Holdet 2024 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Gurli Buus Larsen
Hold 2024 ol/y (3y ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historisk intro
Titel 2 Græsk og romersk poesi
Titel 3 Antigone
Titel 4 Græsk rundskulptur og dens eftervirkninger
Titel 5 Filosofi
Titel 6 Skæbne, skyld og straf

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historisk intro

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Græsk og romersk poesi

Indføring i det græske epos, i dets genremæssige træk og i det homeriske univers med særligt henblik på heltebegrebet og den dertil knyttede opfattelse af ære. Desuden undersøges Iliadens hovedtema Vrede.
I, 1-611
VI, 237-529
IX, 182-431
XVIII, 1-238
XIX, 1-153
XXII, 1-515
(67 ns)
Læsning af 2. sang af Aeneiden - her præsenteres den romerske helt, som sammenlignes med heltene fra Iliaden. Desuden ses på inspirationen fra det græske epos(genretræk)
II, 1-331, 559-804 (19,2 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Antigone

Introduktion til det græske teater og den attiske tragedie med særligt henblik på Sofokles' tragedie Antigone
Forkus vil bl.a. være på kvindernes stilling i samfundet, hvor Antigones dilemma bl.a. er  om hun skal indordne sig under kongens love eller gudernes love.
(45 ns)


Teatertruppen "Teater2000" opførte Antigone  for alle 3.g klasser på gymnasiet
Perspektivtekst: Civil ulydighed er en pligt.docx
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Græsk rundskulptur og dens eftervirkninger

Analyse og fortolkning af græsk skulptur med perspektivering til renæssance, barok og nyklassicisme

Gennemgåede antikke skulpturer:
Oldtidens Grækenland: Figurerne 64, 66, 67, 68, 71, 108, 112, 138, 140, 168, 169, 172, 188, 197, 200
og
  Plancherne VIII.1, VIII.2, XV.1, XVI.2
Kouros, Diskoskasteren, Den døende galler

Romerske skulpturer:
Augustus fra Prima Porta
Hadrian og Sabina som Mars og Venus
Portræt af Gnaeus Pompeius Magnus

Perspektiverende skulpturer:
Michelangelo- David
Bernini - Hades og Persefone
Thorvaldsen - Jason med det gyldne skind
H.W.Jensen - Thistedpigen

Opgiver kendte antikke monumenter
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Filosofi

I filosofi forløbet er Platons dialog Kriton og Hulelignelsen læst.

(Kriton 19 ns)
(Hulelignelsen  7,5 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skæbne, skyld og straf

Opfattelsen af skæbne og lykke hos historikeren Herodot.
Desuden har vi set på Herodot som historiker.

"Hvilken forfatning er den bedste" er hovedsageligt læst som en tekst, der kan perspektiveres til.

(Kroisos-historien 16,7 ns og Polykrates-historien 2,7 ns, Hvilken forfatning er den bedste   ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer