Holdet 2022 EN/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Janne Plauborg
Hold 2022 EN/w (3w EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dystopian Worlds - EXAM
Titel 2 Presidential scandals
Titel 3 Love throughout time - EXAM
Titel 4 PoCo and Multicultural Britain - EXAM
Titel 5 Eksamenstræning
Titel 6 Tilladte hjæpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dystopian Worlds - EXAM

Eleverne skal stifte bekendtskab med dystopier som genre. Vi vil se på, hvordan dystopier siger noget om den verden, vi lever i. Vi vil træne analyse af fiktion – herunder værklæsning. Vi trækker desuden tråde tilbage til vores forløb i 2g om climate fiction med repetition af en enkelt tekst herfra.

Forløbet indeholder også et besøg på engelskstudiet på Aalborg Universitet med fokus på karrierelæring, og hvor vi også arbejder med en dystopisk tekst.

Omfang: Ca. 500 sider

Kernetekster:
- Margaret Atwood: The Handmaid’s Tale, Vintage Classics (1985) (hele romanen inkl. “A Message from Margaret Atwood”, appendix)
- Ursula K. Le Guin: “The Ones Who Walk Away from Omelas” (1973) (udleveret som pdf af AAU)
- Joanne Harris: “A is for Acid Rain, B is for Bee” (2013), fra: Beacons: Stories for Our Not So Distant Future, Oneworld Publications

Supplerende materiale:
- Fandor: ”The Greatest Dystopian Films of All Time” (2018): https://www.youtube.com/watch?v=-I-YhJ9-_B4&t=77s (intro til genren)

Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test: Dystopian worlds 02-10-2024
Book report 24-10-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Presidential scandals

Fokus er på USA i et historisk og nutidigt perspektiv med udgangspunkt i kriser, skandaler og udfordringer, som siddende præsidenter har været igennem. Vi vil se på, hvad kriserne handlede om og se på, hvordan de udviklede sig og blev håndteret retorisk. Forløbet er udformet som et projektforløb, hvor eleverne i grupper fordyber sig i sagerne, træner retorisk analyse og fremlægger for alle. Endelig vil vi alle sammen se på All the President's Men og analysere en spillefilm for at se på en anden måde, skandalerne belyses.

Forløbet krydser med valget i USA, og vi vil derfor også følge med og se, hvordan det forløber. I samfundsfag lærer eleverne om valgsystemet osv., så det beskæftiger vi os ikke meget med i engelsk, men det understreges, at de forventes at have styr på det.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rhetorical analysis sum up 14-11-2024
Non-fiction essay 09-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Love throughout time - EXAM

Gennem et kronologisk opbygget forløb skal eleverne introduceres til væsentlige litterære strømninger i USA og Storbritannien. Der vil blive arbejdet med tekster fra The Renaissance (herunder Shakespeare), Romanticism, The Victorian Age, Modernism og Postmodernism. Eleverne trænes herigennem i tekstanalyse samt fortolkning og evnen til at perspektivere til litterære, samfundsmæssige og historiske forhold.

Der vil være fokus på tekster, som behandler hovedtemaet ”Love”, og vi vil se på, hvordan kærligheden karakteriseres forskelligt i de forskellige tekster og som produkter af de forskellige perioder.

Forløbet afrundes med et gruppearbejde om kærligheds-popsange, hvor der også vil blive talt om engelsk som lingua franca, og hvilken rolle det spiller i musikkens verden.

Omfang: Ca. 40 sider

Kernetekster:

The Renaissance:
Shakespeare: Sonnet 18 (1609) + Romeo & Juliet act I, scene V + act II, scene I (1597) (Wider Contexts, Gyldendal)
Baz Luhrmann: Romeo + Juliet (1996)

Romanticism: (Poems from Nortons Anthology of English Literature, Vol. 2 + Nortons Anthology American Literature, Vol. B)
William Wordsworth: “I Wandered Lonely as a Cloud” (1807)
Robert Burns: “A Red, Red Rose” (1794)
John Keats: “When I have Fears that I may Cease to Be” (1848)
Edgar Allan Poe: “Annabel Lee” (1849)

The Victorian Age:
Kate Chopin: ”The Story of an Hour” (1894) (Wider Contexts, Gyldendal)

Modernism:
W.H. Auden: “Stop All the Clocks” (1936) (Wider Contexts, Gyldendal)

Postmodernism:
Ian McEwan: “Dead as They Come” (1978) (Flux – British Literature, Systime)

Derudover: diverse popsange om kærlighed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Article - The Death of R+J 16-12-2024
UR: Notes for poems 28-01-2025
UR: Pre-reading assignments 02-02-2025
Literary periods 27-02-2025
Love song essay 13-03-2025
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 PoCo and Multicultural Britain - EXAM

Forløbet har til formål at skabe en forståelse for den litteratur, som kaldes post-colonial literature. Vi arbejder med post-colonial teori og begreber som identitet, double vision etc.

Alle eleverne har i 2.g arbejdet med britisk imperialisme, så vi bygger oven på forløbet ”British Colonisation”, hvor eleverne har fået en kort historisk intro til imperiet og derefter har arbejdet med gode og dårlige sider af kolonialisme gennem forskellige tekster.

Desuden vil der være fokus på den rolle, imperialismen har spillet for Storbritannien i dag, samt hvordan den britiske befolkning forholder sig til imperialismen i nyere tid.

Omfang: Ca. 50-60 sider

Kernetekster:
- ”Postcolonial criticism” (adapteret version fra: Lois Tyson: Critical Theory Today, a user-friendly guide, (2006), Routledge
- Ruperake Petaia: ”Kidnapped” (1980), Worlds of English ss. 60-61
- Andrea Levy: “This is my England” (2000), Angles ss. 209-216
- Magatte Wade: “African Aid: no more ‘pity shit’” (2012), The Guardian: https://www.theguardian.com/world/2012/oct/04/african-aid-no-more-pity
- Chinua Achebe: Things Fall Apart (1958), kap. 1 + 21-25
- John Agard: “Mr and Mrs Xenophobia” (2006), Worlds of English ss. 72-73
- Matthew Smith: ”British Attitudes to the British Empire” (2025): https://yougov.co.uk/society/articles/51483-british-attitudes-to-the-british-empire
- Jonathan Owen: “British Empire: Students should be taught colonialism ‘not all good’, say historians (2016): https://www.independent.co.uk/news/education/education-news/british-empire-students-should-be-taught-colonialism-not-all-good-say-historians-a6828266.html

Supplerende materiale:
- Læreroplæg (powerpoint) om britisk kolonialisme og befolkningssammensætningen i UK i dag
- Elevproduceret video om postcolonial criticism fra tidligere elever
- Band Aid: ”Do They Know it’s Christmas Time” (1984)
- Crash Course Literature 208: “If One Finger Brought Oil – Things Fall Apart Part 1” (2015): https://www.youtube.com/watch?v=w1Kw94qjdQA&ab_channel=CrashCourse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamenstræning

Repetition og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tilladte hjæpemidler

Følgende digitale ordbøger og hjælpemidler er brugt i undervisningen og må bruges til eksamen:

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.ordbogen.com/
https://www.abc.ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.urbandictionary.com/
https://ordnet.dk/
https://www.thesaurus.com/
https://englishclass.dk/index.html
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer