Holdet 2024 ty/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Tysk C
Lærer(e) Stine Lykke Hagerup
Hold 2024 ty/2 (3 ty/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Krimi
Titel 2 Reisen
Titel 3 Rassismus
Titel 4 Das Leben in der DDR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Krimi

I dette forløb vil vi se nærmere på et udvalg af forbrydelser - herunder mord og personskade - i et udvalg af 3 litterære tekster. Desuden kommer eleverne til at arbejde med et afsnit af Tatort (det udvidede tekstbegreb). Eleverne får et indblik i tysk kultur og litteratur samt Tysklands samfundsforhold.

Kernetekster:
Moser, Milena. ”Letzte Pizza” (1991). Fra: Homann, Angela & Erik Wikkelsø Pedersen. Kurzum – Text und Sprache. Tyskforlaget, 2005.
Ukendt forfatter. ”Mord im Hotel” (1989). Fra: Anker-Møller, Karsten, Frederiksen, Leif og Jacobsen, Hans Henrik: Meiner Meinung nach 1. Gyldendal, 1989.
Noll, Ingrid. ”Nasentropfen” (2005). Fra: Aggedam, Heino og Henriksen, Kathrine: Geht's weiter. Tyskforlaget, 2012.
Film: Jauch, Thomas. Tatort: „Neugeboren“. ARD, 2021.

Supplerende tekster:
DW: Deutsche Leser lieben Krimis (2009)
https://www.dw.com/de/deutsche-leser-lieben-krimis/a-4646024  
Egedal, Helle. ”4. Krimi” (side 77-86). Fra: Egendal, Helle: Gattungen. Gyldendal, 2017.
Fletcher, Adam. „Wie man Deutscher wird: Tatort gucken“ (2013). Fra Kristensen, Anette. Lebenswege. Tyskforlaget, 2015.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Reisen

Gennem mødet med forskellige tysksprogede tekster vil eleverne få et indblik i tysk kultur og litteratur. Der vil blive arbejdet med tekster (det udvidede tekstbegreb) fra de seneste 10 år og fra før 1945.
Der vil blive arbejdet med det at rejse: Hvorfor rejser man? Hvordan rejser man? Hvad får man ud af rejsen? – Både indre og ydre rejse.

Kernestof:
- Tysklands kultur, historie og samfundsforhold
- Tysksprogede litterære tekster
- Tysksprogede tekster fra de sidste 10 år og fra før 1945

Kernetekster:
- Luxuslärm: ”1000 Kilometer bis zum Meer” (sang) (2008) (Fernweh, Heimweh)
- Mark Forster: „Au Revoir“ (sang) + musikvideo (Teenage-Aufruhr, persönliche Entwicklung)
- Film: Almanya - Wilkommen in Deutschland af Yasemin Şamdereli (2011)
- Brüdern Grimm: ”Die Bienenkönigin” (Märchen) (Quelle: https://maerchen.com/grimm/die-bienenkoenigin.php)

Supplerende materiale:
Die Gattung „Märchen“ S. 16-19 (aus Gattungen, Gyldendal 2017)

Grammatik:
- Personlige pronominer fortsat
- Sætningsanalyse fortsat
- Regelmæssige verber fortsat

Omfang: Ca. 35 sider

Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Rassismus

Formål & fokus:
Eleverne skal gennem arbejdet med forskellige tyske tekster og medier blive klogere på, hvad begrebet racisme dækker over. Vi vil undersøge begrebet i et historisk perspektiv (hovedsageligt ift. Nazitiden og jødeforfølgelse) og i et mere nutidigt perspektiv i både Tyskland og Østrig. Gennem arbejdet med artikler, tekster, en film, og en sang vil vi se på, hvordan nutidens tysksprogede samfund beskæftiger sig med racisme, og hvor stor en rolle racismen spiller.

Kernetekster:
- Christensen og Rasmussen: „Wie war’s? Ein Jahrhundert wird besichtigt“. Gads Forlag, 1997. Dokument 6, Judenverfolgung und Endlösung. 1,5 side
- Hiemer, Ernst: „Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe“, 1938. 3,5 side
- Yasmo und die Klangkantine – zwei, 2017.
- Film: Fatih, Akin: Aus dem Nicht’s, 2017.

Supplerende materiale:
- Tellesen, Peters og Nielsen: „Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute“, Systime 2016. Politik und Neonazismus heute. (Baggrundslæsning på dansk)
- EU-STUDIE: Rassismus in Österreich stark gestiegen. 25. oktober 2023. https://orf.at/stories/3337604/ (om racisme i Østrig sammenlignet med andre europæiske lande)

Omfang: ca. 25 sider



Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Das Leben in der DDR

Formål og fokus:
Eleverne skal få en forståelse for, hvordan det var at leve i DDR – på godt og ondt. Der vil være fokus på den historiske baggrund og leveforhold (at leve med en mur, STASI, flugt, men også hvordan DDR var en tryghed for nogle borgere). Vi slutter af med murens fald i 1989, og ser på, hvordan stemningen var den 9. november 1989.
Hermed er der fokus på kultur, historie og samfundsforhold i Tyskland efter 1945.
Vi har især fokus på tekst- og filmanalyse samt perspektivering.

Kernetekster:
- Film: Goodbye, Lenin (2003) af Wolfgang Becker
- Udo Lindenberg: ”Mädchen aus Ostberlin” (1973)
https://www.youtube.com/watch?v=XnOyDPdzJtU
- André Lorenz & Daniel Biskup: "In den Fängen der Stasi"
- Film: Ballon (2018) af Michael Herbig
- Die Grenze ist offen – 12-jähriges Mädchen aus Leipzig berichtet

Supplerende materiale:
- Udvalgt historiske fotos aus: Diekmann: Die Mauer – The Wall, Fotografien 1961-1992, Fackelträger Verlag, 2009
- Andersen & Husum: Es war einmal ein Land, Tyskforlaget 2015, s. 4 (forord)
- Deutsche Welle: Eingemauert – die innerdeutsche Grenze (2009): https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k&t=12s
- "Das Ministerium für Staatssicherheit (die Stasi)"
- Bespitzelungsmethoden der Stasi

Omfang: ca. 30 sider




Hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer