Holdet 2024 ps6/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Anja Engedal
Hold 2024 ps6/2 (23 ps6/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det sociale menneske
Titel 2 Barndommen som personlighedens fundament
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 4 Kognition i et læringsperspektiv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det sociale menneske

I dette temaforløb er fokus rettet mod socialpsykologi - gruppepsykologiske processer, social adfærd, social indflydelse, roller, konformitet, autoritet/lydighed, holdninger, kognitiv dissonans, stereotyper, fordomme og diskrimination. Empati, ondskab og karakterafvigelser. Socialpsykologiske eksperimenter (Asch, Milgram, Robber's Cave, Stanford fængselseksperimentet mv.). Herunder også forskellighed på baggrund af køn og kultur.

Eleverne arbejder med at formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder og forholde sig kritisk til disse. Vi ser på psykologisk metode og forskning - hvorved eleverne får en fornemmelse af forskellen på humanistisk - samfundsvidenskabelig og naturvidenskabelig metode, dvs. kvantitativ og kvalitativ metode samt forholder sig kritisk til metoderne - herunder også viden om fejlkilder.

Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- identitet og personlighed

"Psykologiens Veje", Ole S. Larsen (2012):
Kap. 21, s. 347-369 (massehypnose, hvad er en gruppe, gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol, gruppetænkning, gruppepolarisering, mobning, roller), s. 373 - 379 (autoritet og lydighed, holdninger, kognitiv dissonans) samt s. 381-389 (kulturmøder og kulturforskelle. Stereotyper, fordomme og kontaktteorien)

"Forlist i Stillehavet", øvelse på klassen (gruppepsykologiske processer).

"The Asch Experiment", https://www.youtube.com/watch?v=qA-gbpt7Ts8 (Gruppepåvirkning og konformitet)

"Obedience to Authority", Stanley Milgram, https://www.youtube.com/watch?v=iLfgZCWerIg (Konformitet og lydighed)

http://ibog.psykologiensveje.systime.dk (Stanford fængselseksperimentet), uddrag.

"The Experiment", (2010), film (Stanford fængselseksperimentet).

"Det onde som frihed", Lars Svendsen, http://psykologiensveje.systime.dk/26-ondskabens-psykologi/det-onde-som frihed.html.

"Fravær af empati", Simon Baron-Cohen, Fra: http://ibog.psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1551

"The Erosion of Empathy", TED-Talk, Simon Baron Cohen, https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18&t=7s

"Kulturen og det sociale liv", Flemming B. Olsen (2007):
"Attribuering", (attribuering og selvopfyldende profetier), side 90-96.

"The Pygmalion Effect and the Power of Positive Expectations (Rosenthal-effekten), https://www.youtube.com/watch?v=hTghEXKNj7g

"Tvillinge-Eksperimentet: Hvor ondt gør mistillid?" (Rosenthal-effekten), https://www.youtube.com/watch?v=Yh2449t_nMw

"Den menneskelige Zoo (2)", dokumentar. DR 1, 2008. (Socialpsykologiske eksperimenter) - findes på mitCFU.

"Ondskabens psykologi", R. Kuschel & F. Zand (2004):
"Personorienterede forklaringsforsøg", s. 27-34 (Carl Goldberg mm.)
"Psykologiske påvirkningsstrategier der fremmer ondskab", s. 55-62.

"Kommandant i Ausschwitz", Rudolf Höss, selvbiografiske optegnelser, 2004 (uddrag).

Træningseksamenscase.

Omfang af fagligt stof: ca. 35%.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Barndommen som personlighedens fundament

I dette temaforløb arbejdes der med udviklingspsykologien, hvor eleverne stifter bekendtskab med E. Erikson (udviklingsmodel og udviklingskriserne), Freuds psykoanalyse, herunder forsvarsmekanismerne og personlighedsmodellen. M. Mahler (separations-individuationsprocessen), D. Winnicott, D. Stern (udvikling af selvet, den lagdelte model, moderne spædbarnsforskning), J. Bowlby (tilknytning og adskillelse), M. Ainsworth (tilknytningsmønstre, fremmedsituationstesten), omsorgssvigt samt omsorgssvigtens udtryksformer. Forskellige former for omsorgssvigt samt børns reaktioner på omsorgssvigt, livsduelighed. R. Spitz (spædbarnsdepression og hospitalisme), sårbarhed, resiliens samt arv og miljø (social arv, mønsterbrydere og fejltilpasning).

Der er fokus på den metodiske udvikling indenfor udviklingspsykologien - fra faseteorier til moderne spædbarnsforskning ud fra en kritisk vinkel.  Fokuspunkter: At udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser med et fagligt begrebsapparat. Endvidere øve begreber på små cases samt inddragelse af mindre skriftlige øvelser.

Kernestof:
- menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
- identitet og personlighed
- kommunikation i sociale sammenhænge og på de digitale medier.

"Psykologiens Veje", Ole S. Larsen (2012):
Kap. 2, s. 25-36 (køn og kønsforskelle)
Kap. 4, s. 47-49 og 53-59 (personlighedsmodellen og forsvarsmekanismer)
Kap. 6,  s. 73-101 (E. Erikson, M. Mahler, D. Stern, J. Bowlby og M. Ainsworth).
Kap. 8, s. 113-126  (J. Bowlby, H. Harlow, R. Spitz, M. Rutter,  omsorgssvigt, børns reaktioner på omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens).
Kap. 10, s. 143-151 (Opdragelse og familie)

"Daniel Stern", https://www.youtube.com/watch?v=FI4I6I-nyUI (videoklip)

"Harlows Studies on Dependency in Monkeys", http://www.youtube.com/watch?v=vcewr8=OtuES

"Growing Up In a Romanian Orphanage", http://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

"Kulturen og det sociale liv", Flemming B. Olsen (2007):
Side 216-224 (Social arv, mønsterbrydere og fejltilpasning).

"Psykologi - fra celle til selfie", F. Ravn og T. Wolf (2015):
Side 24-27 (D. Winnicott og tilknytning)
Side 32-37 (E. Erikson: Livslang identitetsdannelse)

"Min barndom i helvede", Lisbeth Zornig, dokumentar, DR1, 2012.

"Er du mors lille dreng", TV2, Dokumentar.

"Er du mors lille dreng - 10 år senere",  2014, TV2, dokumentar.

"Still Face Experiment", https://www.youtube.com/watch?v=IeHcsFqK7So

Quiz om udviklingspsykologi (Anjas)

Omfang af fagligt stof: ca. 25%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Et temaforløb om identitet, ungdom og senmodernitet. Hvad karakteriserer det senmoderne samfund og hvordan former ungdom identitet? Hvilke udfordringer medfører de mange valg - muligheder eller begrænsninger for individet? Hvorfor udvikler det senmoderne menneske i stigende grad stress? Har det betydning for, hvor godt vi klarer udfordringerne i det senmoderne samfund, hvilken personlighedstype vi er?

Vi belyser svarene ud fra et psykodynamisk samt et sociologisk perspektiv med fokus på Erikson (jeg-identitet og social-identitet, identitetssøgning og identitetsforvirring), Giddens (valg, muligheder, refleksive projekt, udlejring af tid og sted, ontologisk sikkerhed), Goffman (Front-og backstage), Bourdieu (habitus og kapitaler), Riesman (de tre socialkarakter med fokus på det gruppestyrede menneske), teorier om personlighedstyper ved socialpsykolog Henrik Høgh-Olesen samt OSN, Antonovsky (OAS). Stress (akut- og kronisk stress), krav-kontrolmodellen, indre- og ydre faktorer, coping - Lazarus og Martin Seligmans kognitive indlæringsteori. A. Bandura (modelindlæring og self-efficacy). Endvidere fokus på eksistenspsykologi.

Kernestof:
- Identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier

"Psykologiens veje", Ole S. Larsen (2010):
Kap. 3, s. 37-43 (personlighedspsykologi)
Kap. 17, s. 281-289 og side 292-299 (ungdom og senmodernitet)
Kap. 23, s. 399-409 (stress, OSN og OAS)

"Nye tal for stressramte unge er chokerende høje"
8.6.2022 | Psykiatrifonden, https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13652698/nye-tal-for-stressramte-unge-er-chokerende-hoje?publisherId=13560491

"Drenge går da ikke i kjole", Berlingske, 10. juli 2012, https://www.berlingske.dk/samfund/drenge-gaar-da-ikke-i-kjole?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNUVzbVQSg8kFFIN3pnxQFDWkEkaUlCLMPkP0f3Ebjtdh7cwtUEoBOk&gaa_ts=6796899a&gaa_sig=Ps_Gemf7ptpnhtD8dFcbawkQ3XyNXCuIo7BUVArm_SmXUdKJJTjIZoclR5NYO6xYrnz-Hg-WuW5da1J3zSy7rA%3D%3D

