Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lasse Levin Busk Hansen, Marlene Holdensen
|
Hold
|
2023 DA/r (1r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Portrætforløb
Dette forløb fungerede som en introduktion til danskfaget. Her har eleverne arbejdet med portrætskrivning, herunder personkarakteristik. Eleverne har skulle lave et interviewportræt af en klassekammerat, hvorfor de har arbejdet med, hvordan man forbereder og gennemfører et interview, samt hvordan interviewet bliver til et skriftligt produkt.
Materiale:
- Darger, Birgitte & Kasper Lezuik Hansen. Afsnittene "Personer", "Personers ydre karakteristik" og "Personers indre karakteristik" i bogen 'Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier' (2021). Dansklærerforeningens Forlag
- Portrætinterview af Mads Mikkelsen i Jyllandsposten d. 14. oktober 2001
af Jette Aaes
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grammatikkursus
Fokus på nedenstående emner fra ibogen "Styr på sproget" af Claus Petersen og Line V. Frederiksen fra Systime.dk
Ordklasser
Sætningsanalyse
Nutids-r
Sammensatte ord
Hans/sin
Synes/syntes
Ligge/lægge
Nogen/nogle
Får/for
Ene/ende
Ejefald
Komma og punktum
Afsluttes med en prøve (hjælpemidler tilladt), som tester eleverne i ovenstående emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Litteraturhistorie 1
Teoribøger:
-Litteraturens veje af Johannes Fibiger & Gerd Lütken. Systime 2012. Århus
-Brug litteraturhistorien af Mads Rangvid og Mimi Sørensen. Ibog på Systime.dk
-Litteraturens huse af Gerd Lütken og Johannes Fibiger, Systime 2008, Århus
-Youtubevideoer om diverse litterære perioder af @sgdansk7482. Det er en dansklærer på Silkeborg Gymnasium, som laver præsentationer af fagligt stof.
Fokuspunkter:
-Islandske sagaer. Her har vi læst et uddrag af "Gisle Surssøns saga"
-Folkeviser. Her har vi læst et uddrag af "Germand gladensvend"
-Oplysningstidens dramaer. Her har vi læst et uddrag af Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" (1723)
-Universalromantikken. Her har vi læst et uddrag af Adam Oehlenschlägers "Morgenvandring" (1805)
-Nationalromantikken. Her har vi læst et uddrag af hhv. "Danmark, mit fædreland" (1850) af H.C. Andersen, og vi har læst et uddrag af "Danmarks trøst" (1820) af N.F.S. Grundtvig
-Romantismen. Her har vi læst Emil Aarestrups "På sneen" (1838)
-Poetisk realisme. Her har vi læst et uddrag af Steen Steensen Blichers "Hosekræmmeren" (1829)
VÆRKLÆSNING:
Alle elever har selv udvalgt en roman (godkendt af mig), som de skulle læse, og dernæst skulle de aflevere en skriftlig boganmeldelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarfilm
Teoribog:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Århus
Teori:
- Den dybdeborende dokumentarfilm
- Den fortællende dokumentarfilm
- Den observerende dokumentarfilm
- Mockumentary
- Fakta og fiktionskoder
- Autenticitetsmarkører
Sete film:
- AMBASSADØREN, Mads Brügger, 2011 (de første 20 min)
- DEN HEMMELIGE KRIG, Christoffer Guldbrandsen, 2006 (de første 20 min)
- TESTAMENTET, Christian Sønderby Jepsen, 2011 (de første 20 min)
- AFR, Morten Hartz Kaplers, 2007 (de første 15 min)
- Armadillo, Janus Metz, 2010 (hele filmen = værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal have kategoriseret de 3 dokumentarfilm fra i mandags inden denne time. Hvilken film er dybdeborende, hvilken film er observerende, hvilken film er deltagende? Filmene kan ses ved at klikke på linkene og logge ind med unilogin eller mitid.
-
Annabell, Casper, Janni, Josefine, Loren, Omar, Pascal, Rojin, Sidcali, Sivana, Steven mangler at fremlægge medieanalysen af Armadillo. Det klarer vi i blokken i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Retorik og argumentation
Materiale:
-Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Århus
-Youtubevideoer af Søren Vrist Christensen fra Marselisborg Gymnasium
-Gymdansk.dk (Copyright Jan Aasbjerg Haugaard Petersen)
Teoretiske fokuspunkter:
-Toulmins argumentationsmodel
-Ciceros retoriske pentagram
-Appelformer
-Retoriske virkemidler
-Argumenttyper
-Diskursanalyse
Vi har brugt ovenstående teori til at analysere nedenstående:
-"One Ocean Week 2023", tale af Kronprins Haakon (17.04.2023) https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=218448&sek=26947&scope=0
-"Henri Goldsteins tale til Auschwitz-dagen" (27. januar 2024) https://www.dansketaler.dk/tale/henri-goldsteins-tale-til-auschwitz-dag
-Desuden har eleverne selv skrevet et debatindlæg, hvor de skulle øve sig i at benytte Toulmins argumentationsmodel samt indtænke ciceros retoriske pentagram i deres overvejelser bag skreveprocessen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Annabell, Casper, Janni, Josefine, Loren, Omar, Pascal, Rojin, Sidcali, Sivana, Steven mangler at fremlægge medieanalysen af Armadillo. Det klarer vi i blokken i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Reklameanalyse
Materiale:
- Dansksiderne.dk (https://dansksiderne.dk/index.php?id=4623)
- Gymdansk.dk (https://www.gymdansk.dk/laswells-kommunikationsmodel.html)
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Århus
Vi har fokuseret på følgende teori:
- 6 reklametyper (modtagerrettet reklame, afsenderrettet reklame, mærkevarereklame, positioneringsreklame, imageskabende reklame, forvandlingsreklamen)
- Aida-modellen
- Minervas livsstilsmodel
- Maslows behovspyramide
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Overgange i litteraturen
Vi har arbejdet med temaet overgange i litteraturen, hvor vi har læst en række tekster med genremæssig spredning. Her har vores primære fokus været at kigge på, hvilke udviklinger personerne i teksterne gennemgår. Igennem analyser af teksterne har vi fokuseret på danskfaglige begreber som fortælleforhold, synsvinkel, personkarakteristikker, miljøbeskrivelser, semantiske skemaer mm.
Litteratur:
- Bibelen, 1.mos, kap. 3 (syndefaldsmyten)
- "Prinsessen med de 12 par guldsko" (folkeeventyr).
- Brødene Grimm: Rødhætte.
- Anders Bodelsen: Drivhuset (1965)
- Alexandre Nsoni: I Afrika fødes der ikke drenge - kun mænd (2021) (værklæsning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60369086060",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60369086060",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60369086060"
}