Holdet 2024 ps3/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Mia Egholm Wendelboe
Hold 2024 ps3/1 (23 ps3/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kultur og konflikter
Titel 2 Børn og unge i (mis)trivsel
Titel 3 Læring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kultur og konflikter

Dette er et forløb indenfor socialpsykologien, hvor vi skal arbejde med gruppe- og rolleteori samt en række eksperimenter og kritisk metode.

Vi har læst følgende i Psykologiens veje (3. udgave):
381-386
185-186
391-392
396-400
401-403
422
426-429
474-477
477-481
27-28
30-31

Vi har arbejdet med følgende teoretikere:

Le Bon: Massehypnose
Sherif: Fire kriterier for at noget er en gruppe, Robbers Cave Experiment
Cooley: Primær- og sekundærgrupper
Hyman: Medlems- og referencegrupper
Asch: Konformitet, Konformitetsstudie
Allport: Kontaktteorien
Zimbardo: Stanford prison experiment
Milgram: Lydighed, lydighedsforrsøg (med stød)

Begreber:
Grupper
Gruppetænkning
Primær- og sekundærgrupper
Medlems- og referencegrupper
Formelle og uformelle grupper
Gruppepolarisering
Massehypnose
Konformitet
Stereotyper og fordomme, kognitive skemaer, holdningstrekanten
Intergruppekonflikter
Roller: Leder, aktive, medløbere, passive, perifere (syndebuk, brokkehovedet mm.)
Rolleaccept og rolledistance, rolleforventninger
Kognitiv dissonans
Entocentrisme
Kontaktteorien
Individualistisk og kollektivistisk kultur

Cases:
The Experiment (Stanford prison experiment)
Konfrontation (Gellerup vs. Vejgaard)
Tøser der tæsker
Hjernevask - hvornår vil du skade et andet menneske?
Unge danskere hyres af kriminelle som lejesoldater, siger kender af bandemiljøet




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Børn og unge i (mis)trivsel

I dette forløb har vi arbejdet med, hvad der skaber god trivsel for børn og unge. Vi har derfor set nærmere på udviklingspsykologiens grundsten samt forskellige elementer fra personlighedspsykologien og kognitionspsykologien.

Vi har læst følgende sider i Psykologiens veje (3. udgave):

75-77 + 79
82-84
71-73
85-99
100-105
118-119
125-126
130-133
321-329
439-445
445-448
455-457
152-154
295
259

Samt:
Brinkmann, Svend (2023): Brinkmanns briks: Kan strikketøj gøre dig lykkelig, DR lyd https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2023/brinkmanns-briks-kan-strikketoej-goere-dig-lykkelig-11032321393 (uddrag)
Kirketerp, A. (2020): Craft psykologi, Mailand (heri: Resultater og konklusioner)
Ravn, F. A. P. & Wolf, T. (2020): Winnicott og tilknytning i: Fra celle til selfie, Columbus (s. 89-91)

Vi har arbejdet med følgende teoretikere:

Erikson: De psykosociale udviklingsfaser, jegidentitet og social identitet
Mahler: Symbiose
Sterrn: Ansigtsduetter, affektiv afstemning, RIG, social refereren etc.
Bowlby: Tilknytning og tilknytningsfaser
Ainsworth: Tilknytningstyper og fremmedsituationstesten
Lorenz: Prægning
Rotter: Locus of control
Harlow: Eksperiment med rhesusaber
Bandura: Perceived self-efficacy
Seligman: Learned helplessness
Giddens: Identitet som refleksivt projekt, ontologisk sikkerhed, sociale arenaer
Ziehe: Kulturel frisættelse
Lazarus: Coping
Theorell: Krav-kontrol-modellen
Deci og Ryan: Selvbestemmelsesteorien
McCrae og Costa: Femfaktormodellen
Kirketerp: Craft psykologi

Vi har arbejdet med følgende undersøgelser:

Ainsworths fremmedsituationstest
Harlows forsøg med rhesusaber
Seligmans forsøg med indlært hjælpeløshed
Kauai-undersøgelsen
Thalenberg, Eileen (2004): Lille menneske - hvad føler jeg (spædbarnsforskning)
Sundhedsstyrelsen (2015): Sygdomsbyrden i Danmark (tabel 13.2.1 og 13.2.2. om angst)
Psykiatrifonden (2021): Tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark (kønsforskelle)

Vi har arbejdet med følgende cases:

(2023): Amalie skal dø, TV2
Bjerre, Lasse (2023): Presset ungdom – afsnit 1, TV2
Høj, Lars (1998): Er du mors lille dreng, TV2
Korsgaard, Mette (2012): Min barndom i helvede
Nygaard, E.M. (2007): Jeg troede, jeg var lavet af jern, Kristeligt dagblad
Kjær, K. W. (2012): Adoptionens pris, TV2
Poulsen, Martin Bach (2021): Tværs på DR3 - Alexander er en fiasko, DR3

Vi har arbejdet med følgende begreber:

Faseteoretikere (og kritik heraf)
Sterns lagdelte udviklingsmodel
Affektiv afstemning og fejlafstemning
Ansigtsduetter
RIG
Følelsesmæssig smitte
Social refereren
Over- og understimulering
Spejlneuroner
Tilknytning, herunder tilknytningsfaser og -typer
Separationsreaktioner
Risiko og resiliens
Typer af omsorgssvigt
Holding og holding environment
The good-enough-mother
Et falsk selv, tilpasningsreaktion
Genetiske dispositioners betydning for trivsel (temperament, udseende osv.)
Akut og kronisk stress
Indre og ydre stressorer
Symptomer på stress
Belastningsskalaen
Krav-kontrol-modellen
Typer af krav (perceptuelle, kvantitative osv.)
Copingstrategier
Neuroplasticitet
Locus of control/forklaringsstile
Femfaktormodellen
Perceived self-efficacy
Selvbestemmelsesteorien
Indlært hjælpeløshed
Eksistentialisme - valg, frihed og fremmedgørelse

Metode:
Længdesnitsundersøgelser
Kulturel blindhed
Økologisk validitet
Kvantitativ og kvalitativ metode
Fejlkilder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Læring

I dette forløb har vi set nærmere på læring, herunder særligt unges læring samt læring i det senmoderne samfund.

Vi har læst følgende i Psykologiens veje (3. udgave)
189-192
176-179
224-230
326-328
232-234

Samt:
Hansen, Karin Dahl (2006): Kønsopdelt undervisning vinder frem
Prehn, Anette (2018): Din fantastiske, plastiske hjerne, i: Flip, People’s Press
Riisager, Magnus (2021): Hukommelsen i en digitaliseret verden, i: Psyk C, Frydenlund

Vi har arbejdet med følgende teoretikere:

Bourdieu: Kapitaler og habitus, social reproduktion
Piaget: Kognitive skemaer, assimilation og akkomodation, læring sker alene
Vygotsky: Stilladsering, zonen for nærmeste udvikling, læring sker sammen
Bandura: Imitation, rollemodeller, perceived self-efficacy
Qvortrup: De tre vidensformer
Pavlov, Skinner, Watson: Behaviorisme, klassisk og operant betingning
Seligman: Learned helplessness
Rotter: Locus of control

Vi har arbejdet med følgende undersøgelser:

Lewin: Ledelsesformer (modellervokseksperimentet)
Bandura: Bobo-doll-eksperimentet
Seligman: Forsøg med indlært hjælpeløshed
Egen undersøgelse: Snusekrus
Digital amnesi – hukommelseseksperiment
Undersøgelse af hjernens udvikling for taxachauffører i London (use it or loose it)
Elevernes eget eksperiment med switchtasking (skrive og synge)

Vi har arbejdet med følgende cases:

(2017): Drengene mod pigerne (afsnit 1), TV2
(2015): Når mobilen tager magten (afsnit 1), TV2
Når mobilen tager magten (afsnit 1)
Sidste-skoledags-videoer fra Sankt Annæ og Aalborghus
(2013): 9.z mod Kina (afsnit 1), DR

Teori og begreber:

Kapital (kulturel, økonomisk og social)
Habitus
Social mobilitet og social reproduktion
Qvortrups fire vidensformer
Behavioristisk læringsteori
Social-kognitiv læringsteori
Kognitiv læringsteori
Tavs og sproglig viden
Zonen for nærmeste udvikling
Stilladsering
Kognitive skemaer
Assimilation og akkomodation
Melatonin, dopamin
Hukommelse (sensorisk, korttids-, arbejds- og langtids-)
Automatiserede og kontrollerede processer
Uopmærksom blindhed
Multitasking og switchtasking
Digital amnesi
Delt og selektiv opmærksomhed
Neuroplasticitet
Klassisk og operant betingning
Modelindlæring
Konkurrencestat og velfærdsstat
Kulturel frisættelse

Metode:
Individualistiske og kollektivistiske kulturer
Samples og repræsentativitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer