Holdet 2024u ng1/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Vigga Nørgaard Madsbøll
Hold 2024u ng1/2 (2u ng1/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Hvorfor skal vi passe på vandet?
Titel 2 2: Hvorfor opstår klimaforandringer?
Titel 3 3: Er det farligt at bo langs pladegrænser?
Titel 4 4: Hvad skaber vejret og klimaet?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Hvorfor skal vi passe på vandet?

Her ses på vandets kredsløb med særligt fokus på landskabets betydning for grundvand og vandløbene og landskabet; infiltrationshastighed, porøsitet og permeabilitet, det naturlige vandløbs form, vandhastighed, bundsediment og vandføring og det opland der leder vand til vandløbet. Det udrettede vandløbs kendetegn. Vi laver undersøgelser af den nærliggende Østerå, hvor vi bestemmer vandføringen i åen og ser på  vandløbets form og bundsediment i relation til vandhastigheden. Udover dette arbejdes der bl.a. med databehandling og udarbejdelse af kurver og diagrammer i Excel/Maple/GeoGebra. Eleverne opnår kendskab til  hvorfor de danske vandløb er blevet reguleret og gen-slynget. Der ses på landskabets dannelse (istid) og forhold der skaber konflikt om vandressourcer - fx forurening af drikkevand med nitrat samt adgangen til vand i Cape Town i Sydafrika.

Forsøg/ andet empiribaseret arbejde:
- Vandløbsundersøgelse af Østeråen (feltarbejde)
- Bestemmelse af nitrat i drikkevand (laboratorie-arbejde)
- Undersøgelse af Drastrup drikkevand (andet empiribaseret arbejde)
- Nedsivning af vand gennem jordprøver
- Global vandforsyning og vand i Cape Town (delvis Google Earth analyse af vand-niveau)

Kernestof:
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶  Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶  Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår  
̶  Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer

Skønsmæssigt sidetal: 40
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandløbsundersøgelse 08-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2: Hvorfor opstår klimaforandringer?

I dette forløb arbejdes der med frem mod en forståelse af konsekvenser af klimaforandringer (global opvarmning) på både lokalt og globalt plan. Der tages udgangspunkt i beskrivelser af forskellige teorier om klimaforandringer og bygges videre på elevernes viden om klima- og plantebælter, atmosfærens opbygning, globale tryk- og vindsystemer og nedbørsdannelse fra det tidligere forløb. Der arbejdes således med konsekvenser af øget havspejl i nærområdet (omkring Aalborg) og ændring i Golfstrømmen ved isafsmeltning. Derefter arbejdes med forskellige energityper og deres anvendelse. Fossile og vedvarende energityper i det danske energisystem undersøges, og det afprøves hvorvidt en vindmølle vil kunne placeres i skolens nærområde eller ved Bulbjerg. Vindmøller og de geografiske forhold der er omkring danske vindmøller er omdrejningspunktet i dette emne. Der arbejdes kort med Power 2 X.
Dokumentar:
Klimakrisen - de hårde facts

Forsøg;
- Kortanalyser af havspejl (Hvornår bliver dit hus oversvømmet)
- Modelforsøg over Golfstrømmen (Den termohaline cirkulation)
- Hvor skal vindmøllerne være? (feltarbejde)
- Kalkbjergarters porøsitet
- Oliemigration

Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår  
̶̶  Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶  Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶  Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶  Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Skønsmæssigt sidetal: 60
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3: Er det farligt at bo langs pladegrænser?

I dette forløb arbejdes der med Jordens geologiske opbygning, det geologiske kredsløb med typer af bjergarter og mineraler, den pladetektoniske model (fra Wegeners kontinentaldrift til pladetektonik) , jordskælvs opståen og lokalisering, typer af jordskælvsbølger og med fokus på dannelsen af forskellige vulkantyper, forløb af et vulkanudbrud og lavabjergarter; processer langs de forskellige typer af pladegrænser.

Forsøg og andet empiribaseret arbejde;
- Undersøgelse af 2 forskellige vulkaner b.la. vha. Google Earth
- Undersøgelse af et jordskælv
- Mineralanalyse
- Pladetektonik og densitet af karakteristiske bjergarter

'Dokumentar:
Om jordskælv "Nedtælling til katastrofe 2"

Forløbet dækker følgende kernestofpunkter:
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb

Skønsmæssigt sidetal: 35
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4: Hvad skaber vejret og klimaet?

I dette forløb arbejdes der med grundlæggende vejr- og klimabegreber og problemstillinger i sammenhængen. Der ses på klima- og plantebælter, atmosfærens opbygning, globale tryk- og vindsystemer og nedbørsdannelse, og og eleverne undersøger sø- og landbrise, undersøger udvalgte hydrotermfigurer og undersøger albedoværdier i lokalområdet ved gymnasiet samt fænomenet kæmpehagl

Forsøg/ andet empiribaseret arbejde:
- Albedo-undersøgelse
- Nedbør og luftfugtighed (journal)
- Urban Heat Island
- Termiske højtryk og lavtryk
- Den termohaline cirkulation

Kernestof:
- Klimaets betydning for produktion og menneskets grundlæggende livsvilkår  
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Jordens og landskabernes processer

Skønsmæssigt sidetal: 43
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer