Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Lars Riber Kristensen, Trine Brohus
|
Hold
|
2023 En/w (1w En, 2w En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The American Dream
The American Dream
I dette forløb opnår eleverne et grundigere kendskab til hvordan USA blev til det land, som vi kender i dag. Derfor har forløbet taget udgangspunkt i historiske nedslag, som har være relevante for at få en bredere forståelse for USA. Eleverne er først blevet præsenteret for Frontier heriatage og American values, der senere skaber grundlaget for ”The American Dream.”
Eleverne arbejder med historiske tekster og kerneværdierne for USA: life, liberty and the persuite of happiness. Efterfølgende arbejder de med Jakob A. Riis’ billeder fra the Second wave of immigration. Eleverne bliver stillet til opgave, at skrive en historie ud fra et selv vagt billede taget af Jacob A. Riis. I denne proces introduceres eleverne for creative writing og figurative language.
Eleverne har gennem dette forløb arbejdet med talen ”I have a Dream”, hvor de er blevet introduceret for appelformerne og Rhetorical figures. Eleverne er yderligere blevet gjort bekendt med forskellen på fiction og nonfiction.
Eleverne har arbejdet med teksterne ”Let America be America again” og ”The Hate U give” i forbindelse med the civil rights movement og BLM. I forbindelse med analysen af digtet ” Let America be America again” har eleverne igen arbejdet med figurative language.
Materiale:
The frontier heritage.docx
"Call me Arnold"
Excerpt from The Declaration of Independence (1776)
Jacob A Riis - the second wave of immigration to the US.
"I Have a Dream"
Joe Biden Gettysburg Campaign Speech Transcript October 6 | Rev Blog
"The Hate U Give" chapter 1-3
"Let America Be America Again" Danez Smith.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Growing up
I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet Growing up gennem forskellige genrer. De fleste af teksterne er fra antologien ”Context”, og eleverne er blevet introduceret til analyseredskaber til fiction og non-fiction.
I begyndelsen af forløbet blev eleverne præsentereret for Hemingways værk ”Indian Camp” og ”Bjerge som Hvide Elefanter” (Den danske oversættelse), hvor eleverne arbejdede med den minimalistiske skrivestil. Efterfølgende læste de The Shining Mountain, som er udformet som et moderne eventyr. Eleverne arbejdede med eventyrgenren (folktales / fairytales) for at opnå en større forståelse af konstruktionen og tematikkerne i de klassiske eventyr, og hvorfor disse er interessante for ”growing up”. Yderligere arbejdede eleverne med intertekstualitet i ”Shrek”.
Som en del af forløbet arbejdede eleverne med teksten ”Just like that”, som bl.a. beskæftiger sig med man vs. boy og toxic masculinity. I forlængelse af dette indrog vi Emma Watsons UN tale “Gender equality is your issue too”. Eleverne arbejdede her med den retoriske analyse.
Afslutningsvist læste eleverne teksterne "PM's Wife crusades against bullies" og "Together, we can beat bullies” for at kunne arbejde videre med de retoriske virkemidler, der bliver anvendt til at analysere non-fiction. Eleverne så efterfølgende kortfilmen ”One Small Step” for at afslutte forløbet ”growing up”. Her blev de introduceret til Cinematic techniques.
Materiale:
"Indian camp" Contexts
"Hills Like White Elephants"
“The Shining Mountain” p. 18-22.
"Just like that" page. 24-29 in Contexts
Boys Don't Cry | White Ribbon PSA (youtube.com)
Emma Watsons's UN Speech emma watson's un speech - Google Search
"PM's Wife crusades against bullies" p. 39.41 Context
"Together, we can beat bullies" p.42-44 Context
"One Small Step" https://mitcfu.dk/Login/?path=L2luZm8uYXNweA==
Grammar:
Ordklasser Fejlstøvsugeren page 11-12 + 115-117
Verbs: Fejlstøvsugeren p. 22-24
Genitiv (ejefald) Min læring.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary of the short story "Delaney" by Hannah Wes
|
01-02-2024
|
Analytical essay Delaney
|
28-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crime fiction - EXAM
Dette forløb har taget udgangspunkt i tekst- og medieanalyse. Eleverne har gennem serier, tekster og podcast skulle komme frem til hvorfor netop crime genren er så enormt populær. For at kunne genrebestemme de forskellige former for crime fiction, blev eleverne introduceret for ”Subgenres in Crime fiction”. Eleverne har fokuseret på Nordic Noir, Nordisk Crime Fiction, True Crime, american crime og british crime.
Materiale:
“A study In Scarlet” Chapter one, Sir Arthur Conan Doyle
BBC Sherlock
"Mr. Preble Gets Rid of His Wife | The New Yorker
"A Guy Walks into a bar" Case reopened
"Darkly Dreaming Dexter" Case reopened
"Forbrydelsen": Sæson 1 – 1. episode | Se online her | DRTV
Case 20: Phoebe Veitch (WHANGANUI CHRONICLES – PART I) | True
Crime New Zealand (NZ) (truecrimenz.com)
Scandi Realism and Nordic Noir - Glimpse from the Globe
Why Are We So Obsessed With True Crime? (lawyer-monthly.com)
Grammar:
Verbets tider (nutid, datid, førnutid, førdatid samt fremtid)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oral presentation
|
20-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
And Then There Were None - EXAM
We have read and worked with the crime novel "And Then There Were None" as well as the recent BBC (2015) version of the it. Furthermore, we have refreshed many of the genre traits from last years topic about crime fiction.
omfang: ca. 400 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sports and Culture - EXAM
Fokus på sport og kultur/politik i USA, samt argumentationsanalyse. Især har der været fokus på racisme og også politik ved OL.
Students will analyze various nonfiction texts in order to understand how sports and politics influence one another. We will limit our focus to mainly American sports and race relations.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60367552079",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60367552079",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60367552079"
}