Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lars Riber Kristensen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Storytelling - EXAM 1.r
Titel 2 Childhood Stories - EXAM 1.p
Titel 3 Identity and "About a Boy" - EXAM 1.r
Titel 4 Crime
Titel 5 Fairy Tales & Fantasy - EXAM 1.p
Titel 6 Disney - EXAM
Titel 7 Young Aboriginals - EXAM
Titel 8 Stitches - Værklæsning - EXAM
Titel 9 Young Adult fiction - EXAM

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Storytelling - EXAM 1.r

Storytelling er en måde at gengive, hvordan vi ser på vores liv og hvordan vi skaber vores liv. "Storytelling" kan give modtageren en indsigt i traditioner, værdier og kulturer.  Derfor er storytelling tæt knyttet til "Identity".

Vi havde i dette forløb fokus på: mundtlighed, dialog, "den gode fortælling", pararbejde, gruppearbejde, tone of voice, body language, emotions, "reliving the story while telling it", Intro til plot diagram, samt begyndende intro til "The rhetorical pentagram"; herunder, sender, receiver, intention), first person and third narrator (i vores aflevering), begyndende intro til characterization (af de to hovedpersoner i paperman).


Indhold:

Vi startede med at analysere videoer fra youtube med de amerikanske skuespillere Zack Efron og Will Smith. De fortalte begge uafhængigt af hinanden om deres møde med Michael Jackson. Vi analyserede deres toneleje/tonefald, kropssprog/gestik: bodylanguage, tone of voice: rythm and pace. Vi havde også fokus på, at Zack Efron og Will Smith  begge genoplevede øjeblikket med Michael Jackson i deres fortælling, og at dette element var vigtigt for den gode fortælling: "reliving the story" og at have fokus på følelser (den spæde intro til "Pathos").

Storytelling kan derfor bruges som et redskab til at kommunikere og fastholde interessen hos modtageren. Der er et "sender - receiver" forhold.  The "sender´s intention" er også vigtig for den gode fortælling. Dvs. vi havde en introducerende tilgang til "The rhetorical pentagram" i dette forløb.

Storytelling kan bruges også som et virkemiddel i taler. Vi så et uddrag fra en tale af Barack Obama ("Fired Up, Ready to Go!"), hvor vi analyserede virkemidlerne (body language, tone of voice, emotions and reliving the story). Når Obama inddrager storytelling i sin tale, bliver talen personlig og vedkommende for modtageren og modtageren husker talen.

Samtaleøvelser:
Eleverne fik forskellige øvelser med fokus på samtale/fortælling:

- Parøvelse: I én øvelse fik de forskellige engelske verber, der omhandlede et røveri i London. De skulle bruge verberne til, med indlevelse, at fortælle om røveriet. De skulle tænke over virkemidlerne.
- Parøvelse: En anden samtaleøvelse fik de sætningsstartere til den gode fortælling:

Forskel på storytelling og et referat:

-Gruppearbejde: eleverne skulle se Disney kortfilmen "Paperman" som er uden tale og kun med musik og kropssprog. Eleverne skulle ved hjælp af sætningsstarterne foretage en "storytelling" øvelse. Det måtte ikke være et referat.

Mundtlig aflevering:
Eleverne skulle vælge mellem én af tre Disney/Pixar kortfilm som vi havde arbejdet med på klassen, og lave en youtubevideo, hvor de fortæller om handlingen, men de skulle selv vælge fortællevinkel (third person narrator eller first person narrator).

I forbindelse med kortfilmene fik vi i forløbet en intro til plotdiagram (exposition, plot, conflict, climax, denoument, resolution), hvor vi brugte især "Paperman" som eksempel.

I slutningen af forløbet fik vi en kort intro til youtube foredrag med Pixar-animator Martin Luhne, som havde fokus på den gode fortælling med modellen "The Heroes Journey".

Kernetekster:


Speech (non-fiction): Matthew Luhne, "Story Telling In Business - Pixar Story Teller Mathew Luhn at CIMC", 2017
https://www.youtube.com/watch?v=HYQOW34b-0g

Speech (excerpt) (non-fiction): "Fire it up ready to go"  af Barack Obama (varighed: 6:55).
https://www.youtube.com/watch?v=B29Nw6mjZzk

Speech (excerpt) (non-fiction): President Obama Tells the Story of "Fired Up! Ready to Go!" at His Final Rally (varighed: 9:38):
https://www.youtube.com/watch?v=_MjccRjErQw


Short film:Disney: Paperman, 2012
https://www.youtube.com/watch?v=UOS5CP8tzYQ

Short film (fiction): "Napo"
https://www.youtube.com/watch?v=-p1P4fdhaF8

Short film (fiction): "Umbrella"
https://www.youtube.com/watch?v=Bl1FOKpFY2Q


(Non-fiction): Will Smith, "That Time I Met Michael Jackson | STORYTIME", 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=SM6350PPCpw

(Non-fiction): Zac Efron Made Michael Jackson Cry! | The Graham Norton Show, 2017
https://www.youtube.com/watch?v=7VnEPIBsp20

Supplerende tekster:

Ken Hylands definition af "Storytelling" (se powerpointen "Storytelling").
Fra bogen: "Narrative, Identity and Academic Storytelling
Narrations, identités et récits académiques", 2018 http://journals.openedition.org/ilcea/4677

Defintion af storytelling (med fokus på "Personal experience", "Culture, values and traditions"): (fra powerpointen "Storytelling").
(Non-fiction): Storytelling - benefits and tips, British Council.
https://www.teachingenglish.org.uk/professional-development/teachers/managing-resources/articles/storytelling-benefits-and-tips
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Childhood Stories - EXAM 1.p

Forløbet har haft fokus på short stories med børn som hovedperson og/eller fortæller. Især har vi haft fokus på Point of View og Unreliable Narrators.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identity and "About a Boy" - EXAM 1.r

I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Identity". Forløbet inkluderer "Skrivedag 1", hvor eleverne blev introduceret til PEEL.

Vi har i dette forløb arbejdet med fiktion, herunder "characterization" af hovepersonerne Will og Marcus i romanen About a Boy"af Nick Hornby. Vi brugte også filmanalysemodellen med "exposition, plot (rising action), climax, falling action, denoument da vi analyserede filmen af samme navn.

I forhold til "characterization" blev vi introduceret til følgende underbegreber: "external characteristics, internal characteristics, personal characteristics, social characteristics, values important to the main character, static or dynamic characters" + list of useful words for character analysis (words for "appearance", words for "personality" and "negative words"). Vi har arbejdet ret grundigt med disse underbegreber, og brugte dem i vores aflevering om PEELs. "List of useful words for characterization" fungerede som en ordforrådsliste i det mundtlige arbejde med romanen på klassen samt i afleveringen.

Vi læste de første 10 kapilter af romanen "About a Boy" både som lektielæsning og vi læste også i klassen. Vi arbejdede hovedsageligt med personkarakteristisk af hovedpersonerne men vi havde også fokus på mundtlighed, herunder samtale på klassen og oplæsning.

I forbindelse med filmen "About a Boy" havde vi fokus på hovedpersonerne Will og Marcus og deres personlige udvikling. Will og Marcus er hinandens modsætninger, og i forbindelse med emnet "identity" har vi haft fokus på "Growing Up" i forhold til både rent biologisk: "to grow up from a teenager to an adult", men også "Growing Up" i forhold til modenhed og ansvarsfuldhed. Så "Growing Up" er i romanen både helt fysisk/biologisk men også mentalt. Undertemaer såsom "Feeling lonely and isolated" samt "responsibility" har vi vendt i forhold til Will og Marcus.

Vi lavede gruppearbejde, som tog afsæt i skriveøvelsen omkring PEELs fra skrivedag 1 som mundede ud i en gruppeaflevering med omlagt skriftlighed.


Kernetekster:
Romanuddrag: "About a Boy" af Nick Hornby Kapitel 1-10.
Film: "About a Boy", Paul Weitz and Chris Weitz, 2002.

Supplerende tekster:
"Characterization": "The English Handbook" pp. 200-203.
"Film:" "The English Handbook" pp. 160- 163.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: Short film Omlagt skriftlighed 13-10-2023
Puppy-Love is mainly Flowers PEEs 19-10-2023
Last Note 19-11-2023
Opgave 2: "About a Boy" (the film) 22-11-2023
Opgave 3: Omlagt skriftlighed "About a Boy". 23-11-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Crime

Fokus på genrerne crime fiction og true crime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fairy Tales & Fantasy - EXAM 1.p


Fairy Tales: Students will analyze fairy tales. Students will learn to define the genre of “fairy tale” and identify the typical elements/structure of a fairy tale.

Fantasy: We will read excerpts from various types of fantasy texts. Some texts will be supplanted by the film version of the novel. Students will learn genre related vocabulary and be able to describe what characterizes a fantasy text as well as what distinguishes different types of fantasy.

Kernestof:

Theory
About Folk Tales by Jeremy Watts: “Once Upon A Time” (2004)
Entering Worlds of fantasy in Finderup & Fog: “Worlds of Fantasy” (2005)

Fairy Tales
Kate Crackernuts by Andrew Land (1889)
Jack and the Beanstalk by Joseph Jacobs (1894)

List of Little Red Riding Hood versions:
Monty Python’s Little Red Riding Hood (1982)
MGM Cartoon – Red Hot Riding Hood (1943)
Bugs Bunny in Little Red Riding Rabbit (1944)
Little Red Riding Hood by Charles Perrault (1697)
Little Red Cap by Brothers Grimm (1857)
Journeybread Recipe by Lawrence Schimel (1994)
Little red riding hood and the Wolf by Ronald Dahl (1983)
The Werewolf Angela Carter (1979)
The Little Girl and the Wolf by James Thurber (1956)

Fantasy:
First chapter of Harry Potter and the Philosopher’s Stone by J K Rowling (1997)
Trailers for three fantasy films.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Disney - EXAM

Forløbet har haft fokus på Walt Disney som person, gennem læsning af artikler og dokumentarfilm. Samt Disney som en virksomhed/brand. Som del af forløbet er der blevet analyseret tegnefilm/spillefilm og været fokus på US gennem forskellige perioder fra Disney start i 1920’erne.



I undervisningen er der gjort brug af følgende ordbøger:

https://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Main_Page
https://dictionary.cambridge.org/da/thesaurus/
https://english-thai-dictionary.com/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Young Aboriginals - EXAM

Forløbet har fokuseret på, hvordan især aboriginernes ungdom har oplevet livet i Australien – både i et historisk og et nutidigt perspektiv. Vi har arbejdet med artikler, der belyser de udfordringer, unge aboriginere møder i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Stitches - Værklæsning - EXAM

Værklæsning af den selvbiografiske graphic novel Stitches, samt masser af tegneserie teori og genretræk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer