Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anne Sofie Rechnagel Szulevicz
|
Hold
|
2024 ol/u (3u ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ødipus
Vi indledte forløbet med en introduktion til fagets genstandsfelt og gennemgang af de olympiske guder.
Dernæst læste vi Sofokles Ødipus. Med fokus på temaerne;
- Kan man stole på orakler?
- Forholdet mellem guder og mennesker
- Kan mennesket flygte fra sin skæbne?
- Hvorfor skal Ødipus rammes af en ond skæbne, når han altid forsøger at gøre det rigtige?
I forløbet har vi læst om det antikke drama og tragedien i Paideia. Vi har arbejdet med Aristoteles' begreber fra Poetikken og brugt begrebsapparatet i vores læsning af Ødipus.
Centrale begreber i forløbet:
- mýtos og étos
- desis - lysis
- Anagnorisis og peripeti
- harmatia
- katarsis
- tragisk ironi
- tragisk faldhøjde
Vi afsluttede forløbet i slutningen af oktober ved at læse et uddrag af Sofokles Antigone (3. episode) og se teater 2tusinds opførelse af tragedien.
Antik basistekst:
Sofokles: Ødipus. Oversat af Garff og Hjortsø (4. udg.) Gyldendal 1990
(50 sider)
Sofokles Antigone. Oversat af Marcel Lysgaard Lech. 3. episode s. 47-54
Perspektivtekst:
Antigone. Opført i en gendigtning af Teater 2 tusind. https://www.zebu.nu/shows/antigone/
Radiofortælling: Elnas spådom https://www.dr.dk/lyd/p1/radiofortaellinger/radiofortaellinger-2020/elnas-spaadom-11532007003
Naja M. Aidt: Latter (novelle)
Den psykoanalytiske metode https://www.youtube.com/watch?v=hUQUuVcOjlI
Supplerende materiale
Hvordan grækerne ændrede verden. DRK 2016
Paideia s. 30, 101-108, 115-116.
Sagnet, Tragedien. Sofokles Ødipus. Gyldendal 1990. s. 101-111.
Podcast. Græske klassikere Glyptoteket: Antigone. https://podcasts.apple.com/dk/podcast/antigone/id1505304915?i=1000473134189
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skulptur
Forløbet er en gennemgang af stilistiske træk i græsk-romersk skulptur fra arkaisk til romersk tid. Der er fokus på rundskulpturer.
Under forløbet fik vi en rundvisning på Glyptoteket i deres samling.
I marts repeterede vi skulpturforløbet ved at analysere og fortolke perspektivskulpturer. Vi har arbejdet med nedslag i senere kunsthistoriske perioder for at undersøge, hvordan antikkens formsprog har præget senere skulpturer. Vi beskæftigede os med renæssance, barok, nyklassicisme og modernisme.
Antikke monumenter:
Koúros fra Poseidonhelligdommen på Kap Sounion 590-580 fvt.
Anavyssos'-kouros 530-520 fvt.
Berliner-koren 580-570 fvt.
Peplos-koren ca.530 fvt.
Kritiosdrengen ca.490-489 fvt.
Vognstyreren fra Delfi ca.475 fvt.
Diskoskasteren ca.450 fvt.
Zeus eller Poseidon i Bronze ca.460 fvt.
Spydbæreren. Polyklét. ca. 440 fvt.
Hermes med Dionysosbarnet. Praxiteles. ca. 350 fvt.
Afrodite fra knidos. Praxiteles ca.350 fvt.
Skraberen. ca.330 fvt.
Fordrukken gammel kvinde 3. -2. årh. fvt.
Galler der dræber sin hustru ca.230 fvt.
Laokoongruppen ca. 100 fvt.
Romersk verisme: Portrætbuster
Augustus fra Prima Porta 13 fvt.
Perspektivmonumenter:
Stående kvinde. Astrid Noack (1939-1945)
Stillbillede fra Leni Riefenstahls dokumentarfilm "Olympia" (1936)
David. Michelangelo (1501-1504)
Pluto og Proserpina. Bernini 1621-1622.
Napoleon som Mars. Antonio Canova. (1802-1806)
Jason og det gyldne skind. Thorvaldsen, 1803.
Venus fra Milo med skuffer. Salvador Dali, 1936.
Laokoon. Alexander Liberman 1982.
Supplerende materiale:
Andreasen og Poulsen: Paidaia s. 47-53, 93-100, 129-136, 171-176,201-205, 247-249.
Kluge og Holm: Kunsten. At se på skulptur. systime 2023. Antik reception s. 148-150, 153- 154, 156-160, 162-165 (pdf).
Læringsvideoer fra Khan academy:
https://www.youtube.com/watch?v=v1_pCZBVWuY
https://www.youtube.com/watch?v=Q5IWDhXtsmE
https://www.youtube.com/watch?v=zqb4Zvb5PNA
https://www.youtube.com/watch?v=5vK7Z2Odnc0
https://www.youtube.com/watch?v=C3cwGCezgSQ
https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/ancient-mediterranean-ap/ap-ancient-rome/v/veristic-male-portrait
https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/ancient-mediterranean-ap/ap-ancient-rome/v/augustus-of-primaporta-1st-century-c-e-vatican-museums
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Iliaden
Indføring i det græske epos, i dets genremæssige træk og i det homeriske univers med særligt henblik på heltebegrebet og den dertil knyttede opfattelse af ære og skam. Fokus på temaet vrede og vredens konsekvenser for Achilleus.
Antikke basistekst:
Homers Iliade. Oversat af Steen Otto Due.
1. sang vers 1-611
3. sang vers 15-75, 314-447
6. sang vers 312-528
18. sang 1-368
(normalsider ?? sider)
Perspektivtekst:
Halfdan Rasmussen: Noget om helte (1955)
Filmen: Troy. Wolfgang Petersen (2004) (uddrag)
Supplerende materiale:
Paideia s. 10-29
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romersk stoicisme
Forløbet er en gennemgang af romersk stoicisme med fokus på Seneca.
Vi læste uddrag af Senecas "Om vrede" og arbejdede med stoicismens syn på vrede og lykke som et perspektiv til Iliadens tema om vrede. ¨
Vi arbejdede dernæst med begrebet eudaimonia, og perspektiverede til nutidige diskussioner om lykke.
Dernæst læste vi udvalgte breve af Seneca, hvori den stoiske filosofi præsenteres. Eleverne arbejdede med essay-genren og skrev også selv et stoisk brevkassesvar
Basistekster:
Seneca: Om vrede. 2. bog I-IV. Oversat af Villy Sørensen.
(4 sider)
Epiktet Stoiske leveregler. En håndbog fra antikken. Leveregel 1. s. 47-48.
Seneca Brev 54: Om astma
Seneca Brev: 63: Sorg
I alt 11 siders antik basistekst
Perspektivtekster:
Gerstenberg. Vi bliver lykkelige, når vi ikke tænker på at vi skal være det. Interview med Brinkmann og Sköld. Alt for damerne 13/8 2020.
Niels Overgaard: Det handler ikke kun om dig s. 31-37.
Supplerende materiale:
Paideia s. 159-163
DR2 dokumentar: Seneca om vrede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Platon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350203819",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350203819",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350203819"
}