”Tal om spiseforstyrrelser”, 21.11.19. Kilde: https://lmsos.dk/spiseforstyrrelser. Landsforeningen for spiseforstyrrelser. (undersøgelse)

”Hvordan går det? – Når det hele koger over: Hver fjerde unge føler sig stresset””, DR.dk, 6.10. 2017, https://www.dr.dk/levnu/tvaers/naar-det-hele-koger-over-hver-fjerde-unge-foeler-sig-stresset (undersøgelse)

Erving Goffman om "Frontstage og backstage", fra "Psykologiens veje", ibog,
https://psykveje.systime.dk/?id=5689 (uddrag)

"Det senmoderne samfund og Anthony Giddens",
https://.youtube.com/watch?V=hDwyZs1u2mo

"Psykologi - aktuelle teorier og nyere forskning", Ulla Søgaard, 2013:
Side 87-92 (Albert Bandura - modelindlæring og self-efficacy)

"Psykologiens veje", Ole S. Larsen (3. udgave):
Kap. 23, s. 455-457 (Coping og Richard Lazarus)

"Psykologiske perspektiver", Ole S. Larsen, 1996:
Side 68-73 (Eksistentiel psykologi)

"Presset ungdom" (1), dokumentar, TV2, 2023

Omfang af fagligt stof: ca. 20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kognition i et læringsperspektiv

Et forløb om kognitive processer - tænkning, intelligens, perception, hukommelse, motivation og læring. Sociale, psykologiske, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, hukommelse og motivation. Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen - hvordan vores oplevelser af den ydre verden påvirkes af forskellige faktorer. Køn og hjerneforskning. Intelligensbegrebet samt betydningen af arv og miljø i forhold til menneskets kognitive funktioner. Introduktion til behaviorisme.

Fokus på at redegøre for og kritik forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser. Argumentere fagligt og formilde psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat samt demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger  i psykologisk forskning.
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger, vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i relation til menneskets kognitive funktioner samt at give eleverne en forståelse for, hvordan psykologisk viden kan anvendes i praksis.

Kernestof:
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- identitet og personlighed

"Psykologiens veje", Ole S. Larsen (2010):
Kap. 11, s. 161-175 (Kognitiv psykologi, informationsprocesser, opmærksomhed, perception, hukommelse) - (uddrag)
Kap. 12, s. 183 -195 (Piaget, Lurias undersøgelse, situeret og distribueret tænkning)
Kap. 13, s. 199 - 216 (Viden, læring og undervisning)
Kap. 15, s. 248-254 (intelligensforskning og arvens dominans, Gardner og følelsernes intelligens - Goleman)

"9z mod Kina (1)", dokumentar, 2013, DR1.

"Psykologiske perspektiver", Ole S. Larsen (1996):
"Behaviorisme", s. 45 - 56.

"PsyC - Grundbog til psykologi C", Magnus Riisager, 2012:
Side 124-128 (Selvbestemmelsesteorien, R. Ryan & E. Deci)

http://www.youtube.com/watch?v=L2ZS3wlr4bk (Psykologiske læringsteorier: Behaviorisme)

https://www.youtube.com/watch?v=S6AYofQchoM (Klassisk betingning)

https://www.youtube.com/watch?v=ue8y-JVhjS0 (Piaget og objektpermanens)

https://www.youtube.com/watch?v=gnArvcWaH6I (Piaget - eksperimenter med børn)

https://www.youtube.com/watch?v=TRF27F2bn-A (Piaget forsøg).

"To slags intelligens og skolekarakter", artikel fra: Forskningsnyt - Psykolog Nyt, nr. 3, 2011(fokus på psykologiske undersøgelsesmetoder)

”Elever lærer bedst, når de bruger flere sanser i undervisningen”, Folkeskolen.dk, 28 aug. 2015

”Læringsstile, Duun og Duun”, http://www.laeringsstil.dk/omlaeringsstile.asp

"Psykologiprofessor - sådan motiverer vi os selv og andre",
http://www.au.dk/om/nyheder/nyhed/artikel/psykologiprofessor-saadan-motiverer-vi-os-selv-og-andre/

"Psykologi - aktuelle teorier og nyere forskning", Ulla Søgaard, 2013:
Side 93-104 (Martin Seligmans kognitive indlæringsteori og indlært hjælpeløshed)

Omfang af fagligt stof: ca. 20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer