Holdet 2024 TY/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Janne Plauborg
Hold 2024 TY/2 (3 TY/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro 3g
Titel 2 Sport und Politik
Titel 3 Stürmer und Dränger
Titel 4 Vergangenheitsbewältigung
Titel 5 Rechtsradikalismus in Europa
Titel 6 Eksamenstræning
Titel 7 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro 3g

Eleverne skal introduceres til planen for året og til, hvordan A-niveau adskiller sig fra B.
Da eleverne kommer fra forskellige klasser, skal de desuden lære hinanden at kende, og vi skal arbejde med klasserumskulturen, så de bliver trygge ved at tale tysk på klassen.
Endelig skal vi have genopvarmet deres mundtlige tysk og genopfrisket deres grammatiske kunnen, så vi har et fælles udgangspunkt.

Omfang: ca. 10 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
UR - Rep. af grammatik 14-08-2024
Screening 21-08-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sport und Politik

Vi vil se nærmere på historiske sportsbegivenheder og tematikker, hvor politik på en eller anden måde er indblandet. Vi undersøger også Tysklands sportspolitik i dag og sammenligner lidt med Danmark.
Fokus er hovedsageligt på læsning og analyse af faglitteratur.


Kernetekster:
- Die deutsche Volksfront: ”Protest” (1936) (Deutsche Wunder, L&R Uddannelse 2009 s. 248-249)
- Kaspar Heidelbach: Berlin ’36 (2009), (Film, CFU)
- Matthias Hufmann & Benjamin Unger: „Olympische Spiele 1972: Wie die DDR beim Terror zusah“ (2024): https://www.ndr.de/geschichte/chronologie/Olympische-Spiele-1972-Wie-die-DDR-beim-Attentat-in-Muenchen-zusah,olympiaattentat100.html
- ”Doping in der DDR” (Deutsche Wunder, L&R Uddannelse 2009, s. 272-274)
- Kindheit unter Qualen (2017) (Dokumentarfilm, CFU)
- Wolfgang Mulke: „Aus alter Scham wurde neue Liebe“, Das Goethe-Institut, 2018


Supplerende tekster:
- Hjemmeside – hvilken rolle spiller sport i Tyskland?: https://www.bmi.bund.de/DE/themen/sport/nationale-sportpolitik/nationale-sportpolitik-node.html
- Leni Riefenstahl: Olympia (1938) (uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=M1hhW4-xQkw
- „Die XI. Olympischen Sommerspiele in Berlin 1936“ (Deutsche Wunder, L&R Uddannelse 2009) S. 245-246)
- https://www.zeitklicks.de/ddr/politik
- https://www.tagesschau.de/multimedia/sendung/tagesschau_20_uhr/video-1082891.html  - om terrorangrebet i München 1972
- "Starkes Zeichen oder leere Symbolik? DFB-Team ist mit Sonderlackierung nach Katar geflogen" (2022): https://www.nordbayern.de/panorama/starkes-zeichen-oder-leere-symbolik-dfb-team-ist-mit-sonderlackierung-nach-katar-geflogen-1.12717771


Omfang: ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Berlin '36 18-09-2024
Test: Sport und Politik 27-09-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Stürmer und Dränger

Eleverne skal få en forståelse for den litterære epoke ”Sturm und Drang” og tematikken heri – gennem læsningen af tekster fra før 1900, men også nyere litteratur, hvor samme tematik spiller en rolle.
Vi øver evnen til at analysere og fortolke samt til at perspektivere til den litterære periode.
Vigtige stikord: Det lyriske jeg, natur – indre sjæleliv, digteren som geni, søge frihed, væk fra normer og konventioner, panteisme, oprør

Hovedmateriale: Alle tekster fra antologien Stürmer und Dränger, Gyldendal 2018

Kernetekster:
Christina Stürmer: „Lebe lauter“ (2006)
Wolf Wondratschek: ”Aspirin” (1969)
Goethe: ”Heidenröslein” (1771)
Goethe: Die Leiden des jungen Werther (uddrag) (1774)

Supplerende tekster:
Introtekst på dansk om perioden (Stürmer und Dränger)

Omfang: ca. 20 sider

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sturm und Drang 06-11-2024
Test: Stürmer und Dränger 18-11-2024
Der junge Werther 04-12-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vergangenheitsbewältigung

Eleverne skal introducere til begrebet Vergangenheitsbewältigung i forhold til tyskernes bearbejdning af 2. verdenskrig og nationalsocialismen. Eleverne arbejder både med tekster set fra gerningsmændenes og ofrenes synspunkt. Vi arbejder med de fem forskellige tilgange til erindring fra Niemals vergessen: Humoristisk tilgang; legalisering af fortiden; nostalgisk forhold til fortiden; fortrængning og nøgtern fremstilling af fortiden.


Kernetekster:
- Alle tekster og supplerende tekster er fra: Thellesen et al: Niemals vergessen – Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute, Systime 2016 – med mindre andet er anført.

- Videointerview: „KF-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M.“ (2015), NDR: https://www.ndr.de/geschichte/chronologie/KZ-Aufseherin-Das-dunkle-Geheimnis-der-Hilde-M,kzaufseherin100.html
- Kurt Kister: „Trotzdem mein Großvater“ (1989), s. 72-76
- Bernhard Schlink: „Die Beschneidung“ (2000), s. 77-84
- Timur Vermes: Er ist wieder da (2012), uddrag s. 85-87, s. 89-90 og s. 92-94
- Barbara Galaktionow: „Ich hatte beschlossen Dachau zu vergessen“ (2015), s. 106-111
- Film: Giulio Ricciarelli: Im Labyrinth des Schweigens (2014)

Supplerende tekster:
- Kapitel 2: Einstieg: Vergangenheitsbewältigung side 8-12
- Kapitel 3: Erinnerungskultur s. 20-23
- Afsnit 3.3.: Strategier for, hvordan man omgås fortiden s. 26-30
- Afsnit 3.8. og fotos: Denkmäler, Mahnmäler, Ehrenmäler s. 34-39
- Kasper Heinrich: „Auschwitz? Nie gehört“ (2014), Der Spiegel: https://www.spiegel.de/kultur/kino/im-labyrinth-des-schweigens-film-ueber-auschwitz-prozesse-a-1000381.html

Omfang: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3 TY/2 skr. prøve 14-02-2025
Test - Vergangenheitsbewältigung 05-03-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rechtsradikalismus in Europa

Som led i elevernes almene dannelse skal de bringes til at forstå, hvor stort et problem højreekstremismens fremtog i Europa er. Vi vil definere begrebet ”Rechtsradikalismus”, se på højreekstremismens tilstand i forskellige tysksprogede (og andre) lande i Europa og trække tråde tilbage til Nazi-tiden.
Som del af forløbet laver vi et miniprojekt, hvor eleverne i par fordyber sig i forskellige lande og undersøger, om og hvorfor højreekstremismen vinder frem. Eleverne arbejder her med Østrig, Ungarn, Holland og Sverige og har selv udvalgt små tekster, som gælder som kernetekster til eksamen. (Se google doc.)

Der er især fokus på informationssøgning, mundtlighed samt filmanalyse.

Kernetekster:
- Kulick und Staud: ”Was ist Rechtsextremismus? (Teil 1)", 2009, Niemals vergessen, Systime 2016, s. 167-168
- Den tyske grundlov (uddrag), 1949, Niemals vergessen, Systime 2016, s. 161
- Artikel om og statistik over højreradikale forbrydelser og højreekstremisme i Tyskland:
o https://www.tagesschau.de/inland/gesellschaft/rechtsextremismus-straftaten-100.html (2024)
o https://de.statista.com/statistik/daten/studie/4032/umfrage/rechtsextremismus-und-fremdenfeindlichkeit-in-deutschland/ (2024)
- David Wnendt: "Kriegerin" (2011), (Film, CFU)
- Elevernes selvvalgte tekster om højreekstremisme i andre lande (google doc.)

Supplerende tekster:
- ”Politik und Neonazismus heute”, Niemals vergessen, Systime 2016, s. 154-156
- Situationen før EP-valget: https://www.dw.com/de/europa-vor-dem-rechtsruck/video-69148343 (2024)
- Statistik om udfaldet af EP-valget


Omfang: Ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kriegerin 23-04-2025
Test: Rechtsradikalismus 05-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamenstræning

Eksamenstræning og repetition
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
UR - Deleksamen 21-10-2024
Fuld eksamensopgave 22-01-2025
Mundtlig aflevering 20-03-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tilladte hjælpemidler

Digitale hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.abc.ordbogen.com
- www.duden.de

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer