Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jørn M. Clausen
|
Hold
|
2024 Bi/2 (3 Bi/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
LIMFJORDEN_ØKOLOGI
Økosystemets opbygning - de abiotiske og biotiske faktorer. Trofiske niveauer inkl. fotosyntesens lys- og mørkeproces. Energiens veje og stoffernes kredsløb. Herunder speciel vægt på nitrogen, fosfor- og kulstofkredsløbet.
I undervisningen indgår trofiske niveauer, fødekæder- og net, energitab i de trofiske niveauer, fotoautotrofi (og kemoautotrofi) og heterotrofi, succesion, produktion (BPP=NPP + R), eks. på produktionsmåling, nedbrydningsprocesser (respiration, oxidation, anaerob respiration og fermentering.
Der er foretaget en ekskursion til Limfjorden ved Hesteskoen, hvor der laves en biotopundersøgelse og efterfølgende rapportskrivning om metoder og resultater af undersøgelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
DNA'et i os ....
Livets cyklus med udgangspunkt i æg og sædcelle - videre over til DNA's opbygning og funktion, gener, kromosomer. Gennemgang af mitose og meiose. Det centrale dogme og proteinsyntesen inkl. genregulering. Gennemgang af gensplejsning og arbejde med opgave herom. Den klassiske genetik inkl. definition af genetiske grundbegreber. Eleverne arbejdede med opgaver om menneskets genetik (et og togensnedarvning, recessiv, dominant og CO-dominant nedarvning), diverse nedarvningsmønstre gennemgås ved elevoplæg.
Gensplejsning, PCR og gelelektroforese bearbejdes og eleverne laver en isolering af deres eget DNA med efterfølgende PCR kørsel med primere for CCR5 genet og den muterede allel CCR5-delta32 (HIV resistens).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
BIO B 3Bi/2 - FOTOPIGMENTER
|
13-10-2024
|
BIO B 3Bi/2 - LIMFJORDEN
|
27-10-2024
|
BIO B 3 B/i2 - CCR5-delta32 UNDERSØGELSE
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
INFEKTIONSBIOLOGI
Vi indleder forløbet med at se på immunforsvaret. Efterfølgende ser vi på vira og deres natur og det arbejde immunforsvaret udfører, når vi angribes af noget ukendt. Vaccinationer. Forskellige typer af antibiotika og deres virkning på bakterier gennemgås. Resistensudvikling og resistenstyper gennemgås. Vi ser på overforbrug af antibiotika i dyreproduktion. Alternativer til antibiotika gennemgås.
Efterfølgende arbejder vi med infektionsbiologi og ser på infektionstyper, smitteveje, forebyggelses- og behandlingsmuligheder. Eleverne dykker ned i nogle individuelle udvalgte infektionssygdomme. Antibiotikas overordnede funktionsveje belyses og vi ser på resistensudvikling og overførsel af resistens mellem bakterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
BIO B 3-Bi/2 ANTIBIOTIKARESISTENS
|
22-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
PROTEINER og ENZYMER
En gennemgang af proteiners og enzymers opbygning og funktion samt de faktorer, der har betydning for enzymers arbejdshastighed: temperatur, pH, substrat- og enzymkoncentration samt inhibitorer. Vi lærer om primær, sekundær og tertiær struktur af proteiner (enzymer).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
BIO B 3Bi/2 SMITTESPREDNINGSØVELSE
|
25-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
KOMMUNIKATION I KROPPEN.
Eleverne arbejder med hormoner og nervesignaler, som det grundlæggende for kommunikationen i kroppen. Nervecellens opbygning og funktion bearbejdes - herunder neurotransmitteres rolle og de forskellige typer af disse. Vi lærer nerveimpulsen at kende og laver en GSR-øvelse, hvor vi tester effekten af de sympatiske og parasympatiske nervesystem.
Menneskets forplantning gennemgås, herunder menstruationscyklus og mandens sædcelledannelse. Befrugtning og de hormonforandringer der sker derefter gennemgås og fosterets udvikling arbejdes der med i stor træk.
VI ser Lennart Nilsons film om menneskets forplantning.
Den overordnede funktion af hormonsystemerne i kroppen gennemgås inkl. hormontyper.
I sidste del af forløbet repeterer vi og arbejde med bl.a. forskelligt fysiologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3 Bi/2 BIOB BLODSUKKERTEST (Journal)
|
23-03-2025
|
3 Bi/2 BIO B - GSR TEST (Rapport)
|
20-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711550",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711550",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711550"
}