Holdet 2024 ps1/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Line Sønderskov Sørensen
Hold 2024 ps1/1 (23 ps1/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De psykologiske retninger
Titel 2 Mennesket i gruppen
Titel 3 Barndommens betydning for voksenlivet
Titel 4 Ung i det senmoderne samfund
Titel 5 Kognition, tænkning og læring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De psykologiske retninger

Forløbet er en introduktion til psykologiens forskellige retninger herunder; psykoanalyse, behaviorisme/adfærdspsykologi, eksistentiel psykologi, kognitiv psykologi og postmoderne psykologi - herunder også socialpsykologi.
Indenfor hver psykologisk retning er der fokus på centrale teoretikere, fagbegreber, menneskesyn og retningernes undersøgelsesmetode og videnskabsområde.
Vi har arbejdet med Hvorfor ryger Nille, som vores case Min krop til skræk og advarsel afsnit i ), hvor vi har brugt Mille og Sandra som vores cases.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mennesket i gruppen

I dette forløb er fokus rettet mod socialpsykologi - gruppepsykologiske processer, social adfærd, social indflydelse, roller, konformitet, autoritet/lydighed, holdninger, kognitiv dissonans, stereotyper, fordomme og rosenthal-effekten Socialpsykologiske eksperimenter (Asch, Milgram, Standford fængselseksperimentet etc.).

"Psykologiens Veje", Ole S. Larsen (2012):
Kap. 21, s. 347-370 (massehypnose, hvad er en gruppe, gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol, gruppetænkning, gruppepolarisering, mobning, roller), s. 373 - 379 (autoritet og lydighed, holdninger, kognitiv dissonans) samt s. 386-388 (stereotyper og fordomme og kontaktteorien), mobning, ekkokamre/filterbobler.

Vi har desuden arbejdet med ondskab - herunder Svendsens fire former for ondskab og Banduras begreb moralsk frakobling.

Filmen The Experiment

http://ibog.psykologiensveje.systime.dk (Stanford fængselseksperimentet), uddrag.
"The Experiment", (2010),

https://www.youtube.com/watch?v=iLfgZCWerIg (Stanley Milgram) (12 minutter).

"Beskyttelsesrummet", s. 71-73 (fokus på stereotyper, fordomme og holdninger) Danmark ramt af atomkrig (Fokus på roller og rosenthaleffekten)

Klip på 5 min fra dagens mand med Sydney Lee (Youtube)
"Tøser der tæsker", Politikken  2016

Kurt Lewins ledelseseksperiment: Filmen Metoder (15 min)

Rosenthal-effekten (Læst om forsøget og vi har udført eksperimentet på klassen med lap-i-panderne)

Youtubeklip: "Han havde været træls igennem en længere periode"
Youtube-klip: "Det er ham på den båd der"

Dokumentaren "Herlufsholms hemmeligheder", Tv2 2021
Dokomentaren: Hængt ud på nettet", DR1 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barndommens betydning for voksenlivet

Forløbet har været en introduktion til, og en forståelse, af udviklingspsykologien med særligt fokus på hvordan omsorg, tilknytning og affektive afstemninger for betydning for et barns udvikling.  Følgende teoretikere og fagbegreber har været i spil;
Bowlby (tilknytning og adskillelse), Ainthsworth (tilknytningsmønstre, : "Fremmede-situationstesten", Hallows aber om tilknytning, Stern (udvikling af selvet, lagdeltemodel, moderne spædbarnsforskning)
Vi har arbejdet med Winnicot, Stilleface-eksperimentet (Tronick), omsorgssvigt - reaktioner på- og konsekvenser som følge af omsorgssvigt (Killén), Spitz (spædbarnsdepression og hospitalisme), sårbarhed og resiliens (


Der har været fokus på den metodiske udvikling indenfor udviklingspsykoligen og vi har arbejdet med de to spor.

Dokumentar: Er du mors lille dreng, tv2 1997
Adoptionens pris, 2012 TV2

Risiko og resiliens af Anne Borge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ung i det senmoderne samfund

Forløbet har været en undersøgelse af unges trivsel i det senmoderne samfund med fokus på, hvordan man som ung i dag finder sin egen identitet


Vi har arbejdet med følgende teoretiske tilgange til emnet, i forsøget på at få en forståelse for resultaterne;
Ungdom, identitet, senmodernitet, Ziehe (Kulturelle frisættelse, valg, muligheder, sociale arenaer, narcissistisk socialisatiosntype, selvoptagethed, 3-reaktionsmønstre; subjektivering, ontologisering, potensering, Giddens (valg, muligheder, refleksive projekt, 3 væsentlige forandringer; adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, øget refleksivitet, ontologisk sikkerhed) Identitetsdannelse (Erikson (jeg- og soc. identitet, identitetsforvirring), Gergen (multiple selv), Beck (risikosamf), Salecl (illusionen om det frie valg), Willig (præstationskultur, selvoptagethed, konkurrencestaten), Rosa (senmoderne samfunds acceleration, effektivisering, tidshunger, omstillingsparathed, social acceleration, psykologiske konsekvenser), ), Bandura (self-efficacy), Mediesocialisering, Stress og coping (Lazarus, Antonovsky (OAS), depression (Seligman og Beck - attributionsteori (forklaringsstile)), Eksistenspsykologi; valg, mening, ansvar, angst),

I forløbet har vi arbejdet med casearbejde og dok.prog.;
Den pressede ungdom afsnit 2 tv2 2023
Gina Jaqueline  - en sugerdaters fortælling
Prinsesserne fra Blokken DR1 1. afsnit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kognition, tænkning og læring

Forløbet handler om, hvordan vi lærer - opnår viden og færdigheder - og i den sammenhæng vil vi rette fokus mod forskellige læringsteorier og vidensformer. Forløbet arbejder med tænkningens udvikling fra barn ift. Piagets fire faser, hertil kritik af Piaget og hertil en belysning af forskellen mellem Piaget og Vygotskys forestilling om læring. Begreberne kvalifikation, kompetence og kreativitet er centrale, når vi diskuterer forskellige vidensformer.
Vi har også arbejdet med Martin Segligmans forsøg: Indlært hjælpeløshed.

Vi vil forsøge at koble disse begreber på den behavioristiske læringsteori (Pavlov, Skinner, Bandura), den kognitive læringsteori (Piaget) og den socialkulturelle læringsteori (Vygotsky). Vi vil tale om undervisningsformer (Qvortrup) og motivation, og i den sammenhæng vil vi rette opmærksomheden mod, at det enkelte individ har forskellige forudsætninger for at lære, og vi vil diskutere hvordan man håndterer behovet for individuel læring. Vi inddrager Gardners teori om "De 7 intelligenser", Sidst i forløbet arbejdes med begrebet hukommelse ift. læring, herunder hvordan vi husker bedst.

Vi har arbejdet med dokumentaren "Pisk eller gulerod? fra TV2 (første afsnit og de sidste 15 minutter af 2. afsnit, hvor vi får resultaterne på dette eksperiment, som de også har været kritiske overfor.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer