of the it. Furthermore, we have refreshed many of the genre traits from last years topic about crime fiction.

omfang: ca. 400 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sports and Culture - EXAM

Fokus på sport og kultur/politik i USA, samt argumentationsanalyse. Især har der været fokus på racisme og også politik ved OL.
Students will analyze various nonfiction texts in order to understand how sports and politics influence one another. We will limit our focus to mainly American sports and race relations.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer