Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Nicolai Krebs Sørensen
|
Hold
|
2024 if/1 (2h if/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
My Apps
Der arbejdes med udvikling af små apps. Formålet er, at eleverne hurtigt skal gå fra at være it-forbrugere til at blive it-producenter. Eleverne får stillet en meget simpel app til rådighed, som kan omregne fra danske kroner til euro. Herefter skal eleverne bruge app’en, modificere den og til sidst udvide den. Der laves mindre projekter af stigende sværhedsgraf, som skal illustrere brugen af forskellige datatyper, datastrukturer og programmeringselementer.
Som et lidt større projekt afsluttes forløbet med at eleverne laver en adressebog, hvor CRUD - operationerne understøttes.
Kernestof:
Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- interaktion med datalaget (repræsenteret som en liste af objekter)
Programmering
- variable, sekvenser, løkker, forgreninger, funktioner og objekter.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1) Kort introduktion til faget informatik C
-
1) Programmering - elever.pdf
-
LEKTIE: 1) Se videoer og gennemgår øvelserne fra Intro to App Lab - Code.org. (stop efter 13. design mode). En fin og kort introduktion til AppLab - miljøet. 2) Lav så meget du kan nå af Opgave 2 Valutaomregner (er vedhæftet, se nedenfor). I skal ik
-
Opgave 2 Valutaomregner.pdf
-
I TIMEN: I denne rækkefølge (måske er der ikke helt tid til det sidste punkt).
-
Opgave 3 (BMI-beregning).pdf
-
2) Forgreninger.pdf
-
Opgave 4 (klassificering af BMI).pdf
-
2) Variable.pptx
-
LEKTIE: 1) Dem der ikke blev færdige med det udleverede ark om variable bør lave dette færdigt. Vi samler op på de tre vigtige begreber: "Erklære", "Initialisere" og "Opdatere".
-
My App, opgave 10 (diverse ekstra opgaver).docx
-
I TIMEN: Vi arbejder med en såkaldt datastruktur kaldet lister. Planen for timen er
-
4) Lister.pdf
-
2) Lister små opgaver.pdf
-
My App, opgave 5 jokes.pdf
-
LEKTIE: Brug lidt tid på, at lave opgave 5 (Jokes - App) færdigt. opgaven ligger under sidste blok, hvis du ikke kan finde den.
-
5) For - løkker.pdf
-
Opgave 6 Karaktergennemsnitsberegner.pdf
-
My Apps (diverse ekstra opgaver).pdf
-
LEKTIE: Afslut, så vidt muligt arbejdet med opgaverne i præsentationen om løkker (brug maks 30 minutter), se sidste blok.
-
LEKTIER: I skal læse to artikler fra w3 - schools.
-
6) Objekter .pdf
-
Opgave 7 (gem yndlingskager).pdf
-
LEKTIE: Færdiggør øvelsen fra sidst (opgave 1 præsentation nedenfor). Repeter objekter fra sidst:
-
Check out what I made
-
LEKTIE: Færdiggør "Kage - App'en", så godt som muligt.
-
I TIMEN:
-
Opgave 8 (gem yndlingskager udvidelse).pdf
-
indkoebskurv data v1
-
LEKTIER: Sidste gang nåede vi, at implementere det meste af interaktionen med datalaget for indkøbskurven, se link nedenfor (I har selvfølgelig tastet det hele selv) og se præsentation fra sidst. De vigtigste funktionaliteter der mangler er:
-
My Apps - adressebog.pdf
-
LEKTIE: Alle skal være færdige med design (det var I vist også i timen i mandags:)), herunder have givet fornuftige navne til alle designelementer. Alle skal have lavet en fornuftig inddeling af koden og fået skift mellem forskellige skærme til at vi
-
LEKTIE: Har du fået styr på navne på id'er mm? Hvis ikke, så er det nok på tide:) Arbejd 30 minutter med din adressebog, så du kan huske, hvad de enkelte funktioner mm. gør, skriv meget gerne kommentarer til funktionerne, som forklarer hvad de gør.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sporing af brugere på internettet
Vi har i dette forløb arbejdet med internettets opbygning, IP adresser, DNS, HTTP, HTML, klient-server arkitektur og it-sikkerhed herunder kryptering.
Vi har desuden arbejdet med valg af gode passwords og skrevet et program , der kan afgøre om et password er "stærkt nok
Vi har set dokumentaren "Hackerne angriber os" og deltaget i en "hacking workshop".
Faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter.
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed.
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation
Supplerende:
Kryptografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Modellering af data
Vi har i dette forløb arbejdet med modellering af relationelle databaser, herunder begreberne attribut, entitet og relation, konstrueret ER-diagrammer, primærnøgler, kardinaliteter, tabelskitser og arbejdet med oprettelse af tabeller i AppLab. Eleverne er bekendt med akronymet CRUD for de fire essentielle operationer på en database og set implementering af disse AppLab.
Vi har som case arbejdet med at lave en shopping - app.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fitness App
I dette forløb har vi arbejdet med udvikling af en Fitness App efter princippet: use-modify-create. Udover programmering har vi set på trelagsarkitekturen, brugsmønstre, modellering af data og hvordan man læser fra og skriver til en tabel i datalaget i App Lab. Desuden har vi arbejdet med usability evaluering samt interaktionsdesign - herunder Gestaltlovene og Don Normans designprincipper. Endelig er systemets innovationsgrad blevet vurderet.
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- arbejdsformer i udviklingsarbejdet
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- client-server arkitektur
- trelagsarkitektur
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711720",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711720",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711720"
}