Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Janne Plauborg
|
Hold
|
2024 TY/2 (3 TY/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro 3g
Eleverne skal introduceres til planen for året og til, hvordan A-niveau adskiller sig fra B.
Da eleverne kommer fra forskellige klasser, skal de desuden lære hinanden at kende, og vi skal arbejde med klasserumskulturen, så de bliver trygge ved at tale tysk på klassen.
Endelig skal vi have genopvarmet deres mundtlige tysk og genopfrisket deres grammatiske kunnen, så vi har et fælles udgangspunkt.
Omfang: ca. 10 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
UR - Rep. af grammatik
|
14-08-2024
|
Screening
|
21-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sport und Politik
Vi vil se nærmere på historiske sportsbegivenheder og tematikker, hvor politik på en eller anden måde er indblandet. Vi undersøger også Tysklands sportspolitik i dag og sammenligner lidt med Danmark.
Fokus er hovedsageligt på læsning og analyse af faglitteratur.
Kernetekster:
- Die deutsche Volksfront: ”Protest” (1936) (Deutsche Wunder, L&R Uddannelse 2009 s. 248-249)
- Kaspar Heidelbach: Berlin ’36 (2009), (Film, CFU)
- Matthias Hufmann & Benjamin Unger: „Olympische Spiele 1972: Wie die DDR beim Terror zusah“ (2024): https://www.ndr.de/geschichte/chronologie/Olympische-Spiele-1972-Wie-die-DDR-beim-Attentat-in-Muenchen-zusah,olympiaattentat100.html
- ”Doping in der DDR” (Deutsche Wunder, L&R Uddannelse 2009, s. 272-274)
- Kindheit unter Qualen (2017) (Dokumentarfilm, CFU)
- Wolfgang Mulke: „Aus alter Scham wurde neue Liebe“, Das Goethe-Institut, 2018
Supplerende tekster:
- Hjemmeside – hvilken rolle spiller sport i Tyskland?: https://www.bmi.bund.de/DE/themen/sport/nationale-sportpolitik/nationale-sportpolitik-node.html
- Leni Riefenstahl: Olympia (1938) (uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=M1hhW4-xQkw
- „Die XI. Olympischen Sommerspiele in Berlin 1936“ (Deutsche Wunder, L&R Uddannelse 2009) S. 245-246)
- https://www.zeitklicks.de/ddr/politik
- https://www.tagesschau.de/multimedia/sendung/tagesschau_20_uhr/video-1082891.html - om terrorangrebet i München 1972
- "Starkes Zeichen oder leere Symbolik? DFB-Team ist mit Sonderlackierung nach Katar geflogen" (2022): https://www.nordbayern.de/panorama/starkes-zeichen-oder-leere-symbolik-dfb-team-ist-mit-sonderlackierung-nach-katar-geflogen-1.12717771
Omfang: ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Berlin '36
|
18-09-2024
|
Test: Sport und Politik
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stürmer und Dränger
Eleverne skal få en forståelse for den litterære epoke ”Sturm und Drang” og tematikken heri – gennem læsningen af tekster fra før 1900, men også nyere litteratur, hvor samme tematik spiller en rolle.
Vi øver evnen til at analysere og fortolke samt til at perspektivere til den litterære periode.
Vigtige stikord: Det lyriske jeg, natur – indre sjæleliv, digteren som geni, søge frihed, væk fra normer og konventioner, panteisme, oprør
Hovedmateriale: Alle tekster fra antologien Stürmer und Dränger, Gyldendal 2018
Kernetekster:
Christina Stürmer: „Lebe lauter“ (2006)
Wolf Wondratschek: ”Aspirin” (1969)
Goethe: ”Heidenröslein” (1771)
Goethe: Die Leiden des jungen Werther (uddrag) (1774)
Supplerende tekster:
Introtekst på dansk om perioden (Stürmer und Dränger)
Omfang: ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sturm und Drang
|
06-11-2024
|
Test: Stürmer und Dränger
|
18-11-2024
|
Der junge Werther
|
04-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vergangenheitsbewältigung
Eleverne skal introducere til begrebet Vergangenheitsbewältigung i forhold til tyskernes bearbejdning af 2. verdenskrig og nationalsocialismen. Eleverne arbejder både med tekster set fra gerningsmændenes og ofrenes synspunkt. Vi arbejder med de fem forskellige tilgange til erindring fra Niemals vergessen: Humoristisk tilgang; legalisering af fortiden; nostalgisk forhold til fortiden; fortrængning og nøgtern fremstilling af fortiden.
Kernetekster:
- Alle tekster og supplerende tekster er fra: Thellesen et al: Niemals vergessen – Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute, Systime 2016 – med mindre andet er anført.
- Videointerview: „KF-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M.“ (2015), NDR: https://www.ndr.de/geschichte/chronologie/KZ-Aufseherin-Das-dunkle-Geheimnis-der-Hilde-M,kzaufseherin100.html
- Kurt Kister: „Trotzdem mein Großvater“ (1989), s. 72-76
- Bernhard Schlink: „Die Beschneidung“ (2000), s. 77-84
- Timur Vermes: Er ist wieder da (2012), uddrag s. 85-87, s. 89-90 og s. 92-94
- Barbara Galaktionow: „Ich hatte beschlossen Dachau zu vergessen“ (2015), s. 106-111
- Film: Giulio Ricciarelli: Im Labyrinth des Schweigens (2014)
Supplerende tekster:
- Kapitel 2: Einstieg: Vergangenheitsbewältigung side 8-12
- Kapitel 3: Erinnerungskultur s. 20-23
- Afsnit 3.3.: Strategier for, hvordan man omgås fortiden s. 26-30
- Afsnit 3.8. og fotos: Denkmäler, Mahnmäler, Ehrenmäler s. 34-39
- Kasper Heinrich: „Auschwitz? Nie gehört“ (2014), Der Spiegel: https://www.spiegel.de/kultur/kino/im-labyrinth-des-schweigens-film-ueber-auschwitz-prozesse-a-1000381.html
Omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3 TY/2 skr. prøve
|
14-02-2025
|
Test - Vergangenheitsbewältigung
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rechtsradikalismus in Europa
Som led i elevernes almene dannelse skal de bringes til at forstå, hvor stort et problem højreekstremismens fremtog i Europa er. Vi vil definere begrebet ”Rechtsradikalismus”, se på højreekstremismens tilstand i forskellige tysksprogede (og andre) lande i Europa og trække tråde tilbage til Nazi-tiden.
Som del af forløbet laver vi et miniprojekt, hvor eleverne i par fordyber sig i forskellige lande og undersøger, om og hvorfor højreekstremismen vinder frem. Eleverne arbejder her med Østrig, Ungarn, Holland og Sverige og har selv udvalgt små tekster, som gælder som kernetekster til eksamen. (Se google doc.)
Der er især fokus på informationssøgning, mundtlighed samt filmanalyse.
Kernetekster:
- Kulick und Staud: ”Was ist Rechtsextremismus? (Teil 1)", 2009, Niemals vergessen, Systime 2016, s. 167-168
- Den tyske grundlov (uddrag), 1949, Niemals vergessen, Systime 2016, s. 161
- Artikel om og statistik over højreradikale forbrydelser og højreekstremisme i Tyskland:
o https://www.tagesschau.de/inland/gesellschaft/rechtsextremismus-straftaten-100.html (2024)
o https://de.statista.com/statistik/daten/studie/4032/umfrage/rechtsextremismus-und-fremdenfeindlichkeit-in-deutschland/ (2024)
- David Wnendt: "Kriegerin" (2011), (Film, CFU)
- Elevernes selvvalgte tekster om højreekstremisme i andre lande (google doc.)
Supplerende tekster:
- ”Politik und Neonazismus heute”, Niemals vergessen, Systime 2016, s. 154-156
- Situationen før EP-valget: https://www.dw.com/de/europa-vor-dem-rechtsruck/video-69148343 (2024)
- Statistik om udfaldet af EP-valget
Omfang: Ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kriegerin
|
23-04-2025
|
Test: Rechtsradikalismus
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamenstræning
Eksamenstræning og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
UR - Deleksamen
|
21-10-2024
|
Fuld eksamensopgave
|
22-01-2025
|
Mundtlig aflevering
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tilladte hjælpemidler
Digitale hjælpemidler, som er brugt i undervisningen og derfor også må bruges til eksamen:
- www.ordbogen.com
- www.abc.ordbogen.com
- www.duden.de
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733710812",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733710812",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733710812"
}