Holdet 2024 nf/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Jeppe Byrialsen Jensen, Ole Elstrøm, Vigga Nørgaard Madsbøll
Hold 2024 nf/r (1r nf, 1r nf bi, 1r nf ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geo_1: Hvad består verden af?
Titel 2 Forløb#1 - Intro - Hvad består verden - Celler
Titel 3 Geo_2: Regnskoven
Titel 4 Forløb #2 - Regnskoven (fællesfagligt)
Titel 5 Geo_3: Kost og befolkning
Titel 6 Forløb#3 - Kost og befolkning (tværfagligt forløb)
Titel 7 Geo 4:_ Energi
Titel 8 Forløb#4 - Energi (fællesfagligt)
Titel 9 Forløb#5 - Vores arv (særfagligt genetikforløb)
Titel 10 Geo 5: Landskab og vand
Titel 11 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geo_1: Hvad består verden af?

Kort tværfagligt introduktionsforløb, hvor der i geografi arbejdes med forskellige inddelingsmetoder; hvad består verden af? Der arbejdes først med hvad faget geografi er, og brugen af kort til at identificere forskellige dele af verden. Efterfølgende arbejdes i matrixgrupper med fremlæggelser om emner indenfor opdeling af atmosfæren i lag, opdeling i forhold til klima- og plantebælter, pladegrænser; men også samfundsgeografiske inddelinger såsom indkomst og HDI, befolkningsudvikling og demografisk transition, erhvervsudvikling samt inddeling efter energiforbrug og energiproduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1 - Intro - Hvad består verden - Celler

Hvad består verden af - Celler
Kort introduktion til faget biologi. Hvordan arbejder man i faget, lektielæsning, opbygning af en journal og en rapport mm. I dette forløb er eleverne introduceret til forskellige typer af celler, cellers opbygning og kort funktioner af forskellige organeller.
BTT s.13-15 mm.

Eksperimentilet arbejde:
Mikroskopi af celler
Osmose - NaCl og kartofler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Geo_2: Regnskoven

Dette tværfaglige forløb om regnskoven har i geografi fokus på de klimatiske og jordbundsmæssige forhold, der gør sig gældende i regnskovsområder. Eksempler på vigtige begreber: dugpunkt, luftfugtighed, termiske højtryk og lavtryk, ITK, klimazoner og plantebælter, nedbørstyper, ferralsol, næringsfattig jord. Herefter har forløbet handlet om udnyttelsen af regnskoven, og hvordan dette kan gøres bæredygtigt og ikke-bæredygtigt. Eleverne har bl.a. set eksempler gennem analyser af satellitbilleder fra Google-Earth og eleverne har besøgt Randers Regnskov; undervisning om udnyttelse af regnskoven.

Film:
"Amazon - Bruce Parry explores the greatest river on earth” episode 6.

Eksperimentelt arbejde:
- "Termiske højtryk- og lavtryk"
- "Opgaver om regn (bestemmelse af luftfugtighed i klassen og ude)"
- Undersøgelse ved Google Earth ”Fældning af regnskoven”
- "Jordbundsprocesser"

Kernestof
- vejrforhold, klima
- energistrømme
- naturbetingede ressourcer, bæredygtighed
- Jordens og landskabernes processer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensøvelse_Termiske lavtryk og højtryk 20-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb #2 - Regnskoven (fællesfagligt)

Regnskoven
I forløbet er der blevet arbejdet med økologiens grundbegreber, så som økosystem, niche, habitat, fødekæder/-net, abiotiske- og biotiske faktorer. Centralt for forløbet har været fotosyntese og respiration, samt vækst hos planter, og hvad næringsstofferne skal bruges til (se s.7 i dokumentet ”det globale miljø – regnskoven”). Faglige begreber skal kunne bruges både på økosystemet regnskoven og de danske skove.
Slutteligt er arbejdet med forurening af regnskoven gennem f.eks. olieboring eller guldudvinding med fokus på, hvad der sker med enzymerne, når der forurenes med tungmetaller.
I forløbet er der arbejdet med rapportskrivning, hvordan den bør opstilles og hvad den bør indeholde. Forløbet har indehold en ekskursion til Randers regnskov.
Forløb er afsluttet med en fællesfaglig opgave, der blev fremlagt for klassen og to lærere som eksamenstræning.
BTT s.117-125 + pdf'er om regnskoven, tungmetaller og enzymer.

Eksperimentelt:
Case: Regnskoven - Forskel på regnskov og dansk løvskov, samt dyr og planters tilpasninger.
Kobber og spiring af karse (CuSO4 og dens betydning for enzymer, hvor vi har kigget kvantitativt og kvalitativt på karses vækst). Et laboratorieforsøg, hvor vi har arbejdet med variabelkontrol, dobbeltbestemmelse, fejlkilder, måleusikkerhed, hypotese mm.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Geo_3: Kost og befolkning

I dette forløb om kost og befolkning arbejder vi med den demografiske transitionsmodel. Udgangspunktet er en kortanalyse af ”Bedst og værst” ud fra atlas. Vi har lavet undersøgelser af to forskellige landes placering i denne model, gennem dataindsamling for de to lande og en kritik af modellen. Derudover har vi set på forskellige forhold for Afrikanske landes udvikling  (begreber: I- og U-lande, HDI, Fourastiers model – og set på  historiske, og naturgivne forhold). Herefter er der set på byudvikling i forskellige dele af verden, og arbejdet med de forskellige miljøpåvirkninger; for vestlige lande er der arbejdet med albedo, tryk og vinde i byer, urban heat island (temperatur-udvikling i byerne). For udviklingslande er der kort set på problemer i slumbyer.

Eleverne har arbejdet med forsøgene ”Demografisk transition for to forskellige lande” og ”Urban Heat Island”

Kernestofområder:
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden
- naturbetingede ressourcer, produktion og teknologi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#3 - Kost og befolkning (tværfagligt forløb)

KOST og BEFOLKNING
Eleverne har arbejdet med gruppefremlæggelser omhandlende kostens energigivende stoffer; kulhydrat, fedt og protein med fokus på den kemiske opbygning og funktionen i kroppen, samt hvilken type fødevarer de kommer fra. Ydermere har de arbejdet med konsekvenserne ved et for stort indtag af det specifikke næringsstof, kroppens energibalance og næringsstoffernes energifordeling. Sidst i forløbet er der arbejdet med fordøjelse og blodsukkerregulering, samt diabetes type I og II, og deres forskelle.
Eksperimentelt: Den brændende peanut, kostundersøgelse, Valgfrit – BMI og fedtprocent.
BTT s.19-34
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Geo 4:_ Energi

Dette forløb om energi omhandler energityper og deres miljøpåvirkninger (herunder drivhuseffekt og klimaforandringer), og der er herefter fokuseret på oliedannelse, indvindingsteknologi og produktion. Herudover er der arbejdet med faktorer med betydning for olieprisen og fremtidsperspektivet i anvendelse af olie som energikilde. Der har været et kort afsluttende delemne om bioethanol og Power to X som alternative og CO2-neutrale energikilder. Herunder også FN's verdensmål 7 og 13.

Forsøgsarbejde:
Eleverne har arbejdet med laboratorieforsøgene "Indvinding af olie fra skrivekridt" og "Oliemigration med og uden seglbjergart" samt "Kalkbjergarters porøsitet".

Kernestof:
− natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
− naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#4 - Energi (fællesfagligt)

Energi
I dette forløb arbejdes der med hvorledes kroppen får energi og transporterer det rundt i kroppen. Blodkredsløbet, hjertet og lungernes opbygning er gennemgået, samt sammenhængen med respirationsprocessen. Desuden arbejdes der kort med kondition og brugen af energien.
Forløbet afsluttes med mikroorganismers, eksemplificeret med gærceller, brug af energi, vækst, samt forskellige typer af vækstfaktorer (primært temperaturens betydning).
BTT s.36-49, samt s.142-147

Eksperimentelt arbejde:
Måling af peakflow.
Måling af lungevolumen
Måling af blodtryk
Spytamylases nedbrydning af stivelse med IIK som indikator.
Gæring og energi.
Ydermere vil eksperimentet ”den brændende peanut” kunne inddrages.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#5 - Vores arv (særfagligt genetikforløb)

Særfagligt – Genetik
I dette forløb arbejdes der med DNA's opbygning, kromosomer, DNA-replikation, proteinsyntesen, enzymer, mutationer, samt klassiske genetik og genetiske grundbegreber; krydsningsskemaer, dominante og recessive sygdomme og stamtræer indgår. Ydermere har eleverne arbejdet med bestemmelse af blodtype, samt gentests. Desuden laves der en gentest på en familie med hyperkolesterolæmi i familiehistorien. Både metode og analyse af gentest gennemgås.
BTT s. 28 (proteiner – repetition), 101-116,147-153, 162 (genmutationer)

Eksperimentelt arbejde:
Gelelektroforese (Gentest) med to forskellige cases
• 1. Undersøge en familie for hyperkolesterolæmi
• 2. Undersøge hvilket forældrepar, som hører til hvilket barn.
Bestemmelse af blodtype
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Geo 5: Landskab og vand

Her ses på vandets kredsløb med særligt fokus på landskabets betydning for grundvand og vandløbene og landskabet; porøsitet og permeabilitet, det naturlige vandløbs form, vandhastighed, bundsediment og vandføring og det opland der leder vand til vandløbet. Vi laver undersøgelser af den nærliggende Østerå, hvor vi bestemmer vandføringen i åen og ser på  vandløbets form og bundsediment i relation til vandhastigheden. Udover dette arbejdes der bl.a. med databehandling og udarbejdelse af kurver og diagrammer i Excel/Maple/GeoGebra. Eleverne opnår kendskab til  hvorfor de danske vandløb er blevet reguleret og gen-slynget.
Som afslutning ses på Jordens indre opbygning og landskabsdannelse

Forsøg/ andet empiribaseret arbejde:
- Vandløbsundersøgelse af Østeråen (feltarbejde)
- Bestemmelse af nitrat i drikkevand (laboratorie-arbejde)
- Nedsivning af vand gennem jordprøver (laboratorie-arbejde)
- Undersøgelse af Drastrup drikkevand (andet empiribaseret arbejde)

Kernestof:
- vandressourcer
- Jordens og landskabernes processer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer