Holdet 2024 Ps1/ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Jonas Yurtsever, Nanna Løgkær Høgh, Signe Marie Bonnerup Hansen
Hold 2024 Ps1/ps (2ps Ps1/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mennesket i gruppen+udvidet socialpsy. m. ondskab
Titel 2 Udvikling og livsforløb
Titel 3 Ung i den senmoderne verden
Titel 4 Kognition og læring
Titel 5 Menneske møder menneske (kærlighed og parforhold)
Titel 6 Psykiske lidelser
Titel 7 Psykologiske undersøgelsesmetoder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mennesket i gruppen+udvidet socialpsy. m. ondskab

I dette temaforløb er fokus rettet mod socialpsykologi - gruppepsykologiske processer, social adfærd, social indflydelse, roller, konformitet, autoritet/lydighed, holdninger, kognitiv dissonans, stereotyper, fordomme og diskrimination. Empati, ondskab og karakterafvigelser. Socialpsykologiske eksperimenter (Asch, Milgram, Robbers Cave, Stanford fængselseksperimentet mv.). Herunder også forskellighed på baggrund af køn og kultur.

Eleverne arbejder med at formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder og forholde sig kritisk til disse. Vi ser på psykologisk metode og forskning - hvorved eleverne får en fornemmelse af forskellen på humanistisk - samfundsvidenskabelig og naturvidenskabelig metode, dvs. kvantitativ og kvalitativ metode samt forholder sig kritisk til metoderne - herunder også viden om fejlkilder.

Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
- kulturpsykologi, herunder kulturelle normer
- selv, identitet og personlighed

"Psykologiens Veje", Ole S. Larsen (2012):
Kap. 21, s. 347-369 (massehypnose, hvad er en gruppe, gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol, gruppetænkning, gruppepolarisering, mobning, roller), s. 373 - 379 (autoritet og lydighed, holdninger, kognitiv dissonans). Stereotyper, fordomme og kontaktteorien)

"Ondskabens psykologi", R. Kuschel & F. Zand (2004):
"Personorienterede forklaringsforsøg", s. 27-34 (Carl Goldberg mm.)
"Psykologiske påvirkningsstrategier der fremmer ondskab", s. 55-62.

http://ibog.psykologiensveje.systime.dk (Stanford fængselseksperimentet), uddrag.

"Det onde som frihed", Lars Svendsen, http://psykologiensveje.systime.dk/26-ondskabens-psykologi/det-onde-som frihed.html.

"Fravær af empati", Simon Baron-Cohen, Fra: http://ibog.psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1551

"Kulturen og det sociale liv", Flemming B. Olsen (2007):
"Attribuering", (attribuering og selvopfyldende profetier), side 90-96.

"Robbers Cave Experiment: Unmasking the Roots of Tribal Conflict" (Sherif): https://www.youtube.com/watch?v=9W0Txe-bhFE&ab_channel=Sprouts
Den sociale identitetsteori - Tajfel og Turner

"The psychology of evil" (TED talk v. Philip Zimbardo). Findes på Youtube.
"The Experiment", (2010), film (Stanford fængselseksperimentet).

"Den menneskelige Zoo (2)", dokumentar. DR 1, 2008. (Socialpsykologiske eksperimenter) - findes på mitCFU.

"Moralsk frakobling", fra Psykologiens Veje.

"The Erosion of Empathy", TED-Talk, Simon Baron Cohen, https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18&t=7s

"The Asch Experiment", https://www.youtube.com/watch?v=qA-gbpt7Ts8 (Gruppepåvirkning og konformitet)

"The Milgram Experiment" | The Heist | Derren Brown: https://www.youtube.com/watch?v=Xxq4QtK3j0Y&t=4s&ab_channel=DerrenBrown
"The Milgram Experiment: Obedience and Authority. https://www.youtube.com/watch?v=vuMt8b4UrcI&ab_channel=Sprouts (Konformitet og lydighed)

"The Pygmalion Effect and the Power of Positive Expectations (Rosenthal-effekten), https://www.youtube.com/watch?v=hTghEXKNj7g

"Tvillinge-Eksperimentet: Hvor ondt gør mistillid?" (Rosenthal-effekten), https://www.youtube.com/watch?v=Yh2449t_nMw

"Ondskab", svensk film, 2203 (fokus på ondskab og gruppepsykologiske processer)

"Herlufsholms hemmeligheder", TV2, dokumentar, 2022

"Opstilling af psykologiske problemstillinger"
https://emu.dk/sites/default/files/2021-04/gym_psykologi_Vejen%20hen%20til%20en%20psykologisk%20problemstilling.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udvikling og livsforløb

I dette forløb beskæftiger vi os med udviklingspsykologien.

Eleverne stifter bekendtskab med Erikson (udviklingsmodel og udviklingskriserne), Freuds psykoanalyse, herunder forsvarsmekanismerne og personlighedsmodellen, Winnicott (sandt og falsk selv), moderne spædbarnsforskning), Bowlby (tilknytning og adskillelse), Ainsworth (tilknytningsmønstre), omsorgssvigt samt omsorgssvigtens udtryksformer. Forskellige former for omsorgssvigt samt børns reaktioner på omsorgssvigt, livsduelighed, sårbarhed og resiliens (social arv, mønsterbrydere og fejltilpasning).

Der er fokus på den metodiske udvikling inden for udviklingspsykologien - fra faseteorier til moderne spædbarnsforskning ud fra en kritisk vinkel.  Fokuspunkter: At udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser med et fagligt begrebsapparat. Endvidere øve begreber på små cases samt inddragelse af mindre skriftlige øvelser.

"Psykologiens Veje", Ole S. Larsen (2012):
Kap. 2, s. 26-34 (køn og kønsforskelle)
Kap. 4, s. 47-49 og 53-59 (personlighedsmodellen og forsvarsmekanismer)
Kap. 6,  s. 72-74 og s. 96-102 (E. Erikson, Bowlby og M. Ainsworth).
Kap. 8, s. 118-126  (De rumænske børnehjem, Bowlby, omsorgssvigt, børns reaktioner på omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens).
Kap. 10, s. 143-151 (Opdragelse og familie).

"Fem aldre", Ole S. Larsen.
Side 101-108 (Baumrinds opdragelsesstile).

"Psykologi - fra celle til selfie", F. Ravn og T. Wolf (2015):
Side 24-27 (Winnicott og tilknytning)
Side 32-37 (Erik Erikson: Livslang identitetsdannelse).

Side 39-44 (3. Det autonome niveau).

"Min barndom i helvede", Lisbeth Zornig, dokumentar, DR1, 2012.

"Er du mors lille dreng", DR, Dokumentar.

"Udsatte børn af mindre hjerner", Asteriks-artikel.

Eksempel på eksamenscase.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ung i den senmoderne verden

Forløbet har været en undersøgelse af unges trivsel i det senmoderne samfund. Vi har via forskellige metodiske tilgange (kvantitative og kvalitative metoder) undersøgt, hvordan unge har det i dag. Hvad peger undersøgelser på, og hvad viser den nyeste forskning? Vi har i diskussionen og vurderingen af resultaterne arbejdet med kritisk tænkning - har de metodiske tilgange givet anledning til fejlkilder i resultaterne, som har betydningen for validiteten, reliabiliteten og relevansen af resultaterne? Kan vi generalisere på unges trivsel?

Kernestof:
Vi har arbejdet med følgende teoretiske tilgange til emnet, i forsøget på at få en forståelse for undersøgelser og fænomener relateret til dét at være ung i den senmoderne verden:
- Giddens: Ungdom, identitet, senmodernitet og 3 væsentlige forandringer heri; adskillelse af tid og rum, udlejring af viden til ekspertsystemer, øget refleksivitet. Derudover ontologisk sikkerhed.
- Beck: Risikosamfundet.
- Salecl: Illusionen om det frie valg og økonomisering af livsvalg.
- Willig: Præstationskultur samt øget konkurrence på mikro- og makroniveau.
- Rosa: Senmoderne samfunds acceleration, effektivisering, tidshunger, omstillingsparathed, social acceleration, psykologiske konsekvenser samt resonans.
- Stress og coping (Lazarus, Antonovsky (OAS).
- Eksistenspsykologi: Valg, mening, ansvar og eksistentiel angst.

Litteratur:
"Psykologi - fra celle til selfie"
s. 103-108: Giddens og hans kernebegreber.
s. 109-114: Beck, Salecl, Willig og Rosa.
s. 115-121: Sociale mediers påvirkning og mediesocialisering.
s. 120-129: Sociale mediers påvirkning og selvskade.
s. 130-132: Stress.

"Kulturen og det sociale liv"
s. 426-429: Stress og Coping (Lazarus).

"Psykologiens Veje"
s. 255-261: Eksistentialisme (Sartre og Frankl).
s. 287-288: Bourdieu (Habitus og kapitalformer).


I forløbet har vi arbejdet med forskningsartikler, undersøgelser (kvantitative og kvalitative), casearbejde. Derudover har vi set følgende dokumentarprogrammer:
- De døde pigers dagbog, DR1.
- De unge Grønlændere (1), DR1.
- Presset ungdom (2), TV2 (2023).
- De perfekte piger, DR1 (2015).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kognition og læring

Eleverne har i dette forløb haft fokus på, hvordan vi lærer. Forløbet har taget udgangspunkt i forskelle og ligheder mellem Piaget og Vygotsky. Derudover har vi haft stor fokus på, hvordan det digitaliserede samfund kan være en udfordring for elevernes læring. Vi har endvidere arbejdet med kulturelle forskelle i forhold til læring.
I forbindelse med motivation har eleverne kort berørt Seligman og positiv psykologi.   

Vigtige begreber:
- Piaget og tænkningens udvikling (herunder kritik af teorien)
- Vygotsky (vs. Piaget)
- Motivation (indre og ydre faktorer)
- Tavs og sproglig viden
- Læringsformer (behavioristisk læringsteori, Piagets kognitive læringsteori)
- Qvortrups vidensformer (kvalifikation, kompetencer, kreativitet),
- Undervisningsformer
- Mesterlære
- Self-efficacy (Bandura)
- Indlært hjælpeløshed (Seligman)
- Intelligens (Gardners 7 intelligenser, Goleman og den følelsesmæssige intelligens)
- Hukommelse (sensorisk hukommelse, korttidshukommelse, arbejdshukommelse, langtidshukommelse og digital amnesi)

Film og dokumentarer
- "Når mobilen tager magten" (1:2)
- "9.z mod Kina" (1:4)
- "Jagten" (2012)

YouTube klip:
- Pavlovs hunde: https://www.youtube.com/watch?v=asmXyJaXBC8
- Lille Albert: https://www.youtube.com/watch?v=5duLMjaTL0U
- Skinnerboks: https://www.youtube.com/watch?v=MOgowRy2WC0
- Due drejer rundt: https://www.youtube.com/watch?v=TtfQlkGwE2U


Artikler:
- "9.z mod Kina fem år senere"
- "Måske var 9.z slet ikke så dumme"
- "9.z mod eliteskole"
- ”To slags intelligens – og skolekarakterer”, artikel fra: Forskningsnyt - Psykolog Nyt, nr. 3, 2011.
- ”Læringsstile, Duun og Duun”


Eksperimenter:
TV2 (2015): Når mobilen tager magten (afsnit 1)
"9.z mod Kina"
Computerforbrug i en 1g (Dorthe Aagaard, "Når mobilen tager magten")

Eksempler på psykologiske problemstillinger:
- Lærer man bedst ved at udforske verden selv eller få hjælp af en voksen?
- Hvilke motivationsfaktorer har betydning for vores måde at lære på?
- Hvilke læringsformer fremmer bedst læring?
- Er der kulturelle forskelle på tilgang til læring og ønsket effekt af undervisning?
- Har vi alle lige forudsætninger for at lære?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Menneske møder menneske (kærlighed og parforhold)

I dette forløb har vi undersøgt relationen mellem to mennesker med fokus på psykologiske perspektiver på kærlighed og tiltrækning. Vi har især arbejdet med spørgsmål vedrørende hvordan psykologien kan forklare, hvem vi forelsker os i? Og hvorfor det kan være udfordrende at finde og bevare kærligheden?

Vi har angrebet disse spørgsmål ud fra socialpsykologiske, evolutionspsykologiske, udviklingspsykologiske, neuropsykologiske og sociologiske teorier. Desuden har vi arbejdet med kommunikation og konflikt i forløbet.
Vi har blandt andet beskæftiget os med Stern, Thuns kommunikationskvadrat, Kærlighedens tre komponenter og Giddens "det rene forhold", og så har vi set Gift ved første blik (S10, E1).


Psykologiens veje Ole S. Larsen (2012):
Kapitel 6: ”Udviklingspsykologi” s. 82 – 96 (Daniel Stern)
Kapitel 18: ”Kommunikation og konflikt” s. 303 – 310 + s. 318 – 322
Kapitel 19: ”Det senmoderne familieliv” s. 330 – 332
Kapitel 22: ”Kulturmøder og kulturforskelle” s. 390 – 392

Psykologiens veje Ole S. Larsen (2025) (Systime - Online bog):
Kapitel 15 ”Forelskelse og kærlighed”, afsnittene:
- Kærlighedens tre komponenter
- Kærlighed og forelskelse er ren kemi
- Hvem bliver vi tiltrukket af?



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Psykiske lidelser

Grundbogslitteratur
- Psykologiens veje (Online udgave) afsnit: ””Klinisk psykologi”
- Psykologiens veje (Online udgave) afsnit ”Nervøse tilstande” (angst, fobier, OCD)
- Psykologiens veje (Online udgave) afsnit ”Skizofreni”
- Psykologiens veje (Online udgave) afsnit ”Affektive lidelser” (Depression, bipolar lidelse, mani)
- Case om Lena og siderne psykoanalyse, socialpsykologi og kognitiv psykologi
- Psykologiens veje (Online udgave) afsnit: ”Behandling”

Emner vi har berørt
- Angst
- Fobier
- Obsessive-compulsive disorder (OCD)
- Skizofreni
- Depression
- Mani
- Spiseforstyrrelser
- ADHD
- Autisme
- PTSD
- Personlighedsforstyrrelser (Borderline)
- Behandling og indlæggelse
- At være pårørende til forældre/børn med psykiske lidelser
- Tabu og fordomme om psykiske lidelser
- Nutidens diagnosekultur (Svend Brinkmann)


Artikler
Hannes liv med OCD: https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/hannes-liv-med-ocd (Psykiatrifonden)
Faste rammer i et liv med kaos (ADHD): https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/faste-rammer-liv-med-kaos
At være eller ikke at være – om livet med borderline personlighedsforstyrrelse: https://pov.international/at-vaere-eller-ikke-at-vaere-om-livet-med-borderline-personlighedsforstyrrelse/
Livet som ægtefælle til en med boderline: https://netdoktor.dk/psykiatri/sygdomme/livet-som-agtefalle-til-en-med-borderline/
Usikkeret og trygt på samme tid: https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/usikkert-trygt-paa-samme-tid (Psykiatrifonden)
Forældre med psykisk sygdom: https://www.helbredsprofilen.dk/sygdomme/psykisk-sygdom/livet-med-psykisk-sygdom/familien-og-foraeldrerollen/foraelder-med-psykisk-sygdom
Dokumenteret fakta om børn i familier med psykisk sygdom: https://kombu.dk/files/media/document/dokumenteret-fakta-om-børn-i-familier-med-psykisk-sygdom.pdf
Kenni er vigtig voksen for Anna: https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/kenni-er-vigtig-voksen-anna (Psykiatrifonden)
Cecilies mor var psykisk syg: https://psykiatrifonden.dk/viden/personlige-fortaellinger/cecilies-mor-var-psykisk-syg (Psykiatrifonden)
Det er ikke en sygdom at have det svært: https://politiken.dk/debat/art5592246/»Det-er-ikke-en-sygdom-at-have-det-svært« (Politiken)
Hvad er din diagnose?: https://www.berlingske.dk/samfund/hvad-er-din-diagnose?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNqnX9gJNDb24YtZ1zto9AQmb8cJ_uaaza-uHqjgRjOj6RiDWr8OxkmjMvbnhE%3D&gaa_ts=680b8a7d&gaa_sig=TBcLPAlahPTnLrPQnKQpDn4Uyh9eKvMDJylULRe6mJopKZz10LKEf02Mw_nZb6v68hmnUgUwFS0SgSUnXwmBGg%3D%3D (Berlingske)


Audiovisuelt materiale
- Indefra med Anders Agger: Syg ungdom (episode 1) på DR.tv
- I følelsernes vold. Sæson 1, episode 3 (Angsten) på DR.tv
- ”Tabu – med Runde Klan: De OCD-ramte” på TV2play
- ”Styret af stemmer” på DR.tv
- ”Min datter er sindssygt farlig” på TV2play
- ”Når sindet splittes – Mit liv som bipolar” på DR.tv
- ”Tabu – med Rune Klan: De spiseforstyrrede” på TV2play
- ”Far, mor og ADHD” (første episode) på DRTV
- ”Vores liv med autisme: - Vi har aldrig rigtig passet ind” på TV2play
- ”Tabu – med Rune Klan: De PTSD ramte” på TV2play
- ”Indefra med Anders Agger: Sikringen” på DR.tv
- ”I skyggen af en sygdom” på Filmstriben.dk
- ”Diagnosekultur” (det etiske råd) på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=bDEFWXqS0gE
- ”Psykiatriens dilemma: Diagnosens pris” (Sæson 1, episode 2) på DR.tv

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Psykologiske undersøgelsesmetoder

I dette forløb har fokus været på psykologisk metode. Vi har bl.a. været omkring: De tre videnskabelige traditioner, kvalitativ og kvantitativ metode, interview, spørgeskema (sample, selvrapportering, åbne og lukkede spørgsmål osv.), eksperiment (laboratorie-, felt- og naturligt eksperiment), analyse af data. Validitet (intern, ekstern og økologisk), reliabilitet, fejlkilder og længdesnitsundersøgelser.

Vi har repeteret socialpsykologiske eksperimenter (Milgram, Asch og Zimbardo - fængselseksperimentet) og forholdt os metodekritisk til disse. Eleverne har desuden selvstændigt fordybet sig i faglige problemstillinger og arbejdet med feltundersøgelser.

"Psykologiens veje", iBog, kapitel 3 (Metode), (uddrag fra følgende afsnit):
- afsnit: Videnskabsteori og de 3 videnskabelige traditioner
- afsnit: Metode og kritiske overvejelser
- afsnit: Forskningsmetoder, forsøgseffekter, fejlkilder og etiske overvejelser
- afsnit: Metode: Empiri/teori, induktion og deduktion, kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder.
- afsnit: Eksperiment, observationsundersøgelser, spørgeskema, korrelationsundersøgelse, tvær-længdesnitsundersøgelse, tværkulturel undersøgelse, interview
afsnit: Kritisk vurdering af undersøgelser

Omfang af fagligt stof: ca. 5 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer