Holdet 2023 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lasse Levin Busk Hansen, Marlene Holdensen
Hold 2023 DA/r (1r DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portrætforløb
Titel 2 Grammatikkursus
Titel 3 Avisjournalistik
Titel 4 Litteraturhistorie 1
Titel 5 Dokumentarfilm
Titel 6 Retorik og argumentation
Titel 7 Reklameanalyse
Titel 8 Overgange i litteraturen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Portrætforløb

Dette forløb fungerede som en introduktion til danskfaget. Her har eleverne arbejdet med portrætskrivning, herunder personkarakteristik. Eleverne har skulle lave et interviewportræt af en klassekammerat, hvorfor de har arbejdet med, hvordan man forbereder og gennemfører et interview, samt hvordan interviewet bliver til et skriftligt produkt.

Materiale:

- Darger, Birgitte & Kasper Lezuik Hansen. Afsnittene "Personer", "Personers ydre karakteristik" og "Personers indre karakteristik" i bogen 'Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier' (2021). Dansklærerforeningens Forlag

- Portrætinterview af Mads Mikkelsen i Jyllandsposten d. 14. oktober 2001
af Jette Aaes

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grammatikkursus

Fokus på nedenstående emner fra ibogen "Styr på sproget" af Claus Petersen og Line V. Frederiksen fra Systime.dk

Ordklasser
Sætningsanalyse
Nutids-r
Sammensatte ord
Hans/sin
Synes/syntes
Ligge/lægge
Nogen/nogle
Får/for
Ene/ende
Ejefald
Komma og punktum

Afsluttes med en prøve (hjælpemidler tilladt), som tester eleverne i ovenstående emner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Avisjournalistik

Teoribog:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Århus

Teori:
- Avistyper
- Stofområder
- Avisernes læsere (politisk overbevisning)
- De fem nyhedskriterier
- Kildetyper
- Vinkling
- Ydre komposition
- Genrer i aviser
- Nyhedstrekanten og hey-you-see-so
- Journalistisk sprog
- Fake news

Læste nyheder

-Selvvalgte artikler fra Jyllandsposten, Berlingske Tidende, Politiken, Ekstra Bladet, B.T, Information og Børsen.

- https://politiken.dk/udland/art9547716/Kvinde-i-20erne-er-d%C3%B8d-efter-eksplosion-i-Uppsala

- https://ekstrabladet.dk/krimi/chok-i-sverige-fuldstaendig-skraekkeligt/9968660

- https://politiken.dk/kultur/art9547836/Klagerne-v%C3%A6lter-ind-over-v%C3%A6rt-efter-skuespillers-sexistiske-angreb.-Nu-er-han-blevet-suspenderet

- https://ekstrabladet.dk/underholdning/udlandkendte/suspenderet-efter-vildt-udbrud-hvem-vil-knalde-dem/9967976

- https://politiken.dk/sport/fodbold/art9560889/FC-Nordsj%C3%A6llands-ydmygelse-af-bulgarske-mestre-f%C3%A5r-store-konsekvenser

- Uddrag fra diverse nyheder i bogen "Håndbog til dansk"

- https://www.berlingske.dk/skaerm/paradise-hotel-dropper-moderne-tiltag-vi-proevede-noget-nyt-og-vi-dummede

- https://ekstrabladet.dk/penge/atp-taber-58-milliarder-af-dine-penge/10003106

- https://rokokoposten.dk/2021/10/03/efter-ingen-skaeldud-debat-skoleboern-vil-ogsaa-stoppe-med-at-vaere-roevhuller/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Litteraturhistorie 1

Teoribøger:

-Litteraturens veje af Johannes Fibiger & Gerd Lütken. Systime 2012. Århus

-Brug litteraturhistorien af Mads Rangvid og Mimi Sørensen. Ibog på Systime.dk

-Litteraturens huse af Gerd Lütken og Johannes Fibiger, Systime 2008, Århus

-Youtubevideoer om diverse litterære perioder af @sgdansk7482. Det er en dansklærer på Silkeborg Gymnasium, som laver præsentationer af fagligt stof.

Fokuspunkter:

-Islandske sagaer. Her har vi læst et uddrag af "Gisle Surssøns saga"

-Folkeviser. Her har vi læst et uddrag af "Germand gladensvend"

-Oplysningstidens dramaer. Her har vi læst et uddrag af Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" (1723)

-Universalromantikken. Her har vi læst et uddrag af Adam Oehlenschlägers "Morgenvandring" (1805)

-Nationalromantikken. Her har vi læst et uddrag af hhv. "Danmark, mit fædreland" (1850) af H.C. Andersen, og vi har læst et uddrag af "Danmarks trøst" (1820) af N.F.S. Grundtvig

-Romantismen. Her har vi læst Emil Aarestrups "På sneen" (1838)

-Poetisk realisme. Her har vi læst et uddrag af Steen Steensen Blichers "Hosekræmmeren" (1829)

VÆRKLÆSNING:

Alle elever har selv udvalgt en roman (godkendt af mig), som de skulle læse, og dernæst skulle de aflevere en skriftlig boganmeldelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dokumentarfilm

Teoribog:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Århus

Teori:
- Den dybdeborende dokumentarfilm
- Den fortællende dokumentarfilm
- Den observerende dokumentarfilm
- Mockumentary
- Fakta og fiktionskoder
- Autenticitetsmarkører

Sete film:
- AMBASSADØREN, Mads Brügger, 2011 (de første 20 min)
- DEN HEMMELIGE KRIG, Christoffer Guldbrandsen, 2006 (de første 20 min)
- TESTAMENTET, Christian Sønderby Jepsen, 2011 (de første 20 min)
- AFR, Morten Hartz Kaplers, 2007 (de første 15 min)
- Armadillo, Janus Metz, 2010 (hele filmen = værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Retorik og argumentation

Materiale:
-Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Århus
-Youtubevideoer af Søren Vrist Christensen fra Marselisborg Gymnasium
-Gymdansk.dk (Copyright Jan Aasbjerg Haugaard Petersen)

Teoretiske fokuspunkter:
-Toulmins argumentationsmodel
-Ciceros retoriske pentagram
-Appelformer
-Retoriske virkemidler
-Argumenttyper
-Diskursanalyse

Vi har brugt ovenstående teori til at analysere nedenstående:

-"One Ocean Week 2023", tale af Kronprins Haakon (17.04.2023) https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=218448&sek=26947&scope=0

-"Henri Goldsteins tale til Auschwitz-dagen" (27. januar 2024) https://www.dansketaler.dk/tale/henri-goldsteins-tale-til-auschwitz-dag

-Desuden har eleverne selv skrevet et debatindlæg, hvor de skulle øve sig i at benytte Toulmins argumentationsmodel samt indtænke ciceros retoriske pentagram i deres overvejelser bag skreveprocessen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Reklameanalyse

Materiale:

- Dansksiderne.dk (https://dansksiderne.dk/index.php?id=4623)

- Gymdansk.dk (https://www.gymdansk.dk/laswells-kommunikationsmodel.html)

- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Århus

Vi har fokuseret på følgende teori:

- 6 reklametyper (modtagerrettet reklame, afsenderrettet reklame, mærkevarereklame, positioneringsreklame, imageskabende reklame, forvandlingsreklamen)
- Aida-modellen
- Minervas livsstilsmodel
- Maslows behovspyramide
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Overgange i litteraturen

Vi har arbejdet med temaet overgange i litteraturen, hvor vi har læst en række tekster med genremæssig spredning. Her har vores primære fokus været at kigge på, hvilke udviklinger personerne i teksterne gennemgår. Igennem analyser af teksterne har vi fokuseret på danskfaglige begreber som fortælleforhold, synsvinkel, personkarakteristikker, miljøbeskrivelser, semantiske skemaer mm.

Litteratur:
- Bibelen, 1.mos, kap. 3 (syndefaldsmyten)
- "Prinsessen med de 12 par guldsko" (folkeeventyr).
- Brødene Grimm: Rødhætte.
- Anders Bodelsen: Drivhuset (1965)
- Alexandre Nsoni: I Afrika fødes der ikke drenge - kun mænd (2021) (værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer