Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Kim Krog Larsen
|
Hold
|
2024 ng2/1 (2abctuw3a ng2/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Hvorfor skal vi passe på vores vand?
Her ses på vandets kredsløb med særligt fokus på landskabets betydning for grundvand og vandløbene og landskabet; porøsitet og permeabilitet, det naturlige vandløbs form, vandhastighed, bundsediment og vandføring og det opland der leder vand til vandløbet. Vi laver undersøgelser af den nærliggende Østerå, hvor vi bestemmer vandføringen i åen og ser på vandløbets form og bundsediment i relation til vandhastigheden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensøvelse_Nedsivningafvand
|
21-08-2024
|
Vandløbsundersøgelse
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Hvorfor opstår klimafordringer?
I dette forløb arbejdes der med frem mod en forståelse af konsekvenser af klimaforandringer (global opvarmning) på både lokalt og globalt plan. Derefter arbejdes med forskellige energityper og deres anvendelse. Fossile og vedvarende energityper i det danske energisystem undersøges, og det afprøves hvorvidt en vindmølle vil kunne placeres i skolens nærområde eller ved Bulbjerg. Vindmøller og de geografiske forhold der er omkring danske vindmøller er omdrejningspunktet i dette emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Olieimmgration
|
28-10-2024
|
Porøsitet
|
28-10-2024
|
Hvor skal vindmøllerne være?
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Hvorfor opstår naturkatastrofer?
Forløbet har fokus på Jordens opbygning, det geologiske kredsløb, den pladetektoniske model, jordskælvs opståen og dannelsen af forskellige vulkantyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Densitet
|
22-01-2025
|
Undersøgelse af 2 vulkaner
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Hvad skaber vejret?
Forløbet har fokus på de grundlæggende vejr- og klimabegreber og problemstillinger i sammenhængen. Der ses på klima- og plantebælter, atmosfærens opbygning, globale tryk- og vindsystemer og nedbørsdannelse, undersøger udvalgte hydrotermfigurer og undersøger albedoværdier i lokalområdet ved gymnasiet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Termisk lav- og højtryk
|
29-04-2025
|
Urban Heat (jorunal)
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711200",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711200",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711200"
}