Titel
1
|
Storytelling - EXAM 1.r
Storytelling er en måde at gengive, hvordan vi ser på vores liv og hvordan vi skaber vores liv. "Storytelling" kan give modtageren en indsigt i traditioner, værdier og kulturer. Derfor er storytelling tæt knyttet til "Identity".
Vi havde i dette forløb fokus på: mundtlighed, dialog, "den gode fortælling", pararbejde, gruppearbejde, tone of voice, body language, emotions, "reliving the story while telling it", Intro til plot diagram, samt begyndende intro til "The rhetorical pentagram"; herunder, sender, receiver, intention), first person and third narrator (i vores aflevering), begyndende intro til characterization (af de to hovedpersoner i paperman).
Indhold:
Vi startede med at analysere videoer fra youtube med de amerikanske skuespillere Zack Efron og Will Smith. De fortalte begge uafhængigt af hinanden om deres møde med Michael Jackson. Vi analyserede deres toneleje/tonefald, kropssprog/gestik: bodylanguage, tone of voice: rythm and pace. Vi havde også fokus på, at Zack Efron og Will Smith begge genoplevede øjeblikket med Michael Jackson i deres fortælling, og at dette element var vigtigt for den gode fortælling: "reliving the story" og at have fokus på følelser (den spæde intro til "Pathos").
Storytelling kan derfor bruges som et redskab til at kommunikere og fastholde interessen hos modtageren. Der er et "sender - receiver" forhold. The "sender´s intention" er også vigtig for den gode fortælling. Dvs. vi havde en introducerende tilgang til "The rhetorical pentagram" i dette forløb.
Storytelling kan bruges også som et virkemiddel i taler. Vi så et uddrag fra en tale af Barack Obama ("Fired Up, Ready to Go!"), hvor vi analyserede virkemidlerne (body language, tone of voice, emotions and reliving the story). Når Obama inddrager storytelling i sin tale, bliver talen personlig og vedkommende for modtageren og modtageren husker talen.
Samtaleøvelser:
Eleverne fik forskellige øvelser med fokus på samtale/fortælling:
- Parøvelse: I én øvelse fik de forskellige engelske verber, der omhandlede et røveri i London. De skulle bruge verberne til, med indlevelse, at fortælle om røveriet. De skulle tænke over virkemidlerne.
- Parøvelse: En anden samtaleøvelse fik de sætningsstartere til den gode fortælling:
Forskel på storytelling og et referat:
-Gruppearbejde: eleverne skulle se Disney kortfilmen "Paperman" som er uden tale og kun med musik og kropssprog. Eleverne skulle ved hjælp af sætningsstarterne foretage en "storytelling" øvelse. Det måtte ikke være et referat.
Mundtlig aflevering:
Eleverne skulle vælge mellem én af tre Disney/Pixar kortfilm som vi havde arbejdet med på klassen, og lave en youtubevideo, hvor de fortæller om handlingen, men de skulle selv vælge fortællevinkel (third person narrator eller first person narrator).
I forbindelse med kortfilmene fik vi i forløbet en intro til plotdiagram (exposition, plot, conflict, climax, denoument, resolution), hvor vi brugte især "Paperman" som eksempel.
I slutningen af forløbet fik vi en kort intro til youtube foredrag med Pixar-animator Martin Luhne, som havde fokus på den gode fortælling med modellen "The Heroes Journey".
Kernetekster:
Speech (non-fiction): Matthew Luhne, "Story Telling In Business - Pixar Story Teller Mathew Luhn at CIMC", 2017
https://www.youtube.com/watch?v=HYQOW34b-0g
Speech (excerpt) (non-fiction): "Fire it up ready to go" af Barack Obama (varighed: 6:55).
https://www.youtube.com/watch?v=B29Nw6mjZzk
Speech (excerpt) (non-fiction): President Obama Tells the Story of "Fired Up! Ready to Go!" at His Final Rally (varighed: 9:38):
https://www.youtube.com/watch?v=_MjccRjErQw
Short film:Disney: Paperman, 2012
https://www.youtube.com/watch?v=UOS5CP8tzYQ
Short film (fiction): "Napo"
https://www.youtube.com/watch?v=-p1P4fdhaF8
Short film (fiction): "Umbrella"
https://www.youtube.com/watch?v=Bl1FOKpFY2Q
(Non-fiction): Will Smith, "That Time I Met Michael Jackson | STORYTIME", 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=SM6350PPCpw
(Non-fiction): Zac Efron Made Michael Jackson Cry! | The Graham Norton Show, 2017
https://www.youtube.com/watch?v=7VnEPIBsp20
Supplerende tekster:
Ken Hylands definition af "Storytelling" (se powerpointen "Storytelling").
Fra bogen: "Narrative, Identity and Academic Storytelling
Narrations, identités et récits académiques", 2018 http://journals.openedition.org/ilcea/4677
Defintion af storytelling (med fokus på "Personal experience", "Culture, values and traditions"): (fra powerpointen "Storytelling").
(Non-fiction): Storytelling - benefits and tips, British Council.
https://www.teachingenglish.org.uk/professional-development/teachers/managing-resources/articles/storytelling-benefits-and-tips
|