Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Vigga Nørgaard Madsbøll
|
Hold
|
2024 ng3/2 (2act3b4g ng3/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Hvorfor skal vi passe på vandet?
Her ses på vandets kredsløb med særligt fokus på landskabets betydning for grundvand og vandløbene og landskabet; infiltrationshastighed, porøsitet og permeabilitet, det naturlige vandløbs form, vandhastighed, bundsediment og vandføring og det opland der leder vand til vandløbet. Det udrettede vandløbs kendetegn. Vi laver undersøgelser af den nærliggende Østerå, hvor vi bestemmer vandføringen i åen og ser på vandløbets form og bundsediment i relation til vandhastigheden. Udover dette arbejdes der bl.a. med databehandling og udarbejdelse af kurver og diagrammer i Excel/Maple/GeoGebra. Eleverne opnår kendskab til hvorfor de danske vandløb er blevet reguleret og gen-slynget. Der ses på landskabets dannelse (istid) og forhold der skaber konflikt om vandressourcer - fx forurening af drikkevand med nitrat samt adgangen til vand i Cape Town i Sydafrika.
Forsøg/ andet empiribaseret arbejde:
- Vandløbsundersøgelse af Østeråen (feltarbejde)
- Bestemmelse af nitrat i drikkevand (laboratorie-arbejde)
- Undersøgelse af Drastrup drikkevand (andet empiribaseret arbejde)
- Nedsivning af vand gennem jordprøver
- Global vandforsyning og vand i Cape Town (delvis Google Earth analyse af vand-niveau)
Kernestof:
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Skønsmæssigt sidetal: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandløbsundersøgelse
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Hvorfor opstår klimaforandringer
I dette forløb arbejdes der med frem mod en forståelse af konsekvenser af klimaforandringer (global opvarmning) på både lokalt og globalt plan. Der tages udgangspunkt i beskrivelser af forskellige teorier om klimaforandringer og bygges videre på elevernes viden om klima- og plantebælter, atmosfærens opbygning, globale tryk- og vindsystemer og nedbørsdannelse fra det tidligere forløb. Der arbejdes således med konsekvenser af øget havspejl i nærområdet (omkring Aalborg) og ændring i Golfstrømmen ved isafsmeltning. Derefter arbejdes med forskellige energityper og deres anvendelse. Fossile og vedvarende energityper i det danske energisystem undersøges, og det afprøves hvorvidt en vindmølle vil kunne placeres i skolens nærområde eller ved Bulbjerg. Vindmøller og de geografiske forhold der er omkring danske vindmøller er omdrejningspunktet i dette emne. Der arbejdes kort med Power 2 X.
Dokumentar:
Klimakrisen - de hårde facts
Forsøg;
- Hvor skal vindmøllerne være? (feltarbejde)
- Kalkbjergarters porøsitet
- Oliemigration
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Skønsmæssigt sidetal: 60
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Er det farligt at bo langs pladegrænser?
I dette forløb arbejdes der med Jordens geologiske opbygning, det geologiske kredsløb med typer af bjergarter og mineraler, den pladetektoniske model (fra Wegeners kontinentaldrift til pladetektonik) , jordskælvs opståen og lokalisering, typer af jordskælvsbølger og med fokus på dannelsen af forskellige vulkantyper, forløb af et vulkanudbrud og lavabjergarter; processer langs de forskellige typer af pladegrænser.
Forsøg og andet empiribaseret arbejde;
- Undersøgelse af 2 forskellige vulkaner b.la. vha. Google Earth
- Undersøgelse af et jordskælv
- Mineralanalyse
- Pladetektonik og densitet af karakteristiske bjergarter
'Dokumentar:
Om jordskælv "Nedtælling til katastrofe 2"
Forløbet dækker følgende kernestofpunkter:
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb
Skønsmæssigt sidetal: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Hvad skaber vejret og klimaet?
I dette forløb arbejdes der med grundlæggende vejr- og klimabegreber og problemstillinger i sammenhængen. Der ses på klima- og plantebælter, atmosfærens opbygning, globale tryk- og vindsystemer og nedbørsdannelse, og og eleverne undersøger sø- og landbrise, undersøger udvalgte hydrotermfigurer og undersøger albedoværdier i lokalområdet ved gymnasiet samt fænomenet kæmpehagl
Forsøg/ andet empiribaseret arbejde:
- Albedo-undersøgelse
- Nedbør og luftfugtighed (journal)
- Urban Heat Island
- Termiske højtryk og lavtryk
- Undersøgelse af corioliseffekten
- Den termohaline cirkulation
Kernestof:
- Klimaets betydning for produktion og menneskets grundlæggende livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Jordens og landskabernes processer
Skønsmæssigt sidetal: 43
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711155",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711155",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711155"
}