Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Anna Louise Autzen, Nicolai Kleist Duus
|
Hold
|
2024 Ng/1 (3 Ng/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Hvorfor skal vi sikre de nordjyske kyster?
I dette forløb skal eleverne opnå en grundlæggende forståelse af dynamikken i kystzonen og opnå tilstrækkelig viden omkring erosion, transport og aflejring af sedimenter. Vi arbejder også med menneskets påvirkning af kysterne og kysternes dynamiks påvirkning af mennesket.
Forsøg, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- parabelklit-forsøg
- ekskursion med tilhørende øvelser
- sigte-analyse
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Landskabernes udviklingsprocesser og udviklingshistorie i lyset af aktuelle ressource- og miljøforhold
– landskabernes dannelse og udvikling (med særligt fokus på kyster og klitter)
Udgangspunktet for dette forløb er en ekskursion til Vestkysten og Skagen Odde. Vi skal besøge og lave undersøgelser ved Rubjerg Knude, Lønstrup og Råbjerg Mile.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er vulkaner gode naboer?
I dette forløb arbejdes der med forskellige aspekter af spørgsmålet; er vulkaner gode naboer? Heri ses på kendetegn og placering af forskellige vulkaner, kendetegn ved forskellige typer af lava og udbrudsmønstre. Der arbejdes også med de vulkanske jordes attraktive egenskaber, herunder eventuelle problemer med udnyttelse af disse egenskaber. Der arbejdes også med konsekvenser af en undersøisk vulkan i form af tsunamier (hastigheden som funktion af havdybden).
Forsøg/ andet empiribaseret arbejde:
-Vulkanisme og lavas viskositet
- Tsunami-bølgers hastighed
- Hunga-Tonga (miniprojekt)
Dokumentar: ”Mega-vulkan”, ”Farlig mission - Johanne på vulkaner”, "Blod i mobilen"
Kernestof:
Jordens geologiske processer
̶ Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
̶ Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
-- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvorfor forsvinder regnskoven?
Forløbet om verdens regnskove ser på de problematikker der er forbundet med de massive fældninger og afbrændinger der ses i verden; lokale og i en større klima-sammenhæng. Der arbejdes med; regnskovens kendetegn (klima- plantebælte, nedbør (internt vandkredsløb), placering, lufttryk), årsager til fældningerne og skovbrandene, bæredygtighed i udnyttelsen; økoturisme og erhverv – minedrift og olieindvinding, jordbundsprocesser og erosion. Der ses på bæredygtighed som begreb og og mulighederne for bæredygtighed i fældningstyperne. I forløbet er en ekskursion med fokus på de forskelle der er på dansk skov og tropisk regnskov, og dertil er indlagt feltarbejde i Rold skov og Randers Regnskov. Målinger af temperatur og luftfugtighed og efterfølgende udregninger af dugpunkt er en del deraf.
Forsøg/ andet empiribaseret arbejde:
- Brasiliens regnskove (Google Earth undersøgelse)
- Dansk skov og tropisk regnskov (feltarbejde)
Kernestof:
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvorfor skal vi eje Nordpolen?
Det overordnede formål er at skabe en forståelse for den nuværende situation og interesse i Arktis, herunder de klimatiske faktorer og begreber, der påvirker situationen. Eleverne skal opnå en forståelse af jordens komplekse klimasystem (med alle dets feedback-mekanismer) og blive i stand til at anvende forskellige begreber indenfor klimatologien. Endvidere skal eleverne kunne redegøre for klimaforandringerne med særligt fokus på Arktis og Antarktis - både årsager og konsekvenser.
Forsøg, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
Den termohaline cirkulation (3 forsøg)
Isen smelter (forsøg)
Ice Frontiers (andet empiribaseret arbejde)
Dokumentar: Rejsen til isens indre
Kernestof
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
̶ Det globale kulstofkredsløb
̶ Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733710997",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733710997",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733710997"
}