Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
René Cortsen Møller
|
Hold
|
2023 Ma/z (1z Ma, 2z Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regneregler og ligninger
- Regningarternes hieraki
- Parenteser
- Brøker
- Ligninger af første grad
- 2 ligninger med 2 ubekendte (Substitutionsmetoden og lige store koefficienters metode)
- Rødder
- Numerisk værdi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv Statistik
Ugrupperede observationer, herunder
- hyppighed, frekvens og kumuleret frekvens
- søjlediagrammer / pindediagrammer
- kvartilsæt
- boksplot
- middelværdi
- outliers
- skævhed i fordeling
Grupperede observationer, herunder
- intervalhyppighed, intervalfrekvens og kumuleret intervalfrekvens
- histogrammer
- sumkurver
- kvartilsæt
- middelværdi
Maple er blevet benyttet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 4
|
24-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procent- og rentesregning
- procentændring og fremskrivningsfaktor
- procentafvigelse mellem to værdier
- kapitalfremskrivningsformlen / renteformlen (inkl. bevis for isolering af de enkelte parametre)
- indekstal
- gennemsnitlig procentvis ændring
- annuitetsberegning herunder opsparingsannuitet og gældsannuitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 5
|
08-12-2023
|
Hjemmeopgave 6
|
15-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentiel sammenhæng
- 10-talslogaritmen
- karakteristika for eksponentielle funktioner
- konstanterne a og b's betydning
- bestemmelse af forskrift givet to punkter, herunder beviset for formlerne
- vækstrate og fremskrivningsfaktoren
- enkelt-logaritmisk koordinatsystemer, herunder at grafen for en eksponentialfunktion giver en ret linje i et enkeltlogaritmisk koordinatsystem
- fordoblings - og halveringskonstanten for eksponentielle funktioner med bevis
- regression i Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 7
|
13-02-2024
|
Prøve i feb
|
27-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potens sammenhæng
- karakteristika for potensfunktioner
- konstanternes betydning, dvs. grafens forløb for a < 0, a = 0, 0 < a < 1, a = 1 og a > 1
- bestemmelse af forskrift givet to punkter, herunder beviset for formlerne
- regression i Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometri
Simpel trigonometri, herunder
- de forskellige typer trekanter
- Pythagoras' læresætning inklusiv bevis
- sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter, inklusiv bevis for formlerne
- størrelsesforhold i ensvinklede trekanter
- enhedscirklen og udledning af sinus og cosinus
Maple er bl.a. blevet benyttet til udregninger af vinkler og sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 8
|
13-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer i 2 dimensioner
- Ensrettede, modsatrettede, parallelle og ortogonale vektorer
- Sum (+) og differens (-) af vektorer
- Regneregler for vektorer
- Vektorers koordinater, regning med vektorer
- Længden af en vektor, inklusiv. bevis for længden af en vektor (vha. Pythagoras' sætning)
- Vektorer og punkter
- Afstandsformlen
- Stedvektor
- Indskudsreglen
- Skalarprodukt og ortogonale vektorer
- Vinklen mellem to vektorer
- Projektion af en vektor på en vektor samt tværvektor
- Determinant og parallelle vektorer
- Arealet af parallelogram udspændt af to vektorer
- Arealet af trekant udspændt af to vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opstart på nyt matematik år
Kort repetition af stof fra 1.g. Dette er gjort ved brug af matematikværktøjet Maple.
Ydermere er der arbejdet med:
- Kvadratsætningerne
- Funktioner (udregning af funktionsværdier og solve-funktionen)
- Regression (lineær, potens samt eksponentiel)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer + plangeometri
- Vi ser på hvordan man regner med vektorer i Maple og også kort i Geogebra.
- Anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Andengradspolynomiet og Polynomier generelt
Dette forløb har omhandlet polynomier generelt og specielt andengradspolynomiet. Nedenfor følger en oversigt over det gennemgået stof:
- Løsning af andengradsligninger
- Andengradspolynomiets koefficienter, dvs. a, b, c og d's betydning for grafens udseende.
- Rødder
- Toppunktsformlen og symmetri
- Faktorisering af andengradspolynommium
- Polynomier af højere grad end to
- Polynomiel regression
Eksperimentelt:
Eleverne har arbejdet induktivt med andengradspolynomiet, hvor de har fundet koefficienternes betydning for grafens udseende vha. Explore-funktionen i Maple.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forskellige funktioner og modeller
I dette forløb har vi arbejdet med følgende elementer som alle kan knyttes til begrebet "funktioner":
- Stykkevis defineret funktioner
- Monotoniforhold (voksende, aftagende, konstant, minimum og maksimum)
- Eksponentialfunktioner (inkl. den naturlige eksponentialfunktion),
- Titalslogaritmen og den naturlige logaritme
- Regneregler for logaritmer
- Sammensatte funktioner og stykkevis sammensatte funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning, monotoniforhold og optimering
I dette forløb har vi arbejdet med følgende:
- Definition og fortolkning af differentialkvotient
- Afledet funktion for de elementære funktioner (inkl. bevis med tretrinsregel): ax^2+bx+c, ax^2, ax+b og 1/x
- Afledet funktion for andre funktioner (uden bevis): e^x, e^kx, ln(x), x^a og a^x
- Regneregler for differentiation: k·f, f+g,f-g, produkt samt sammensatte funktioner
- Tangentligningen (inkl. bevis)
- Væksthastighed
- Monotonisætningen og monotoniforhold
- Optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og differentialkvotient
Vi har benyttet Maple og "http://www.geomat.dk/Jesper/matematik/Forloeb/Diff-intro-sep2000/Diffintro.htm" til at øge forståelsen af begrebet "differenskvotient" og "differentialkvotient". Vi har endvidere brugt Maple til udregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vektorer, linjer og cirkler
I dette forløb har vi arbejdet med følgende:
- Linjens ligning a*(x-x0)+b*(y-y0)=0 (inkl. bevis)
- Linjens parameterfremstilling (inkl. bevis)
- Linjen: Omskrivning mellem ligning og parameterfremstilling
- Skæring og vinkel mellem linjer samt afstand fra punkt til linje
- Cirkelligningen og kvadratkomplettering (bestemmelse af centrum og radius)
- Ligninger for cirkeltangenter
- Skæring mellem linje og cirkel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sandsynlighed, Kombinatorik og Binomialfordeling
I dette forløb har vi arbejdet med indledende sandsynlighedsregning, kombinatorik og binomialfordelingen samt tilhørende tests.
Nedenfor følger en oversigt over det gennemgået stof:
- Beregning af sandsynligheder (gunstige/mulige)
- Kombinatorik: Additionsprincip og multiplikationsprincip, permutationer og kombinationer og binomialkoefficienter
- Hændelser og uafhængighed
- Stokastisk variabel, middelværdi og spredning
- Binomialfordelingen, udledning af formel ud fra tal eksempel.
- Middelværdi og spredning for binomialfordeling (uden bevis).
- Biomialtest: nulhypotese og alternativ hypotese (venstresidet, højresidet og dobbeltsidet test), kritisk/accept-mængde, teststørrelse og signifikansniveau. Herunder simulering vha. terningsimulator på nettet. Test af egne tal ud fra falske terninger.
- Normale og exceptionelle udfald.
- Konfidensinterval for andel
IT: Vi har anvendt Maple til at foretage beregninger omkring binomialfordelingen og har benyttet Maples kommandoer til at lave tests.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60367798650",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60367798650",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60367798650"
}