Titel
4
|
Ung i det senmoderne samfund
Forløbet har været en undersøgelse af unges trivsel i det senmoderne samfund med fokus på, hvordan man som ung i dag finder sin egen identitet
Vi har arbejdet med følgende teoretiske tilgange til emnet, i forsøget på at få en forståelse for resultaterne;
Ungdom, identitet, senmodernitet, Ziehe (Kulturelle frisættelse, valg, muligheder, sociale arenaer, narcissistisk socialisatiosntype, selvoptagethed, 3-reaktionsmønstre; subjektivering, ontologisering, potensering, Giddens (valg, muligheder, refleksive projekt, 3 væsentlige forandringer; adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, øget refleksivitet, ontologisk sikkerhed) Identitetsdannelse (Erikson (jeg- og soc. identitet, identitetsforvirring), Gergen (multiple selv), Beck (risikosamf), Salecl (illusionen om det frie valg), Willig (præstationskultur, selvoptagethed, konkurrencestaten), Rosa (senmoderne samfunds acceleration, effektivisering, tidshunger, omstillingsparathed, social acceleration, psykologiske konsekvenser), ), Bandura (self-efficacy), Mediesocialisering, Stress og coping (Lazarus, Antonovsky (OAS), depression (Seligman og Beck - attributionsteori (forklaringsstile)), Eksistenspsykologi; valg, mening, ansvar, angst),
I forløbet har vi arbejdet med casearbejde og dok.prog.;
Den pressede ungdom afsnit 2 tv2 2023
Gina Jaqueline - en sugerdaters fortælling
Prinsesserne fra Blokken DR1 1. afsnit
|