Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Birgitte Tidemand Rubak
|
Hold
|
2024 Ps/1 (3 Ps/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Unge og sociale medier
Unge og sociale medier.
Vi har i forløbet undersøgt unges brug af sociale medier via kvantitative og kvalitative metoder. Vi har haft fokus på spørgeskema- og interviewmetoden. Vi har undersøgt forskning på området og eleverne har udarbejdet egne undersøgelser (spørgeskema og interview).
I forløbet har vi koblet en naturvidenskabelig vinkel på emnet og inddraget dele af Neuropsykologien. Vi har kigget på hjernens opbygning og funktion og inddraget Morten Fengers forskning om mobilafhængighed. Herunder har vi undersøgt hvad smartphonen og sociale medier gør ved vores hjerner og nervesystem. I forlængelse af denne forskning har vi hørt foredrag med psykolog og dr.med. Jacob Linnert om afhængighed og hjernens belønningssystem "Afhængighed - din hjerne snyder dig".
I forløbet har vi desuden undersøgt hvilke konsekvenser brugen af smartphone/computer har for unges kognitive funktioner, herunder læring. Vi har inddraget teori om Menneskets informationsprocesser med særligt fokus på opmærksomhed og hukommelse. Vi har undersøgt, om det er muligt at multitaske. Vi har set på forskning på området og lavet egne eksperimenter.
Vi har i forløbet også inddraget en samfundsfaglig - og humanvidenskabelig vinkel på emnet unge og sociale medier. Vi har undersøgt hvilken påvirkning sociale medier kan have for unges måder at kommunikere med hinanden på og hvilke konsekvenser det kan have for relationen og for den enkelte . Herunder har vi inddraget teori om kommunikation og social sammenligning. Vi har arbejdet med Thuns kommunikationskvadrat og Vincent Hendricks teori om ansigtsløs kommunikation samt Festingers teori om social sammenligning (selvevaluering, selvforbedring, selvopfattelse og selvværd). Som afslutning på forløbet har vi været i Nord Kraft og set filmen "Kontra" (2024). Derudover har eleverne udarbejdet synopsis i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Danmarks statistik. Danskernes brug af sociale medier.docx
-
Ny rapport om børn og unge og sociale medier. Børnsvilkår maj 2024.docx
-
Unge fortæller ærligt om deres falske liv på sociale medier.docx
-
Psykologiens veje; sider: 27-31, 42-44, 50-52, 176-179, 189-192, 244-246, 255-258, 369-373, 405-410
Schultz Larsen, 3.udg., Systime
-
En undersøgelse af unges forhold til sociale medier.docx
-
Korrelationer eller kausalitet Hvornår er der en sammenhæng.docx
-
Spørgeskemametoden Lav dit eget spørgeskema + udfyld dette skema.docx
-
Foredrag med Dr. med og Psykolog Jacob Linnert om Afhængig.docx
-
Live stream foredrag fra Folkeuniversitetet i Aarhus om Afhængighed Jacob Linnet.docx
-
Afhængig af sociale medier. Så har du højere risiko for at blive isoleret og ensom. Syddansk uni 2024.docx
-
Gruppearbejde om digital afhængighed.docx
-
Individuel skr.op. om Multitasking.docx
-
Multitasking er svært, tidsrøvende og usundt.docx
-
Social sammenligning Gr.opg. til præsentation.docx
-
Ansigtsløs kommunikation Vincent Hendricks.pdf
-
Metoder-i-psykologi SRP Aalborghus Gym.pdf
-
Psykologifaget i samspil med sprogfag i SRP.docx
-
Thuns Kommunikationskvadrat samt opgave hertil.docx
-
Kend dine emojis eller mangel på samme.docx
-
Synopsis i Psykologi B.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den følsomme hjerne - neuroaffektiv udvikl.psy.
I dette forløb har vi arbejdet med udviklingspsykologien ud fra et neuropsykologisk perspektiv. Vi har arbejdet med Susan Harts neuroaffektive udviklingspsykologi og suppleret med anden teori på området; Erikson (tillid/mistillid) Bowlby (tilknytning), Ainsworth (tilknytningsmønstre) og Stern (samspil, nonverbal kommunikation, ansigtsduetter, synkronisering og affektive afstemninger. Vi har i arbejdet med Susan Harts teori taget udgangspunkt i MacLeans teori om den tredelte hjerne; det autonome-, det limbiske og det præfrontale niv. og undersøgt hvilken betydning stimulation og regulering af barnet har på de tre niveauer Vi har arbejdet med Susan Harts begreber; samhørighedsbånd, synkronisering, mikro-/makroregulering, spejlneuroner, mentalisering og "windows of opportunities".
Vi har i kobling med teorierne set på forskellige eksperimenter på området; Stillface-eksperimentet, Visuel kløft, fremmed-situationstesten (Ainsworth), Harlows aber (studier af moderafsavn hos rhesusaber).
I forløbet har vi desuden undersøgt børns muligheder for at overvinde omsorgssvigt - herunder har vi også set på medfødte sårbarheder hos børn og betydning af behovet for regulering og stimulation. Vi har inddraget resiliensforskningen og undersøgt forståelsen af begrebet gennem tiden (Rutter, Dion sommer). Vi har arbejdet med længdesnitsundersøgelser (Kauriundersøgelsen, Er du mors lille dreng - fra fødsel-20 år (fra psy c-niv.). Thomas og Chess studie af temperament. Vi har arbejdet med Schultz Jørgensen model om samspillet ml belastning og risiko.
Vi undersøgt terapiformen Theraplay, som der bl.a. arbejdes med på forskellige familie-institutioner i Danmark. Eleverne har som afslutning på forløbet lavet et miniprojekt i grupper, hvor hver gruppe har været i dialog med en familieinstitution eller et opholdssted for danske børn og unge med omsorgssvigt. Eleverne har via interviewmetoden undersøgt hvilke udviklingspsykologiske teorier der arbejdes ud fra, dagligdagen på opholdsstederne og været i dialog omkring børnenes grader af omsorgssvigt og muligheder for positiv udvikling. Eleverne har herunder i deres miniprojekt arbejdet med etiske problemstillinger i relation til psykologisk metode.
I forløbet vi set følgende to dok.prog.:
"Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst", DR2
"Lille menneske - hvad føler jeg"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Den treenige hjerne Udfyld arket.docx
-
Omsorgssvigtede børns hjernefunktion Scanningsbillede.docx
-
Introduktion til neuroaffektiv udviklingspsykologi
-
Neuroaffektiv udviklingspsykologi Susan Hart Kopiark.pdf
-
Neuroaffektiv udviklingspsykologi; sider: 9-10, 23-26, 32-34, 39-49, 51-52, 59-69, 71-73, 103-104
Susan Hart, Gyldendal
-
Det autonome niveau - Susan Hart.pdf
-
Neuroaffektiv udvikl.psy. Sprøgsmål til det autonome niveau.docx
-
22.mpg
-
25.mpg
-
27.mpg
-
Still Face Experiment Dr Edward Tronick
-
29.mpg
-
Det limbiske niveau - Susan Hart.pdf
-
Individuel skr.opg. til Det limbiske niv. Neuroaffektiv udvikl.psy..docx
-
An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff
-
Strange Situation Experiment.Ainsworth
-
Det præfrontale niveau - Susan Hart.pdf
-
Gr projekt. Kreative plakater. Neuroaffektiv udviklingspsykologi.docx
-
Harlows aber: Studies on Dependency in Monkeys
-
Miniprojekt Neuroaffektiv udvikl. Gruppeinddeling.docx
-
Psykologiens veje; sider: 71-77, 85-96, 100-105
Schultz Larsen, 3.udg., Systime
-
Model af samspillet ml belastning og risiko Af Schultz Jørgensen et al.pdf
-
Forskning i Særligt Sensitive børn, Studie fra Kina 2023.docx
-
Resiliens Dion Sommer.pdf Resiliensforskning gennem tiden. Risiko eller årsagssammenhæng.doc
-
Gruppens case og tildelte opholdssted Miniprojekt.docx
-
En undersøgelse af tilknytningsforstyrrede børn i DK Gruppeopgaven.docx
-
Teoriramme til forløbet Den følsomme hjerne Udviklingspsykologi. En skematisk oversigt.docx
-
Frygten som opdrift - Lisbeth Zornig Andersen.doc
-
Randi fra De brændte børn Hvorfor greb ingen voksne ind.docx
-
Resiliensforskning gennem tiden. Risiko eller årsagssammenhæng.doc
-
Resiliens Dion Sommer.pdf
-
Theraplay - Leg for alvor. Terapiform til børn med tilknytningsforstyrrelser.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Feltprojekt - Psykologiske undersøgelsesmetoder
Forløbet har været en introduktion til psykologiens forskningsmetoder, og en indsigt i, hvordan disse metoder skiller sig ud fra hinanden afhængigt af, hvilket videnskabsområde, der arbejdes med indenfor psykologien. Forløbet har fokuseret på følgende metoder; eksperiment-, observation-, interview-, og spørgeskemametoden. Eleverne har arbejdet med forskellige undersøgelser, for herigennem at vurdere den metodiske tilgang til et problemfelt (Kvantitativ og/eller kvalitativ tilgang) og undersøgelsens værdi (fejlkilder, relevans, validitet og reliabilitet). I forløbet har vi desuden diskuteret etik og moral i relation til forskellige undersøgelser, grundet det menneskelige genstandsfelt.
Eleverne har som afslutning på forløbet udarbejdet et feltprojekt i grupper, hvor de har arbejdet med forskellige undersøgelsesmetoder. Eleverne har indsamlet egen empiri og forholdt sig kritisk til undersøgelsen og dens resultater. Eleverne har vurderet nytteværdien af deres psykologiske undersøgelse, forholdt sig kritisk til, om de med fordel har kunne anvende andre metodiske tilgange til problemfeltet og afslutningsvis vurderet etiske problemstillinger i relation til deres feltprojekt. Gruppernes feltprojektet er blevet præsenteret, diskuteret og evalueret på klassen. Udover den mundtlige præsentation, har grupperne afleveret en skriftlig rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
En verden i forandring
Vi har i forløbet undersøgt på hvilke områder, at vores verden er i forandring og hvordan det påvirker den menneskelige tankevirksomhed, psyke og adfærd. Eleverne har ud fra denne psykologiske problemstilling udarbejdet egne undersøgelser - herunder spørgeskemaer og interviews. Vi har arbejdet med teorien om Holdningens trekompeneter; den kognitive komponent, den affektive komponent og den adfærdsmæssige komponent.
Derudover har vi inddraget eksistenspsykologien og dens grundtemaer; angst, døden, valget og ansvar (Kirkegaard, Sartre, Frankl). Vi har undersøgt menneskelige relationer, når mennesker rammes af usikkerhed med fokus på teorien om Altruisme.
Derudover har vi undersøgt individuelle faktorer med fokus på teorier om OAS (Antonovsky), Høgh-Olesens personlighedstyper; den forsigtige og den risikovillige typer, Giddens (identitet, det refleksive projekt og ontologisk sikkerhed) samt Bourdieus teori og kapitaler og habitus.
Vi har undersøgt begrebet Krisementalitet ud fra psykolog Jesper Dammyers forskning.
Herunder har vi set på hvordan krisementalitet, kriserespons og personlighedstræk hænger sammen.
Afslutningsvis har vi i forløbet inddraget teori om stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Artikel fra Psykiatrifonden 2025. Gør krigen dig angst og bekymret^.docx
-
En verden i forandring Gr opg.docx
-
Psykologiens veje; sider: 293-300, 311-312, 335-336, 411-414, 448-449, 455-457
Schultz Larsen, 3.udg., Systime
-
En verden i forandring med fokus på fænomenet bekymring. Gruppediskussion.docx
-
Forsker Bare rolig det er godt at bekymre sig. Videnskab.dk 2017.docx
-
Tankemylder Hvad kan jeg selv gøre, Psykologidanmark.dk, 2022.docx
-
Altruisme Kopiark fra Kulturen og det sociale liv.pdf
-
AU-chefdesigner sætter kursen mod Ukraine for at hjælpe nødstedte familier.docx
-
Kriserespons overfor personlighedstræk. En oversigt.docx
-
Tema: Kriser og alt det vi kan lære – Københavns Universitet
-
Krisementalitet, kriserespons og personlighedstræk. Gruppediskussion..docx
-
Podcast: Prepper ell benægter. 5.9.2024
-
Klimaangst Kvalitativ tilgang Podcast, 2024.docx
-
Sådan er Ukraines præsident blevet en rollemodel for lederskab.docx
-
Kriserespons og personlighed. Skema til udfyldning..docx
-
Stresspåvirkning overfor coping Lazarus´ model.docx
-
Stress og coping. Individuel skr. opg..docx
-
Coping og stress Lazarus Fra Kulturen og det sociale liv.pdf
-
Synopsis i Psykologi B.docx
-
Er du bange for krig, klimakatastrofer og kunstig intelligens. Forståeligt, men der er håb, Videnskab.dk, 2024.docx
-
Knap halvdelen af danskerne er nervøse for deres sikkerhed, Nyhederne.tv2.dk, 2023.docx
-
Eksamensgrupper til hold 3Ps1 202425 BT.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stærke fællesskaber - på godt og ondt
"Stærke fællesskaber - på godt og ondt" har været et forløb med særligt fokus på gruppepsykologien - hvad kendetegner en gruppe, er mennesker afhængige af fællesskaber. Dette er blevet undersøgt ud fra forskellige psy. retninger som evolutionspsy. og udviklingspsy. Vi har været omkring teorier og fagbegreber som; Gruppen ifølge Sherief, gruppepres og socialkontrol (Asch´ konformitetseksperiment), gruppetænkning, gruppepolarisering, roller, ind- og udegrupper. Intergruppekonflikter og den sociale identitetsteori. Self-efficacy (herunder anerkendelse og selvværd), og imitation (Bandura) OAS, herunder eksistenspsykologien (at søge, vælge og finde en mening med livet). Vi har via kvantitative og kvalitative metoder undersøgt, hvad der driver unge mennesker ud i stærke fællesskaber såsom bande- og ungdomskriminalitet samt radikaliserede miljøer. Her har vi desuden inddraget en naturvidenskabelig tilgang til emnet og arbejdet med teorier om impulskontrol, selvkontrol og hjernens belønningssystem.
Vi har arbejdet med etiske problemstillinger i forløbet og afsluttet forløbet med synopsis.
Vi har i forløbet arbejde med følgende materiale:
"Vold på hjernen" - Forskningsprojekt fra Rigshospitalet - hjernescanninger af kriminelle unge fra den lukkede afd.
"Kerim var håndlanger for de kriminelle"
"Bandekrigerne"
"Victors hellige krig"
"To verdener".
"The marrshmallow-test"
"The still-face ekeperiment" (tilknytning og affektive afstemninger).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition + synopsis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733709942",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733709942",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733709942"
}