Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Jacob Højlund
|
Hold
|
2024 re/w (3w re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Vi har arbejdet med:
Religionsdefinitioner - hvad er religion?
Smarts 7 dimensioner
Den simple og den komplekse model
Kort indføring i verdensreligionerne med fokus på frelse i verdensreligionerne
Frelsemodellen: Hvorfra, hvortil og hvordan
Kildekritik - indefra/udefra kilder mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Buddhisme
Vi har arbejdet med følgende:
- Anatman - har vi et jeg? Hume og Buddha fra "Sofies Verden"
- Buddhisme i øst og vest med inddragelse af mindfullness
- Karmisk, nirvanisk og apotropæisk buddhisme
- Ritualteori og metode til ritualanalyse
- Analyse af Monlamfesten, som et overgangsritual
- Myteteori
- Analyse af Buddhalegenden ud fra tekst og film (afsnit fra filmen "Lille Buddha")
- De fem skandhaer
- Livshjulet
- Middelvejen
- Analyse af Benarestalen (de fire ædle sandheder om lidelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Vi har arbejdet med:
- Kristendom og de tre smfundstyper: Det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund
- Skabelse- og syndefaldsmyte, analyse med inddragelse af myteteori, myten som produkt af samfund og samfundsskabende.
- Sammenkobling af problemmyte og løsningsmyte.
- Analyse af vielsesritualet som overgangsritual, perspektiveret til det gamle vielsesritual af 1897 og diskussionen omkring vielse af homoseksuelle, herunder inddragelse af forskellige måder at læse et helligskrift.
- Analyse af "Signe Molde på udebane: Kommer homoseksuelle i helvede?"
- Senmoderne kristendom eksemplificeret med Per Ramsdal-sagen og hans syn på trosbekendelsen.
- Kristendommens grundlæggelse, den jødiske forhistorie, pagtstanken med nedslag i GT
- Analyse af udvalgte scener fra "Passion of the Christ" med fokus på blodet, som det nye pagsttegn og en forståelse for den mytiske logik i lidelseshistorien.
- Kristen etik: Hvad er nærstekærlighed og hvem er næsten?
- Lokal overfor global næstekærlighed
- Spontan overfor organiseret næstekærlighed
- Biblicistisk overfor situations-etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Vi har arbejdet med:
Dogmer i islam - de seks trosartikler, herunder analyse af sura 50.
Religiøs praksis - de fem søjler analyseret med metoden til ritualanalyse
Islams grundlæggelse ud fra dokumentaren: "Muhammed . arven efter profeten" (mit CFU med uni-login)
Jihad i fortid og nutid
Sharia - hvad, hvem, hvor, hvordan
Forskellige former for sharia
Islam i Danmark med inddragelse af model for for forskellige former for islam: Traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme
Analyse af YouTube klip: "Islamister indfører shariazoner i København"
Analyse af YouTube klip: "Dua er muslim"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology
Vi har analyseret scientology som et eksempel på senmoderne religiøsitet med brug af de metoder, teorier og begreber, vi har arbejdet med i løbet af året.
Materialer:
Podcast: "Robert og Thetanerne" del 1 og 2 (thirdear)
Scientology.dk: udvalgte klip fra hjemmesiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350062127",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350062127",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350062127"
}