Holdet 2024 ng2/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Kim Krog Larsen
Hold 2024 ng2/1 (2abctuw3a ng2/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Hvorfor skal vi passe på vores vand?
Titel 2 Forløb 2: Hvorfor opstår klimafordringer?
Titel 3 Forløb 3: Hvorfor opstår naturkatastrofer?
Titel 4 Forløb 4: Hvad skaber vejret?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Hvorfor skal vi passe på vores vand?

Her ses på vandets kredsløb med særligt fokus på landskabets betydning for grundvand og vandløbene og landskabet; porøsitet og permeabilitet, det naturlige vandløbs form, vandhastighed, bundsediment og vandføring og det opland der leder vand til vandløbet. Vi laver undersøgelser af den nærliggende Østerå, hvor vi bestemmer vandføringen i åen og ser på  vandløbets form og bundsediment i relation til vandhastigheden.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensøvelse_Nedsivningafvand 21-08-2024
Vandløbsundersøgelse 23-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Hvorfor opstår klimafordringer?

I dette forløb arbejdes der med frem mod en forståelse af konsekvenser af klimaforandringer (global opvarmning) på både lokalt og globalt plan. Derefter arbejdes med forskellige energityper og deres anvendelse. Fossile og vedvarende energityper i det danske energisystem undersøges, og det afprøves hvorvidt en vindmølle vil kunne placeres i skolens nærområde eller ved Bulbjerg. Vindmøller og de geografiske forhold der er omkring danske vindmøller er omdrejningspunktet i dette emne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Olieimmgration 28-10-2024
Porøsitet 28-10-2024
Hvor skal vindmøllerne være? 27-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: Hvorfor opstår naturkatastrofer?

Forløbet har fokus på Jordens opbygning, det geologiske kredsløb, den pladetektoniske model, jordskælvs opståen og dannelsen af forskellige vulkantyper.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Densitet 22-01-2025
Undersøgelse af 2 vulkaner 05-03-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: Hvad skaber vejret?

Forløbet har fokus på de grundlæggende vejr- og klimabegreber og problemstillinger i sammenhængen. Der ses på klima- og plantebælter, atmosfærens opbygning, globale tryk- og vindsystemer og nedbørsdannelse, undersøger udvalgte hydrotermfigurer og undersøger albedoværdier i lokalområdet ved gymnasiet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Termisk lav- og højtryk 29-04-2025
Urban Heat (jorunal) 07-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer