Holdet 2024 if/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Nicolai Krebs Sørensen
Hold 2024 if/1 (2h if/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 My Apps
Titel 2 Sporing af brugere på internettet
Titel 3 Modellering af data
Titel 4 Fitness App

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 My Apps

Der arbejdes med udvikling af små apps. Formålet er, at eleverne hurtigt skal gå fra at være it-forbrugere til at blive it-producenter. Eleverne får stillet en meget simpel app til rådighed, som kan omregne fra danske kroner til euro. Herefter skal eleverne bruge app’en, modificere den og til sidst udvide den.  Der laves mindre projekter af stigende sværhedsgraf, som skal illustrere brugen af forskellige datatyper, datastrukturer og programmeringselementer.

Som et lidt større projekt afsluttes forløbet med at eleverne laver en adressebog, hvor CRUD - operationerne understøttes.


Kernestof:

Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- interaktion med datalaget (repræsenteret som en liste af objekter)

Programmering
- variable, sekvenser, løkker, forgreninger, funktioner og objekter.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sporing af brugere på internettet

Vi har i dette forløb arbejdet med internettets opbygning, IP adresser, DNS, HTTP, HTML, klient-server arkitektur og it-sikkerhed herunder kryptering.

Vi har desuden arbejdet med valg af gode passwords og skrevet et program , der kan afgøre om et password er "stærkt nok

Vi har set dokumentaren "Hackerne angriber os" og deltaget i en "hacking workshop".

Faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter.

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed.

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- internettets teknologi og sikre kommunikationsformer

Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation

Supplerende:
Kryptografi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Modellering af data

Vi har i dette forløb arbejdet med modellering af relationelle databaser, herunder begreberne attribut, entitet og relation, konstrueret ER-diagrammer, primærnøgler, kardinaliteter, tabelskitser og arbejdet med oprettelse af tabeller i AppLab. Eleverne er bekendt med akronymet CRUD for de fire essentielle operationer på en database og set implementering af disse AppLab.

Vi har som case arbejdet med at lave en shopping - app.

Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer


Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde

Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fitness App

I dette forløb har vi arbejdet med udvikling af en Fitness App efter princippet: use-modify-create. Udover programmering har vi set på trelagsarkitekturen, brugsmønstre, modellering af data og hvordan man læser fra og skriver til en tabel i datalaget i App Lab. Desuden har vi arbejdet med usability evaluering samt interaktionsdesign - herunder Gestaltlovene og Don Normans designprincipper. Endelig er systemets innovationsgrad blevet vurderet.

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- arbejdsformer i udviklingsarbejdet
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- client-server arkitektur
- trelagsarkitektur


Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser

Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer