Holdet 2024 Ps2/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Anja Engedal, Nanna Løgkær Høgh
Hold 2024 Ps2/q (2q Ps2/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det sociale menneske
Titel 2 Barndommen som personlighedens fundament
Titel 3 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 4 Læringens udfordringer
Titel 5 'Gal' eller 'normal'.
Titel 6 Psykologiske undersøgelsesmetoder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det sociale menneske

I dette temaforløb er fokus rettet mod socialpsykologi - gruppepsykologiske processer, social adfærd, social indflydelse, roller, konformitet, autoritet/lydighed, holdninger, kognitiv dissonans, stereotyper, fordomme og diskrimination. Empati, ondskab og karakterafvigelser. Socialpsykologiske eksperimenter (Asch, Milgram, Robber's Cave, Stanford fængselseksperimentet mv.). Herunder også forskellighed på baggrund af køn og kultur.

Eleverne arbejder med at formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder og forholde sig kritisk til disse. Vi ser på psykologisk metode og forskning - hvorved eleverne får en fornemmelse af forskellen på humanistisk - samfundsvidenskabelig og naturvidenskabelig metode, dvs. kvantitativ og kvalitativ metode samt forholder sig kritisk til metoderne - herunder også viden om fejlkilder.

Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge
- social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
- kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
- selv, identitet og personlighed

"Psykologiens Veje", Ole S. Larsen (2012):
Kap. 21, s. 347-369 (massehypnose, hvad er en gruppe, gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol, gruppetænkning, gruppepolarisering, mobning, roller), s. 373 - 379 (autoritet og lydighed, holdninger, kognitiv dissonans) samt s. 381-389 (kulturmøder og kulturforskelle. Stereotyper, fordomme og kontaktteorien)

"Konfrontation", dokumentar, TV2, 2008.

"Forlist i Stillehavet", øvelse på klassen (gruppepsykologiske processer).

"Ondskabens psykologi", R. Kuschel & F. Zand (2004):
"Personorienterede forklaringsforsøg", s. 27-34 (Carl Goldberg mm.)
"Psykologiske påvirkningsstrategier der fremmer ondskab", s. 55-62.

http://ibog.psykologiensveje.systime.dk (Stanford fængselseksperimentet), uddrag.

"Det onde som frihed", Lars Svendsen, http://psykologiensveje.systime.dk/26-ondskabens-psykologi/det-onde-som frihed.html.

"Fravær af empati", Simon Baron-Cohen, Fra: http://ibog.psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1551

"Min far er psykopat - Din psykopat!", dokumentar, DR1, 2018.

https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/dyssocialpersonlighedsstruktur (udvalgte afsnit)

"The Experiment", (2010), film (Stanford fængselseksperimentet).

"Den menneskelige Zoo (2)", dokumentar. DR 1, 2008. (Socialpsykologiske eksperimenter) - findes på mitCFU.

"The Erosion of Empathy", TED-Talk, Simon Baron Cohen, https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18&t=7s

"The Asch Experiment", https://www.youtube.com/watch?v=qA-gbpt7Ts8 (Gruppepåvirkning og konformitet)

"Obedience to Authority", Stanley Milgram, https://www.youtube.com/watch?v=iLfgZCWerIg (Konformitet og lydighed)

"Ondskab", svensk film, 2203 (fokus på ondskab og gruppepsykologiske processer)

Omfang af fagligt stof: ca. 20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Barndommen som personlighedens fundament

Ved dette temaforløb har vi været vidt omkring. Vi har behandlet emnerne udviklingspsykologi, omsorgssvigt og omsorgssvigtens udtryksformer, arv og miljø, resiliens og livsduelighed, identitet og personlighed - alt sammen ud fra devisen om, at alle disse aspekter former mennesket.

Vi har desuden arbejdet med den senmoderne familie og daginstitutionens betydning, digitalt fraværende forældre og børn, skærmbrug samt relationer i daginstitutionen.

Der er fokus på den metodiske udvikling indenfor udviklingspsykologien - fra faseteorier til moderne spædbarnsforskning ud fra en kritisk vinkel.  Fokuspunkter: At udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser med et fagligt begrebsapparat. Endvidere øve begreber på små cases samt inddragelse af mindre skriftlige øvelser.

Kernestof:
- menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
- selv,  identitet og personlighed
- kommunikation i sociale sammenhænge og på de digitale medier.

"Psykologiens Veje", Ole S. Larsen (2012):
Kap. 4, s. 47-49 og 53-59 (Freud, psykoanalysen, personlighedsmodellen og forsvarsmekanismer)
Kap. 6,  s. 73-101 (E. Erikson (udviklingsmodel og udviklingskriserne), M. Mahler (separations-individuationsprocessen), D. Stern (udvikling af selvet, den lagdelte model, moderne spædbarnsforskning), J. Bowlby (tilknytning og adskillelse) og M. Ainsworth (tilknytningsmønstre, fremmedsituationstesten),).
Kap. 8, s. 113-126  (J. Bowlby, H. Harlow, R. Spitz (spædbarnsdepression og hospitalisme),, M. Rutter,  omsorgssvigt (forskellige former for omsorgssvigt, børns reaktioner på omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens).
Kap. 10, s. 143-153 (Opdragelse, familie og daginstitution)

"Daniel Stern", https://www.youtube.com/watch?v=FI4I6I-nyUI (videoklip)

"Kulturen og det sociale liv", Flemming B. Olsen (2007):
Side 216-221 (Social arv, mønsterbrydere og fejltilpasning).

"Psykologi - fra celle til selfie", F. Ravn og T. Wolf (2015):
Side 24-27 (D. Winnicott (The-good-enough-mother, holding enviroment, det sande og falske selv)
Side 32-37 (E. Erikson: Livslang identitetsdannelse)

"I hendes barndomshjem herskede kaos: ”De blev ved at give mine forældre chancer”, T. Bendixen, Femina.dk, 2022

"Ret til en god start – BUPL’s udspil om tidlig indsats", Elisa R. Bergmann, 2018, BUPL (uddrag).

"Dit ansigt er din babys bedste legetøj", K. Mahler, Thisted dagblad, 2006.

"Udsatte børn har mindre hjerner", Charlotte Ringsmose, artikel fra: Asterisk, 2012.

"Still Face Experiment", https://www.youtube.com/watch?v=IeHcsFqK7So

Introduktion til neuroaffektiv psykologi ved Susan Hart,
https://www.youtube.com/watch?v=FPAGfuB0vIs

"Den følsomme hjerne", Susan Hart, (2009):
Kap. 3, Side 43-47 (Neuroaffektive udviklingspsykologi, samhørighedsbånd, mikro- og makroregulering, "Windows of Opportunity", selvreguleringskompetencer).

"Min barndom i helvede", Lisbeth Zornig, dokumentar, DR1, 2012.

"Er du mors lille dreng", TV2, 1998, dokumentar.

"Er du mors lille dreng - 10 år senere",  TV2, 2014, dokumentar.

Omfang af fagligt stof: ca. 20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitet i det senmoderne samfund

Et temaforløb om identitet, ungdom og senmodernitet. Hvad karakteriserer det senmoderne samfund og hvordan former ungdom identitet? Hvilke udfordringer medfører de mange valg - muligheder eller begrænsninger for individet? Hvorfor udvikler det senmoderne menneske i stigende grad stress? Har det betydning for, hvor godt vi klarer udfordringerne i det senmoderne samfund, hvilken personlighedstype vi er?

Vi belyser svarene ud fra et psykodynamisk samt et sociologisk perspektiv med fokus på Erikson (jeg-identitet og social-identitet, identitetssøgning og identitetsforvirring), Giddens (valg, muligheder, refleksive projekt, udlejring af tid og sted, ontologisk sikkerhed), Bourdieu (habitus og kapitaler), Riesman (de tre socialkarakter med fokus på det gruppestyrede menneske. Endvidere fokus på eksistenspsykologi samt på køn og kønsforskelle, kønnet som biologi og kønnet som kultur. To eller mange køn? Desuden er fokus på Albert Bandura og modelindlæring og self-efficacy.

Kernestof:
- Selv, identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier

"Psykologiens veje", Ole S. Larsen (2010):
Kap. 2, s. 25-36 (køn og kønsforskelle)
Kap. 3, s. 37-43 (personlighedspsykologi)
Kap. 17, s. 281-299 (ungdom og senmodernitet)
Kap. 23, s. 399-409 (stress, OSN og OAS)

"Nye tal for stressramte unge er chokerende høje"
8.6.2022 | Psykiatrifonden, https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13652698/nye-tal-for-stressramte-unge-er-chokerende-hoje?publisherId=13560491

"Drenge går da ikke i kjole", Berlingske, 10. juli 2012, https://www.berlingske.dk/samfund/drenge-gaar-da-ikke-i-kjole?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNUVzbVQSg8kFFIN3pnxQFDWkEkaUlCLMPkP0f3Ebjtdh7cwtUEoBOk&gaa_ts=6796899a&gaa_sig=Ps_Gemf7ptpnhtD8dFcbawkQ3XyNXCuIo7BUVArm_SmXUdKJJTjIZoclR5NYO6xYrnz-Hg-WuW5da1J3zSy7rA%3D%3D

”Tal om spiseforstyrrelser”, 21.11.19. Kilde: https://lmsos.dk/spiseforstyrrelser. Landsforeningen for spiseforstyrrelser. (undersøgelse)

”Hvordan går det? – Når det hele koger over: Hver fjerde unge føler sig stresset””, DR.dk, 6.10. 2017, https://www.dr.dk/levnu/tvaers/naar-det-hele-koger-over-hver-fjerde-unge-foeler-sig-stresset (undersøgelse)

"Det senmoderne samfund og Anthony Giddens",
https://.youtube.com/watch?V=hDwyZs1u2mo

"Kulturen og det sociale liv", Flemming B. Olsen (2007):
"Attribuering", (attribuering og selvopfyldende profetier), side 90-96.

"Psykologi - aktuelle teorier og nyere forskning", Ulla Søgaard, 2013:
Side 87-92 (Albert Bandura - modelindlæring og self-efficacy)

"Bandura: Self-efficacy - Handlingstillid", https//www.youtube.com/watch?V=va2HDwfPdQ8

"Psykologiens veje", Ole S. Larsen (3. udgave):
Kap. 23, s. 455-457 (Coping og Richard Lazarus)

"Psykologiske perspektiver", Ole S. Larsen, 1996:
Side 68-73 (Eksistentiel psykologi)

Erving Goffman om "Frontstage og backstage", fra "Psykologiens veje", ibog,
https://psykveje.systime.dk/?id=5689 (uddrag)

"The Pygmalion Effect and the Power of Positive Expectations (Rosenthal-effekten), https://www.youtube.com/watch?v=hTghEXKNj7g

"Tvillinge-Eksperimentet: Hvor ondt gør mistillid?" (Rosenthal-effekten), https://www.youtube.com/watch?v=Yh2449t_nMw

"Mors dreng på egne ben", TV2, 2017, dokumentar.

"Presset ungdom" (1) og (2), dokumentar, TV2, 2023

Eksempel på eksamenssynopsis med bilag samt herunder fokus på psykologiske undersøgelsesmetoder:

"Forskere: Unge i dag har det faktisk hårdere", Kristeligt Dagblad, 4. maj 2017

"Stress blandt unge", 2007, https://www.sst.dk/da/udgivelser/2007/Stress-blandt-unge (uddrag)

"Lad dit barn stå på egne ben", https://www.berlingske.dk/kronikker/lad-dit-barn-staa-paa-egne-ben?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYMG9FDD1jm72sfFIcnoM6jDQFKAL26YgkHVOpuJ8-Zl0Ay7NHjvBNVR&gaa_ts=679f9b94&gaa_sig=ZPz9XBc1Y3LREY-OTYc3W_uL3oP-jkdDwarIIt5VgPbqssPhjNPbFM0qHjRu_xGH9RrattW8WTFLafEMbqU_-A%3D%3D

Omfang af fagligt stof: ca. 20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Læringens udfordringer

Et forløb om kognitive processer - tænkning, intelligens, perception, hukommelse, falske erindringer, motivation og læring. Sociale, psykologiske, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, hukommelse og motivation. Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen - hvordan vores oplevelser af den ydre verden påvirkes af forskellige faktorer. Perception og sensorisk deprivation. Køn og hjerneforskning. Intelligensbegrebet samt betydningen af arv og miljø i forhold til menneskets kognitive funktioner. Introduktion til behaviorisme.

Fokus på at redegøre for og kritik forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser. Argumentere fagligt og formilde psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat samt demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning.
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger, vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i relation til menneskets kognitive funktioner samt at give eleverne en forståelse for, hvordan psykologisk viden kan anvendes i praksis.

Kernestof:
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- følelser og kognition
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- selv, identitet og personlighed

"Psykologiens veje", Ole S. Larsen (2010):
Kap. 11, s. 161-177 (Menneskets informationsprocesser, opmærksomhed, perception, hukommelse og glemsel)
Kap. 12, s. 183 -197 (Piaget, Lurias undersøgelse, Vygotsky og den kulturhistoriske skole)
Kap. 13, s. 199 - 216 (Viden, læring og undervisning)
Kap.14, s. 226-238 (Menneskets tredelte hjerne, den emotionelle hjerne og hjernens belønningssystem)
Kap. 15, s. 248-254 (Intelligensforskning og arvens dominans, Gardner og følelsernes intelligens - Goleman)

"9z mod Kina (1)", dokumentar, 2013, DR1.

"Psykologiske perspektiver", Ole S. Larsen (1996):
"Behaviorisme", s. 45 - 56. (uddrag)

"Introduktion til Behaviorismen - Skinner", https://www.youtube.com/watch?v=7oMBslo3c0 (Positiv forstærkning, belønning og straf)

"PsyC - Grundbog til psykologi C", Magnus Riisager, 2012:
Side 124-128 (Selvbestemmelsesteorien, R. Ryan & E. Deci)

https://www.youtube.com/watch?v=S6AYofQchoM (Klassisk betingning)

https://www.youtube.com/watch?v=ue8y-JVhjS0 (Piaget og objektpermanens)

https://www.youtube.com/watch?v=gnArvcWaH6I (Piaget - eksperimenter med børn)

https://www.youtube.com/watch?v=TRF27F2bn-A (Piaget forsøg).

Case i relation til Piagets kognitive teori: "Besøg hos farmor og farfar"

"To slags intelligens og skolekarakter", artikel fra: Forskningsnyt - Psykolog Nyt, nr. 3, 2011.

”Elever lærer bedst, når de bruger flere sanser i undervisningen”, Folkeskolen.dk, 28 aug. 2015

”Læringsstile, Duun og Duun”, http://www.laeringsstil.dk/omlaeringsstile.asp

"Psykologiprofessor - sådan motiverer vi os selv og andre",
http://www.au.dk/om/nyheder/nyhed/artikel/psykologiprofessor-saadan-motiverer-vi-os-selv-og-andre/

"Når mobilen tager magten (1)", TV2, 2015)

"Jagten", film, 2012 (fokus på hukommelse, falske erindringer og børns vidneudsagn).

"Børnepsykolog bag Jagten står frem", https://www.ekkofilm.dk/artikler/bornepsykologen-bag-jagten-star-frem/

"Farlige forklaringer", 2003, DR1, dokumentar (mitCFU) - (fokus på psykologiske eksperimenter, børns vidneudsagn og hvorvidt, vi kan stole på det, vi husker)

"Psykologi - aktuelle teorier og nyere forskning", Ulla Søgaard, 2013:
Side 62-66 (Perception, sensorisk deprivation, undersøgelser, case om Genie)

https://www.youtube.com/watch?v=6H2POnmubPo (videoklip - case om Genie)

Omfang af fagligt stof: ca. 15%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 'Gal' eller 'normal'.

I dette forløb har fokus været på begrebet psykisk sygdom. Eleverne har lært om psykiske lidelsers kendetegn, konsekvenser, årsagssammenhænge samt behandlingsmuligheder og copingstrategier med angst, forbier, borderline, OCD, personlighedsforstyrrelser og skizofreni som eksempler på psykiske sygdomme, dvs. deres mulige årsager, forløb og behandling.
Samspillet mellem arv, miljø, sårbarhed og stress som forklaring på psykiske sygdomme. Hvordan og hvorfor vi stiller diagnoser og om alternativer til diagnosesystemerne.
Hvorfor psykisk sygdom kan opfattes som tabu og hvorfor mennesker med psykisk sygdom udsættes for negative fordomme og stereotyper. "Diagnosesamfundet" og diagnoseudfordringer - Svend Brinkman og diagnosekulturen.
Endvidere har der været kort fokus på de udviklingsmæssige konsekvenser, det kan give for et barn at vokse op med en forældre, der lider af psykisk sygdom samt at være barn, der vokser op med en forældre, der lidelser af en psykisk sygdom.
Eleverne har desuden beskæftiget sig med Martin Seligmans kognitive indlæringsteori om indlært hjælpeløshed.

- Kernestof:
- social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination.
- Selv, identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, stress og coping

- Supplerende stof:
- klinisk psykologi.
- sundhedspsykologi

"Psykologiens veje", iBog, kapitel 30, (uddrag fra følgende afsnit):
- afsnit: Introduktion til psykiske lidelser - klinisk psykologi
- afsnit: "Nervøse tilstande" (angst, fobier, OCD)
- afsnit: "Affektiver lidelser" (depression, bipolar lidelse, mani)
- afsnit: Skizofreni
- afsnit: Spiseforstyrrelser
- afsnit: ADHD/ADD/PTSD
- afsnit: Borderline
- afsnit: Pårørende
- afsnit: Behandling og indlæggelse
- afsnit: Tabu og fordomme
- Case om Lena og siderne psykoanalyse, socialpsykologi og kognitiv psykologi

"Hannes liv med OCD": https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/hannes-liv-med-ocd (Psykiatrifonden)

"Faste rammer i et liv med kaos" (ADHD): https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/faste-rammer-liv-med-kaos  (case)

"At være eller ikke at være – om livet med borderline personlighedsforstyrrelse": https://pov.international/at-vaere-eller-ikke-at-vaere-om-livet-med-borderline-personlighedsforstyrrelse/ (case)

"Livet som ægtefælle til en med borderline", case fra Netdoktor, 2011: https://netdoktor.dk/psykiatri/sygdomme/livet-som-agtefalle-til-en-med-borderline/

"Usikkeret og trygt på samme tid": https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/usikkert-trygt-paa-samme-tid (Psykiatrifonden)

"Tabu om psykisk sygdom", artikel fra Psykiatrifonden, https://psykiatrifonden.dk/viden/temaer/tabu-fordomme/tabu-om-psykisk-sygdom

"Forældre med psykisk sygdom": https://www.helbredsprofilen.dk/sygdomme/psykisk-sygdom/livet-med-psykisk-sygdom/familien-og-foraeldrerollen/foraelder-med-psykisk-sygdom

""Omsorg frem for straf: Vi har besøgt Kofoedsminde, Danmarks eneste sikrede institution for dømte udviklingshæmmede", https://www.information.dk/moti/2020/01/omsorg-frem-straf-besoegt-kofoedsminde-danmarks-eneste-sikrede-institution-doemte-udviklingshaemmede

"De OCD ramte" - Tabu med Rune Klan (sæson 2(5)), dokumentar. TV2, 2023.

"Styret af stemmer", sæson 1, episode 1, DR, dokumentar, 2020, https://www.dr.dk/drtv/se/styret-af-stemmer_158791

"En sygdom i skyggen", case fra Psykiatrifonden, https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/sygdom-skyggen

"Når sindet splittes - mit liv som bipolar", DR2, dokumentar, 2016, https://www.dr.dk/drtv/program/naar-sindet-splittes-_-mit-liv-som-bipolar_141877

""Syg ungdom", DR dokumentarserie, Anders Agger - Indefra (psykisk syge unge indlagt på døgninstitutionen Holmstrupgaard (April 2024)

"Frederik fra Give: Det bedste, jeg har gjort for mig selv, var at fortælle om min angst", https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/frederik-fra-give-bedste-jeg-har-gjort-mig-selv-var-fortaelle-om-min (case)

"ADHD - Hva' det" (ADHD-foreningen, video), https://www.youtube.com/watch?v=sWsOo2ARb54

"The Perks of Being a Wallflower", film, 2012. (fokus på angst og identitetsdannelse)

"Psykologi - aktuelle teorier og nyere forskning", Ulla Søgaard, 2013:
Side  93-102 (Martin Seligmans kognitive indlæringsteori og om indlært hjælpeløshed)

Det er ikke en sygdom at have det svært: https://politiken.dk/debat/art5592246/»Det-er-ikke-en-sygdom-at-have-det-svært« (Politiken)

Hvad er din diagnose?: https://www.berlingske.dk/samfund/hvad-er-din-diagnose?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNqnX9gJNDb24YtZ1zto9AQmb8cJ_uaaza-uHqjgRjOj6RiDWr8OxkmjMvbnhE%3D&gaa_ts=680b8a7d&gaa_sig=TBcLPAlahPTnLrPQnKQpDn4Uyh9eKvMDJylULRe6mJopKZz10LKEf02Mw_nZb6v68hmnUgUwFS0SgSUnXwmBGg%3D%3D (Berlingske)

Eksempel på eksamenssynopsis

Omfang af fagligt stof: ca. 20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Psykologiske undersøgelsesmetoder

I dette forløb har fokus været på psykologisk metode. Vi har bl.a. været omkring: De tre videnskabelige traditioner, kvalitativ og kvantitativ metode, interview, spørgeskema (sample, selvrapportering, åbne og lukkede spørgsmål osv.), eksperiment (laboratorie-, felt- og naturligt eksperiment), analyse af data. Validitet (intern, ekstern og økologisk), reliabilitet, fejlkilder og længdesnitsundersøgelser.

Vi har repeteret socialpsykologiske eksperimenter (Milgram, Asch og Zimbardo - fængselseksperimentet) og forholdt os metodekritisk til disse. Eleverne har desuden selvstændigt fordybet sig i faglige problemstillinger og arbejdet med feltundersøgelser.

"Psykologiens veje", iBog, kapitel 3 (Metode), (uddrag fra følgende afsnit):
- afsnit: Videnskabsteori og de 3 videnskabelige traditioner
- afsnit: Metode og kritiske overvejelser
- afsnit: Forskningsmetoder, forsøgseffekter, fejlkilder og etiske overvejelser
- afsnit: Metode: Empiri/teori, induktion og deduktion, kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder.
- afsnit: Eksperiment, observationsundersøgelser, spørgeskema, korrelationsundersøgelse, tvær-længdesnitsundersøgelse, tværkulturel undersøgelse, interview
afsnit: Kritisk vurdering af undersøgelser

Omfang af fagligt stof: ca. 5 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer