Titel
2
|
Barndommen som personlighedens fundament
Ved dette temaforløb har vi været vidt omkring. Vi har behandlet emnerne udviklingspsykologi, omsorgssvigt og omsorgssvigtens udtryksformer, arv og miljø, resiliens og livsduelighed, identitet og personlighed - alt sammen ud fra devisen om, at alle disse aspekter former mennesket.
Vi har desuden arbejdet med den senmoderne familie og daginstitutionens betydning, digitalt fraværende forældre og børn, skærmbrug samt relationer i daginstitutionen.
Der er fokus på den metodiske udvikling indenfor udviklingspsykologien - fra faseteorier til moderne spædbarnsforskning ud fra en kritisk vinkel. Fokuspunkter: At udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser med et fagligt begrebsapparat. Endvidere øve begreber på små cases samt inddragelse af mindre skriftlige øvelser.
Kernestof:
- menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
- selv, identitet og personlighed
- kommunikation i sociale sammenhænge og på de digitale medier.
"Psykologiens Veje", Ole S. Larsen (2012):
Kap. 4, s. 47-49 og 53-59 (Freud, psykoanalysen, personlighedsmodellen og forsvarsmekanismer)
Kap. 6, s. 73-101 (E. Erikson (udviklingsmodel og udviklingskriserne), M. Mahler (separations-individuationsprocessen), D. Stern (udvikling af selvet, den lagdelte model, moderne spædbarnsforskning), J. Bowlby (tilknytning og adskillelse) og M. Ainsworth (tilknytningsmønstre, fremmedsituationstesten),).
Kap. 8, s. 113-126 (J. Bowlby, H. Harlow, R. Spitz (spædbarnsdepression og hospitalisme),, M. Rutter, omsorgssvigt (forskellige former for omsorgssvigt, børns reaktioner på omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens).
Kap. 10, s. 143-153 (Opdragelse, familie og daginstitution)
"Daniel Stern", https://www.youtube.com/watch?v=FI4I6I-nyUI (videoklip)
"Kulturen og det sociale liv", Flemming B. Olsen (2007):
Side 216-221 (Social arv, mønsterbrydere og fejltilpasning).
"Psykologi - fra celle til selfie", F. Ravn og T. Wolf (2015):
Side 24-27 (D. Winnicott (The-good-enough-mother, holding enviroment, det sande og falske selv)
Side 32-37 (E. Erikson: Livslang identitetsdannelse)
"I hendes barndomshjem herskede kaos: ”De blev ved at give mine forældre chancer”, T. Bendixen, Femina.dk, 2022
"Ret til en god start – BUPL’s udspil om tidlig indsats", Elisa R. Bergmann, 2018, BUPL (uddrag).
"Dit ansigt er din babys bedste legetøj", K. Mahler, Thisted dagblad, 2006.
"Udsatte børn har mindre hjerner", Charlotte Ringsmose, artikel fra: Asterisk, 2012.
"Still Face Experiment", https://www.youtube.com/watch?v=IeHcsFqK7So
Introduktion til neuroaffektiv psykologi ved Susan Hart,
https://www.youtube.com/watch?v=FPAGfuB0vIs
"Den følsomme hjerne", Susan Hart, (2009):
Kap. 3, Side 43-47 (Neuroaffektive udviklingspsykologi, samhørighedsbånd, mikro- og makroregulering, "Windows of Opportunity", selvreguleringskompetencer).
"Min barndom i helvede", Lisbeth Zornig, dokumentar, DR1, 2012.
"Er du mors lille dreng", TV2, 1998, dokumentar.
"Er du mors lille dreng - 10 år senere", TV2, 2014, dokumentar.
Omfang af fagligt stof: ca. 20%
|