Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Karina Bastholm Kristensen, Mette Stensøe Sterndorff, Sofie Hust Augustesen
Hold
2024 ks/p (
1p ks
,
1p ks hi
,
1p ks re
,
1p ks sa
,
2p ks
,
2p ks hi
,
2p ks re
,
2p ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til historie
Titel 2
EF: Vikingetiden (historie)
Titel 3
EF: Israel-Palæstina-konflikten (historie)
Titel 4
EF: Hitlers vej til magten og Holocaust (historie)
Titel 5
EF: Introduktion til religion
Titel 6
EF: Kriminalitet & straf (samfundsfag)
Titel 7
EF Religion: Kristendom
Titel 8
FF: USA
Titel 9
FF: Kulturmøder
Titel 10
EF: Kvindekamp
Titel 11
EF: Buddhisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til historie
I dette forløb stifter vi kendskab med centrale begreber fra historiefaget og danner os et overblik over den europæiske historie i meget korte træk.
Vi har været på ekskursion til Aalborg midtby, hvor vi har været på byvandring og på besøg på Aalborg historiske museum og Gråbrødreklostret.
Indhold
Kernestof:
1.p, 12.8.2024.pptx
Øvelse med kilder og kildekritik.docx
De historiske perioder fra antikken til industrialiseringen.docx
Billeder til historiske perioder.docx
Tidslinje 20.-21. århundrede - LØSNING.docx
I får 10 min. til at gøre jeres planche færdig og øve oplæg, så skal vi høre om de forskellige perioder, som I har lavet plancher om.
Ekskursion til Aalborg midtby.docx
1.p, 29.8.2024.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
EF: Vikingetiden (historie)
Vi tager udgangspunkt i myterne og elevernes forestillinger om vikingerne.
Derefter ser vi på vigtige begivenheder i vikingetiden og arbejder med følgende temaer:
1) Periodisering, kildemateriale, fordomme og forestillinger om vikingerne
2) Vikingetidens samfundsstruktur
3) Statsmagten i vikingetiden og Trelleborgene
4) Karakteristika ved den nordiske mytologi
5) Overgangen fra asatro til kristendom
6) Nutidens brug af vikingerne og vikingetiden
Kernestof:
- dansk historie og identitet
̶- historiebrug
̶- historiefaglige metoder
Indhold
Kernestof:
Vikingerne kort fortalt
Lindisfarne og kilder til vikingetiden.docx
Peter Frederiksen: "Vores Danmarkshistorie" (Columbus, 2022); sider: 27-29, 33-37, 45
Vikingetiden - Vores Danmarkshistorie
1p KS Hi, 9.9.24.pptx
Læsestof om Trelleborgene.docx
Analyseopgave om Trelleborgene.docx
Vikingeborgen (The Viking Fortress) - En dokumentarfilm om Trelleborg
”Gammel vikingekonges gigantiske byggeprojekter var vildt PR-stunt”, artikel i Jyllands-Posten, 15.01.2019
Uddrag af Nils Hybels bog: Danmark i verden 750-1300, udgivet på Museum Tusculanums Forlag i 2003, s. 80-82
1) Vikingernes gamle tro
2) Vikingernes guder
3) Vikingernes vølver
Vikingernes tro, del 1 - løsning.docx
4) Vikingernes blót og religiøse fester
Vikingernes tro, del 2 - løsning.docx
5) Menneskeofringer
Schou og Ørnstrøm: "Danmark i verden", s. 30
Overgangen fra nordisk mytologi til kristendom.docx
Jelling og Jellingestenen.docx
Kort over vikingernes togter (til udfyldning).docx
Spørgsmål-til-vikingernes-togter.pdf
togtekort.ppsx
Erobringen af England og oprettelsen af Danelagen.docx
Repetition af forløbet om Vikingetiden - dokumentar.docx
DR-dokumentar: Historien om Danmark, del 3
Spørgsmål til første del af dokumentaren Historien om DK.docx
Forskellige typer af historiebrug.docx
Historiebrug, vikingetiden.docx
Historiebrug.pptx
Inspiration til talepapir til eksamen - eksamensøvelse om vikingetiden.docx
Spørgsmål til anden del af dokumentaren.docx
Videoer om vikingerne - historiebrug.docx
1p, eksamensøvelse, oktober 2024.docx
Medbring paraply/regntøj. Vi mødes i M110 kl. 12.10
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
EF: Israel-Palæstina-konflikten (historie)
Indhold
Kernestof:
Introduktion til Israel - Palæstina. 1. blok.docx
Fafner, Israel-Palæstina (2.udg.), s. 9-10.docx
Uddrag af Horisont: Konflikten uden ende, sendt på DR1 5. januar 2009 (0:00-14:44)
Medbring computer
Israel - Palæstina. 2. blok.docx
Fafner, Israel-Palæstina (2.udg.), s. 14-19.docx
Israel - Palæstina. 3. blok.docx
Fafner, Israel-Palæstina (2.udg.), s. 19-22.docx
Israel - Palæstina. 4. blok.docx
DR2 (2023): Jerusalem - kampen om den hellige by (del 4: Moderne by - gammel konflikt)
Israel - Palæstina. 5. blok.docx
Fafner, Israel-Palæstina (2.udg.), s. 23-25 + 87.docx
Israel - Palæstina. 6. blok.docx
Fafner, Israel-Palæstina (2.udg.), s. 26-27 + 107-109.docx
Israel - Palæstina. 7. blok (arbejd-selv).docx
Israel - Palæstina. 8. blok.docx
Fafner, Israel-Palæstina (2.udg.), s. 31-32 + artikel fra JP.docx
Vi mødes i M110
Medbring den bog du læser i til "Aalborghus læser"
Medbring noter til kildeanalyse af Hamas' Charter, hvis du tog det med hjem i fredags
Israel - Palæstina. 9. blok.docx
Fafner, Israel-Palæstina (2.udg.), s. 65-66 + 68.docx
Israel - Palæstina. 10. blok.docx
Israel - Palæstina. 11. blok.docx
Fafner, Israel-Palæstina (2.udg.), s. 103, 32 og 112-113.docx
Israel - Palæstina. 12. blok.docx
Artikel fra TV2.docx
Vi mødes i musik - samme sted som sidste tirsdag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
EF: Hitlers vej til magten og Holocaust (historie)
Forløbet leder op til historieopgaven i februar og studieturen i marts.
Vi har undersøgt de politiske og økonomiske omstændigheder i Tyskland i Mellemkrigstiden og hvilken baggrund der var for Hitlers og nazisternes magtovertagelse. Vi arbejder også med antisemitisme og nazisternes forfølgelse og udryddelse af jøderne. Som afslutning på forløbet undersøger vi de danske jøders forhold i Danmark, jødeaktionen i oktober 1943 og de danske jøders ophold i Theresienstadt.
I uge 11 tager vi på studietur til Tjekkiet, hvor vi bl.a. besøger Terezin (Theresienstadt) og den jødiske bydel i Prag.
Kernestof:
̶ forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
̶ ideologiernes kamp i det 20.århundrede
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug
Indhold
Kernestof:
Historie Dolkestødslegenden
Blok 1. Hitler og nazisternes magtovertagelse.docx
Blok 2. Nazisternes ideologi og antisemitisme.docx
HF Skriveblok 5 - historie At skrive analyserende.docx
Blok 3. Jødeforfølgelsens faser. Nürnberglovene.docx
1p, 22.1.2025.pptx
HF skriveblok 5 - aflevering.docx
Blok 4. Jødeforfølgelsen, ghettoer og kz-lejre.docx
1p, 24.1.2025.pptx
Blok 5. Jødeforfølgelsens 4. fase - Holocaust.docx
1p, 27.1.2025.pptx
Blok 6. De danske jøder, besættelsen og jødeaktionen.docx
Peter Frederiksen, Danmarkshistorien s. 217-219 og 226-227.docx
Blok 7. Livet i Theresienstadt.docx
Kilder til Theresienstadt.docx
1p, 4.2.2025.pptx
Historieopgaven i 1.hf 2025.docx
Forside til opgaveformulering 1.docx
Forside til opgaveformulering 2.docx
Forside til opgaveformulering 3.docx
Forside til opgaveformulering 4.docx
Forside til opgaveformulering 5.docx
Introduktion til historieopgaven.pptx
Ark om kildekritik.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EF: Introduktion til religion
Indhold
Kernestof:
OPSKRIFT gruppearbejde forforståelse om religion.docx
Tænk - Skriv - Fortæl spørgsmål.pdf
Gruppearbejde forforståelse om religion 2.docx
Lektion 2 Introduktion til religion.docx
Lektion 3 Introduktion til religion.docx
Tekst og øvelse til helligt og profant.pdf
7 dimensioner Ninian Smart.pdf
Religion i det senmoderne samfund sider fra NY Religion C.pdf
Det Hellige og det Profane s. 136 Klar til KS.pdf
Rent - urent s. 152 Klar til KS.pdf
Lektion 4 Introduktion til religion.docx
Lektion 5 Introduktion til religion Kristendom.docx
Religion i de tre samfundstyper.docx
Quizlet om de tre samfundstyper
HF 1 mos 1-3 Opgave.docx
To skabelsemyter og syndefaldet 1. Mos 1-3.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
EF: Kriminalitet & straf (samfundsfag)
I dette forløb har eleverne arbejdet med kriminalitet ud fra forskellige samfundsfaglige perspektiver.
I første del af forløbet har eleverne undersøgt, hvorfor man bliver kriminel - Først med udgangspunkt i sociologiske teorier (viden om socialisation, A. Giddens og P. Bourdieu), og derefter med afsæt i SNAP-modellen og relevante kriminalitetsteorier (Merton, Sutherland og Hirschi)
I anden del har eleverne tilegnet sig viden om det danske retssystem med inddragelse af viden om retsfølelse og retssikkerhed - samt forskellige former for straf i Danmark med inddragelse af viden om skærpende og formildende omstændigheder i straffeloven.
Derefter har eleverne diskuteret brugen af straf. De har set på fordele og ulemper ved hhv. strenge og milde straffe med inddragelse af viden om recidiv. Derefter blev disse holdninger koblet til viden om ideologier/ideologiske skillelinjer og aktuelle politiske tiltag med henblik på at mindske kriminaliteten i Danmark.
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og
komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Lektion 1.docx
Fri eller fortabt_183-186.pdf
Lektion 2.docx
Klar til KS; sider: 114-115, 118-121
Af Søren Kauffeldt, Lasse Nielsen, Peter Weiss Poulsen
2020
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
Lektion 3.docx
Jeg forventer, I alle sammen som minimum har set de første 20 minutter af "Født til fængsel" afsnit 1 fra i mandags og noteret jer hvordan Mikki, Djoana og Kaspers liv er/har været.
Fri eller fortabt s. 194-199.pdf
Lektion 4.docx
I timen ses de første 20 minutter af "Exit bandeliv" afsnit 1.
Lektion 5.docx
Fra drengestreger til bandekrig s 27-37.pdf
Årsager til kriminalitet - SNAP-modellen i skema.docx
Lektion 6.docx
Kriminalitet og retfærdighed s. 32_retssikkerhed.pdf
I timen ser vi "Når Forbrydelse ryster os” afsnit 7 (et blødsødent retssystem) fra DR1 (fra 00:00-8:24 + 14:00 til slut (Jacques + Malthe-sagerne)
Byret, landsret og Højesteret
Lektion 7.docx
Fra drengestreger til bandekrig s.95-98.pdf
Straffeloven § 82
Straffeloven § 81
Dommer for en dag (1) - tilfældig vold.
Lektion 8.docx
Sociologiske steder Fængslet s. 210-215.pdf
I timen ses "Skal vi straffe hårdere" fra Langt fra Borgen 2017
Lektion 9.docx
Luk Samfundet Op! 4.udg.; sider: 100-106
Af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen
Video: Hvad handler politiske ideologier om?
Lektion 10.docx
Klar til KS s. 62-64 + s. 66-67
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EF Religion: Kristendom
Indhold
Kernestof:
Lektion 5 Introduktion til religion Kristendom.docx
Religion i de tre samfundstyper.docx
Quizlet om de tre samfundstyper
HF 1 mos 1-3 Opgave.docx
To skabelsemyter og syndefaldet 1. Mos 1-3.pdf
Lektion 6 Kristendom.docx
Religion C om myte, s. 251-252.pdf
3 eksempler på læsning af myter.docx
Spørgsmål til So Fucking Special i USA.docx
Lektion 7 Kristendom.docx
Kan kristendom og naturvidenskab forenes.pdf
Træn begreber om de tre samfundstyper
Lektion 8 Kristendom.docx
Hvad tror kristne på Religion C, s. 70-73.pdf
RelC s. 70-73 Kristne forestillinger OPGAVER.docx
HU svar på Spørgsmål til Kan kristendom og naturvidenskab forenes.docx
Spørgsmål til Kan kristendom og naturvidenskab forenes.docx
Lektion 9 Kristendom.docx
Religion C, s. 253-255 om ritualer.pdf
Kristen praksis - Nadveren.pdf
Lektion 10 Kristendom.docx
Den gamle og den nye pagt HF version.pptx
Lektion 11 Kristendom.docx
Forståelse af rent og urent i GT og NT.docx
Lektion 12 Kristendom.docx
Opgave til kristen etik HF.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
FF: USA
Man hører ofte sætningerne: ”Amerikanerne er Guds eget folk” og ”USA er mulighedernes land, hvor alle kan blive en del af den amerikanske drøm”. Der er mange opfattelser af den amerikanske drøm, men at udleve drømmen er ikke lige let for alle.
Vi har i forløbet undersøgt følgende:
Hvilke årsager og begivenheder i historien har været med til at skabe den amerikanske drøm og hvordan kommer den politisk og religiøst til udtryk i det amerikanske samfund i dag.
Problemstillinger:
- Hvad er den amerikanske drøm og hvor kommer forestillingerne om den amerikanske drøm fra?
- Hvad er civilreligion? Og hvilken rolle spiller det i opretholdelsen af den amerikanske drøm?
- Hvilke muligheder er der for at opnå den amerikanske drøm i dag og hvilken rolle spiller den etniske baggrund?
I historie har vi arbejdet med:
- Den amerikanske identitet/den amerikanske drøm
- Puritanerne
- Frontier-tesen
- Manifest Destiny
- Fra koloni til selvstændig nation, herunder uafhængighedskrigen
- Udvandringen fra Danmark til USA
- Slaveri, modstandere og tilhængere af slaveriet
- Raceadskillelse/segregation
- Borgerrettighedsbevægelsen, herunder vigtige frontfigurer Martin Luther King, Malcolm X og Rosa Parks
I religion har vi arbejdet med:
- Amerikansk religionshistorie del 1+2
- Den gamle (GT) og den nye pagt (NT)
- Puritanerne
- Amerikansk selvforståelse som det udvalgte folk
- Max Weber og den protestantiske etik
- Vækkelsesbevægelser
- Wall of separation – regler for religion i USA
- Kristen amerikansk fundamentalisme og millenialisme
- Evangelikal og Mainline Protestantisme
- Sekularisering i USA vs. DK
- Civilreligion i USA – fx højtider, ritualer, symboler, præsidentens rolle
I samfundsfag har vi arbejdet med:
Materiale til øvesynopsis:
1. Statistik over ulighed mellem racerne. Figurer fra ”Dream On” af Nina Holst, Christopher Bisgaard Olesen og Kjeld Mazanti Sørensen
2. Artikel (uddrag): ”Guds udvalgte folk”, af Kirsten Sterling, 16. november 2007 i Dagbladet Information
3. Billeder:
a. ”God bless America” (ukendt kilde, måske et ældre postkort)
b. John Gast: American Progress (maleri fra 1872). Kopieret fra https://picturinghistory.gc.cuny.edu/wp-content/uploads/2016/02/gast-hi-res.png
4. Uddrag af Martin Luther Kings tale: I have a Dream, 1963. Kopieret fra
http://www.detnyforlag.dk/netopgaver_del4/12.2.%20Taleanalyse.pdf
5. Artikel: Ét år efter George Floyds død: Racisme forbliver en amerikansk forbandelse. Kristeligt Dagblad d. 24.05.21
Sæt til fællesfag eksamen:
Sæt 1:
Sæt 2.
Indhold
Kernestof:
Fællesfagligt forløb - USA - blok 1.docx
Lektion 12 Kristendom.docx
Opgave til kristen etik HF.docx
Forståelse af rent og urent i GT og NT.docx
Mindmap USA
Valgresultat USA - Se resultatet for præsidentvalget 2024 | DR
Lektion 1.docx
Hvilket USA får vi med Biden eller Trump ved roret?
USA - Historie, samfund, religion, 2.udg.; sider: 125-135, 150-153, 164-168, 176-181, 196-199
Thor Banke Hansen & Andreas Bonne Sindberg
Blok 2. Mind map over den amerikanske drøm,.docx
Blok 2. Tekster om Den amerikanske drøm.docx
How do you define the American Dream?
Quiz til blok 2 - svar.docx
Lektion 2.docx
VALGSYSTEM: Forstå hvordan valget fungerer i USA
DRTV - Explainer: Derfor kan man blive USA's præsident uden flertallet af alle stemmerne
Trump har flertal i begge kamre - men udfordringer lurer
Blok 3. Kildeanalyse.docx
Lektion 13 Religion i USA.docx
Religion i Amerika.pdf
DRTV - I Guds navn - USA versus Danmark
Opgave til I Guds navn.docx
Amerikansk religionshistorie del 1.pdf
Blok 4. Uafhængighedskrigen, USA.docx
Overblik, s. 117-119.pdf
Lektion 3.docx
Luk Samfundet Op! 4.udg.; sider: 200-204
Af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen
Lektion 14 Religion i USA.docx
The History of Pilgrims, Mayflower, Thanksgiving Animated Guide
Puritanismen SVAR Amerikansk religionshistorie del 1docx.docx
Blok 5 - udvandring fra DK til USA (Uddrag fra Henning Bender).docx
Da danskerne udvandrede
Immigrants at Ellis Island | History
Opsamlingsopgaver om udvandringen fra DK til USA - svar.docx
Vi mødes i Ø124, hvor vi plejer at være
USA 4.docx
De tre forskellige VFM
Blok 6 - Tema om afroamerikanerne i USA.docx
Niels Bjerre-Poulsen, USA - historie og identitet, s. 37-38.docx
USA 5.docx
HUSK BOGEN "USA - Historie, samfund, religion".
Vi ser "De fattige amerikanere" i timen
Vores samfund s 20-22 Ressourcebeholdere.pdf
Wealth Inequality in America
Lektion 15 Religion i USA.docx
Jøder, puritanere og amerikanere SVAR.docx
Amerikansk religionshistorie del 2.pdf
Blok 7. For eller imod slaveri.docx
USA 6.docx
MEDBRING BOGEN "USA historie, samfund, religion"
USA's udfordringer 3.udg s. 158-159 Teorier om racisme.pdf
Hvorfor har sorte det sværere i USA? | Nyt forslag: Tal om følelser med din læge
Lektion 16 Religion i USA.docx
Fundamentalisme i USA RED JH.pptx
DRTV - Venter på dommedag
Arbejdsark Venter på dommedag dokumentar.docx
Lektion 17 Religion i USA.docx
Arbejdsark til Sekularisering USA DK.docx
Sekulariseringsopgaver 2. udg..pptx
Lektion 18 Religion i USA.docx
Blok 8. Raceadskillelsen.docx
Blok 9. Borgerrettighedsbevægelsen.docx
USA 7.docx
I timen læses uddrag af Martin Luther Kings tale.
Blok 10. Resultatet af borgerrettighedsbevægelsens kamp.docx
Lektion 19 Religion i USA.docx
Præsidentens rolle i civilreligionen og Smarts 7 dimensioner for amerikansk civilreligion.docx
USA 8.docx
Politivold: Hvorfor rammes sorte hårdere?
24p KS-projekt USA øvesynopsis 2025.docx
Skabelon til KS-synopsis.docx
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF: Kulturmøder
Alle tre fag har arbejdet ud fra problemformuleringen:
Hvornår er et kulturmøde vellykket?
Og ud fra nedenstående problemstillinger:
• Hvilke faktorer forhindrer en vellykket integration?
• Hvad kendetegner de ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres sociale og økonomiske position i Danmark.
• Hvilke måder kan man integrere på, og hvilken identitet kan indvandrerne skabe sig?
• Hvorfor er der indvandrere og flygtninge i Danmark, og hvordan/hvorfor har holdningen til dem ændret sig?
• Hvilken rolle spiller nationalisme og etnocentrisme i kulturmødet mellem indvandrere og etniske danskere?
• Er religion en faktor, der hindrer eller styrker integration i Danmark?
• Hvilken rolle spiller islam i kulturmøder i Danmark?
• Hvordan kan forskellige tolkninger (typologier/idealtyper) inden for islam være medvirkende til kulturmøder og kultursammenstød?
I fagene har vi bl.a. set på:
Religion:
- Clash mellem civilisationer eller clash mellem et sekulært og et religiøst verdensbillede?
- Clash mellem senmoderne og traditionelt forhold til religion?
- Clash mellem religiøsitet/ikke-religiøsitet?
- Clash mellem fundamentalistisk læsning og modernistisk?
Generel viden om islam:
- Iman (troen): de 6 trosartikler = Gud, englene, profeterne, skrifterne, dommedag, forudbestemmelsen
- Ibadat (de religiøse pligter overfor Allah): De 5 søjler – Trosbekendelsen, Bønnen, Almissen, Fasten og Pilgrimsrejsen + bestemmelser om halal og haram (renhed vs. urenhed)
- Muamalat (Forpligtelser overfor medmennesker/samfundet). Islamisk etik og lov, fx forskellige syn på Shari’a = den islamiske lov (islamformer) + præ-islamiske traditioners (ære og skam) indflydelse på tørklædet, kønsroller osv.
- Muhammad som forbillede i Hadith-tekster
- Forskellig læsning af Korantekster (Hjärpe)
- Forveksling mellem religion og kultur/tradition
Samfundsfag:
• De tre forskellige samfundstyper og hvordan det kan være svært at komme fra en samfundstype til en anden.
• Push/pull-faktorer
• Integrationstyper (pluralistisk, assimilation, segregation) og fordelene/ulemperne herved
• Socialisation og identitetsdannelse. Hvilke faktorer former os som individer? Herunder forskellige former for identitet i forbindelse med integration (Kreolsk, bindestreg, ren identitet)
• Sociale og kulturelle forskelle i Danmark med fokus på muslimer i Danmark. (Jeg- vs- vi-kultur)
• Anerkendelsens betydning i forhold til integration. (Honneths teorier)
• Medborgerskab og modborgerskab.
• Partiernes holdning til integration + værdi/fordelingspolitik
• Køn, ligestilling og etnicitet i forbindelse med Bourdieus teorier om habitus og kapitaler
• De 7 kriterier for en god/vellykket integration
Historie:
• Eksempler på kulturmøder og kultursammenstød
• De tyrkiske gæstearbejdere (herunder feltarbejde i Den Gamle By), Danmark i 1960’erne og 1970’erne, push- og pull-faktorer
• Fremmedsyn
• Danskhed (etnisk og territoriel forståelse af at være dansk)
• Nationalisme (inkluderende og ekskluderende nationalisme)
• Fjendebilleder, etnocentrisme og identitetstyper
• Flygtninge til Danmark i 1980’erne-2000’erne
• Udviklingen af synet på indvandrere og flygtninge samt den historiske baggrund for denne udvikling
Som en del af forløbet har vi været på feltarbejde i Aarhus, hvor vi har besøgt en moske, en gæstearbejderbolig i Den Gamle By og Bazar Vest i Gellerup.
Vi afslutter forløbet med projektarbejde (synopsisskrivning) i uge 40-41.
Materiale fra øvesynopsis:
1. Tabel 6.1: ”I hvilken grad forskellige handlinger er i orden. Gennemsnit” fra Etniske gruppers værdier – Baggrundsrapport 2007
2. Tekst: Kvinder med etnisk minoritetsbaggrund vil gerne arbejde. Kvinfo 8.april 2021
3. Interview: Halils jagt på et godt liv startede i en dansk skurvogn: ”Du kan ikke bare ligge og sprælle, når livet gør ondt”. Af Trine Hørlyck Bech,
DR.DK
, 6. november 2019
4. Uddrag af Yildiz Akdogan: ”Fra gæstearbejder til muslim”, Information 23.08.2011
5. Tekst: ”Mødet med islam” fra KS-bogen s. 129 (2015) af Maria Madsen m.fl. Forlaget Colombus
6. Tekst: Aminah Tønnesen om tørklædet, KS-bogen s. 138. (årstal ukendt)
7. Kampagneplakat fra DF 2018: Smid tørklædet og meld din ind i Danmark.
Materiale fra intern prøve:
Indhold
Kernestof:
Lektion 1 Kulturmøder og religion.docx
Isbjergmodellen.docx
Kulturmøder sider fra KS-bogen.pdf
Introduktion til kulturmøder spørgsmål.docx
Se besked
Medbring bogen Klar til KS, hvis I har haft den med hjemme
Lektion 2 Kulturmøder og religion.docx
Huntington - civilisationernes sammenstød. En forklaring på krige og konflikter efter den kolde krig
HUNTINGTONS teori. Forklaring og øvelse.docx
Introduktion til Islam og de vigtigste begreber HF.pptx
KS-bogen, 2. udgave; sider: 102, 113-114, 126-130
Iman - Hvad tror muslimerne på.docx
Lektion 3 Kulturmøder og religion.docx
2P noter om Iman - Hvad tror muslimerne på.docx
KS 130-133 OPGAVER Muhammed og hans tid.docx
Sura 74 med inddelinger i afsnit.pdf
Arbejd-selv 20.8.25. Danmark efter 1945.docx
Vigtige begreber i historie til forløbet Kulturmøder.docx
Peter Frederiksen: "Vores Danmarkshistorie", s. 237-240, 248-250 og 264
Danskhed - brainstorm
Kulturmøder 1.docx
OBS: I SKAL MEDBRINGE BOGEN "LUK SAMFUNDET OP!"
Tænk over hjemmefra "Hvad kendetegner Danmark og danskere/danskhed"?
Luk Samfundet Op! 4.udg.; sider: 32-34, 46-50, 61-71
Af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen
Lektion 4 Kulturmøder og religion.docx
Hadith tekster.pdf
KS-bogen 135-136 OPGAVER De fem søjler.docx
Klar til KS, s. 54-55
Fremmedsyn - billeder og plakater - med noter.docx
Kulturmøder 2.docx
Ærkedansker Perkerdansker 2.udg s. 13 Push og Pull.pdf
Kulturmøder 3.docx
Explainer; Hvorfor risikerer så mange livet på Middelhavet?
Klar til KS; sider: 66-67, 124-125
Af Søren Kauffeldt, Lasse Nielsen, Peter Weiss Poulsen
2020
Spørgsmål til dokumentar om indvandringens historie (gæstearbejderne).docx
Dokumentar "Indvandringens historie, del 5 - Gæsterne, der blev" (DR2, 2011)
Spørgsmål til læsestof om Gæstearbejderne.docx
Læsestof om gæstearbejderne, TEKST 2.pdf
Læsestof om gæstearbejderne, TEKST 1 (Jørgen Vestergård Jacobsen m.fl.: ”Kultur- og samfundsfagsbogen (Columbus 2009), s. 21-23)
Klar til KS, s. 84-85
Lektion 5 Kulturmøder og religion.docx
5 Skarpe om Islam.docx
Lektion 6 Kulturmøder og religion.docx
KS 132-135 OPGAVER Islamisk etik og lov.docx
Sharia - er det islamisk set tilladt at ryge OPGAVER og TEKST.docx
Redegørelse for gæstearbejderne.docx
Læsestof om gæstearbejderne, TEKST 2 (Peter Bejder og Kim Boye Holt: ”Fra huguenotter til afghanere. Indvandringens historie i Danmark” (Systime 2003), s. 133-135)
Højkonjunktur og lavkonjunktur.docx
Indvandrerkvinder falder fra job og uddannelse efter ægteskab | Berlingske
Indfødsretsprøven
Kulturmøder 4.docx
Lektion 7 Kulturmøder og religion.docx
KS-bogen s. 139-141 OPGAVER Moderne Sharia.docx
Øvelse om islamformer.docx
Kulturmøder 5.docx
Socialisering
Kulturmøder 6.docx
Vi ser "Ghettostjerner" afsnit 3
Lektion 8 Kulturmøder og religion.docx
KS 137-139 Tørklæde og spiseregler OPGAVER.docx
TørklædeXperimentet noteark.docx
Lektion 9 Kulturmøder og religion.docx
Sura 24 v. 30-31 Om Påklædning.docx
Kvindens stilling i islam, Muslimernes religion, s. 150-151.pdf
Ære og skam kultur HF.docx
Læsestof om gæstearbejderne, TEKST 1.pdf
Medbring tekster om gæstearbejderne
Vi mødes i N136
Kulturmøder 7.docx
Fri eller fortabt_133-134.pdf
De nationale målsætninger — Integrationsbarometer
Opgaver til de to kildetekster om gæstearbejderne.docx
Uddrag af to debatindlæg i Folketinget af hhv. Lauge Dahlgaard og Hanne Reintoft, september 1970
Vurdering, Hvordan går det de tyrkiske gæstearbejdere i nutiden.docx
2p KS hi, 19.9.25.pptx
Kildetekster til tyrkiske gæstearbejdere i nutiden (interviewundersøgelse og artikel fra KD)
Kulturmøder 8.docx
Kulturmøder 9.docx
Bilag til lektion 9.docx
Klar til KS, s. 130-131
Klar til KS, s. 124-125
Klar til KS, s. 104-105
Spørgsmål til dokumentaren Indvandringens historie, del 6.docx
Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, s. 276-279.pdf
Dokumentar: "Indvandringens historie, del 6 - Politiske flygtninge til Danmark" (DR2, 2011)
Lektion 10 Kulturmøder og religion.docx
Flere sider af KS s. 217-218 Kønsroller i islam.pdf
DRTV - Kampen om mig: Fra Vollsmose til Folketinget
Analyse ved feltarbejde og deltagerobservation.pdf
Hvad er en moské.pdf
2p Besøg i Fredens Moske NOTESKEMA.docx
2pqr3s ekskursion til Aarhus 2025.docx
Fjendebilleder og etnocentrisme.docx
Nationalisme og danskhed.pptx
Fem kilder til øvelse om nationalisme og danskhed.docx
24p Synopsismateriale Kulturmøder.docx
Skabelon til KS-synopsis.docx
Eksempler på problemstillinger vi har arbejdet med i de tre fag under emnet.docx
Quizlet Religion Islam og kulturmøder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
EF: Kvindekamp
Vi har i forløbet sat fokus på de to første bølger af kvindekampen i Danmark. Bølge 1 op til vedtagelsen af kvinders valgret i 1915 og bølge 2 i 1960'erne og -70'erne med Rødstrømpernes kamp for bl.a. fri abort, lige løn og mere ligeværdige mande- og kvinderoller.
Vi har undersøgt hvilke aktører og strukturer, der har haft betydning for kvindekampens udvikling, ligesom vi har set på kvindekampen i lyset af Danmarks udvikling fra et traditionelt til et senmoderne samfund.
Kernestof:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
Indhold
Kernestof:
2p, 20.10.25.pptx
Skema (udfyldt) - trad, moderne og senmoderne.docx
Klar til KS; sider: 104-107
Af Søren Kauffeldt, Lasse Nielsen, Peter Weiss Poulsen
2020
Kvindekampens historie, 1. bølge.docx
KS-bogen, 2. udgave; sider: 24-32, 162-163
”Den sorte skole: Kvinderne får valgret” (DR2 2012)
”Vejen er lang – om kvindebevægelsens historie”, 2016, del 1
TIDSLINJE 7 vigtige begivenheder i kvindekampens historie du SKAL kende
Redegørelse Borgerkvinder, Arbejderkvinder på landet og i byen.docx
Materiale om arbejderkvinden på landet.pdf
Materiale om arbejderkvinder i byen.pdf
Materiale om borgerskabets kvinder.docx
Øvelse i kildeanalyse - borgerkvinde og arbejderkvinde.docx
Caroline Testmans debatindlæg i "Dagbladet" den 9. januar 1887 om Dansk Kvindesamfunds holdning til at lade kvinder deltage i kommunalvalgene (se vedhæftede dokument)
Clara Zetkins tale på Den anden Internationales Kongres i 1889 (se vedhæftede dokument)
Spørgsmål til dokumentaren 'Danmarks slavinder'.docx
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Danmarks slavinder, 1900-1930
Dilemma- og identitetskort Tjenestepiger i slutningen af 1800-tallet - elevudgave.pdf
Kvindekampens historie, 2. bølge.docx
Tema: Kvindernes kampdag - analyse af to plakater (se vedhæftede dokument)
Spørgsmål til dokumentaren En for holdet, TV2 2025.docx
Opsamling på kvindekampens 2. bølge og Rødstrømpebevægelsen.docx
TV2-dokumentar: Én for holdet, 2025, del 1
2p, prøveeksamen, kvindekamp.docx
Prøveeksamen, Hitler og Holocaust.docx
Hjælpeark til eksamensøvelse til forløbet Hitlers vej til magten og Holocaust.docx
Opsamling på historieforløb.pptx
1p, eksamensøvelse, november 2024 (Vikingetiden).docx
Inspiration til talepapir til eksamen - eksamensøvelse om vikingetiden.docx
Opsamling på det fællesfaglige forløb USA (historie).docx
Tidslinje, USA.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
EF: Buddhisme
Indhold
Kernestof:
arbejdsark til to tekster om buddhisme (1).docx
Buddhisme, to tekster (2).docx
Quizlet om de tre samfundstyper
Fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse NY Religion C.pdf
2p Arbejdsopgave til sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse.docx
HF Buddhisme Introduktion.pptx
Religiøs praksis i Buddhismen - kopi fra Religion C.pdf
Opgaveark til Religiøs praksis i Buddhismen.docx
Arbejd selv 2p torsdag 13-11-25.docx
Buddha var som knægt i dén grad et curlingbarn _ Kristeligt Dagblad.pdf
Buddhalegenden som eksamenstræning HF.docx
Buddhalegenden Borup.pdf
Religion C om myte, s. 251-252.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353615719", "T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353615719", "H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66353615719" }