Titel
3
|
Unges trivsel i det senmoderne samfund
Forløbet har været en indsigt i unges trivsel i det senmoderne samfund. Vi har ud fra forskellige metodiske tilgange undersøgt, hvordan unge trives i dag og har teoretisk forsøgt at finde årsager til resultaterne. Vi har beskæftiget os med teorier om ungdom, identitet og senmodernitet. Derudover har vi set på konsekvenser ved unges mistrivsel.
Teoretisk har vi arbejdet med følgende emner, fagbegreber og teoretikere; Ungdom, identitet, senmodernitet, kulturel frisættelse og formbarhed (Ziehe), sociale arenaer, valg, muligheder, øget refleksivitet, ontologisk sikkerhed (Giddens), Kapital og habitus (Bourdieu), Identitetsdannelse, jeg- og socialidentitet, identitetssøgen, identitetsforvirring (Erikson), Gergen (multiple selv), holdninger, kognitiv dissonans, social sammenligning, selvevaluering, selvforbedring, selvopfattelse og selvværd (Festinger), sociale medier, anerkendelse, præstationskultur, perfekthedskultur, konkurrencestaten (Willig), senmoderne samfunds acceleration, effektivisering, tidshunger, omstillingsparathed, social acceleration, psykologiske konsekvenser (Rosa), personlighedstyper; forsigtige- overfor den risikovillige type, OSN (Høgh-Olesen), Bandura (self-efficacy), Stress (symptomer, årsager, og konsekvenser (krav-kontrolmodellen), coping (Lazarus), OAS: oplevelse af sammenhæng (Antonovsky).
I forløbet har vi undersøgt hvilken betydning kultur, miljø og personlighed har for unges identitetsdannelse og trivsel. Vi har set på hvilke forandringer det senmoderne samfund har skabt for unges identitetsdannelse og trivsel i sammenligning med tidligere.
Vi har arbejdet med kvantitative og kvalitative metoder til emnet i form af forskningsartikler, undersøgelser og casearbejde, herunder bl.a. TV2´s nye dokumentarserie "Presset ungdom (2023). Vi har i diskussionen og vurderingen af resultaterne om unges trivsel arbejdet med kritisk tænkning. Vi har vurderet hvorvidt de metodiske tilgange har givet anledning til fejlkilder i resultaterne. Vi har vurderet undersøgelsernes validitet, reliabilitet og relevans.
|