Holdet 2024 re/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anne Sofie Rechnagel Szulevicz
Hold 2024 re/u (3u re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Religion i et senmoderne samfund
Titel 2 Islam (sunni)
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Etik: Aktiv dødshjælp

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Religion i et senmoderne samfund

Forløbet er en introduktion til fagets genstandsfelt, teori og metode.
Vi arbejder med spørgsmålene:
Hvad er religion?
Hvad kendetegner religion i et senmoderne samfund?
Hvorfor bliver nogle mennesker religiøse
Hvordan undersøger vi religion religionsfænomenologisk og religionssociologisk?
Hvad er sammenhængen mellem religion og kultur?
Hvad er en myte?
Hvordan analyserer vi myter?
Hvad er et ritual?
Hvordan analyserer vi overgangsritualer?

Materialer:
Religioner lever. Grundbog til religion s. 6-15, 20- 23, 27-28, 30-35
Grundbog til religion C. s. 306-312, 314-18 (pdf).
Paideia. Grundbog til oldtidskundskab s. 30.
Lene Skovmand. I kristendommen føler jeg mig ikke alene. Grundbog til religion C s. 277-278.
Dokumentar: Fra Gud til Guru.
Danskernes religiøsitet 2017. Uddrag af værdiundersøgelsen (pdf)
1. Mos. 1-2. (pdf)
Dåbsritualet. Folkekirkens ritualbog. (pdf)
Prinsesse Athenas dåb. (https://www.youtube.com/watch?v=UcX5GtlkFKw)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam (sunni)

Forløbet blev indledt med en gennemgang af begrebet verdensreligionerne og deres indbyrdes historiske og teologiske sammenhæng. Dernæst gennemgik vi sunni islam med fokus på dens formative periode, de 6 trosartikler, de 5 søjler (primært bøn, ramadan og hajj), den teologiske sammenhæng med kristendom og jødedom, sharia og moderne tolkninger af sharia. Forløbet blev afsluttet med et tema om islams kvindesyn i en dansk kontekst samt et feltarbejde i islamisk trosamfund, hvor vi besøgte moskeen til et oplæg og overværede bønnen.

Materiale:
Religion og kultur. En grundbog s. 175-178, 182-185, 187-189.
5 Skarpe om Islam. DR2
Klassisk sharia (pdf). Forman: Muslimernes religion s. 42-45
Moderne sharia (pdf). Forman: Muslimernes religion s. 49-55.
Religionsfaglige begreber til Hajj. (pdf). Følner: Kuplen, Muren, Graven s. 25-28.

Koranen:
          Uddrag af sura 5 (Bordet) i uddrag
          Uddrag af sura 74 (Tildækket) i uddrag
          

How to make wudu. video https://www.youtube.com/watch?v=93kjPt6ajaA
En guide til bønnen. Video på https://www.koranogahlulbayt.dk/bonnen
Noreen Rassol om bønnens betydning. Interview med Sherin Khankan (pdf)
Sneaking a Camera into Mecca to film Hajj. https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Omar Shah. Fastens betydning. Information 2002
Støjberg: Kære muslim. Hold ferie under ramadan BT 21/5 2018.
www.islamsvar.dk
Aminah Tønnsen: Koranens kvindesyn (pdf)
Abu Yusuf Hansen: Råd og vejledning om ægteskab og samliv fra koranen og Muhammed. s. 70-72, 79-82 (pdf)
Kravet om at bære tørklæde og kvinders rettigheder. www.religion.dk
Christine Christiansen: Topjob uden tørklæde. Jyllandsposten 9/4 2016.
Statistik om muslimer i Danmark. Klassisk og moderne islam. s.175-178.
Leny Malacinski: Fagligt hår. Weekendavisen 1/9 2022.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Buddhisme

Forløbet blev indledt med et besøg hos Soka Gakkai, hvor vi fik en introduktion til buddhisme og den indre buddhanatur og overværede chanting. I forlængelse heraf arbejdede vi med senmoderne religiøsitet og spørgsmålet om, hvorvidt Soka Gakkai var udtryk for senmoderne buddhisme.
Dernæst undersøgte vi den traditionelle buddhismes forestillinger om buddha, dharma og sangha.

Materialer:
Religion og Kultur s. 59-70
Religioner lever s. 176-177
Introduktion til soka Gakkai USA https://www.sgi-usa.org/
Velkommen til SGI-Danmark https://sgi-dk.org/
Nanna Hyldgaard Hansen. Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt  og
Pamela Logan: Øjenvidne til tibetansk himmelbegravelse. Grundbog til religion C, s. 183-185.
Karma i praksis. Man bestemmer selv sit liv. Grundbog til religion C s. 172
Dokumentar: Ekstrem pilgrim i Kina

Helligtekster til Buddha og dharma:
- Buddhamyten. Lindther og Brun s. 26-39
- Benares-talen
- Genfødsel uden sjæl
- Hjertesutraen


-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kristendom

Forløbet indledes med en introduktion til kristendommens formative periode og Jesus-sektens religiøse ideer. Dernæst gennemgås den kristne grundmyte og Paulus teologi samt Luthers retfærdiggørelseslære.
I dansk kirkehistorie læste vi Kierkegaards pietistiske eksistensteologi samt Bultmanns teori om afmytologisering
Der afsluttes med en gennemgang af de forskellige typer kristendom man møder i den danske folkekirke i dag med fokus på eksistensteologien
.
Materialer
Religioner lever s. 58-87
Religionsnørden: Kristendom basis 1. https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE
5 skarpe om Luther. DR2
Esben Beldring: En kortfilm om Kierkegaard. https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM

Marcus Rubin: Hvem var ham Jesus egentligt?. Politiken 24/12 2014.
Arne Haugen Sørensens altertavle fra Ringkøbing Kirke.
Luther om gerningsretfærdiggørelse
Kierkegaard: Uddrag af Frygt og bæven. Abrahamsmyten
Bultmann: teorien om afmytologisering
Præsten tror ikke på Gud. Interview med Grosbøll. Weekendavisen 23/5 2003
Kristian Bøcker: Tror vi på den samme Gud i folkekirken. Kristeligt Dagblad 16/8 2010
Kirke eller eventbureau? blogindlæg af pastorschoenberg. 18/2 2021.
Hvordan gør vi kristendommen relevant?. blogindlæg af Le Klint og Coles 1/3 2019 på præsteforeningens hjemmeside.
Gug kirkes hjemmeside  https://www.gugkirke.dk/?p=5000  
Folkekirken i tal. https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/statistik-om-folkekirken  


Tekster fra GT:
   1. mos 17,1-22
   2. mos 12,1-20
   2. mos 19, 1-6
   2. mos 20, 1-17
   salme 2
   Esajas 52,13-53,12

Tekster fra NT:
Mark 1-2 (uddrag)
Mark 14-16
Luk 10,25-37
Luk. 15,11-32
Matt. 5,1-2, 17-48
Matt. 18,23-35
Matt. 20,1-16
Matt. 25, 14-30
Paulus Romerbrevet 5,12-21
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer