Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Alok Shukla, Anna Louise Autzen, Carsten Nordentoft, Nicolai Kleist Duus
Hold 2024 nf/p (1p nf, 1p nf bi, 1p nf ke, 1p nf ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduktion til kemi
Titel 2 NG_1: Hvad består verden af?
Titel 3 Hvad består verden af?
Titel 4 Regnskoven
Titel 5 NG_2: Regnskoven
Titel 6 2. Regnskoven
Titel 7 Kost og befolkning
Titel 8 NG_3: Kost og befolkning
Titel 9 Energi
Titel 10 3. Kost og befolkning (kostens bestanddele)
Titel 11 Særfagligt: Genetik
Titel 12 NG_4: Energi
Titel 13 3. Kost og befolkning (kostens bestanddele)
Titel 14 4. Energi (organisk kemi og bioetanol)
Titel 15 Repetition
Titel 16 Grundvand i det danske landskab
Titel 17 5. Syre, baser og titrering
Titel 18 Afslutning og evt, eksamen
Titel 19 Redox - og syre/base reaktioner
Titel 20 NG-5 Vand og landskab
Titel 21 Forløb#7
Titel 22 Bio: Hvad består Verden af
Titel 23 Forløb#14
Titel 24 Forløb#18

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduktion til kemi


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 2 NG_1: Hvad består verden af?

Kort tværfagligt introduktionsforløb, hvor der i geografi arbejdes med forskellige inddelingsmetoder; hvad består verden af? Der arbejdes først med hvad faget geografi er, og brugen af kort til at identificere forskellige dele af verden. Efterfølgende arbejdes i matrixgrupper med fremlæggelser om emner indenfor opdeling af atmosfæren i lag, opdeling i forhold til klima- og plantebælter, pladegrænser; men også samfundsgeografiske inddelinger såsom indkomst og HDI, befolkningsudvikling og demografisk transition, erhvervsudvikling samt inddeling efter energiforbrug og energiproduktion

Følgende sider er læst i Naturgeografi - vores verden (1.udgave):
8-13
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvad består verden af?

Kort introduktion til faget biologi. Hvordan arbejder man i faget, lektielæsning osv. Derudover introduktion til forskellige typer af celler, cellers opbygning og kort funktioner af forskellige organeller.

Eksperimentilet arbejde:
Osmose i kartofler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Regnskoven

Gennemgang af økologiens grundbegreber; økosystem, fødekæde, abiotiske- og biotiske faktorer.
Fotosyntese og respiration samt vækst hos planter. Faglige begreber anvendes på økosystemet regnskoven.

Ekskursion til Randers Regnskov; tilpasninger til regnskoven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 NG_2: Regnskoven

Dette tværfaglige forløb om regnskoven har i geografi fokus på de klimatiske og jordbundsmæssige forhold, der gør sig gældende i regnskovsområder. Eksempler på vigtige begreber: dugpunkt, luftfugtighed, termiske højtryk og lavtryk, ITK, klimazoner og plantebælter, nedbørstyper, ferralsol, næringsfattig jord. Herefter har forløbet handlet om udnyttelsen af regnskoven, og hvordan dette kan gøres bæredygtigt og ikke-bæredygtigt. Eleverne har bl.a. set eksempler gennem analyser af satellitbilleder fra Google-Earth og eleverne har besøgt Randers Regnskov; undervisning om udnyttelse af regnskoven.

Film:
"Amazon - Bruce Parry explores the greatest river on earth” episode 6.

Eksperimentelt arbejde:
- "Termiske højtryk- og lavtryk"
- "Opgaver om regn (bestemmelse af luftfugtighed i klassen og ude)"
- Undersøgelse ved Google Earth ”Fældning af regnskoven”

Kernestof
- vejrforhold, klima
- energistrømme
- naturbetingede ressourcer, bæredygtighed
- Jordens og landskabernes processer

følgende sider er læst i Naturgeografi - vores verden (1.udgave):
99-104, 260-263, 103, 112, 240-243, 246-251, 251-253, 111-117, 295-297.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 2. Regnskoven

Introduktion til grundstoffernes opbygning og det periodiske system, (Kapitel 1)
-kernepartikler
-ioner og isotoper
-ædelgasser

Dannelsen af molekyler (Side 53-72)
- Oktetreglen (kovalent binding),
- Opbygning af molekyler,
- navngivning af molekyler
- prik og stregformler samt  polære molekyler.

Vand og salte og deres opløselighed (side 31-47)
-let og tungtopløselige salte
-navngivning
-fældningsreaktioner
opskrivning og afstemning af reaktionsligninger, Ioner, simple og sammensatte, dannelse af salte samt navngivning af salte. Gødningssalte og planters behov for næringssalte.

Materialer: Basiskemi C kapitel 2
Opgaver: Diverse øvelsesopgaver gennemgået og rettet på klasse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kost og befolkning

Kostens energigivende stoffer; kulhydrat, fedt og protein er gennemgået i forhold til opbygning og funktion i kroppen samt hvilken type fødevarer de kommer fra. Undersøgelser af kostens sammensætning samt behovet for vitaminer og mineraler er gennemgået.  Fordøjelse og blodsukkerregulering samt sukkersyge (diabetes 1 og 2) er gennemgået. Forløb afsluttet med fællesfaglig opgave, der blev fremlagt for klassen og to lærere som eksamenstræning.

Eksperimentelt arbejde:
BMI og fedtprocent
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 NG_3: Kost og befolkning

I dette forløb om kost og befolkning arbejder vi med den demografiske transitionsmodel. Udgangspunktet er en kortanalyse af ”Bedst og værst” ud fra atlas. Vi har lavet undersøgelser af to forskellige landes placering i denne model, gennem dataindsamling for de to lande og en kritik af modellen. Derudover har vi set på forskellige forhold for Afrikanske landes udvikling  (begreber: I- og U-lande, HDI, Fourastiers model – og set på  historiske, og naturgivne forhold). Herefter er der set på byudvikling i forskellige dele af verden, og arbejdet med de forskellige miljøpåvirkninger; for vestlige lande er der arbejdet med albedo, tryk og vinde i byer, urban heat island (temperatur-udvikling i byerne). For udviklingslande er der kort set på problemer i slumbyer.

Eleverne har arbejdet med forsøgene ”Demografisk transition for to forskellige lande” og ”Urban Heat Island”

Kernestofområder:
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden
- naturbetingede ressourcer, produktion og teknologi

følgende sider er læst i Naturgeografi - vores verden (1.udgave):
298-306, 81-94.
Følgende sider er udleveret som kapitel fra Naturgeografi - vores verden (3. udgave):
91-106(afrika), 313-319 (rige og fattige lande).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Energi

I dette forløb arbejdes der med hvorledes kroppen får energi og transporterer det rundt i kroppen. Blodkredsløb og lunger samt sammenhæng med  respirationsprocessen gennemgås. Desuden arbejdes der med kondition.
Forløbet afsluttes med gærcellers brug af energi samt forskellige typer af vækstfaktorer.

Eksperimentelt arbejde:
Måling af blodtryk
Måling af lungevolumen?
Kartoffel og spytamylase
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 3. Kost og befolkning (kostens bestanddele)

Kulhydraters opbygning (mono, di og polysaccharider)

Gennemgået:  Proteiner, peptidbindingen og aminosyre (kort), fedtstoffer, carboxylsyregruppen, mættede og umættede fedtsyrer, Cis-trans isomeri, systematisk navngivning af fedtstoffer, Triglyceriders opbygning og esterbindingen.

Kernestof:  Organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse

Materialer: Basiskemi C kapitel 3, Kend kemien kapitel 11,  samt diverse powerpoint, kopiark og link til youtube omhandlende primært fedt og kulhydrats opbygning og egenskaber,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Særfagligt: Genetik

I dette forløb arbejdes der med DNA's opbygning samt klassiske genetik og genetiske grundbegreber; krydsningsskemaer og stamtræer indgår. Desuden laves der en gentest på en familie med hyperkolesterolæmi i familiehistorien. Både metode og analyse af gentest gennemgås.

Eksperimentelt arbejde:

Byg en baby
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 NG_4: Energi

Forløb om energi, forskellige energityper i Danmark og Europa, dannelse af fossile brændsler, klimaforandringer, drivhuseffekten, konsekvenserne ved klimaforandringer, feedbackmekanismer, oliedannelse, lokalisering af olie, indvinding af olie.

Følgende forsøg eller anden empiribaseret arbejde er lavet i forløbet:
- indvinding af olie fra kridt.
- opgave med danmarks energiforbrug sammenlignet med vejrdata.
- forsøg med havstigning.

følgende sider er læst i Naturgeografi - vores verden (1.udgave):
16-21, 279-286, 288-292, 62-65, 65-68, 76-77.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 3. Kost og befolkning (kostens bestanddele)

Kulhydraters opbygning (mono, di og polysaccharider)

Gennemgået:  Proteiner, peptidbindingen og aminosyre (kort), fedtstoffer, carboxylsyregruppen, mættede og umættede fedtsyrer, Cis-trans isomeri, systematisk navngivning af fedtstoffer, Triglyceriders opbygning og esterbindingen.

Kernestof:  Organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse

Materialer: Basiskemi C kapitel 3, Kend kemien kapitel 11,  samt diverse powerpoint, kopiark og link til youtube omhandlende primært fedt og kulhydrats opbygning og egenskaber,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 4. Energi (organisk kemi og bioetanol)

Energi (organisk kemi)

Gennemgået: Opbygning og navngivning af alkaner, alkener og alkyner inklusiv forgreninger, Alkanernes egenskaber (smelte og kogepunkter), destillation af råolie, kemisk mængdeberegning, forbrændingsreaktioner (fuldstændig og ufuldstændig).

Kernestof: organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse, kemiske reaktioner, stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration.

Materialer: Basiskemi C kapitel 4 og 6.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremstilling af 1. generations bioethanol 24-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 16 Grundvand i det danske landskab

i forløbet er arbejdet med
Grundvandsdannelse, vandets kredsløb, nedbørsdannelse, stigningsregn, vandbalanceligningen, istidslandskabet i Danmark, Forureningstyper, flodens landskab, grønlandspumpen og havstrømme.

Forsøg og anden empirisk arbejde i forløbet:
- regneopgave om stigningsregn
- forsøg med nedsivning af vand.
- forsøg med grønlandspumpen.

følgende sider er læst i Naturgeografi - vores verden (1.udgave):
265-267, 251-253(igen), 267-270, 231-233, 269-272, 235-237, 273-276, 245, 250-251.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forsøg med olie i kridt 19-03-2025
Forsøg med gær 19-03-2025
Øvelse med luftfugtighed og stigningsregn 31-03-2025
AFSLUTTENDE SKRIFTLIGE PRODUKT 11-04-2025
Journal nedsivning af vand 05-05-2025
Grønlandspumpen - journal 09-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 5. Syre, baser og titrering

Brøndsted definitionen, syre og basers reaktion med vand, autohydronolyse, ionprodukt samt pH skalaen. Måling af pH med pH meter og med indikatorer/indikatorpapir.

Materialer: Basiskemi C side 152-167
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremstilling af 0,1 M NaOH 01-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 19 Redox - og syre/base reaktioner

Redoxreaktioner (Uddrag fra Mygind, Nielsen, Axelsen BASISKEMI C kap.8: side 173 - 177.
kan hentes i Lectio i 1q nf > Kemi > Redox og syre basereaktioner
Syre base reaktioner (Uddrag fra Mygind, Nielsen, Axelsen BASISKEMI C kap.7: side 153 - 155.
kan hentes i Lectio i 1q nf > Kemi > Redox og syre basereaktioner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal nedsivning af vand 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 21 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Bio: Hvad består Verden af

Kort introduktion til faget biologi. Hvordan arbejder man i faget, lektielæsning osv. Derudover introduktion til forskellige typer af celler, cellers opbygning og kort funktioner af forskellige organeller.

Eksperimentilet arbejde:
Det svulmende æg
Mikroskopiering af celler
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Forløb#18

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer