Holdet 2024 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anne Sofie Rechnagel Szulevicz
Hold 2024 ol/a (3a ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ødipus
Titel 2 Det gode liv
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Det gode liv - fortsat
Titel 5 Iliaden
Titel 6 Myter og mytologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ødipus

Vi indledte forløbet med en introduktion til fagets genstandsfelt og gennemgang af de olympiske guder.  
Dernæst læste vi Sofokles Ødipus. Med fokus på temaerne;

- Kan man stole på orakler?
- Forholdet mellem guder og mennesker
- Kan mennesket flygte fra sin skæbne?
- Hvorfor skal Ødipus rammes af en ond skæbne, når han altid forsøger at gøre det rigtige?

I forløbet har vi læst om det antikke drama og tragedien i Paideia. Vi har arbejdet med Aristoteles' begreber fra Poetikken og brugt begrebsapparatet i vores læsning af Ødipus.

Centrale begreber i forløbet:
- mýtos og étos
- desis - lysis
- Anagnorisis og peripeti
- harmatia
- katarsis
- tragisk ironi
- tragisk  faldhøjde
Vi afsluttede forløbet i slutningen af oktober ved at læse et uddrag af Sofokles Antigone (3. episode) og se teater 2tusinds opførelse af tragedien.


Antik basistekst:
Sofokles: Ødipus. Oversat af Garff og Hjortsø (4. udg.) Gyldendal 1990
Sofokles: Antigone. Oversat af Marcel Lysgaard Lech. 3. episode s. 47-54.
(65 sider)

Perspektivtekst:
Antigone. Opført i en gendigtning af Teater 2 tusind. https://www.zebu.nu/shows/antigone/
Radiofortælling: Elnas spådom https://www.dr.dk/lyd/p1/radiofortaellinger/radiofortaellinger-2020/elnas-spaadom-11532007003


Supplerende materiale
Hvordan grækerne ændrede verden. DRK 2016
Paideia s. 30, 101-108, 115-116.
Sagnet, Tragedien. Sofokles Ødipus. Gyldendal 1990. s. 101-111.
Podcast. Græske klassikere. Glyptoteket. Antigone https://podcasts.apple.com/dk/podcast/antigone/id1505304915?i=1000473134189
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det gode liv

Forløbet omhandler begrebet eudaimonia og tog udgangspunkt i nutidige diskussioner om lykke.
Undervisningen blev delvist varetaget af studerende fra anvendt filosofi, som var i praktik på skolen. Vi læste uddrag af Sokrates' forsvarstale af Platon og hulelignelsen fra Platons værk: Staten.
Fokus i forløbet var på, hvordan den sokratiske etik kunne perspektivere vores liv i dag og give os et liv i blomstring.

Antik basistekst:
Platon: Staten. i Meier & Tortzen: Kend dig selv s. 163 - 170 (Hulelignelsen)
Platon: Sokrates forsvarstale (uddrag). i Meier og Tortzen. Kend dig selv s. 226-230, 232-234, 240-246.
(19 sider)

Perspektivtekst:
Gerstenberg: Vi bliver lykkelige, når vi ikke tænker på, at vi skal være det. Interview med Brinkmann og Sköld. Alt for damerne 13/8 2020.

Supplerende materiale:
Paideia s. 146-154.
Niels Overgaard. Mere er aldrig nok. Antikke filosoffer om et lykkeligt liv. s.105-109 (pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skulptur

Forløbet er en gennemgang af stilistiske træk i græsk-romersk skulptur fra arkaisk til romersk tid. Der er fokus på rundskulpturer.
Under forløbet fik vi en rundvisning på Glyptoteket i deres samling.
I marts repeterede vi skulpturforløbet ved at analysere og fortolke perspektivskulpturer. Vi har arbejdet med nedslag i senere kunsthistoriske perioder for at undersøge, hvordan antikkens formsprog har præget senere skulpturer. Vi beskæftigede os med renæssance, barok, nyklassicisme og modernisme.

Antikke monumenter:
Koúros fra Poseidonhelligdommen på Kap Sounion 590-580 fvt.
Anavyssos'-kouros 530-520 fvt.
Berliner-koren 580-570 fvt.
Peplos-koren ca.530 fvt.
Kritiosdrengen ca.490-489 fvt.
Vognstyreren fra Delfi ca.475 fvt.
Diskoskasteren ca.450 fvt.
Zeus eller Poseidon i Bronze ca.460 fvt.
Spydbæreren. Polyklét. ca. 440 fvt.
Hermes med Dionysosbarnet. Praxiteles. ca. 350 fvt.
Afrodite fra knidos. Praxiteles ca.350 fvt.
Skraberen. ca.330 fvt.
Fordrukken gammel kvinde 3. -2. årh. fvt.
Galler der dræber sin hustru ca.230 fvt.
Laokoongruppen ca. 100 fvt.
Romersk verisme: Portrætbuster
Augustus fra Prima Porta 13 fvt.

Perspektivmonumenter:
Stående kvinde. Astrid Noack (1939-1945)
Stillbillede fra Leni Riefenstahls dokumentarfilm "Olympia" (1936)
David. Michelangelo (1501-1504)
Pluto og Proserpina. Bernini 1621-1622.
Napoleon som Mars. Antonio Canova. (1802-1806)
Jason og det gyldne skind. Thorvaldsen, 1803.
Venus fra Milo med skuffer. Salvador Dali, 1936.
Laokoon. Alexander Liberman 1982.

Supplerende materiale:
Andreasen og Poulsen: Paidaia s. 47-53, 93-100, 129-136, 171-176,201-205, 247-249.
Kluge og Holm: Kunsten. At se på skulptur. systime 2023. Antik reception s. 148-150, 153- 154, 156-160, 162-165 (pdf).


Læringsvideoer fra Khan academy:
https://www.youtube.com/watch?v=v1_pCZBVWuY
https://www.youtube.com/watch?v=Q5IWDhXtsmE
https://www.youtube.com/watch?v=zqb4Zvb5PNA
https://www.youtube.com/watch?v=5vK7Z2Odnc0
https://www.youtube.com/watch?v=C3cwGCezgSQ
https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/ancient-mediterranean-ap/ap-ancient-rome/v/veristic-male-portrait
https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/ancient-mediterranean-ap/ap-ancient-rome/v/augustus-of-primaporta-1st-century-c-e-vatican-museums
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det gode liv - fortsat

Forløbet  om det gode liv fortsatte med en  gennemgang af romersk stoicisme med fokus på Seneca. Vi arbejdede videre med begrebet eudaimonia, og læste udvalgte breve af Seneca, hvori den stoiske filosofi præsenteres. Eleverne arbejdede med essay-genren og skrev også selv et stoisk brevkassesvar


Basistekster:
Epiktet Stoiske leveregler. En håndbog fra antikken. Leveregel 1. s. 47-48.
Seneca Brev 54: Om astma
Seneca Brev: 63: Sorg
I alt 7 siders antik basistekst

Perspektivtekster:
Gerstenberg. Vi bliver lykkelige, når vi ikke tænker på at vi skal være det. Interview med Brinkmann og Sköld. Alt for damerne 13/8 2020.
Niels Overgaard: Det hele handler ikke kun om dig s. 31-37.

Supplerende materiale:
Paideia s. 159-163
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Iliaden

Indføring i det græske epos, i dets genremæssige træk og i det homeriske univers med særligt henblik på heltebegrebet og den dertil knyttede opfattelse af ære og skam. Fokus på temaet vrede og vredens konsekvenser for Achilleus.

Antikke basistekst:
Homers Iliade. Oversat af Steen Otto Due.
1. sang vers 1-611
3. sang vers 15-75, 314-447
6. sang vers 312-528
18. sang 1-368

(normalsider 45 sider)


Perspektivtekst:
Halfdan Rasmussen: Noget om helte (1955)
Madeleine Miller: Achilleus' sang (2012) kap. 22-23.
Filmen: Troy. Wolfgang Petersen (2004) (uddrag)


Supplerende materiale:
Paideia s. 10-29.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Myter og mytologi

Forløbet handler om mytologi og forvandlinger. Vi arbejdede med Ovids forfatterskab med særlig fokus på værket, Metamorfoser. Vi læste myterne om Apollo og Daphne, Ekko og Narcissus og Pygmalion. Vi fokuserede på Ovids forfatterskab og kejser Augustus' moralprogram.
Vi sammenlignede det homeriske epos med det romerske epos. Vi arbejdede med myternes ætiologier og kvindesyn.

Antik basistekst:
Ovids Metamorfoser. Oversat af Steen Otto Due.
I, 452-567. Apollo og Daphne
III, 356- 510: Ekko og Narcissus
X, 243 - 297: Pygmalion
(10 sider)

Perspektivtekst:
David Kirk: Daphne and Apollo. 2015
Uddrag af artiklen: Godt, så lad os se nærmere på de store dumme svin. Politiken 18/11 2017. Skrevet af kritikredaktør Per Theil.
My fair Lady (små uddrag)
https://www.youtube.com/watch?v=ZJBM6qs22sE
https://www.youtube.com/watch?v=uKxd30lQ1f0

Supplerende materiale:
Paideia s. 37-38, 30, 232-234
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer