Holdet 2024 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Rasmus Bukhave
Hold 2024 ol/c (3c ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Styreformer til debat
Titel 2 2: Kend dig selv - Filosofi
Titel 3 3: Drama: Antigone og Ødipus
Titel 4 4: Kend dig selv - part II
Titel 5 5: Skulptur: Arkaisk og Klassisk tid
Titel 6 6: Glykýpikros – Den bittersøde kærlighed
Titel 7 7: Tragedie: Octavia - Kejser Neros hustru
Titel 8 8: Aristeia – når helten stråler
Titel 9 Forløb#9
Titel 10 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Styreformer til debat


Materialer:

- Xenofon, Kap. XII - Om nytten af legemsøvelser, Erindringer om Sokrates. ca. 2 ns.
- Hellenere og barbarer: s.15, Herodots programerklæring.
- Hellenere og barbarer: s.15-17 (I, 1-5) Mytologiske forklaringer...
- Hellenere og barbarer: s. 45 (III, 6) Græsk keramik
- Hellenere og barbarer: s. 48-52 (III, 61,80-83), Tronintriger i Perserriget.
- Hellenere og barbarer: s. 130-132 (VII, 32-37) Påbegyndelsen af felttoget mod Grækenland.
- Hellenere og barbarer: s. 133-134 (VII, 55-56, 60) Felttoget... (fortsat).
- Hellenere og barbarer: s. 134-137 (VII, 101-104) Xerxes og Demaratos...
- Hellenere og barbarer: s. 137-142 (VII, 138-145) Athens betydning...
- Hellenere og barbarer: s. 142-155 (VII, 175 & 201-228)Thermopylai m.m.
- Thukydids metode: 1. bog af Den peloponnesiske krig
- Thukydids I bog af Den peloponnesiske krig: Perikles gravtale. (hvor meget…?)
- Thukydid, III bog, 82-83: Krigens indflydelse på moralen, ca. 4 ns.
- Pseudo-Xenofon, Den gamle oligark, ca. 1,5 ns.


Paideia: s.61, 64-71, 72-80

Hvad:
I dette forløb retter vi blikket mod antikkens mange udtryk eller debatter om, hvordan samfundet bør eller burde indrettes. Udtrykkene er centrale for den europæiske kulturhistorie og den europæiske politiske udvikling og vi kan genkende mange af udtrykkene/begreberne og tanker fra antikken i den politiske samtale i dag.

Hvorfor:
”Gennem arbejdet med centrale tekster og monumenter fra antikken og med tekster og monumenter, der kan perspektivere dem, opnår eleverne en bred kulturhistorisk indsigt med vægt på evnen til at se lange linjer og forbindelser i europæisk kultur. Faget sætter eleverne i stand til at analysere og fortolke tekster og monumenter i en historisk kontekst og giver dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer.”

Hvordan:
De klassiske fags (her oldtidskundskab) genstandsfelt er tekster og materielle levn fra antikken, samt den betydning disse har haft i senere europæisk kultur. Materialet er kulturens tegn. Det er fremstillet af en person, som gennem tegnet bærer et budskab, en meddelelse, en mening eller en følelse ind i sin tid. Betegnelsen ideografisk dækker, at der er tale om enkeltstående værker, der skal tydes og tolkes for deres mening (intentionalitet/hensigt).

Metodisk er hermeneutikken basis. Pointen i hermeneutikken er, at der aldrig er noget tegn/ ytring/ udtryk, som er uden sammenhæng. Mennesket er indlejret i sin kultur (synkront), men ligesom det har arvet både sit sprog og sin kultur, sætter det sig sproglige og kulturelle spor, som danner nye sammenhænge: kultur producerer kultur (diakront).
Øvelsen går ud på at begribe meningen i de klassiske tekster og kunsten og forstå, hvilke spor de har sat sig. Meningen begribes i arbejdet fra detalje til helhed og omvendt, i det der betegnes som den hermeneutiske cirkel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 3: Drama: Antigone og Ødipus

Introduktion til Det græske drama.

- Kort indføring til tragedierne Ødipus og Antigone.

- Vi ser tragedien Antigone opført i salen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4: Kend dig selv - part II

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5: Skulptur: Arkaisk og Klassisk tid

Forløbet er planlagt og struktureret efter Læreplanens bilag 122 - Oldtidskundskab C – stx, august 2017

Skulpturforløb:
Vi skal i dette forløb undersøge antikke skulpturer fra arkaisk til romersk tid. Udgangspunktet er hvad der kunne synes at være moderne problemstillinger; nemlig diskussionerne om kropsidealer, sundhed, blufærdighed, krop & sex og nøgenhed i det offentlige rum.
I kan læse mere om forløbet i det følgende, som er uddrag af læreplanens vejledning til oldtidskundskab 2017.

Mål
Gennem studiet af græsk og romersk kunst (…) opnår eleverne indsigt i sider af den græske og romerske kultur, som dels supplerer teksternes udsagn, dels på selvstændig vis har dannet udgangspunkt for senere kunst- og arkitekturhistorie, herunder den europæiske. Gennem beskrivelse og analyse af monumenterne opnås fortrolighed med kunstens og arkitekturens indhold og udvikling fra arkaisk til romersk tid. Med denne indsigt bibringes eleverne et grundlag for at kunne analysere og vurdere senere perioders kunst og arkitektur i deres mangeartede fremtrædelsesformer. (…)

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Gennemgangen
(…) Udviklingen i det græske formsprog kan iagttages enten ved at anvende én materialegruppe, fx skulptur, eller ved at kom-binere fx maleri og skulptur. Hvad enten kunstsøjlen består af en blanding af maleri og skulptur eller kun rummer monumen-ter fra den ene gruppe, er det centrale, at eleverne lærer at beskrive kunstværket i detaljer og uddrage de karakteristika, som gør det muligt at foretage en fortolkning og begrunde en datering.

Fortolkningen kan begrænses til en identifikation af, hvilket motiv, evt. hvilken myte, vasebilledet fremstiller, eller gå videre i en diskussion af, fx hvorfor netop denne myte forekommer netop på denne tid, eller hvorfor formsproget ser ud, som det gør på det pågældende tidspunkt.

Romerne overtager et fuldt udviklet græsk formsprog både i arkitektur og kunst, og romersk kunst og arkitektur i republikken er en del af hellenismen. Fra Augustus’ tid og frem kan romersk kunst med fordel ses som den første af en lang række klassi-cismer i senere kunst, som veksler med perioder med romersk barok. Romersk kunst (…) er kernestof og skal derfor indgå i kunstsøjlen. En egentlig kunsthistorisk gennemgang af dette falder uden for fagets rammer, men nedslag i romersk kunst (…) illustrerer godt, hvordan receptionsprocessen foregår. (…) I skulpturen er det især romernes videreudvikling af portræt- og reli-efkunst, der fortjener opmærksomhed (…).
Ud over den egentlige monumentgennemgang, som især har et kunsthistorisk sigte (…), kan græsk og romersk kunst og arkitektur anvendes løbende i undervisningen til at uddybe forståelsen af og levendegøre teksternes miljø. Det græske vasemaleri er således vores bedste kilde til at illustrere næsten alle facetter af dagligliv i antikken og kan anvendes i utallige sammenhænge. På samme måde kan billeder af fx helligdomme, teatre eller almindelige græske boliger åbne elevernes øjne for det fysiske miljø, teksterne har eksisteret i.

Skulpturforløb – Arkaisk og Klassisk tid

• Andreasen, B. & Poulsen, R. J., Paideia, SYSTIME 2012
• Susan Woodford – Introduktion til græsk og romersk kunst

Behandlede skulpturer:

Skulpturer behandlet i undervisningen (NB til eksamen trækkes én ukendt antik samt én ukendt perspektiverende skulptur jf. aftale med eleverne):

- fig. Kouros (Fletcher 1932).
- fig. Kouros fra Anavyssos.
- fig. Kouros Aristodikos.
- fig. Kritios-drengen.   
- fig. Naxos sfinxen.
- fig. Apollon fra Thena
- fig. Apollon fra Pireaus
- fig. Gudinde (Berlin kore).
- fig. Ung pige (Kore 675).
- fig. Kore fra Auxerre, ca. 650 f.v.t.
- fig. Kore fra Lyon, ca. 540 f.v.t.

Litteraturliste og materialer:

• Dokumentarfilmen: Antikken – Kroppen i kunsten (25 min.), DR-K
• Video (smart history) the contrapposto, the Doryphoros
• Andreasen, B. & Poulsen, R. J., Paideia, SYSTIME 2012


Skulpturer behandlet i undervisningen (NB til eksamen trækkes én ukendt antik samt én ukendt perspektiverende skulptur jf. aftale med eleverne):

   - Zeus (Poseidon) fra Artemision.
   - Polykleitos Spydbæren (kopi).
   - Myrons Diskoskasteren (kopi).
   - Venus Genetrix (kopi).
   - Skopas – Dansende mænade.
   - Perspektiverende skulptur: R. Tegner: Danserindebrønden.
   - Marathon kouros.
   - Perspektiverende skulptur: Donatellos David.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6: Glykýpikros – Den bittersøde kærlighed

Poesi: Glykýpikros – Den bittersøde kærlighed

Forløbet er planlagt og struktureret efter Læreplanens bilag 122 - Oldtidskundskab C – stx, august 2017

Tekster:
Vergil, Georgica IV, vl. 315-558
Sapfo, fragmenter 1 og 31
Catul, Digte nr. 5, 8, 11, 48 & 58
Properts, Kærligheden og freden, Badelivet ved Bajæ & Digterens hævn, Det sidste farvel, Befrielse & Cynthias genfærd.

Baudelaire, Charles: Et ådsel (perspektiveringstekst).
Eric, Casper: NIKE (perspektiveringstekst i uddrag s.48-50)


Hvad
Gennem en aktualisering af myten om Orpheus og Eurydike tager vi afsæt i emnet kærlighed eller Eros bl.a. gennem digte skrevet af Vergil, Sapho og Catul. I forløbet får vi løftet sløret for hvordan det antikke menneske forholdte sig til og beskrev kærligheden gennem poesien og her sandelig også gennem en kvindelig poet; nemlig Sapho – Den tiende muse, som Platon skulle have kaldt hende.
Vi skal desuden se teaterstykket Skygge på Aalborg teater. Et stykke der er bygget op som en moderne fortolkning af myten om Orpheus og Eurydike.

Hvordan
Vores bittersøde rejse vandrer på ryggen af nogle af antikkens fremmeste poeter - vi læser basistekster (digte skrevet i antikken), og arbejder altså ad fontes – direkte til kilden helt som vil plejer, når vi læser de antikke tekster.
Vi skal jf. læreplanen á august 2017 lave et innovativt projektforløb. Dette gør vi i forbindelse med forløbet her.

Hvorfor
1. Identitet og formål – faget som gymnasiefag
1.1. Identitet
”Oldtidskundskab er et kulturfag, der omhandler antikken som grundlag for europæisk kultur. Faget beskæftiger sig med antikke tekster og monumenter, hvori værdier, begreber og formsprog, der blev normgivende for europæisk kultur, kommer til udtryk.” (Læreplanens afsnit 1.1.).

1.2. Formål
”Gennem arbejdet med centrale tekster og monumenter fra antikken og med tekster og monumenter, der kan perspektivere dem, opnår eleverne en bred kulturhistorisk indsigt med vægt på evnen til at se lange linjer og forbindelser i europæisk kultur. Faget sætter eleverne i stand til at analysere og fortolke tekster og monumenter i en historisk kontekst og giver dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer.” (Læreplanens afsnit 1.2.)

Ad identitet og formål:
Faget er bestemt som et kulturfag, hvori undervisningen udelukkende foregår på dokumentarisk grundlag og anskuer dette i en historisk sammenhæng. Undervisningens grundlag og genstand er antikkens egne udsagn, dvs. oversatte antikke tekster og monumenter og tekster, hvori antikken har sat sig spor med udgangspunkt i en moderne problemstilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7: Tragedie: Octavia - Kejser Neros hustru

Forløbet giver en indgang til globaliseringskompetencer gennem læsning af en romersk tragedie med inspiration fra den græske tragedie og dens virkningshistorie. 

Målet med dette forløb er, at eleverne får et reflekteret forhold til kultur såsom tragedien som genre og tragediens historiske aftryk frem til vore dages Hollywood.
Forløbet tager afsæt i den græsk/romerske tragedies formidling af tragedien Octavia, Kejser Neros hustru er et interessant værk, der tilskrives Seneca, selvom dens forfatterskab er omdiskuteret. Stykket fokuserer på Octavia, der var gift med kejser Nero, og det udforsker flere tematiske fokuspunkter, som vi vil forsøge at gribe gennem vores autoptiske arbejde med værket. Eksempler på tematikker kunne være:

- Magt og Korruption: Stykket udforsker, hvordan magt kan korrumpere, og hvordan Neros handlinger påvirker dem omkring ham, især Octavia.

- Offer og Lidelse: Octavia fremstilles som en uskyldig offer for Neros grusomhed. Hendes lidelse og modstand mod uretfærdighed er centrale temaer.

- Køn og Politik: Stykket berører også spørgsmål om køn og magt, da Octavia som kvinde er underlagt de politiske intriger og magtkampe i det romerske imperium.

- Moral og Etik: Der er en stærk moraliserende tone i stykket, der stiller spørgsmål ved Neros handlinger og den generelle moral i samfundet.

- Skæbne og Fri Vilje: Som i mange antikke tragedier spiller skæbnen en stor rolle. Octavias skæbne og hendes evne til at handle frit er centrale spørgsmål.

- Familie og Loyalitet: Stykket udforsker også temaer omkring familie og loyalitet, især hvordan familiebånd testes under pres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8: Aristeia – når helten stråler

Oldtidskundskab – forløbsbeskrivelse og -plan:

Materialeoversigt
Kernestof:
"Iliaden" af Homer, Oversat af Otto Steen Due
    • 1. sang, v. 1 – 611 = ca. 16 ns
    • 2. sang, v. 1-332 = ca. 13 ns
    • 4. sang, v. 422-544 = ca. 4 ns


Supplerende stof:
 Fra "Paideia" af Jens Refslund m.fl. Systime 2012
    • s. 11-19, 23-29 & 31-37
Perspektiverende stof:
    • Disposable Heroes, Metallica, Album: Master of Puppets (1986) – ca. 1 ns


Særlige fokuspunkter
Vi har beskæftiget os med epos som genre:
    • mundtlig tradition
        ◦ daktylisk heksameter
        ◦ patronymikon
        ◦ epiteton ornans
        ◦ formelvers og tekst
        ◦ homeriske lignelser
        ◦ rhapsoderne
    • mythos
    • timé, areté & kleos
    • det aristokratiske bondesamfund
    • hybris - nemesis, moira, tyké
    • antropomorfe guder og deres indflydelse på mennesket

Hvad
I forløbet: Aristeia - helteforbilledet sætter vi fokus på Homers fortælling om heltene – fremstillingen af heltene og tager diskussion om hvorfor denne fremstilling. Vi forsøger at favne alle de storslåede til de lidende lige fra manden, helten, kvinderne, børne og forældrene sådan som de bliver fremstillet i Homers Iliade.
I forløbet præsenteres og undersøges også en lang række af de græske ”kræfter”: heroer/helte og guder. Eleverne opnår gennem forløbet indsigt i bl.a. Guders og menneskers indbyrdes relation i myten, herunder viden om ”den græske religiøse praksis”. Der er særligt fokus på helten og dennes rolle som individ og som aktiv part/del af samfundet: individ versus oikos. Der arbejdes med spørgsmål som fx: Hvad gør en til en hero og hvad gør bestemt ikke? Hvordan anvendes vrede, bøn, kærlighed og hævn som overlevelsesmekanismer i Iliaden? Der diskuteres tematikker som: Overmod, galskab, storhedsvanvid, overlevelse, familie, kærlighed, hævn, gæstevenskab (filoxenia), slægt (oikos/polis), kærlighed og begær, hovmod og straf (hybris/nemesis), kaos overfor kosmos m.m.
Eleverne opnår viden om værkets kulturhistoriske indflydelse som myte, litterærkomposition og som fundament og inspiration for mange senere fortællinger frem til i dag (der ligger i kravet om arbejdet med perspektiveringsmateriale). Perspektiveringen er i høj grad bearbejdet i det mundtlige på klassen, men også gennem tekstarbejder med perspektiverende materiale.

Hvorfor
Hvorfor fokusere på gammelt, støvet og ubrugeligt pladder, som de antikke græske myter, ville nogle måske sige? Svaret ligger lige for. Jo, det er gammelt, meget gammelt endda. Men det er langt fra støvet, faktisk er meget af den tekst vi arbejder med stadigvæk meget aktuel, hvori der behandles tematikker, som vi kender fra forskellige genrer af film, litteratur og kunst. Der er ofte megen ”knald og tjubang” med masser af sex og vold, som vi kender det fra fx Hollywoods filmindustri. De gamle grækere havde altså fat i noget, da de gik rundt og tumlede med Epos, tragedier og filosofi. Vi finder de græske tanker og ytringer overalt (stort set) i den vestlige kultur, og det har derfor også været med til at forme os til dem vi er, ligesom vi er medvirkende til at tage den græske arv på os, bearbejde den og bringe den videre – og det uden vi egentlig tænker over det i det daglige.

Hvordan
Vi lægger ud med induktiv tilgang til værket, retter fokus mod begrebet Aristeia og vil gennem tekstlæsning, analyse og fortolkning af Homers Iliade finde eksempler på aristeia. Vi afslutter med en perspektivering til Froissarts: Om våbenbrug og heltebedrifter samt til vietnamkrigsfilmen Platoon.
Vi arbejder ad fontes dvs. til kilderne; altså med tekster og ytringer fra antikken. Metodikken er hermeneutisk – analyse og fortolkning eller det vi også kalder autopsi i faget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer