Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Gurli Buus Larsen
|
Hold
|
2024 ol/y (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Historisk intro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Græsk og romersk poesi
Indføring i det græske epos, i dets genremæssige træk og i det homeriske univers med særligt henblik på heltebegrebet og den dertil knyttede opfattelse af ære. Desuden undersøges Iliadens hovedtema Vrede.
I, 1-611
VI, 237-529
IX, 182-431
XVIII, 1-238
XIX, 1-153
XXII, 1-515
(67 ns)
Læsning af 2. sang af Aeneiden - her præsenteres den romerske helt, som sammenlignes med heltene fra Iliaden. Desuden ses på inspirationen fra det græske epos(genretræk)
II, 1-331, 559-804 (19,2 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antigone
Introduktion til det græske teater og den attiske tragedie med særligt henblik på Sofokles' tragedie Antigone
Forkus vil bl.a. være på kvindernes stilling i samfundet, hvor Antigones dilemma bl.a. er om hun skal indordne sig under kongens love eller gudernes love.
(45 ns)
Teatertruppen "Teater2000" opførte Antigone for alle 3.g klasser på gymnasiet
Perspektivtekst: Civil ulydighed er en pligt.docx
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græsk rundskulptur og dens eftervirkninger
Analyse og fortolkning af græsk skulptur med perspektivering til renæssance, barok og nyklassicisme
Gennemgåede antikke skulpturer:
Oldtidens Grækenland: Figurerne 64, 66, 67, 68, 71, 108, 112, 138, 140, 168, 169, 172, 188, 197, 200
og
Plancherne VIII.1, VIII.2, XV.1, XVI.2
Kouros, Diskoskasteren, Den døende galler
Romerske skulpturer:
Augustus fra Prima Porta
Hadrian og Sabina som Mars og Venus
Portræt af Gnaeus Pompeius Magnus
Perspektiverende skulpturer:
Michelangelo- David
Bernini - Hades og Persefone
Thorvaldsen - Jason med det gyldne skind
H.W.Jensen - Thistedpigen
Opgiver kendte antikke monumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi
I filosofi forløbet er Platons dialog Kriton og Hulelignelsen læst.
(Kriton 19 ns)
(Hulelignelsen 7,5 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skæbne, skyld og straf
Opfattelsen af skæbne og lykke hos historikeren Herodot.
Desuden har vi set på Herodot som historiker.
"Hvilken forfatning er den bedste" er hovedsageligt læst som en tekst, der kan perspektiveres til.
(Kroisos-historien 16,7 ns og Polykrates-historien 2,7 ns, Hvilken forfatning er den bedste ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350215091",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350215091",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350215091"
}