Holdet 2023 En/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Maria Kafton-Krogh
Hold 2023 En/r (1r En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Storytelling - EXAM 1.r
Titel 2 Identity and "About a Boy" - EXAM 1.r
Titel 3 Forløb#3 Christmas
Titel 4 Forløb#4 Climate Change
Titel 5 Forløb#5 Skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Storytelling - EXAM 1.r

Storytelling er en måde at gengive, hvordan vi ser på vores liv og hvordan vi skaber vores liv. "Storytelling" kan give modtageren en indsigt i traditioner, værdier og kulturer.  Derfor er storytelling tæt knyttet til "Identity".

Vi havde i dette forløb fokus på: mundtlighed, dialog, "den gode fortælling", pararbejde, gruppearbejde, tone of voice, body language, emotions, "reliving the story while telling it", Intro til plot diagram, samt begyndende intro til "The rhetorical pentagram"; herunder, sender, receiver, intention), first person and third narrator (i vores aflevering), begyndende intro til characterization (af de to hovedpersoner i paperman).


Indhold:

Vi startede med at analysere videoer fra youtube med de amerikanske skuespillere Zack Efron og Will Smith. De fortalte begge uafhængigt af hinanden om deres møde med Michael Jackson. Vi analyserede deres toneleje/tonefald, kropssprog/gestik: bodylanguage, tone of voice: rythm and pace. Vi havde også fokus på, at Zack Efron og Will Smith  begge genoplevede øjeblikket med Michael Jackson i deres fortælling, og at dette element var vigtigt for den gode fortælling: "reliving the story" og at have fokus på følelser (den spæde intro til "Pathos").

Storytelling kan derfor bruges som et redskab til at kommunikere og fastholde interessen hos modtageren. Der er et "sender - receiver" forhold.  The "sender´s intention" er også vigtig for den gode fortælling. Dvs. vi havde en introducerende tilgang til "The rhetorical pentagram" i dette forløb.

Storytelling kan bruges også som et virkemiddel i taler. Vi så et uddrag fra en tale af Barack Obama ("Fired Up, Ready to Go!"), hvor vi analyserede virkemidlerne (body language, tone of voice, emotions and reliving the story). Når Obama inddrager storytelling i sin tale, bliver talen personlig og vedkommende for modtageren og modtageren husker talen.

Samtaleøvelser:
Eleverne fik forskellige øvelser med fokus på samtale/fortælling:

- Parøvelse: I én øvelse fik de forskellige engelske verber, der omhandlede et røveri i London. De skulle bruge verberne til, med indlevelse, at fortælle om røveriet. De skulle tænke over virkemidlerne.
- Parøvelse: En anden samtaleøvelse fik de sætningsstartere til den gode fortælling:

Forskel på storytelling og et referat:

-Gruppearbejde: eleverne skulle se Disney kortfilmen "Paperman" som er uden tale og kun med musik og kropssprog. Eleverne skulle ved hjælp af sætningsstarterne foretage en "storytelling" øvelse. Det måtte ikke være et referat.

Mundtlig aflevering:
Eleverne skulle vælge mellem én af tre Disney/Pixar kortfilm som vi havde arbejdet med på klassen, og lave en youtubevideo, hvor de fortæller om handlingen, men de skulle selv vælge fortællevinkel (third person narrator eller first person narrator).

I forbindelse med kortfilmene fik vi i forløbet en intro til plotdiagram (exposition, plot, conflict, climax, denoument, resolution), hvor vi brugte især "Paperman" som eksempel.

I slutningen af forløbet fik vi en kort intro til youtube foredrag med Pixar-animator Martin Luhne, som havde fokus på den gode fortælling med modellen "The Heroes Journey".

Kernetekster:


Speech (non-fiction): Matthew Luhne, "Story Telling In Business - Pixar Story Teller Mathew Luhn at CIMC", 2017
https://www.youtube.com/watch?v=HYQOW34b-0g

Speech (excerpt) (non-fiction): "Fire it up ready to go"  af Barack Obama (varighed: 6:55).
https://www.youtube.com/watch?v=B29Nw6mjZzk

Speech (excerpt) (non-fiction): President Obama Tells the Story of "Fired Up! Ready to Go!" at His Final Rally (varighed: 9:38):
https://www.youtube.com/watch?v=_MjccRjErQw


Short film:Disney: Paperman, 2012
https://www.youtube.com/watch?v=UOS5CP8tzYQ

Short film (fiction): "Napo"
https://www.youtube.com/watch?v=-p1P4fdhaF8

Short film (fiction): "Umbrella"
https://www.youtube.com/watch?v=Bl1FOKpFY2Q


(Non-fiction): Will Smith, "That Time I Met Michael Jackson | STORYTIME", 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=SM6350PPCpw

(Non-fiction): Zac Efron Made Michael Jackson Cry! | The Graham Norton Show, 2017
https://www.youtube.com/watch?v=7VnEPIBsp20

Supplerende tekster:

Ken Hylands definition af "Storytelling" (se powerpointen "Storytelling").
Fra bogen: "Narrative, Identity and Academic Storytelling
Narrations, identités et récits académiques", 2018 http://journals.openedition.org/ilcea/4677

Defintion af storytelling (med fokus på "Personal experience", "Culture, values and traditions"): (fra powerpointen "Storytelling").
(Non-fiction): Storytelling - benefits and tips, British Council.
https://www.teachingenglish.org.uk/professional-development/teachers/managing-resources/articles/storytelling-benefits-and-tips
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identity and "About a Boy" - EXAM 1.r

I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Identity". Forløbet inkluderer "Skrivedag 1", hvor eleverne blev introduceret til PEEL.

Vi har i dette forløb arbejdet med fiktion, herunder "characterization" af hovepersonerne Will og Marcus i romanen About a Boy"af Nick Hornby. Vi brugte også filmanalysemodellen med "exposition, plot (rising action), climax, falling action, denoument da vi analyserede filmen af samme navn.

I forhold til "characterization" blev vi introduceret til følgende underbegreber: "external characteristics, internal characteristics, personal characteristics, social characteristics, values important to the main character, static or dynamic characters" + list of useful words for character analysis (words for "appearance", words for "personality" and "negative words"). Vi har arbejdet ret grundigt med disse underbegreber, og brugte dem i vores aflevering om PEELs. "List of useful words for characterization" fungerede som en ordforrådsliste i det mundtlige arbejde med romanen på klassen samt i afleveringen.

Vi læste de første 10 kapilter af romanen "About a Boy" både som lektielæsning og vi læste også i klassen. Vi arbejdede hovedsageligt med personkarakteristisk af hovedpersonerne men vi havde også fokus på mundtlighed, herunder samtale på klassen og oplæsning.

I forbindelse med filmen "About a Boy" havde vi fokus på hovedpersonerne Will og Marcus og deres personlige udvikling. Will og Marcus er hinandens modsætninger, og i forbindelse med emnet "identity" har vi haft fokus på "Growing Up" i forhold til både rent biologisk: "to grow up from a teenager to an adult", men også "Growing Up" i forhold til modenhed og ansvarsfuldhed. Så "Growing Up" er i romanen både helt fysisk/biologisk men også mentalt. Undertemaer såsom "Feeling lonely and isolated" samt "responsibility" har vi vendt i forhold til Will og Marcus.

Vi lavede gruppearbejde, som tog afsæt i skriveøvelsen omkring PEELs fra skrivedag 1 som mundede ud i en gruppeaflevering med omlagt skriftlighed.


Kernetekster:
Romanuddrag: "About a Boy" af Nick Hornby Kapitel 1-10.
Film: "About a Boy", Paul Weitz and Chris Weitz, 2002.

Supplerende tekster:
"Characterization": "The English Handbook" pp. 200-203.
"Film:" "The English Handbook" pp. 160- 163.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: Short film Omlagt skriftlighed 13-10-2023
Puppy-Love is mainly Flowers PEEs 19-10-2023
Last Note 19-11-2023
Opgave 2: "About a Boy" (the film) 22-11-2023
Opgave 3: Omlagt skriftlighed "About a Boy". 23-11-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Christmas

Dette miniforløb har fokus på "Christmas", herunder juletraditioner og familie og familiemønstre og hvordan "familien" portrætteres i Disney kortfilm og i klassiske julesange. Miniforløbet bygger videre på det forrige forløb "Identity".

Fokus har været: fiktion og personkarakteristik.

Med afsæt i vores romanlæsning af "About a Boy", hvor der også var fokus på familie, herunder,  at kunne vælge sin egen familie, har vi analyseret 2 Disney Kortfilm, som er udgivet i forbindelse med julen 2020 og julen 2021. Begge kortfilm "Stepdad" og "From our Familiy to yours" fremstiller forskellige familietyper: en skilsmissefamilie og en bedstemor og hendes barnebarn. Vi har haft fokus på relationerne karakterne imellem samt budskab, da disse kortfilm også fungerer som reklame for Disney. Hvem er i henhold, hertil, Disneys målgruppe?


I forbindelse med mundtlighed og læsning har vi lyttet til teksterne "How Does Santa Go Down the Chimney?" og "How the Grinch stole Christmas".

I "How the Grinch stole Christmas", har vi arbejdet med "the conflict of the story" og "characterization", herunder external characteristics (appearance) og "internal characteristics" (actions/behavior/past/feelings") i forbindelse med "The Grinch" samt "dynamic and static character". I forhold til "familie og identitet" er undertemaer: ensomhed og isolation ligesom characteren Will i "About a Boy".


Som afslutning på forløbet har vi haft fokus på modtageren (The receiver) og (Sender) i digtet "T´was the Night before Christmas". Vi har lyttet til  tre forskellige oplæsninger af det samme digt, men målgrupperne var forskellige. I det første digt, var målgruppen "children" (oplæser: child). Anden oplæsning var målgruppen mere tvetydig (children/grown ups/"race"): Oplæser Louis Armstrong og den sidste oplæsning var af daværende Prince Charles og et antal skuespillere fra "The Actor´s Benevolent Fund" (målgruppen: grown ups). Hvilken forskel gør det for læsningen af det samme digt at målgruppen er forskellig?

Kernetekster:

Kortfilm: FROM OUR FAMILY TO YOURS | Disney Christmas Advert 2020 | Official Disney UK
https://www.youtube.com/watch?v=tl57Gy5X_


kortfilm: THE STEPDAD | Disney Christmas Advert 2021 | Official Disney UK
https://www.youtube.com/watch?v=k620f8tV5PI

Audio:
Winter Holiday Story for kids "How Does Santa Go Down the Chimney?"🎄 Christmas:
https://www.youtube.com/watch?v=VpsKPzSqArk

Short story:
"How does santa go down the Chimney?
https://www.npr.org/2023/12/03/1215909495/jon-klassen-mac-barnett-how-does-santa-go-down-the-chimney


Audiobook:
How the Grinch stole Christmas Audiobook Read Aloud by Dr. Seuss @ Book in Bed
https://www.youtube.com/watch?v=ZVgHGodD5wY

Lyrics: "Up on the Roof top":
https://www.youtube.com/watch?v=p37OBrLU_kU

Louis Armstrong - A Visit From St. Nicholas ('Twas The Night Before Christmas) (youtube.com)
https://www.youtube.com/watch?v=cmt2TZWGoO8

'Twas the night before Christmas... The Royal Family:
The poem was recorded in support of the Actors’ Benevolent Fund, of which The Prince of Wales has been Patron for over 20 years taking over the role from Her Majesty The Queen in 2000.

https://www.youtube.com/watch?v=CwM2i4sWnW0

Twas the night before christmas lyrics
https://www.teachervision.com/christmas/twas-the-night-before-christmas-full-text-of-the-classic-poem

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Climate Change

Forløbet "Climate Change" har haft som fokus at analysere, hvordan forskellige talere italesætter og iscenesætter "Climate Change". Dette er gjort ved hjælp af "The rhetorical pentagram and non fiction" og appelformer (ethos, logos, pathos).

Hovedfokus har i dette forløb været at få en introduktion til ordforråd indenfor climate change. Dernæst har vi analyseret tre taler, hvoraf vi har sammenlignet to af dem: nemlig en tale af Greta Thunberg og en tale af David Attenborough. Begge talere taler ved FN og vi har analyseret forskelle og ligheder ved deres taler i forhold til eksempelvis appelformer.

I forbindelse med analyse af talerne af Greta Thunberg og David Attenbourough har vi fokuseret på:

"speaker, audience, circumstances, message (climate change),
Non verbal communication (body language, facial expressions, hand gestures etc.
Forms of appeal: ethos/logos/pathos".



Kernetekster:

Tale: The King's Christmas Broadcast 2022:
https://www.youtube.com/watch?v=JW7PV8cfiiM

Tale: Greta Thunberg to world leaders: 'How dare you? You have stolen my dreams and my childhood':

https://www.youtube.com/watch?v=TMrtLsQbaok

Transpript: Greta Thunberg:  to world leaders: 'How dare you? You have stolen my dreams and my childhood':

https://www.npr.org/2019/09/23/763452863/transcript-greta-thunbergs-speech-at-the-u-n-climate-action-summit


David Attenborough COP26 Climate Summit Glasgow Speech Transcript:

https://www.rev.com/blog/transcripts/david-attenborough-cop26-climate-summit-glasgow-speech-transcript


Supplerende tekster:

How to Talk about Climate Change:
https://www.youtube.com/watch?v=vjZnUl3OkCI

IELTS Speaking Practice Live Lessons - Topic CLIMATE CHANGE:
https://www.youtube.com/watch?v=ZUIZXxPrldE

"Language": The English Handbook pp. 122-131

Piers Reacts to Greta Thunberg's UN Climate Summit Speech | Good Morning Britain:
https://www.youtube.com/watch?v=UgHNg-N-ENI


Joe Biden: fighting climate change "a top priority" - BBC News:
https://www.youtube.com/watch?v=XyToXrWfqh4

Biden and Trump speak on climate change, fracking:
https://www.youtube.com/watch?v=cGtJQhxZB48
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Skriftlighed

Følgende ordbøger og hjælpemidler er brugt i undervisningen og må bruges til eksamen:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.urbandictionary.com/
www.ordbogen.dk


Fokus i dette forløb har været skriftlighed. Vi har arbejdet med to afleveringer: én om "climate change" og én rigtig eksamensopgave. Vi har arbejdet med følgende:

At læse en eksamenstekst og drage de vigtigste pointer frem i teksten i forhold til opgavespørgsmålene samt få kendskab til strukturen i en eksamensopgave og skrive i PEELs:

Summary
Analysis (introduction, body, conclusion)
Diskussion

Vi har arbejdet både selvstændigt og i grupper/hele klassen omkring tekstlæsning og skrivning af selve opgaverne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer